Drie dagen rondtoeren op Corfu

In september gingen de echtgenoot en ik een weekje naar Corfu. We hadden dringend nood aan vakantie en tijd om de batterijen weer op te laden. We kozen voor Corfu omdat we daar al veel goede dingen over gehoord hadden en omdat het al lang op mijn lijstje stond voor een strandvakantie. Zo gezegd, zo gedaan.

Tijdens onze week vakantie huurden we een auto voor 3 dagen om het eiland te verkennen. Zo aan het zwembad liggen en boekskes lezen is geweldig plezant, maar om dat nu 7 dagen lang te doen terwijl er zoveel moois te zien valt op het eiland, dat zou zonde zijn.

Het was niet de eerste keer dat we een auto huurden op reis, maar wel de eerste keer dat het zo’n gammel oud bakske was. Onze eerste bestemming was de hoogste berg van Corfu, de Mount Pantokrator, en ik dacht onderweg een paar keer dat we er niet gingen geraken. Overigens is de weg naar boven niet bepaald in goede conditie en is het op bepaalde plekken zo smal dat ik vurig hoopte dat er geen bus van de andere kant zou komen. Eens boven aangekomen, moesten we toeren uithalen om deftig geparkeerd te geraken zonder andere bestuurders te hinderen… Het was behoorlijk zenuwslopend! Jammer genoeg was het boven te donker en te bewolkt om veel te kunnen zien, maar de zonnestralen die uit de wolken kwamen piepen, waren dan wel weer heel fotogeniek.

Er staat een klooster boven op de berg, maar dat hebben ze helemaal ontsierd door op de binnenkoer een of andere mast te zetten. Charming…

We hielden het al gauw voor bekeken en reden weer naar beneden langs een andere kant van de berg. Op een bepaald moment ben ik uit de auto moeten springen omdat een tegenligger ons bijna over de rand dwong… Autorijden in Corfu is een avontuur!

De stranden aan de noordkant van het eiland waren volgens de reisgids zeer de moeite waard, maar onderweg stonden ze zo slecht aangeduid dat we uiteindelijk op goed geluk een afslag genomen hebben en uitkwamen bij een mooie baai, maar ook niet meer dan dat.

We aten een koekje, kwamen even op adem (ik trilde nog na van de bergavonturen) en reden door naar Kassiopi, een dorp met een leuk haventje. We vonden de laatste vrije parkeerplaats in heel het dorp en zochten een taverna uit met zicht op de baai.

Tijdens het eten zagen we zelfs dolfijnen zwemmen, wat een leuke onverwachte bonus! Er viel overigens ook nog een fort te bezoeken, maar daar hadden we gezien de hitte echt geen zin in.

Dan maar door naar de volgende bezienswaardigheid: Kouloura. Ik weet zelfs niet of ik het een dorp kan noemen. Meer dan een soort mini haventje met twee restaurantjes rond leek het niet te zijn.

Toch hebben we daar genoten van het uitzicht op de boten en een lekker fris drankje. We waren tenslotte op vakantie, genieten is dan het codewoord.

De volgende dag vertrokken we vroeg om het Achilleion te gaan bezoeken, het huis waar Sissi verbleef op Corfu. Ze noemen het een paleis, maar soit, ik vond dat nogal vatbaar voor interpretatie. De rit ernaartoe was weer spannend, met veel smalle straatjes en serieuze hellingen, maar we arriveerden voor de grote meute en zonder kleerscheuren.

Ik vond het een bezoekje waard, vooral voor het prachtige uitzicht vanop het terras, maar het gebouw zelf kon me minder bekoren. Je kon duidelijk zien dat ze het een beetje laten verkommeren en dat is zo jammer.

Toen we vertrokken, kwamen de eerste bussen toe. Die blokkeerden meteen de hele straat en dus geraakten we maar met veel moeite uit onze parkeerplaats. Er waren overigens maar een stuk of 10 parkeerplaatsen. Hoe je dat in de namiddag moet doen als er al veel volk ter plaatse is, ik weet het eigenlijk niet.

Vandaar reden we door naar Mouse Island. Dat is zo’n heel klein eiland aan de uithoek van Corfu. Er staat daar een klooster in de buurt op een soort schiereilandje, precies aan het einde der beschaving. Best wel idyllisch qua uitzicht, alleen jammer dat de luchthaven er vlakbij ligt. Om de zoveel minuten moesten we schreeuwen tegen elkaar door de vliegtuigen die boven ons hoofd scheerden.

We namen een kijkje in het klooster, maar hadden weinig zin om de boot naar Mouse Island te nemen en nog langer in dat lawaai rond te lopen. We hadden ook de grootste moeite gehad om de juiste afslag naar dit ‘hoogtepunt’ te vinden en mijn zenuwen waren door de andere chauffeurs en de slechte bewegwijzering al genoeg op de proef gesteld die ochtend.

We besloten dan maar door te rijden naar de andere kant van het eiland naar een strand dat bekend staat als een van de mooiste van Corfu, Paleokastritsa. Gelukkig viel die rit wel goed mee en hadden ze daar een grote parking waar we onze auto kwijt konden.

Het uitzicht was er prachtig!

