Appartement vs huis – ronde 1

Zoals ik al eerder vertelde, zijn we op de laatste dag van het jaar naar een huis gaan kijken. Al sinds deze zomer speelt het idee door ons hoofd om te verhuizen en van een appartement naar een huis te gaan. Toen we tijdens onze zomervakantie niets vonden wat ook maar in de buurt kwam van hetgeen we zochten, gaven we de moed een beetje op en kwam de zoektocht op een laag pitje te staan. Een paar weken geleden kregen we echter nieuws te horen dat ons weer van gedacht deed veranderen en vreemd genoeg was het eerste huis dat we nu bekeken, meteen een schot in de roos.

Eigenlijk hebben wij met ons appartement een hele goede koop gedaan: nieuwbouw in een toffe straat, een zeer ruime living, twee slaapkamers, een groot terras en een dubbele garage. Op zich zitten we hier dus goed. Het enige wat niet zo positief is aan ons appartement is de isolatie. Naar buiten toe hebben we daar niets op aan te merken, maar naar de andere appartementen en de gang toe, is het een ramp. De traphal is volgens mij gewoon niet geïsoleerd. Als mensen beneden in de gang praten, kan je zonder al te veel moeite de conversatie volgen van een verdiep hoger. Als er iemand aanbelt, gaat het geluid van de bel door alle appartementen heen. De lift horen we ook overal veel te hard. Ik slaap met oordopjes, want anders word ik wakker telkens de buurvrouw haar WC doortrekt. Om u maar te zeggen, in een appartement wonen is ook niet alles.

Wij hebben het geluk dat het appartement boven ons nog steeds niet verkocht is en wij daardoor geen bovenburen hebben. Nu is er blijkbaar een kinesist geïnteresseerd om boven ons zijn praktijk te steken: 4 kinesisten, een psychologe, een diëtiste en mogelijk nog wat sportapparatuur boven onze kop, hele dagen de bel die door het gebouw galmt, de lift die overuren gaat doen, … Ik vind het een waar horrorscenario. We hebben al geprotesteerd, maar ik weet niet of het veel zal uithalen. Het heeft ons eens te meer doen inzien dat we misschien toch beter zouden zijn met een huis, waar je meer rust en stilte hebt en meer ruimte om je eigen ding te doen. Zelfs al komt er geen kine praktijk, bovenburen en lawaai zullen we vroeg of laat toch krijgen. Dat is overigens niet het enige dat ons doet twijfelen over de toekomst, maar ik zal u een verdere uitweiding besparen ;-).

Je zou denken dat onze vrienden en familie enthousiast zijn over onze plannen, maar de respons is op zijn minst gemengd te noemen. Moeder en schoonmoeder vinden verhuizen bijvoorbeeld helemaal geen goed idee. Mijn moeder ziet enkel meer kamers die we zullen moeten kuisen en schoonmoeder vindt dat we ons geld beter zouden besteden aan extra isolatie voor ons appartement. Komt daar nog bij dat we momenteel geen kinderwens hebben en iedereen vindt dat een huis met drie slaapkamers gewoon te groot is voor twee mensen alleen. Ik kan die kamers nochtans probleemloos vullen hoor. Ligt dat nu aan mij?

Al die commentaar en verschillende meningen zorgen ervoor dat wij niets anders doen dan twijfelen. Moeten we als mensen zonder kinderen wel een huis kopen? Gaan we onszelf niet gewoon meer kuiswerk en meer zorgen op de hals halen? Ik ben er de voorbije dagen enorm mee bezig geweest en draai nog net niet zot. Het huis is nog in opbouw, dus we moeten hopen dat de afwerking ervan vlot zal verlopen, wat bij ons appartement een aantal jaar geleden een echte nachtmerrie werd. Willen we zo’n periode een tweede keer meemaken? Financieel kunnen we het aan, maar dat is dan onder de voorwaarde dat ons appartement verkocht geraakt. Aangezien dat boven ons ook nog steeds te koop staat, zal het niet simpel worden. We hebben voor volgend jaar ook al twee reizen geboekt en nu we effectief sneller dan gedacht een huis gevonden hebben dat ons aanstaat, hadden we dat geld eigenlijk goed voor iets anders kunnen gebruiken… Zucht! Langs de andere kant, het leven is aan de durvers, soms moet je gewoon durven springen.

We gaan zo snel mogelijk proberen om wat meer informatie te krijgen over het huis in kwestie, want er waren nog wat onduidelijkheden. We zijn gisteren nog eens tot ginder gereden en hoe meer we ermee bezig zijn, hoe enthousiaster ik word. Ik weet dat ik het gewoon op zijn beloop moet laten en zien wat er komt, maar laat dat nu niet mijn sterkste kant zijn ;-).

