Het rollenpatroon ten huize Samaja

Ik ben opgegroeid in een zeer traditioneel gezin: mama bleef thuis om voor de kinderen te zorgen en papa zorgde voor een inkomen. Mijn beide ouders hebben hard gewerkt. Mijn vader doorkruiste de hele Benelux voor zijn werk, maar moest daarvoor wel veel opgeven, inclusief tijd met het gezin. Mijn moeder was dus huisvrouw, maar dat betekende zeker geen luilekkerleventje. Haar werk ging immers door tijdens de weekends en in de vakanties. Een huisvrouw heeft nooit gedaan hé.

Nu ik zelf een huishouden heb, zie ik hoeveel de tijden veranderd zijn. De echtgenoot en ik werken allebei fulltime en ik vind het dan ook maar normaal dat we beiden een deel van de huishoudelijke taken op ons nemen. De echtgenoot vindt dit overigens ook maar normaal.

Om u een idee te geven, de echtgenoot kookt en doet de boodschappen. Ook alles wat met huisvuil te maken heeft, is zijn terrein. De poetsvrouw stofzuigt en dweilt. Ik zorg voor de was en de strijk, ik betaal de rekeningen, beheer de paperassen en onze agenda en ik ruim op (we zijn immers allebei nogal sloddervossen). Samen doen we de grotere klussen, zoals de keuken uitkuisen, ramen wassen enz…

Voor ons werkt deze regeling prima, maar blijkbaar is niet iedereen het met zo’n verdeling eens. Onder vriendinnen komt het huishouden al eens ter sprake en soms vallen ze bijna achterover als ze horen hoe het er bij ons thuis aan toegaat. Zij houden blijkbaar meer vast aan het traditionele rollenpatroon, alhoewel ze ook fulltime gaan werken. En eerlijk gezegd, soms zadelen ze mij bijna met een schuldgevoel op dat ik ‘als vrouw’ zo weinig doe… Mijn schoonfamilie heeft het zelfs moeilijk met het feit dat de echtgenoot ook zijn deel doet. Er wordt vaak gevraagd of ik al enige vooruitgang in de keuken geboekt heb, waarop het antwoord altijd ‘neen’ is en ik heb zelfs al de vraag gekregen wat ik dan ins hemelsnaam wel doe thuis… Heel de schoonfamilie denkt dat de echtgenoot onder de sloef ligt gewoon omdat hij alle dagen kookt. En we hebben dan nog een poetsvrouw ook, wat volgens sommigen een schande is voor twee mensen die nog niet eens kinderen hebben.

Op zich mag iedereen zijn huishouden regelen hoe die dat zelf het liefst doet. Ik heb een vriendin die gewoon graag kuist en niet eens wil dat haar echtgenoot dat doet. Wel, prima. Ik ga andere mensen niet zeggen hoe zij hun huishouden moeten runnen. Alleen vind ik het spijtig dat wij zo vaak commentaar krijgen als wij het wel op de moderne manier aanpakken. Ik dacht nochtans dat we inmiddels in de 21e eeuw beland waren…

Langs de andere kant, ook wij moeten ons eigenlijk niets aantrekken van anderen hun mening en gewoon ons ding doen. Omdat wij samen het huishouden runnen, zijn we sneller klaar en hebben we daarna meer tijd voor onze hobby’s en voor elkaar. Dat zorgt ervoor dat we allebei tevreden in het leven staan. Als dat ons dan een beetje commentaar oplevert, denk ik wel eens stiekem bij mezelf dat wij toch eigenlijk de slimsten zijn 🙂 !

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Het rollenpatroon ten huize Samaja

  1. damngoodsoffie zegt:

    Wauw, wat een mooie verdeling. Uitstekend toch? Ik snap echt helemaal niet waar andere mensen zich mee moeien. Ze zouden er beter een voorbeeld aan nemen.

    Like

  2. resaarcle zegt:

    Hoera voor jullie regeling! Laat dat schuldgevoel maar achterwege. Jij blij, je man blij, dat is belangrijker dan wat de anderen zeggen.

