Festivalkriebels

Mijn zus stuurde me eergisteren een sms om te melden dat ze haar ticket voor Werchter gekocht had. Ze gaat voor de volle 4 dagen naar het festival en dat betekent dus ook kamperen en 4 dagen lang back to basics. Ze hoopt me ongetwijfeld warm te maken om mee te gaan en met een grote groep het festivalterrein onveilig te maken. Eerlijk gezegd zou ik dat ook geweldig vinden, maar ik zie het gewoon niet zitten. Kamperen is niets voor mij, ik heb een bed nodig met een matras, of ik riskeer na twee dagen rechtstreeks naar de kinesist te mogen met een pijnlijke rug. Ook het gebrek aan hygiëne op zo’n camping, het lawaai en het gebrek aan slaap spreken me niet aan.

We hebben even gekeken naar alternatieven, maar die blijken geweldig duur. De chaletjes die je op Werchter zelf kan boeken zijn met moeite een garage groot en het lijkt me heel claustrofobisch om daarin te overnachten. En dan heb ik het nog niet over de prijs gehad, die echt wel buiten proportie is. Een hotel in Leuven leek ons de beste oplossing, maar natuurlijk gaan de prijzen daar eind juni ineens ferm de hoogte in. Booking.com raadde Mechelen aan als alternatief, maar dat lijkt me meteen zo ver. Dat we voor de volle 4 dagen gaan, lijkt dan ook uitgesloten. Ik heb dat trouwens sowieso nog nooit gedaan, de vorige keer ging ik ook maar voor 1 dag.

Ook dit jaar lag het dus voor de hand dat ik 1 dag zou gaan. Toen ik hoorde dat de Red Hot Chili Peppers dit jaar komen, leek de keuze voor de zaterdag snel gemaakt. Ik was in mijn tienerjaren behoorlijk onder de indruk van hun album Californication en het lijkt me super om ze eindelijk eens live aan het werk te zien. Editors staan ook al aangekondigd voor de zaterdag en die vind ik ook best goed. Toch vind ik 100 euro per persoon veel geld om voor 1 dag naar Werchter te gaan, terwijl ik nog niets van de andere namen weet en ik daar mogelijk amper iets van ga willen zien. RHCP zijn leuk en Editors idem, maar zou ik voor elk een ticket betalen van 50 euro om ze te zien? Neen, eigenlijk niet. Het ziet er echter niet naar uit dat ik zal kunnen wachten op de volledige line up, want volgens iedereen die ik ken, zijn de dagtickets altijd heel snel uitverkocht. Ik zou zelfs geen maand meer mogen wachten.

Vorige week dacht ik nog dat ik gewoon niet zou gaan, met het huis in het vooruitzicht moeten we nu niet teveel zotte kosten doen. Mijn zus vermoedt dat Coldplay wel eens op de affiche zou kunnen staan voor Werchter Classic en dan zou ik liever daar mijn geld aan hangen. Langs de andere kant, ik moet ook niet wachten om naar Werchter te gaan tot ik me er te oud voor voel en mijn rug het helemaal niet meer aankan. Yolo, weet je wel. En het is niet alsof we daardoor ineens een hele maand boterhammen met confituur zullen moeten eten.

Dilemma dilemma…

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Festivalkriebels

  1. Falderie zegt:

    Ik ben nog maar twee keer op Werchter geweest. Telkens voor een dag. En het klinkt misschien saai, maar ik vond er eigenlijk weinig aan. (Behalve Werchter Boutique, maar dat zag ik gewoon als “ik ga voor het eerst naar een concert van de geweldige Prince:-))

    Liked by 1 persoon

  2. Samaja zegt:

    Ik heb ook niet zoveel Werchter ervaring. Ik ben al eerder voor 1 dag geweest en Werchter Classic heb ik al een keer of twee gedaan. Vroeger was mijn muzieksmaak gewoon ook veel te commercieel om op Werchter mijn gading te vinden ;-). Dat is inmiddels veranderd en ik vind de sfeer van zo in groep naar een festival te gaan wel heel leuk. Maar t is en blijft natuurlijk duur…

    Like

  3. Lastig he, die afwegingen wat betreft prijs en zo? Ik heb dat de laatste maanden ook gigantisch, in die mate dat ik zo compleet mogelijk ingeef wat ik uitgeef (ook de kleine brol) om toch maar een beeld te krijgen op inkomsten en uitgaven. En hopelijk te zien dat dat allemaal wel meevalt, mijn gedeelte afbetalen 🙂
    Werchter (en andere festivals) is nooit mijn ding geweest, dus daar heb ik al ‘chance’ mee: ik ben minder geneigd om daar geld aan uit te geven. Ik heb daarentegen wél tickets voor Adele gekocht… Af en toe een uitspatting mag wel 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Samaja zegt:

    Dat is waar, vandaar dat ik ook tickets gekocht heb voor Adele. Ik vond het best wel duur, maar hopelijk is ze het waard :-). Tot voor kort was ik eigenlijk niet zo met onze financiën bezig, we konden goed sparen, dus dan sta je minder stil bij de beslissing om eens naar een festival te gaan gewoon om bij vrienden te zijn en een leuke tijd te hebben. Nu begin ik dat ineens allemaal veel kritischer te bekijken. Wat een huis kopen al niet doet met een mens ;-).

