Adrian Mole

Het begon allemaal toen ik tijdens mijn tweede jaar aan de universiteit op mijn zus haar kamer zat te blokken (omdat mijn kamer op zolder de temperatuur van een oven benaderde in juni). En zelfs in de koelere kamer van mijn zus een verdieping lager, lag de afleiding altijd op de loer. Zo vond ik een boek dat ze moest lezen voor de lessen Engels, The Secret Diary of Adrian Mole, Aged 13 3/4, en al snel bleek ik dat een pak interessanter te vinden dan mijn cursus Zakenrecht.

TheSecretDiaryOfAdrianMoleIk heb het helemaal uitgelezen en ik herinner me nog dat ik daarbij soms zo luid moest lachen dat ik vreesde dat mijn moeder beneden zou horen dat ik niet aan het studeren was…

Toen ik dit jaar op Goodreads zat te grasduinen en te weten kwam dat er een hele serie Adrian Mole boeken bestaat, heb ik ze maar meteen allemaal in huis gehaald.

In het begin is Adrian een sullige puber die zijn gedachten op papier zet en hoopt ooit een boek te publiceren. Hij heeft niet door dat zijn moeder een affaire begint met de buurman en zelf smacht hij vooral naar aandacht van Pandora, een klasgenootje dat voor de rest van zijn leven in zijn hoofd de ideale vrouw zal blijven. De fragmenten die je te lezen krijgt uit het boek dat hij hoopt te publiceren, zijn werkelijk van zo’n slechte kwaliteit dat het tenenkrullend grappig wordt en het is aandoenlijk hoe hij elke afwijzing van een uitgever als iets positiefs ziet. Zijn familie is bij momenten te marginaal voor woorden, maar het zijn ook lieve mensen die door het leven ploeteren met hetgeen ze hebben. Alles speelt zich af tegen de achtergrond van de late jaren 80 en de actualiteit komt ook echt aan bod, waardoor het voor iedereen herkenbaar wordt.

De volgende boeken borduren op dezelfde thema’s verder en zijn dan ook iets minder grappig dan het eerste, maar het loont om te blijven verder lezen. Adrian wordt naargelang de reeks vordert namelijk volwassen en daardoor krijgen de boeken een andere inslag. Je volgt Adrian terwijl hij een loopbaan uitbouwt die nergens toe leidt, nog steeds vurig hopend dat hij ooit een gepubliceerd auteur zal zijn, en je komt ook te weten hoe hij een absolute puinhoop maakt van zijn liefdesleven. Alhoewel de boeken me niet meer luidop deden lachen, bleef ik ze heel goed vinden. De kleurrijke omschrijvingen van de personages maken het alleen maar beter. Zo lijkt zijn moeder mij een zeer interessante dame die ik graag eens zou ontmoeten!

In het laatste boek krijgt Adrian kanker en zijn tweede vrouw verlaat hem voor een ander. Inmiddels is hij vader van drie kinderen (van drie verschillende vrouwen), heeft hij nog steeds geen job die hem veel toekomst biedt en zijn schrijfsels blijven ronduit slecht. Zelfs tegen die achtergrond blijven het boeken die oprecht grappig zijn en waar ik nog steeds om moest gniffelen, zonder dat het uitlachen wordt. Het klinkt misschien een beetje raar, maar als je de boeken leest, zal je ongetwijfeld begrijpen wat ik bedoel.

Jammer genoeg is de auteur inmiddels overleden, het ziet er dus niet naar uit dat we ooit zullen weten hoe het zal aflopen met Adrian Mole en dat vind ik eerlijk gezegd heel jammer. Voor mijn part mag hij alle geluk van de wereld vinden. Alleen dat boek publiceren, dat zal er volgens mij echt niet in zitten ;-).

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Adrian Mole

  1. Inge zegt:

    Ik had nog nooit van de reeks gehoord maar het lijkt me wel wat! Het moet niet altijd serieus zijn 🙂 Ik ga deze onthouden!

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja zegt:

    Zeker doen! Als ik nog een tip mag geven, ik zou ze in het Engels lezen. Ik heb dat zelf ook gedaan en ik denk dat er bij een vertaling toch bepaalde nuances verloren zullen gaan.

    Like

  3. Pingback: De boeken die ik in 2015 las | Samajatalk

  4. LJ zegt:

    Ik leerde de reeks als tiener kennen en was ook helemaal weg van het eerste boek! Geweldig!! Maar vond het volgende boek maar niets en ben daarna gestopt. Leuk om hier te lezen hoe het verder ging. Laten we er vanuit gaan dat hij nog lang en gelukkig leefde! 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Samaja zegt:

    Ik gun het hem zo 🙂 !

    Like

Geef een reactie

