De boeken die ik in 2015 las

Ik had al op verschillende blogs een mooi overzicht gezien van de boeken die dit jaar verslonden werden en het leek me leuk om hetzelfde te doen, aangevuld met een paar recensies en de aanduiding van mijn favorieten. Toen ik zat te scrollen door de lijst met 25 gelezen boeken op Goodreads, kwam ik echter tot de constatatie dat ik eigenlijk geen enkel boek 5 sterren gegeven heb, behalve het eerste boek in de Adrian Mole reeks, waarover ik hier al eerder geschreven heb.

Boeken uitlezen die ik eigenlijk niet zo goed vind, dat doe ik al zo lang ik me kan herinneren. Ik denk altijd dat het nog beter zal worden of dat het einde mijn mening compleet zal veranderen, maar meestal moet ik achteraf vaststellen dat ik mijn tijd verspild heb. Zo heb ik een fase gehad in mijn studententijd waarin ik tijdens de zomer de grote klassiekers begon te lezen. Sommigen konden mij boeien, anderen echt niet. Zo snap ik nog altijd niet waarom Het Verdriet van België van Hugo Claus zo bejubeld wordt. Ik riskeer hiermee misschien haatcommentaar te krijgen, maar echt, ik vond er niks aan! Toch heb ik het helemaal doorploegd, god weet waarom…

Ik heb dat dus nog steeds niet afgeleerd en dus ploeterde ik me dit jaar door Tirza van Arnon Grunberg, dat ik ronduit stom vond. Ook Vrijheid van Jonathan Franzen vond ik achteraf gezien eigenlijk niet zo goed. En zo zijn er nog een paar. Misschien stom dat ik dan toch mijn tijd verspild heb door ze uit te lezen, maar ja, zo zit ik nu eenmaal in elkaar zeker?

Wat ik dan wel goed vond, naast Adrian Mole?

17898957

Eerlijk gezegd vond ik zijn vorige twee boeken beter, maar ook dit mag er zijn. De schrijfstijl blijft ongelofelijk vlot en helemaal mijn ding en ik was toch weer helemaal mee met het verhaal van Pari en Abdullah. Meeslepend en mooi.

17289061

Ik had al zoveel goeds gehoord over de boeken van Griet Op de Beeck dat ik mijn nieuwsgierigheid niet langer kon bedwingen. Het gaat eigenlijk over heel gewone mensen, die op een of andere manier met elkaar verbonden zijn en elk hun verhaal vertellen. Ik heb het in recordtempo uitgelezen en had de dramatische plotwending ook helemaal niet zien aankomen. Ja, van dit boek heb ik erg genoten.

22558796 (1)

Ja, ik weet het, eigenlijk is dit een boek voor tieners. Maar daar trek ik me doorgaans niets van aan. Het feit dat ik momenteel Harry Potter aan het lezen ben, spreekt op dat vlak voor zich. Ik wilde eens zien of de hype rond dit boek gerechtvaardigd was en ik moet zeggen dat ik op het einde effectief zat te huilen als een klein kind. Het was de laatste nacht in Nieuw-Zeeland voor we naar huis zouden vliegen en ik was dus al een beetje emotioneel, maar man, wat kwam dit hard binnen. Een aanrader, maar hou een zakdoek bij de hand!

Voor volgend jaar staat er al een en ander op mijn boekenplank. Ik wil eindelijk eens De eerste dag van David Nicholls lezen, na zoveel lovende recensies op andere blogs te zien en ook All the Light We Cannot See van Anthony Doerr en How to Build a Girl van Caitlin Moran staan al op mijn e-reader. Ik ben helemaal klaar voor een nieuw leesjaar!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op De boeken die ik in 2015 las

  1. Romy zegt:

    Oh, fijn, ik heb Tirza hier al klaarliggen.. En ik moet dus óók altijd het boek uitlezen waaraan ik begin..!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Bedankt voor je reactie! Mijn schoonbroer vond Tirza overigens wel goed, dus laat je niet afschrikken door mijn mening. Ben benieuwd wat jij ervan zal vinden. Blij om te horen dat ik niet alleen ben wat dat uitlezen betreft ;-). Ik denk dat ik in heel mijn leven nog maar een keer of drie voor het einde gestopt ben… Raar he!

      Like

  2. Zij zegt:

    Ik vond het verhaal van Pari en Abdullah ook fijn, maar zijn beste boek vind ik nog altijd Duizend Schitterende Zonnen.

    Liked by 1 persoon

  3. LJ zegt:

    Ik denk dat klassiekers het verdienen om een tweede kans te krijgen. Ik las Gerard Reve als student (verplicht voor school) en vond het toen afschuwelijk. Een kleine tien jaar geleden dan weer geweldig goed. Je wordt ouder, je verandert, je maakt meer mee in je leven, en dat verandert ook je leeservaring – is mijn vaststelling. Ik weet natuurlijk niet of dat voor iedereen zo is 🙂
    Vrijheid vond ik AFSCHUWELIJK, blij te horen dat er eens iemand niet lovend over doet!!
    Bij dat laatste heb ik ook heel hard moeten huilen…

    Liked by 1 persoon

  4. greet zegt:

    Ik doe dat ook altijd, een boek uitlezen dat ik niet goed vind, ik voel mij daar om één of andere reden toe verplicht. Maar eigenlijk moet ik zeggen ‘ik deed dat ook’ want.. ik heb mij onlangs voorgenomen daarmee te stoppen. Vaak zorgt zo’n boek ervoor dat ik nadien een tijdje geen zin meer heb in lezen en dat kan niet de bedoeling zijn. Vele hemels boven de zevende las ik pas nog, dat vond ik ook heel mooi. Vrijheid vond ik ook niet super, Tirza dan weer wel.

    Liked by 1 persoon

  5. Bij mij is het ondertussen gelukkig lang geleden, maar slechte boeken… dat blijft een moeilijke. Soms leg ik ze aan de kant, maar dat is dan vooral omdat de taal bijvoorbeeld heel moeilijk is. Zolang het nog ergens “vlot” blijft lezen, ook al trekt het verhaal eigenlijk op niets, lees ik toch verder. Ik hoop dus maar dat het rijtje goede boeken nog even aanhoudt 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

