Samaja en de centjes

Een huis kopen is financieel een grote stap, dat moet ik u niet vertellen. Wij moeten zien dat we ons appartement verkocht krijgen, steken er een deel in van het spaarpotje dat we opgebouwd hebben en dan moeten we nog wat bij lenen om alles te kunnen betalen. De leningen staan aan gunstige intrestvoeten momenteel en daardoor zien we het helemaal zitten. We zetten ons niet te kort door de lening. Een eigen huis is fijn en op zich ook een investering, maar ik wil ook nog kunnen leven en niet het gevoel hebben dat ik alles ervoor moet opgeven.

Gisteren zijn we al naar de winkels van de keuken en badkamer geweest om te kijken wat er standaard voorzien is en wat we eventueel nog willen veranderen. Blijkt dat dit nog heel wat is. Zo is de badkamer eigenlijk helemaal niet naar onze zin en zouden we daar een heel andere opstelling willen. En in de keuken hebben we toch ook een en ander aangepast. Die verkopers smeten met termen en oplossingen alsof het goochelaars waren en konden het zo verkopen dat we telkens dachten dat we voor zo’n kleine meerprijs, het voordeel in kwestie niet konden laten liggen. Tot ze dan op het einde eens beginnen rekenen en je aan een opleg van een paar duizend euro komt. Slik.

f68ff588f6ddc4b3b50070678b0e9081

Het is niet de eerste keer dat we zo’n toer van de winkels doen, bij ons appartement was het net hetzelfde systeem. Ook daar hebben we een en ander veranderd en bleek de standaard soms zodanig miniem dat we niet anders konden dan erover te gaan. Maar de prijs leek daar dan precies toch beter mee te vallen. Nu hebben we twee winkels gedaan en maak ik me al zorgen.

Schoonmoeder blijft maar herhalen dat we het nu helemaal naar onze zin moeten inrichten en voor zaken die moeilijk aan te passen zijn achteraf (zoals de vloeren en de inrichting van de badkamer), nu de duurdere keuze moeten durven maken. Ik begrijp wat ze bedoelt en geef haar ook gelijk, maar zij heeft makkelijk spreken. Wij zijn tenslotte diegenen die het allemaal gaan moeten betalen… Ze haalde enthousiast allerlei foldertjes en krantenartikelen boven over de nieuwste bouwmaterialen en snufjes en vond dat we daar toch eens goed over moesten nadenken. Ze bedoelt het ongetwijfeld goed, maar ik zweer het u, bij momenten is het gewoon even teveel.

Er zijn mensen die daar allemaal niet zo bij stilstaan en zich daar geen zorgen in maken, maar de piekeraar die ik ben, kan niet goed met financiële onzekerheid omgaan. Zo ben ik ook niet opgevoed trouwens. Mijn ouders zijn naarstige spaarders en er werd ons met de paplepel ingegeven dat we voorzichtig moesten zijn met ons geld. Dat zit echt heel diep ingebakken bij mij en dus doen wij enkel grote aankopen als daar ruimte voor is. Schulden maken voor een auto, doe ik bijvoorbeeld niet. Eerst sparen en dan kopen. Je hebt mensen die lenen voor nieuwe meubels, maar dat doe ik ook principieel niet. Eerst sparen en dan kopen, weet je wel. Bij een huis kan je natuurlijk niet anders. We zouden al heel lang moeten sparen om het te kunnen kopen zonder te moeten lenen, maar goed, enkel de rijke mensen kunnen dat ;-).

Omdat we nog even moeten wachten om ons appartement te koop te zetten en we dus ook totaal niet weten hoe vlot dat zal gaan, brengt dat eveneens onzekerheid met zich mee. Daarom wil ik toch een beetje extra spaarzaam zijn de komende maanden. Dat wil dus zeggen dat ik enkel nog kledij koop als we die echt nodig hebben en dan nog liefst als ik een kortingsbon heb of het solden zijn. Ik hou ook veel beter bij wat er nog allemaal op ons voorraadrek staat en koop pas bij als het nodig is. Voor een hamster als ik, is dat niet evident ;-). Het geld dat we anders uitgeven aan etentjes en eens naar de cinema gaan, zet ik nu opzij voor het huis. Mijn verjaardag komt eraan en ik vraag allemaal nuttige dingen die ik anders zelf zou moeten kopen in plaats van cadeaubonnen om gewoon nog wat extra kleren in mijn kast te kunnen zwieren.

Nu ik dat zo bekijk, zijn dat eigenlijk maar heel kleine ingrepen. Veel mensen moeten het met een pak minder stellen en moeten elke maand zitten rekenen om toe te komen. Ik besef dan ook dat ik heel content mag zijn met hoe wij er financieel voor staan. Zelfs al is het de komende maanden allemaal wat onzeker en storten we ons ook financieel een beetje in een avontuur, het komt wel goed. Zolang we ons gezond verstand gebruiken. Laten we daar maar van uitgaan.

Tips om te (be)sparen zijn overigens altijd welkom!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Samaja en de centjes

  1. Zelfde schuitje hier 😉 Ik hou sinds een half jaar al mijn uitgaven zo goed mogelijk bij (ja, ook die onnozele aankopen van €1,5 zoals een broodje ’s middags of zo) en probeer maaltijden wat ‘breder’ te koken zodat ik lunch kan meenemen de dag nadien. Dat, en mij drie keer afvragen of ik iets nodig heb in plaats van ‘oooh, dat ziet er leuk uit – *koop*’

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      O ja, dat doen we ook, ervoor zorgen dat we onze eigen lunch meenemen naar het werk (inclusief water enzo) en niet telkens een broodje en een drankje moeten gaan kopen. Dat zijn maar kleine dingen, maar veel kleintjes maken een groot hé :-).