    Liked by 1 persoon

  3. Groot gelijk! Wij hadden, als kinderlozen, trouwens ook een kuisvrouw. Nu met de verbouwingen niet meer, maar van zodra we niet meer in het verbouwstof leven, mag er weer iemand komen kuisen. Net goed dat jullie een evenwichtige regeling hebben.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Onze poetsvrouw is door omstandigheden ook een tijdje niet meer beschikbaar en dat voelen we toch goed. We waarderen ze zo al enorm, maar nu we het zelf moeten doen, geldt dat eens te meer. We beseffen weer waarom we in de eerste plaats voor een poetsvrouw kozen ;-).

      Like

  4. Zij zegt:

    Een prima verdeling vind ik. Jammer genoeg kom ik uit een andere tijd :-/ Toen het nog heel normaal was om de traditionele rolverdeling aan te houden 😦

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik ben toch blij dat de tijden veranderd zijn, al is er toch ook nog wat werk aan bij sommigen. Nu ja, iedereen moet doen wat in zijn huishouden werkt, dat is niet noodzakelijk hoe wij het doen.

      Liked by 1 persoon

  5. LJ zegt:

    Zo herkenbaar! Enfin niet de verdeling want ik doe veel meer in het huishouden dan hij (ik ben er gewoon beter in en hij heeft er een grondige hekel aan waardoor het gewoon niet leuk is om samen te poetsen want dan is zijn humeur om op te schieten).
    Maar wel de commentaar van anderen. De bomma (schoonfamilie) is ook al zo conservatief en vindt koken en kuisen zeker niks voor mannen! Als ik dan weer bij mijn familie laat vallen dat we een poetsvrouw overwegen, oooo de reacties daarop!
    Ieder zijn huishouden zeker?

    Liked by 1 persoon

  6. Samaja zegt:

    Bij ons is het zo dat we allebei slechtgezind worden als we teveel moeten kuisen in het weekend, dus de poetsvrouw heeft ook onze relatie deugd gedaan :-). Ieder zijn huishouden, dat vind ik ook. Jammer genoeg vinden veel mensen het blijkbaar nodig om commentaar te geven als het afwijkt van hun manier van doen. Ik moet alleen leren om mij dat minder aan te trekken…

    Like

  7. greet zegt:

    Groot gelijk! Ik doe bij ons wel het meeste huishoudelijke werk, maar ik werk deeltijds en mijn man is niet goed in het huishouden organiseren. Toen we nog allebei voltijds werkten hadden wij daar wel eens discussies over, maar tegenwoordig loopt het prima zo. Bij mijn schoonfamilie heersen de klassieke rollenpatronen ook nog. Zo werd ik bij het laatste kerstfeestje door mijn schoonmoeder samen met mijn schoonzus in de keuken aan het werk gezet terwijl haar man en zonen in de zetel zaten. Niet dat ik dat erg vind, maar vreemd vind ik het wel..

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vind dat ook een vreemd fenomeen. Bij de schoonfamilie is dat ook zo, dan duiken alle vrouwen de keuken in voor de afwas en de mannen blijven rustig aan tafel keuvelen. De jaren ’50 lijken dan ineens nog niet voorbij…
      Leuk dat jullie thuis ook een evenwicht gevonden hebben :-).

      Like

  8. Ale, wat een gezever seg! Ik vind jullie situatie net heel normaal en gezond! Toen wij allebei nog fulltime werkten, was het ook mooi verdeeld én hadden we – als kinderlozen inderdaad – een poetsvrouw. Gelukkig is daar bij ons nooit commentaar op gekomen, al ben ik zelf ook wel in een gezin opgegroeid waarin mijn vader ook een deel op zich nam. Alleen die kuisvrouw, daar komt soms wel eens gefrons op “want ge kunt dat toch zelf”. Wel ja, tuurlijk kan ik dat zelf, maar ik WIL het niet zelf doen, nah 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Dat vind ik ook :-). Als we het ons financieel kunnen permitteren en we hebben geen zin om het zelf te doen, zie ik echt niet in waarom wij geen kuisvrouw zouden ‘mogen’ hebben.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