    Like

  5. Mariska zegt:

    Werchter is super gaaf! Het is wel allemaal vrij prijzig, een beetje zonde maar is het zeker waard.

    Liked by 1 persoon

  6. Lottesanekdotes zegt:

    Ik ben een gigantische concert- en festivalganger, dus ik zou zeggen ‘gewoon gaaaaaaaan’. Niet twijfelen! 😉

    Liked by 1 persoon

  7. marliese9 zegt:

    Ik heb 15 jaar getapt op Werchter. En ben er 16 jaar naartoe gegaan, het eerste jaar voor 1 dag, de andere 15 jaar voor 4 dagen. Zelfs toen ik in mijn laatste jaar unief een examen had in het midden van het festival. Ik ging altijd op en af. Van mijn ouderlijk huis, was het maar een kwartiertje met de auto, als de wind goed zat kon ik de optredens tot in onze tuin horen. Ook toen ik verhuisde naar Berlaar-Heikant en later naar Mechelen gingen mijn man en ik op en af. Er is een crewcamping, maar geen haar op mijn hoofd dat daar wilde slapen 😉. Om maar te zeggen Mechelen-Werchter is goed te doen.

    Een paar jaar terug ben ik ook drie dagen naar Pukkelpop geweest toen wilde ik ook elke dag op en af gaan vanuit Mechelen, maar ben dan uiteindelijk bij mijn mama gaan slapen die toen nog in m’n ouderlijk huis woonde op een dik half uur van Kiewit, ook best te doen. Als er veel groepen zijn die je wil zien, is dat allemaal doenbaar. Als je uiteindelijk toch maar weinig wil zien, zou ik ook de beste dag uitkiezen. Coldplay is ook nog altijd een grote optie voor de donderdag van Werchter 😊. Ik ben zelf geen fan, maar die dag is nog mooi vrij in hun touragenda.

    En afwachten is niet zo’n risico hoor. Vorig jaar waren er tot de laatste dag nog tickets verkrijgbaar voor vrijdag. Toen de Foo Fighters afzegden kwamen er ook ineens vrij voor vrijdag en ik had mij op de wachtlijst gezet voor een combi en kreeg twee dagen voor het festival een mailtje met een optie om een ticket te kopen. En dat bleek helemaal niet zo uitzonderlijk hoorde ik later. Ik heb er uiteindelijk voor gepast, omdat ik pas op mijn nieuw werk zat en geen verlof wilde vragen en elke dag na mijn werk gaan zag ik ook niet zitten.

    Liked by 1 persoon

  8. Brubeck zegt:

    Wij zijn enkel maar op de weide beland voor een artiest die dat gebruikt voor zijn concert alleen (zoals Prince jaren geleden). Voor de rest trekt zo’n festival me niet aan: teveel groepen die ik niet hoef te zien voor de enkelen die de moeite waard zijn.
    Dan liever naar het Sportpaleis of andere zaaltjes voor een avondje weg.

    Liked by 1 persoon

  9. Samaja zegt:

    Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk meestal gewoon naar een bepaalde artiest ga kijken in pakweg het Sportpaleis of Vorst Nationaal. Maar de sfeer die op zo’n festivalweide hangt, is toch ook iets speciaals. De vraag is natuurlijk of de prijs die ze vragen het wel waard is. Ik ben er nog altijd niet uit ;-).

    Like

  10. LJ zegt:

    Ik zit ook elke keer weer met dat dilemma. Vorig jaar vond ik elke dag één of twee groepen goed, maar om daar dan zoveel geld aan uit te geven… Nu heb ik uiteraard keiveel spijt dat ik niet naar de War on Drugs ben geweest. Ik wacht nog even de verdere line up af maar inderdaad, zaterdag is meestal het snelst uitverkocht.

    Liked by 1 persoon

  11. Zij zegt:

    Het is niet, zoals je zelf schrijft, dat jullie boterhammen met confituur moeten eten..
    Dus.. gaan zou ik zeggen 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Pingback: Good things – Januari | Samajatalk

Geef een reactie