      Like

  2. Liese zegt:

    de leningen staan nu inderdaad heel laag, vorige week een herfinanciering laten doen en zo 1/4 minder moeten afkorten dan het oorspronkelijk geleende bedrag….slik! Ik ben het eens met je schoonmoeder. Wij deden de basiswerken iets duurder (vb duurdere boiler, duurdere vloer en badkamer) maar de afwerking gingen we dan weer iets minder dure kant op (bvb niet schilderen maar witgekleurd vliesbehang en wachten met schilderen, meubels hergebruiken uit onze appartement, zelfs nog van op mijn kot indertijd, wat niet kapot is werd niet vervangen, binnendeuren niet vervangen maar een nieuw laagje lak gegeven, etc…) dat zijn allemaal dingen waar je nog later voor kan sparen en eventueel vervangen, maar je vloer en je chauffage en van die dingen….

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik ben ook niet van plan om op zo’n dingen te besparen, we hebben nu voor de badkamer bijvoorbeeld echt onze goesting gekozen en tja, dan betalen we daar maar een opleg voor. Ook op de vloer willen we niet besparen, want eens die er ligt en de keuken erop staat enzo, is het vrij definitief hé. Ze vindt gewoon overal nog extra dure snufjes voor uit (zoals een of ander nieuw material voor de wasbak in de keuken) en daar heb ik dan weer geen behoefte aan… Tja, het is sowieso altijd een beetje schipperen. Maar we komen er wel :-).

      Like

  3. Mrs. Brubeck zegt:

    Dat zou ook niet slim zijn hoor… Kopen zonder te lenen! De belastingdienst komt dan al je spaarcentjes halen!
    Ik hoop dat je je zin een beetje vindt binnen een haalbaar budget, maar een aantal zaken blijven schrikbarend duur…
    Veel succes! 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Zoals bij veel zaken in het leven komt het erop aan het juiste evenwicht te zoeken tussen hoeveel je financieel aankunt om af te lossen, en wat je in het leven nog meer wil doen naast het afbetalen van een huis.

    Liked by 1 persoon

  5. Zij zegt:

    Zoveel overeenkomsten merk ik weer op. Ik ben ook opgevoed om goed naar de centjes te kijken. Spaarzaam zijn. Niets op afbetaling.. behalve dan het huis, want dat kan anders niet, zoals jezelf ook schreef. Maar een auto of wat dan ook.. ’t is eerst sparen en dan kopen.
    En dan het aanleggen van een voorraad 🙂 Dat doe ik dus ook. Als er promo’s zijn, vul ik de kasten aan.
    Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen, die het bij een standaard uitrusting qua keuken en badkamer hield. Iedereen ging boven het budget. Wat ergens logisch is, want wie het huis aanbiedt heeft er natuurlijk baat bij, dat hij dit zo aantrekkelijk (lees : goedkoop mogelijk) kan doen.

    Jullie gaan dat echt super doen! 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Blijkbaar krijgen de aannemers ook dikwijls een percentje op al hetgeen je extra kiest, dus ergens logisch dat ze hetgeen er standaard voorzien is, zeer beperkt houden. Maar soms is het toch even schrikken als je dan de prijs hoort. Het is ook telkens exclusief BTW dat ze hem zeggen, maar daar komt wel nog 21% bij he… Soit, ik hou het allemaal goed bij en we sparen naarstig verder ;-).

      Liked by 1 persoon

  6. Flavie zegt:

    Centjes… ze zijn zoveel gemakkelijk uitgegeven dan opzij gezet. En het is allemaal zo duur hé!

    Liked by 1 persoon

  7. Sabine zegt:

    Ik ga ook altijd voor financiële zekerheid haha. Een huis kopen is best een eng iets, maar wel heel fijn!! Inrichten kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ik houd altijd een uitgebreid excel bestand bij waar ik alles invoer, wat er binnenkomt en uitgaat en aan wat. Kan wel handig zijn voor het overzicht!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik hou nu vooral goed bij wat we allemaal kiezen qua materialen en welke opleg we daarvoor gaan moeten betalen. Ik wil immers binnen een paar maanden niet in paniek schieten ;-).

      Liked by 1 persoon

  8. LJ zegt:

    Eerst sparen en dan kopen, da’s een keigoeie leuze! Ik geloof niet in kopen op afbetaling, zelfs voor een auto vind ik dat al té (hoewel ik begrijp dat het in veel gezinnen niet anders kan). Een huis ja dat is iets anders, niet iedereen heeft een paar honderdduizend euro onder zijn matras liggen :p En plus, de rentes staan zo laag, en de woonbonus( al weet ik niet of die eigenlijk nog bestaat)!
    De grootste (be)spaartip die ik u kan geven, is YNAB. Ik gebruik dat programma nu al bijna 2 jaar en het geeft mij zo’n overzicht en vooral: zo’n gemoedsrust! Door met budgetten te werken hoef ik me niet schuldig te voelen als ik een stapel boeken koop, want intussen sparen we rustig verder voor andere dingen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