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Appartement vs huis – ronde 1

  1. Falderie zegt:

    Wij hebben een huis gekocht en ik ben daar echt blij om. Ik heb jaren in appartementen gewoond, maar ook al ben je ergens eigenaar van, toch moet je constant rekening houden met andere mensen. plus zoals bij jullie duidelijk ook veel geluidsoverlast.

    Ik zou vooral kijken wat jullie zelf graag willen. en een kamer meer of minder kuisen… zoveel scheelt dat nu ook weer niet… 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Bedankt voor je reactie! We hebben de voorbije dagen al véél nagedacht en de voor- en nadelen eens opgeschreven en we zijn echt steeds meer overtuigd van dat huis. Er zijn nog een aantal dingen die eerst moeten uitgeklaard worden, maar we zijn steeds enthousiaster 🙂 !

      Like

  2. LJ zegt:

    Bij ons is de commentaar net het tegenovergestelde: op een appartement wonen is toch maar ‘tijdelijk’?! Terwijl ik nooit in een huis wil gaan wonen, of toch niet zo’n kast als al mijn leeftijdsgenoten lijken te bouwen… Ik zou die kamers ook kunnen vullen hoor zonder kinderen, daar niet van 🙂 maar ik wil dat niet. Ik ben dit jaar serieus bezig geweest met ‘consuminderen’ (hoeveel ongebruikte spullen ik wel niet had & nog steeds heb!) en ik hou vast aan één slaapkamer, een berging en een extra slaapkamer als bureau/bibliotheek (en die mag wel wat groter zijn dan we nu hebben want ik wil nog véééél boeken). Het enige nadeel aan het appartement waar we nu wonen, vind ik dat er geen tuin aan is. Anders was het perfect geweest. Een klein huisje (de tuin mag groter zijn dan het huis :p) is mijn droom. Ik denk dat het idd een goed idee is om na- en voordelen van alles te noteren. Bestaat het perfecte huis wel, vraag ik me af?
    Als je één keer op een huis valt kan het rap gaan he, ik volg daar nogal snel mijn gevoel in maar da’s ook gevaarlijk soms 🙂

    Like

  3. Samaja zegt:

    Oh, maar die commentaar hebben we ook gekregen toen we 5 jaar geleden voor een appartement kozen hoor. Toen wisten we sowieso dat er nog niet direct kinderen zouden komen en vonden we het als jong koppel eigenlijk evident dat we in een stad als Gent voor een appartement zouden kiezen. Daar hebben we véél gezaag over moeten horen, maar ik denk dat we toen nog altijd de juiste keuze gemaakt hebben. Nu is de twijfel dus toegeslaan, voornamelijk omdat ik ondervonden heb dat ik geen mens ben om in een appartement te wonen (ik kan echt niet goed tegen het lawaai). Het huis dat we op het oog hebben is overigens niet zo groot hoor, een kast van een villa is eveneens niet voor ons. En dan moeten we teveel kuisen ;-). Er is nog niets beslist en er zijn nog wat onduidelijkheden, maar het zou inderdaad wel eens snel kunnen gaan.

    Laten we ons allebei niets aantrekken van de commentaar en gewoon onze zin doen 🙂 !

    Like

  4. Inge zegt:

    Naar commentaar van ouders moet je zeker niet luisteren 🙂 Hadden wij dat gedaan dan hadden we nu nog altijd geen huis, er was altijd wel iets op aan te merken… Uiteindelijk kochten we ons huis volledig op ons gevoel en daar hebben we vijf jaar later nog geen spijt van!

    Liked by 1 persoon

  5. Samaja zegt:

    Ik trek me soms de commentaar teveel aan. Maar gelukkig ben ik ook een ‘goestendoender’ ;-).

    Like

  6. Wildcard zegt:

    Ik zou eigenlijk nooit op een appartement willen wonen.
    1) Je mag dan wel “eigenaar” zijn van dat appartement, je blijft altijd betalen voor dingen die gemeenschappelijk zijn en die je zelfs niet eens gebruikt…
    2) te veel problemen met aansluitingen van gas en elektriciteitsmeters in appartement blokken die fout gebeuren en alle problemen die dan maanden aanslepen
    3) je moet altijd zien wat ge doet, want ge moet altijd rekening blijven houden met anderen..
    Toch maar liever een eigen huis.

    Liked by 1 persoon

  7. Samaja zegt:

    Daar som je inderdaad een aantal nadelen op die ook bij ons meegespeeld hebben in de beslissing. Punt 2 was bij ons gelukkig geen issue (alles werkt naar behoren en iedereen heeft ook gewoon aparte tellers). We hebben toch beslist om voor een huis te kiezen, al gaan we daar ook voor bepaalde zaken (vooral de afsluiting, hagen e.d.) moeten overeenkomen met de buren. Ik ben benieuwd wat het zal geven ;-).

    Like

Geef een reactie

