Project tweede slaapkamer

Ik heb een productief weekend achter de rug, al zeg ik het zelf, en dat al voor de tweede keer op rij. Om mijn gedachten te verzetten vorig weekend, besloot ik eindelijk werk te maken van een project dat al even op de planning stond. Ik wil namelijk al lang onze tweede slaapkamer eens grondig opkuisen. Het plan was om er een deftige kamer van te maken, want nu is het strijkkamer, bibliotheek en rommelkot in 1. Nu we naar een huis gaan verkassen, moet ik niet meer investeren in nieuwe meubels, maar ik kan zowel al met het opruimen en weggooien beginnen.

Onze boekenkasten staan vol met boeken die we nooit meer gaan lezen. Wij gingen vroeger vaak naar Boekenfestijn in Flanders Expo op het einde van het jaar, waar je pockets kon kopen voor 3 of 4 euro. Ik ging doorgaans met een hele voorraad chicklit naar huis en de echtgenoot met historische fictie. Leuke tussendoortjes, maar geen boeken die je per se voor eeuwig in je boekenkast moet staan hebben. Inmiddels hebben we een e-reader, maar de echtgenoot blijft nog enthousiast non-fictie kopen, dus de collectie groeit nog steeds. En dan hebben we het nog niet over de massa strips die onze richting uit zullen komen eens de schoonouders hun zolder beginnen opkuisen. Een grondige schifting van de boeken drong zich dan ook op. Na wat onderhandelen met de echtgenoot heb ik vorig weekend toch een volle doos weten te verzamelen, al vind ik dat het vooral van zijn kant nog wat meer mag zijn. De echtgenoot is direct naar De Slegte geweest, maar zoals gewoonlijk wilden ze maar een paar boeken overnemen. In chicklit zijn ze duidelijk niet geïnteresseerd ;-). De rest hebben we dan maar direct naar de kringloopwinkel gebracht, zo heeft iemand anders er hopelijk nog wat aan.

Na de boeken, waren mijn oude cursussen aan de beurt. Ik heb een aantal jaar geleden verschillende sollicitaties gedaan voor een nieuwe job en daar moest ik voor studeren. De cursussen zijn nooit opgeborgen en lagen inmiddels stof te vergaren in kleine hoopjes, verspreid over beide slaapkamers. Ik ben een sloddervos, ik weet het. Ook hier dient een schifting zich op, maar momenteel vind ik dat moeilijk omdat ik niet zeker ben dat ik al dat materiaal nooit meer nodig zal hebben. Iets weggooien heb ik dan ook nog niet gedaan, maar ik heb wel alles dat hier al ligt in papierdozen gestoken en er duidelijk op genoteerd wat erin zit. Het grootste deel van mijn cursussen van op de universiteit ligt nog bij mijn ouders, dus op termijn moet ik daar ook nog plaats voor vinden. Maar bon, we zullen dat probleem oplossen op het moment dat het zich stelt.

De volgende stap was de papierwinkel eens goed sorteren, want alles ligt door elkaar wat facturen, garanties, bankzaken, gebruiksaanwijzingen en verzekeringen betreft. Daar ben ik dit weekend aan begonnen. Ik verzeker u, eens mens verzamelt blijkbaar nogal wat papieren op 5 jaar tijd! Een aantal zaken heb ik al in dozen opgeborgen en dat ziet er direct veel properder uit. Ik heb ook een en ander weggegooid, tot grote ergernis van de echtgenoot, die nog maar net naar het containerpark geweest is ;-).

Mijn oude bureau staat ook in de tweede slaapkamer, volgestouwd met rommel. We gebruiken dat overigens nooit als bureau en zitten gewoon in de living als we bezig zijn op de laptop. In het nieuwe huis zou ik liever opteren voor iets moderner en praktischer, dus de oude stakker vliegt sowieso de deur uit als we verhuizen. Voorlopig zit hij ook nog vol paperassen en brol, dus dat moet zeker nog aangepakt worden.

Al bij al ben ik content met de vooruitgang. We proberen onze weekends niet te vol te stouwen, dus hopelijk heb ik binnenkort weer een namiddag om eens goed te ‘kramen’. Ik heb er zowaar deugd van.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Project tweede slaapkamer

  1. Ik hoop dit weekend hetzelfde bij ons te kunnen doen! Eens goed kunnen rommelen en weggooien, ik vind het zalig. Ieder seizoen bekijk ik mijn kleerkast ook eens grondig om te zien wat er weg mag (genre: hier raak ik nooit meer in, dit is volledig passé en dit is volledig op), want bij ons in de buurt staan er meer dan genoeg kledingcontainers.

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja zegt:

    Ik kuis ook regelmatig mijn kleerkast uit, maar toch heb ik altijd plaats tekort. Nu probeer ik dus het principe te hanteren dat ik iets moet weggooien als ik iets nieuws koop. Met schoenen lukt dat goed, maar met kledij vind ik het heel moeilijk. Meestal duurt het tot ik er ineens genoeg van heb en een wilde opruimwoede mij overvalt ;-).

    Like

  3. Inge zegt:

    Zo eens goed rommelen kan inderdaad enorme voldoening geven? Opgeruimd van Marie Kondo al gelezen?

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Neen, nog niet. Ik heb er wel al een beetje over gelezen op verschillende blogs. Het is misschien wel iets voor mij, voor als ik weer eens opruimwoede krijg ;-).

      Like

  4. Zij zegt:

    Goh.. ik moet ook dringend een keer aan het opruimen gaan. Alles heeft hier wel zijn vaste plaatsje en papierwerk is geklasseerd.. maar er mag volgens mij heel wat weg richting containerpark 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ze voorspellen nu toch een regenachtig weekend, het is misschien het moment ;-).

      Liked by 1 persoon

      • Zij zegt:

        ‘k Heb gisteren al wat opzij gezet voor het containerpark 🙂
        Normaal zouden we thuis blijven dit weekend.. als de echtgenoot op zolder gaat repeteren, dan denk ik, dat ik een keertje ga beginnen in de derde slaapkamer (die nu zo’n beetje als rommelhok gebruikt wordt 😦 )

        Liked by 1 persoon

  5. LJ zegt:

    NIets zo leuk als opgeruimde dingen – al is het één schuif van een hele kast, daar word ik zo blij van, en van een opgeruimde kamer heb ik nog daaaagen geniet!! (tot het weer overhoop ligt natuurlijk..)

    Liked by 1 persoon

  6. Samaja zegt:

    Ja hé, ik stond ineens versteld van hoe groot de tweede slaapkamer eigenlijk wel is. Ik ga nu ook mijn uiterste best doen om het zo te houden (al is dat een serieus werkpunt…) en de verhuis dwingt ons daar ook wel toe. Ik heb geen zin om dat in augustus of september nog eens allemaal te moeten sorteren.

    Like

Geef een reactie

