Ontploffingsgevaar

Het zijn al drukke dagen geweest ten huize Samaja. Allereerst zijn we nog steeds met het huis bezig. De aannemer blijkt een koppige steenezel te zijn die alles per se op zijn manier wil doen. Als we nog maar informeren naar een andere optie, krijgen we direct het verwijt dat hij heus wel een vakman is en weet wat hij doet. Terwijl het daar helemaal niet over gaat, we willen gewoon zeker zijn dat bepaalde zaken volledig onze smaak zijn. Daarom moet hij zich nog niet aangevallen voelen in zijn beroepseer… Het is dat het een mooi huis is op een super goede locatie, want anders had ik hem al lang eens goed mijn gedacht gezegd en kon hij andere kopers zoeken.

Ergens is het wel een troost om te weten dat je niet alleen bent. Zo zijn vrienden van ons al maanden (!) bezig met de renovatie van de badkamer en loopt het voor geen meter. De ouders van een vriendin hebben dan weer hun badkamer en keuken vernieuwd en hebben daar bijna een zenuwinzinking aan overgehouden. We zijn dus echt niet alleen. Bouwen en verbouwen is lijden, blijkbaar. Ik ventileer mijn kwaadheid en dan gaat dat weer over, maar de echtgenoot is anders ingesteld en kan het bijna niet meer relativeren. Gisteravond dacht ik dat hij de contactpersoon van de aannemer door de telefoon ging sleuren…

We gaan dit weekend al naar de winkels van de keuken en de badkamer. Het is eigenlijk de bedoeling om meteen te kiezen, maar ik ga me niet laten opjagen. Gelukkig weet ik meestal nogal goed wat ik wil :-). Hopelijk is dat ook wat de echtgenoot voor ogen heeft. Want in tegenstelling tot wat iedereen denkt, is het echt niet zo dat ik alles kies en hij gewoon braaf knikt en akkoord gaat. Dit weekend hebben we al tot in het oneindige gediscussieerd over parket in de living of tegels, een grote douche of een gewone, … Het is bij momenten vermoeiend. Ik kan me ook niet herinneren dat hij bij ons appartement over alles zo’n duidelijke mening had. Blijkbaar kan er veel veranderen in 6 jaar tijd.

Daarenboven zijn er strubbelingen op het werk bij de echtgenoot en ook bij mij zijn er dingen gaande die me niet zo vrolijk stemmen.

De kalmte bewaren ten huize Samaja is nu dan ook wat moeilijker dan normaal. Er is vanalles gaande, het is druk en we moeten erover waken dat we alles blijven relativeren, want anders gaan we zot draaien. We voorzien dan ook een paar dagen vrijaf in maart, gewoon om er eens tussenuit te zijn. Het zal ons deugd doen!

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Ontploffingsgevaar

  1. Geloof me vrij, notarissen kunnen er ook wat van. Waar ik dan veel stress van krijg, want ik ben diegene die thuis alles regelt (de wederhelft heeft een zware en beslissingsnemende job en alles wat met privé te maken heeft, wordt door mij opgevolgd). We geraken er wel door en eens dat gelukt is, gaat het echt een pak gemakkelijker gaan. Vertel ik mezelf.

    Liked by 1 persoon

  2. Pfoe, succes, zowel met alle veranderingen en beslissingen als met ondertussen de rust bewaren. En: geniet van die vrije dagen in maart! Gaan jullie een paar daagjes weg dan?

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      We weten het eigenlijk nog niet goed. We proberen immers spaarzaam te zijn met het huis in gedachten en de twee reizen die sowieso al geboekt zijn voor dit jaar. Ik denk dat we eerder een dagje naar zee zullen gaan en kleine uitstapjes zullen maken. Of tijd maken om geweldig lui te zijn thuis en de batterijen weer op te laden, dat kan ook ;-).

