Waar de Hobbits wonen

Waar denkt u aan als ik zeg: “Nieuw-Zeeland”? Aan bergen, meren en fjorden? Of aan Frodo, Sam en one ring to rule them all?

We moeten daar niet onnozel over doen, Lord of the Rings heeft Nieuw-Zeeland op de kaart gezet. Voor de films, wist ik enkel dat het een eiland naast Australië was en dat ze goed waren in rugby. Nu weet iedereen dat het daar prachtig is. De toeristische sector in Nieuw-Zeeland kende de voorbije jaren dan ook een echte boom. Het is nog steeds geen drukte zoals wij die kennen in onze contreien, maar er zijn toch merkelijk meer toeristen op pad.

In maart waren ook de echtgenoot en ik down under te vinden en alhoewel onze reis niet in het teken stond van Lord of the Rings mocht een bezoek aan Hobbiton (het dorp waar de hobbits in de film wonen) toch niet ontbreken. Onze reisagent bekeek ons een beetje meewarig en vond het “extreem toeristisch”. Daar had ze op zich wel gelijk in, maar er is toch niets mis met een echte toeristische attractie op tijd en stond? Als je voor het eerst in Parijs bent, ga je toch ook de Eiffeltoren bekijken?

We boekten een belachelijk duur begeleid bezoek, wat overigens de enige manier is waarop je daar binnen geraakt, en vergaten op slag onze jetlag toen we de filmset binnen wandelden.

DSCF5565

Het ziet er overigens helemaal niet uit als een filmset, maar wel als een echt dorp. Er hangt was aan de lijn, er zijn tuinmannen aan het werk en er worden echte groenten gekweekt. Het groen is daar groener dan elders en de schattige huisjes met ronde deuren maken het helemaal af. Ik zou er eerlijk gezegd graag wonen!

Jammer genoeg zijn het geen echte huisjes. Alleen de buitenkant werd daar gefilmd, de scènes binnen in de huisjes werden in een studio opgenomen.

Tijdens de rondleiding krijg je alle huisjes te zien, evenals de open plek waar het feest voor Bilbo’s verjaardag werd gevierd en je krijgt ook ruim de tijd om zoveel foto’s te nemen als je maar wil.

Onze gids, James, vertelde ondertussen allerlei anekdotes over de opbouw van het dorp: hoe ze het juiste perspectief vonden om de kleine hobbits en de grote Gandalf samen in beeld te brengen, hoe ze alles afgebroken hebben na Lord of the Rings om het dan maar terug op te bouwen voor The Hobbit, … Hij wees ons ook op bepaalde details, die werkelijk tot in de puntjes uitgewerkt waren. Het moet een titanenwerk geweest zijn voor Peter Jackson en zijn ploeg. Impressive! Ik had misschien wel beter de films nog eens bekeken op voorhand, want toen onze groep gevraagd werd of we de locatie van bepaalde scènes herkenden, bleef het akelig stil. Waarschijnlijk waren de diehard fans al eerder gepasseerd ;-).

De rondleiding eindigde in The Green Dragon Inn, de taverne die ook in de films meermaals te zien is. Daar krijg je nog een gratis drankje aangeboden, waarbij je de keuze hebt tussen een aantal plaatselijk gebrouwen biertjes of cider.

Moe (van de cider en de jetlag) maar voldaan reden we door naar onze volgende stop. Nu we al een paar maanden terug thuis zijn, moet ik toegeven dat dit bezoek aan Hobbiton toch hoog staat op het lijstje van de dingen die we nooit zullen vergeten.

Plan je zelf een bezoek aan The Shire? Alle info vind je hier.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Waar de Hobbits wonen

  1. Kris10 zegt:

    Praktisch heel Nieuw-Zeeland gezien maar Hobbiton heb ik niet bezocht. Ik zal nog eens terug moeten gaan 🙂

    Like

  2. Inge zegt:

    Wij zijn er zes jaar geleden geweest maar Hobbiton ook niet bezocht…Het ziet er zeker wel de moeite uit, ik ben niet echt fan van de films maar ik zou het een volgende keer misschien ook wel bezoeken.

    Like

    • Samaja zegt:

      Blijkbaar is Nieuw-Zeeland een populairdere bestemming dan ik dacht! Er zat in onze groep zelfs iemand die films niet gezien had (en ook de boeken niet gelezen had). Ik denk dat hij mee moest van zijn vrouw ;-). Fan zijn van de films is dus zeker niet nodig.

      Like

  3. LJ zegt:

    Ik moet bekennen dat ik er pas onlangs ben achtergekomen dat dat Hobbitdorp nog bestaat én te bezoeken is. Nieuw-Zeeland staat sinds de films wel hoog bovenaan mijn wishlist – samen met nog minstens 10 andere plekken dus ooit. Ooit! 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Samaja zegt:

    Ik heb zo de indruk dat Nieuw-Zeeland op de bucket list van veel mensen staat. En terecht! Ik kan het alleen maar aanraden, die natuur daar is zo onwezenlijk mooi… Ik zou graag nog eens terug willen gaan, maar het is ook wel erg ver hé. Langs de andere kant, zeg nooit nooit :-).

    Like

  5. Pingback: Rotorua: kleurenpracht, borrelende putten en de geur van rotte eieren | Samajatalk

  6. Pingback: Van alles en nog wat – #30DayBlogChallengeNL | Samajatalk

Geef een reactie

