Zwarte dinsdag

Deze middag zaten we op de begrafenis van mijn nonkel (die eigenlijk niet mijn nonkel is, maar een goede vriend van mijn ouders). Het was een mooie plechtigheid, al is dat natuurlijk een schrale troost. Overal was er verdriet om ons heen, wat ik als een spons opslorpte en mee naar huis nam. Ik ga niet pretenderen dat we zo’n goede band hadden en ik met mezelf geen blijf weet, maar zijn overlijden kwam ook bij mij aan als een schok en als bijzonder confronterend. Ik sta zelden stil bij de dood en de evidentie dat het ons allemaal te wachten staat. Dat is iets voor later, als ik oud ben. Toch zaten we nu op de begrafenis van iemand die nog maar net de 50 gepasseerd was. Het stemt tot nadenken.

Met mijn eeuwige gepieker, vergeet ik soms te genieten van de kleine dingen in het leven. Eens te meer besef ik dat we nu moeten leven. Niet morgen, niet als we met pensioen zijn, maar nu. Ik moet vooral mijn zegeningen tellen in plaats van altijd te klagen over de dingen die niet goed gaan. Ik steek me soms teveel weg achter het feit dat ik nu eenmaal een piekeraar ben van karakter maar dat wil daarom niet zeggen dat ik het niet kan proberen om wat positiever in het leven te staan. De echtgenoot en ik hebben een dak boven ons hoofd, we hebben elkaar en we zijn gezond. Uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Zwarte dinsdag

  1. Zij zegt:

    Ik herken hier heel veel in. Ook ik ben een eeuwige piekeraar! Veel te veel nadenken over alles ipv gewoon te genieten. Positiever in het leven staan. Dat zou ik ook zo graag willen. Ooit lukt het ons vast wel 🙂

    Mijn deelneming bij het overlijden van je nonkel.

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja zegt:

    Dank je. Als ik de remedie gevonden heb tegen dat piekeren, laat ik het je zeker weten 🙂 !

    Like

  3. LJ zegt:

    Da’s juist… Maar mensen hebben het zo druk, dat ze de écht belangrijke dingen maar al te gauw uit het oog verliezen… Piekeren, ik heb er ook mijn diploma in gehaald 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Samaja zegt:

    Veel vrouwen, denk ik. Het gros van de mannen lijkt daar toch minder last van te hebben. Ik ben alleszins een beetje jaloers op de echtgenoot zijn gave om te kunnen relativeren als de beste.

    Like

Geef een reactie