We waren uiteraard niet de enige toeristen, het was er geweldig druk op het strand. Wij besloten het strand dan ook links te laten liggen en te kiezen voor lunch op een terras met zicht op de baai. Ik denk dat we daar geen 10 woorden tegen elkaar gezegd hebben, we hadden genoeg aan het uitzicht, het mensen kijken en het lekkere eten. Ook na de maaltijd bleven we zitten, tot de wespen ons wegjaagden toch. Want daar zijn er in Corfu genoeg van in september…

De laatste dag bezochten we Corfu stad. We vertrokken heel vroeg en dat bleek opnieuw een goede zet te zijn om zonder stress een parkeerplaats te vinden. We maakten een wandeling doorheen het centrum op basis van wat onze reisgids als de hoogtepunten bestempelde. Er zijn twee forten in de stad en vooral het oude fort is een trekpleister, maar we hadden weinig zin in de beklimming en lieten dat aan de hordes toeristen die per bus werden aangevoerd.

We verdwaalden vervolgens in de nauwe straatjes, zagen het centrum tot leven komen en genoten van een drankje op een mini terras.

We waren er minder onder de indruk van dan van Rhodos stad, maar al bij al is het toch wel een bezoekje waard.

De laatste dagen brachten we door in ons hotel, waar het uitzicht op zich ook wel de moeite was.

Zou ik Corfu aanraden? Ja, want het is een mooi eiland, een pak groener dan de meeste andere Griekse eilanden en met het ene mooie uitzicht na het andere. Bereid je wel voor op een beetje Griekse chaos (breek me de mond niet open over de luchthaven trouwens) en in september kan je wel eens regen hebben ook. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden, want voor een vakantie die wat cultuur en natuur combineert met rust en zalig nietsdoen, is het perfect.

Zucht… wanneer wordt het zomer?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Drie dagen rondtoeren op Corfu

1. We zijn er twee jaar geleden geweest, en hadden twee weken gietende regen. Gelukkig jullie niet…

• Samaja zegt:

We hebben wel een dag regen gehad, maar dat is blijkbaar niet ongewoon in september. Gelukkig is het daarbij gebleven. Twee weken regen op zo’n bestemming, dat lijkt me niet bepaald aangenaam. Langs de andere kant, het is daar groener dan op de andere Griekse eilanden voor een reden hé ;-).

2. Zij zegt:

Wat een prachtige zichten! Ik ben meteen verliefd 🙂
    Alleen vraag ik me af wie in hemelsnaam het in zijn hoofd haalt om zo’n lelijke mast in zo’n prachtig klooster te plaatsen!

Liked by 1 persoon

3. De Griekse eilanden staan hier op het verlanglijstje; jaren geleden was ik met mijn ouders al wel eens in Kreta (aanrader!), maar de rest moet ik nog volledig ontdekken. Jouw mooie foto’s geven alleszins wel goesting om daar eens werk van te maken!

• Samaja zegt:

Kreta heb ik dan weer nog niet gedaan, maar staat wel op mijn lijstje. Na Rhodos en Corfu heb ik het echter even gehad met de Griekse chaos. Vooral op de luchthaven toen we naar huis gingen, was het echt verschrikkelijk. In juni gaan we naar Lanzarote, hopelijk is er daar wat minder chaos aanwezig ;-).

4. Mrs. Brubeck zegt:

Corfu zagen we nog niet… Onze huwelijksreis brachten we 27 jaar geleden 🙂 door op Skiathos, nog een rustig eilandje. Vorig jaar bezochten we Karpathos en dat is een aanrader 🙂
    Alleen de crisis heeft er overal toegeslagen en dat is soms schrijnend!

5. Brubeck zegt:

We zijn er nog niet geweest maar aan de foto’s te zien lijkt het wel een fijne bestemming om de batterijen op te laden. Mooie foto trouwens, die van dat zonlicht door het wolkendek.

• Samaja zegt:

We vonden het eerst jammer dat we die hachelijke rit gemaakt hadden en het boven dan helemaal in de wolken zat, maar toen ik het resultaat achteraf zag, bleek het idd toch ook wel speciaal te zijn :-). Voor een rustige vakantie is Corfu echt wel de moeite. Bijna overal heb je schitterende uitzichten.

6. Sabine zegt:

Griekenland is zo mooi! Heb nog heel wat te gaan voordat ik alles gezien heb. Ik op Corfu ben ik nooit geweest, maar lijkt me toch wel mooi als ik dit zo lees! Jammer dat ze niet wat beter voor de natuur en cultuur zorgen. Die mast zou ook wel een kilometer verderop kunnen staan zou je zeggen 😉

• Samaja zegt:

Ja, dat vond ik ook wel, het was echt heel jammer om te zien.
      Dat ze hun troeven niet altijd goed onderhouden, merkte ik al eerder in Griekenland op :-/. Zo viel Athene me enorm tegen, maar daar vertel ik binnenkort meer over…

Liked by 1 persoon

7. Prachtige foto’s heb je gemaakt!

8. Flavie zegt:

Ik had een totaal ander beeld van Corfu… maar zo te zien een bezoekje waard!

9. LJ zegt:

Het spreekt mij totaal niet aan, zelfs niet mét de mooie foto’s! De stress van die smalle wegen ik kon het bijna voelen, en hoezo je moest uit de auto springen??? Strandvakanties laat ik dus rustig aan mij voorbij gaan, al zou ik Kreta wel graag een keer bezoeken.

• Samaja zegt:

Op de weg terug naar beneden kregen we een tegenligger die niet voldoende rechts reed en teken deed naar ons dat wij maar aan de kant moesten gaan, terwijl wij aan de kant van de afgrond reden… Met gebaren geraakten we er niet en ik was zo bang, dat ik uit de auto gesprongen ben (ik was uiteraard passagier) en dan zo de boel wat geregeld heb tot we beiden konden passeren.