Als koppel op reis

De echtgenoot en ik gaan altijd samen op reis. En altijd gewoon met z’n tweetjes. Geen ouders, zussen of vrienden erbij. Wij zijn op dat vlak een grote uitzondering in onze familie en vriendenkring, waar men gemakkelijk met groepen van 8 of meer op reis vertrekt. Als kind heb ik niets anders gekend dan met de halve familie op reis gaan en dat was altijd enorm plezant. Hoe het dan toch komt dat we nu altijd met ons tweetjes alleen op stap zijn, daar heb ik eigenlijk geen verklaring voor. Volgens de echtgenoot ligt het aan mijn moeilijk karakter, maar dat betwijfel ik ten zeerste ;-).

Er zijn veel voordelen aan reizen als koppel. Je deelt de ervaring en je beleeft samen iets dat anderen nooit helemaal kunnen vatten, hoeveel foto’s en verhalen je ook mee naar huis brengt. Je hebt ineens alle tijd van de wereld om echt quality time met elkaar door te brengen, ver weg van werk, verplichtingen en de dagelijkse beslommeringen. Niet zelden bespreken we op reis dingen waar we door de drukte van alledag thuis niet bij zouden stilstaan. We komen dan ook altijd hechter dan ooit terug (al besef ik dat dit misschien ongelofelijk klef klinkt).

Dat gezegd zijnde, het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn onderweg. Als je 25 dagen non stop met je partner doorbrengt, is het onvermijdelijk dat er ergernissen zullen zijn. En al zeker als je nog niet bekomen bent van de jetlag en 5 uur per dag samen in de auto moet doorbrengen op wegen die je niet kent en die al je skills testen.

Wij hebben in Nieuw-Zeeland discussie gekregen over de rijstijl van de echtgenoot, over het feit dat ik in de auto crackers at die naar kaas roken, over de insecten die in de auto vlogen omdat de echtgenoot zijn portier te lang had open gelaten,… Je kan het zo gek niet bedenken of we hebben er wel ruzie over gemaakt. De echtgenoot ergerde zich aan mijn slordigheid (mea culpa) en ik was de nutteloze discussies soms zo beu dat ik zin had om stante pede het vliegtuig terug naar huis te nemen.

Nu we ons dit jaar opnieuw aan een rondreis met de auto gaan wagen, heb ik toch een aantal dingen geleerd. Ik zal geen crackers meer eten in de auto (of ze nu stinken naar kaas of niet, die kruimels kruipen overal). Ik zal niet teveel kritiek geven op de rijstijl van de echtgenoot en al helemaal niet als hij moe is. We herverdelen de spullen van zodra we op de eerste hotelkamer zitten, zodat we elk een koffer hebben met ons gerief in. Ik kan lekker rommelig zijn in mijn koffer, terwijl zijn T-shirts dan netjes waterpas kunnen liggen in zijn koffer. En net zoals vorig jaar, plan ik de route en maak ik een overzicht van de mogelijke bezienswaardigheden om niet teveel tijd te verliezen ter plaatse. De echtgenoot moet dan enkel de GPS volgen en complimenten geven over mijn goede voorbereiding. Zo is iedereen content :-).

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Als koppel op reis

  1. Falderie zegt:

    Wij reizen eigenlijk ook altijd met twee. Ik ben nog nooit op groepsreis gegaan, al lijkt me dat ook wel eens fijn.Alhoewel… Hoe meer mensen, hoe meer wensen. Wij moeten alleen maar rekening houden met ons tweetjes… 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja zegt:

    Ja, dat is wel gemakkelijk hé. Wij hebben grotendeels dezelfde interesses op reis, dus dat loopt allemaal vlot. Ik kan me inbeelden dat er meer overleg aan te pas komt als je met een groep op reis gaat. Ik heb al verhalen gehoord over ruzies en ergernissen op reis omdat sommigen per se alles samen willen doen, anderen dan weer tijd apart willen en de interesses teveel verschillen. Dan prijs ik me gelukkig dat de echtgenoot en ik genoeg hebben aan elkaars gezelschap :-).

    Like

  3. LJ zegt:

    Mwhauahahahah dat van die aparte koffers is zoooo herkenbaar, daar zorg ik ook altijd voor, hoewel bij ons ik de nette ben, en hij de slordige :p Op zijn rijstijl geef ik geen commentaar want anders is ’t “rijd gij maar!” en dus zwijg ik want ik en rijden, grote liefde zal dat nooit worden. Ik zorg dus als codriver ook voor de gps en de bevoorrading en de reisroute en het vastleggen van de hele trip, eigenlijk.
    Wij maken nergens zoveel ruzie als op vakantie eigenlijk, maar inderdaad hebben we op vakantie ook diepere gesprekken dan thuis.

    Liked by 1 persoon

  4. Samaja zegt:

    Ik rijd op zich wel graag, maar ik heb totaal geen ervaring met rijden in de bergen en ik vind dat sowieso al een beetje scary. De locals staken ons nu al aan een razende vaart voorbij, dus als ik had moeten rijden, had er zich zeker een hele file gefrustreerde Kiwi’s achter ons gevormd ;-).

    Like

Geef een reactie