      Liked by 1 persoon

  3. Groot gelijk dat je enkele dagen ontsnapt van al dat gedoe…

    Liked by 1 persoon

  4. Zij zegt:

    Verbouwingen! Spreek me er niet van! Nooit lijkt er wel iets te gaan zoals gepland. Maar.. eens echt alles klaar is, dan is het natuurlijk genieten.

    Wat sneu, dat die plannen op je werk nu gewijzigd werden. Hopelijk komt het op iets langere termijn dan toch allemaal in orde en kan je volop gaan voor je nieuwe uitdaging.

    Zo’n paar daagjes vakantie kunnen wonderen doen 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Wildcard zegt:

    Moeten geen gemakkelijke situaties zijn…
    Nu ja, ik zie dat genoeg, mensen die willen bouwen/verbouwen, ge hebt er 3 soorten in => 1) zij die geen ervaring hebben, 2) zij waarvan je duidelijk ziet dat één van beiden de klusjesman/vrouw is en 3) mensen die zich laten verleiden door mond aan mond reclame en zo bij (malafide) ondernemers komen die je hemel en aarde beloven….

    Liked by 1 persoon

  6. Wildcard zegt:

    En dan hebt ge nog de pret van expertises nog niet gehad 😉

    Liked by 1 persoon

  7. greet zegt:

    Wij zijn een paar jaar geleden ook tot de conclusie gekomen dat verbouwen niet echt ons ding is. Voor mij hoeft het zeker geen tweede keer. Ik wens je rustigere tijden toe en een paar fijne dagen ontspannen in maart!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Een oud huis verbouwen zagen we sowieso niet zitten, daar zijn we niet handig genoeg voor. Maar t is dus niet omdat je nieuwbouw koopt dat alles vlot gaat… Stalen zenuwen moet je ervoor hebben!

      Like

  8. Liese zegt:

    wij deden onze verbouwingen zonder aannemer. Strikte timing en heel veel achter de vakmannen aanzitten deed ons toch goed: in vijf maanden tijd de beneden bijna volledig vernieuwd, overal nieuwe electriciteit, nieuwe chauffagewerk, nieuwe plafonds beneden, boiler, vloer, keuken, badkamer, ramen, deuren, garagepoort, laminaat, vliesbehang, binnendeuren geschilderd, trap ok, als ik er nu bij stilsta….gingen wij tussenin ook nog gaan werken eigenlijk? (we woonden er wel niet in, we woonden bij mijn ouders, misschien dat dat nog een extra boost gaf om een tandje bij te steken 😉 )

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Wauw, dat is een mooi resultaat op 5 maanden tijd! Het huis dat we gaan kopen staat nu nog casco, maar voorlopig hebben we geen idee wanneer het af zal zijn. We moeten tegen dan ook ons appartement verkopen, maar voorlopig blijven we daar wonen. Mijn ouders wonen nogal klein en ik denk dat we na een week elkaar naar het leven zouden staan, dus dat is geen optie voor ons ;-).

      Like

  9. Flavie zegt:

    Verbouwingen… ik heb het ooit gedaan… nooit meer!!! Maar als het moet, dan moet het hé…
    Later kijken jullie hierop terug met de glimlach: weet je nog… 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      We kunnen het nieuwe huis dat we kopen nu helemaal naar onze zin inrichten en dat helpt om positief te blijven. En als we het nu goed doen, kunnen we in de toekomst hopelijk verbouwingen vermijden. Want ik denk dat ik er nu wel voor minstens 20 jaar genoeg van zal hebben ;-).

      Like

  10. LJ zegt:

    Ik begrijp u volledig. Toen we onze nieuwe keuken lieten installeren ben ik trouwens écht ontploft, op het moment dat bleek dat die pipo’s bij de afbraak onze frigo (vier jaar oud nog maar!) hadden meegenomen naar ’t stort. De werkman is me daarna amper nog onder ogen durven komen. Niets voor mij dus bouwen en verbouwen :p

    Liked by 1 persoon

  11. Pingback: Good things – februari | Samajatalk

Geef een reactie

