Goede voornemens

Normaal gezien ben ik niet het type dat in december goede voornemens maakt voor het nieuwe jaar. Ik maak die voornemens namelijk constant. Soms krijg ik het ineens in mijn hoofd dat ik meer ga sporten en dan begin ik daar vol goede moed aan, om drie weken later te moeten toegeven dat ik alweer geen wilskracht blijk te hebben. Of soms heb ik het gevoel dat we teveel geld uitgeven en we meer moeten sparen. Dan tel ik een maand lang elke euro die we uitgeven en mijd ik de winkelstraten als de pest. Tot ik tijdens een zwak moment rokjes begin te kopen op een of andere webshop… Om u maar te zeggen, of ik ze nu maak tijdens de feestdagen of niet, die voornemens zijn ook bij mij doorgaans geen lang leven beschoren.

Maar toch, omdat ik niet wil toegeven aan al mijn zwaktes, zie hier hetgeen ik dit jaar oprecht zal nastreven:

  • Ik zou wel wat vaker mogen sporten. Ik voel me veel beter als ik regelmatig in beweging ben, mijn slechte longen varen er wel bij en dan moet ik minder letten op wat ik eet. En toch hé… Van zodra ik me wat minder voel, moe ben of zoals nu tijdens de donkere dagen, wil ik alleen nog in de zetel liggen en naar Home & Away kijken als ik thuiskom van mijn werk. Ik zal dan ook niet te streng zijn voor mezelf en een haalbaar doel van 1 keer per week een uurtje sporten voor ogen houden. Is het meer, zoveel te beter. Vorig jaar ging ik samen met de echtgenoot ook vaak wandelen, maar dat is nu helemaal stilgevallen. Volgend jaar hoop ik dat terug te kunnen oppikken.
  • Eigenlijk hangt het een beetje samen met dat sporten, maar ik moet erop toezien dat ik mijn rug(spieren) goed soigneer. Ik heb een rugletsel opgelopen op jonge leeftijd en daardoor heb ik af en toe nog eens een opstoot. Hoe sterker mijn buik- en rugspieren staan, hoe beter. Ik durf dat al eens te negeren, met als gevolg dat ik dit jaar weer in de lappenmand beland ben en maanden heb moeten werken om het weer in orde te krijgen. Volgend jaar wil ik geen herhaling van de miserie, dus ik moet mijn oefeningen minstens 3 keer per week doen. Dat lijkt evident maar nu ik terug in orde ben, durf ik het al eens vergeten ;-).
  • Net zoals zovelen ons ons moet ik dringend minder stressen. Ik heb nu al een bloeddrukmeter in huis die me met de neus op de feiten drukt als ik me weer eens zit op te winden over futiliteiten, maar dat is natuurlijk niet voldoende. Ik moet meer relativeren en dingen loslaten. Mijn moeder zei vroeger altijd dat dit wel zou beteren met ouder te worden, maar ik zit er nog steeds op te wachten.

Wat carrière, huisvesting en een eventuele kinderwens betreft, daarvoor wil ik mezelf geen doelen opleggen of deadlines zetten. Dat heb ik in het verleden genoeg gedaan en gelukkiger werd ik daar niet van. Ik laat het voorlopig allemaal op zijn beloop en we zien wel wat ervan komt. Hé, misschien krijg ik dat loslaten toch stilaan onder de knie 😉 ?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Goede voornemens

  1. Pingback: Oude en nieuwe goede voornemens | Samajatalk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s