Onthaasten

Zoals elk jaar gebeurt rond deze tijd van het jaar, verlang ik naar rust en vakantie. Het lijkt wel alsof het in november en december altijd net dat tikkeltje drukker is op het werk en dat is dit jaar meer dan ooit het geval. Ook tijdens de weekends zijn er 1001 dingen die moeten gedaan worden. Mijn gezondheid begint eronder te lijden met als resultaat dat ik nu ziek thuis zit en de dokter me op het hart drukte om toch genoeg rust te nemen. Ik dacht gisteren nog dat twee dagen platte rust wel zouden volstaan, maar aangezien mijn klieren nog steeds enorm gezwollen zijn, zal ik mijn plannen voor dit weekend grotendeels mogen schrappen. Ook bij de echtgenoot begint het allemaal zwaar te wegen, hij is dringend toe aan wat vakantie.

Tussen Kerstmis en Nieuwjaar zijn we beiden thuis en dat zal deugd doen. Al moeten we er over waken dat we ook die week niet vol stoppen. Ik zou willen sporten, veel van mijn vriendinnen zijn dan ook thuis dus het is de uitgelezen kans om af te spreken, ik ga mee met een vriendin om haar trouwkleed te gaan kiezen, we moeten wat voorbereiden voor oudejaarsavond… Allemaal leuke dingen dus, maar daardoor zal die week zo weer voorbij zijn.

Het is ook zo dubbel hé. Eigenlijk zouden we gewoon van ons weekje verlof moeten profiteren om onze batterijen op te laden en in de zetel te hangen, wat te lezen en naar Disney films te kijken (een must tijdens de kerstdagen). Dat lukt, voor een paar uurtjes. Daarna kruipt er zo’n duiveltje op mijn schouder dat me stilletjes doorsteekt dat ik nu wel lui genoeg geweest ben en dat ik beter de strijk zou doen.

Ik ben de eerste om tegen vrienden te zeggen dat het OK is om soms gewoon lui te zijn en dat ze vooral hun rust moeten pakken. Maar voor mezelf ben ik dan weer net iets strenger. Als ik te lang tijd voor mezelf neem, volgt het schuldgevoel onvermijdelijk. Ik voeg dan ook bij deze een extra puntje toe aan mijn goede voornemens: onthaasten, tijd voor mezelf nemen wanneer ik dat wil en me daar NIET schuldig over voelen.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Onthaasten

  1. Inge zegt:

    Ik ken dat! Er is altijd wel iets te doen, zeker als je thuis blijft… Op vakantie kun je niet anders 🙂 Misschien eens een dagje Efteling inplannen 😉

    Liked by 1 persoon

  2. resaarcle zegt:

    Moeilijk, he. Maar blijven proberen!!

    Liked by 1 persoon

  3. LJ zegt:

    Dat is pas een goei voornemen. Als ik een dag thuis ben (en het lief niet) dan grijp ik ook heel snel naar de stofzuiger of de dweil. Is dat eigen aan vrouwen misschien? Bij het lief zit geen énkel schuldgevoel als hij een hele dag gamet hoor 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Samaja zegt:

    Ah, heb je ook een gamer in huis? Ik ook! Hij zegt dan wel dat hij zich schuldig voelt dat hij heel de tijd niets anders gedaan heeft, maar past zijn gedrag nooit aan. T is toch om jaloers op te zijn, eigenlijk.

    Like

  5. Pingback: Good things – Januari | Samajatalk

Geef een reactie

