De Pannenkoek reisfotochallenge – De vuile straten van Athene

Athene was een van de eerste reisjes die de echtgenoot en ik samen maakten. Met een historicus in huis, lag een dergelijke bestemming natuurlijk voor de hand. Ook ik ben wel geïnteresseerd in wat cultuur op tijd en stond en het bleek toen ook verrassend goedkoop te zijn. Ergens in juni 2009 trokken we dus voor de eerste keer naar Griekenland.

We spendeerden er drie dagen in de hoofdstad, bezochten alle grote bezienswaardigheden en waren onder de indruk van de overblijfselen van weleer, maar jammer genoeg ook compleet gedesillusioneerd door de stad Athene zelf.

Athene (290)

Het begon al toen we naar ons hotel wandelden bij aankomst. In de reisbrochure stond dat het in een ‘hippe en opkomende buurt’ lag. Er waren inderdaad wat restaurantjes en clubs vlak achter de hoek, maar de straat van ons hotel was allesbehalve hip te noemen. Vuil, vies en smerig, dat was het vooral. We hebben telkens andere straten geprobeerd om er naartoe te wandelen, maar ze waren bijna allemaal even erg. We moesten telkens langs donkere steegjes vol verlaten panden, met graffiti op de muren en kapotte ruiten… Gelukkig bleek het hotel zelf wel goed te zijn, maar de locatie was dus zeker niet top.

De volgende dag gingen we op het warmste van de middag even rusten op de kamer. We namen de in onze ogen minst gure route en zagen wat oude ventjes barbecueën midden in de straat, terwijl er 10 meter verder een drugsverslaafde half bewusteloos tussen de auto’s lag met een spuit nog in zijn hand… Op nog geen 50 meter van de voordeur van ons hotel. Dit had ik eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt. Drugs zijn overal, maar daar zijn ze dus wel heel prominent aanwezig en niemand kijkt daar van op, de oude ventjes barbecueden vrolijk verder. We hadden daar al eerder versufte mannen zien zitten, maar ik dacht dat ze wat teveel gedronken hadden in de hippe bars achter de hoek. Blijkbaar zat er een centrum voor drugsverslaafden daar in de buurt, al heb ik dat pas ontdekt toen we alweer thuis waren.

Heel veilig voelde ik me nadien niet meer. Ik had schrik om met mijn flip flops op iets te trappen of om overvallen te worden. We kwamen naast die drugsverslaafden immers ook veel andere louche types tegen. Zo gingen we op wandel in een groot park en zijn we daar ook rap weer vertrokken toen er geen andere mensen te zien waren, behalve gure types die ons gadesloegen en ons zelfs volgden… Ik denk niet dat ik ooit al zo rap gewandeld heb. Veel buurten bleken vies en smerig te zijn en dan heb ik het over de centrale wijken. Ik besef dat veel steden met verloedering kampen en er overal dodgy buurten zijn, maar in Athene waren het er veel en zaten ze vlakbij de toeristische trekpleisters. Graffiti op monumenten, verkopers van allerlei brol die je aanklampten, vuile straten…

Eerlijk gezegd, na drie dagen was ik blij dat we naar huis konden. De monumenten uit de glorietijd van Griekenland zoals de Akropolis en alles daarrond, zijn absoluut prachtig. Maar die glorietijd ligt duidelijk al ver in het verleden. Ze teren er enorm op, want voor de rest laten ze de stad volledig verloederen. Dat was toch hoe ik het ervaren heb in 2009. Ik kan alleen maar hopen dat het sindsdien verbeterd is, maar gezien de toestand van de Griekse economie vandaag, vrees ik ervoor…

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op De Pannenkoek reisfotochallenge – De vuile straten van Athene

1. We bezochten Athene jaren voordien – er volgen nog twee foto-logjes over. Mijn idee was ongeveer hetzelfde als dat van jou. Een vuile, onverzorgde stad. Zelfs die highlights als de Acropolis, wat een verloederde toestand. Het zou zo mooi kunnen zijn mits een slimme aanpak, maar…

2. Brubeck zegt:

Beide zijn we geschiedkundigen en zullen nooit nalaten om historische gebouwen te bezoeken. Alleen lijkt me dat – zoals je beschrijft – Athene teert op de oudheidkundige hotspots en de rest maar laat verloederen.

3. Ik ben er nog nooit geweest, maar het zal er inderdaad niet beter op geworden zijn met de crisis.

4. Lottesanekdotes zegt:

Wat vreemd, zowel mijn ouders als mijn oudste broer zijn er al op reis geweest (op twee verschillende tijdstippen), maar ik heb geen van hen drie daarover iets horen zeggen… Wat jammer dat het een nare ervaring was voor jou!

• Samaja zegt:

Mijn zus is er ook al geweest, maar dan op schoolreis. Zij had het ook niet zo ervaren en schrok toen wij thuiskwamen met onze verhalen. Toch raar, hoe verschillend je zo’n stad kan aanvoelen he…

5. Liese zegt:

ik had net dezelfde ervaring, en overal straathonden, hele benden. Toen we na een dagje stappen in de stad ons op de hotelkamer wasten waren onze armen gewoon zwart van de uitlaatgassen ! De oude gebouwen blijven wel indrukwekkend vind ik.

• Samaja zegt:

O ja, de vele straathonden, dat was bij ons ook zo. Al waren we daarvoor gewaarschuwd, dat scheelt soms al ;-). De overblijfselen van de oudheid vond ik ook indrukwekkend, al een chance dat ze die hebben, anders zou er geen kat nog naar Athene reizen.

6. Mrs. Brubeck zegt:

Zoals mijn wederhelft al zei… we zijn verzot op steden en gebouwen. Wat in Griekenland gebeurt is wel jammer, ook in Portugal en Spanje is dat zo ….

• Samaja zegt:

Ik hoorde ook al zo’n dingen over Pompeii bijvoorbeeld, ik vind dat zo jammer!

• LJ zegt:

Pompeii heb ik in het zesde middelbaar bezocht (mijngoddatisaltienjaargeledenpaniek) en dat was héél indrukwekkend. Enfin de site, ik weet niet meer wat daarrond ligt eigenlijk 🙂

• Samaja zegt:

Ik heb ooit eens een artikel gelezen over het onderhoud van Pompeii, dat ze de boel laten verkommeren en bijvoorbeeld de schade door zware regens niet meer kunnen inperken. Zo jammer. Staat overigens zeker nog op mijn verlanglijstje om te gaan bezoeken!

7. LJ zegt:

Ik wil dolgraag die oude monumenten bezoeken, maar nu ik hier lees dat het beeld van Athene dat ik had wordt bevestigd… schuift de stad nog verder naar beneden op mijn wishlist. Maar wie weet komt er ooit verbetering?

8. Sabine zegt:

Wat jammer van deze ervaring! Ik denk dat ik rond dezelfde tijd in de stad was, en ja ik herken wel dingen zoals viezigheid en zwervers en soms onveiligheid, maar vond het er vooral wel heel leuk. Nu ziet de wereld er na 3 maanden Ghana heel anders uit, net als dat ik nu ik in Bogotá woon niet snel meer onder de indruk ben van dat soort dingen, dus daar kan het door komen. Wel echt jammer dat ze niet goed zorgen voor hun historie!

9. Flavie zegt:

Oh, ik zou mij ook niet op mijn gemak voelen mocht ik dat allemaal zien en zou ook het liefst zo snel mogelijk naar huis gaan… en het zal er zeker niet op verbeterd zijn met de jaren…