Samaja leest

Ik lees heel graag leestips op andere blogs en wil daar zelf ook graag aan bijdragen. Vandaar dat ik met een nieuwe ‘rubriek’ begin, waarin ik een overzicht geef van wat ik allemaal gelezen heb. Veel bloggers doen dit maandelijks, maar ik lees te weinig boeken om daar zo vaak verslag van uit te brengen, dus plak ik er liever geen termijn op.

Sinds het begin van dit jaar heb ik al 5 boeken gelezen. Niet slecht, vind ik persoonlijk, maar het kan natuurlijk altijd beter ;-).

 

dinsdagvrouwen

De dinsdagvrouwen gaat over 5 dames die elkaar via een cursus Frans leren kennen en elke eerste dinsdag van de maand samen op restaurant gaan om bij te kletsen. Wanneer een van de vrouwen haar partner verliest, wil ze op pelgrimstocht gaan naar Santiago de Compostella. De andere vrouwen besluiten mee te gaan, al hebben ze daar allemaal verschillende redenen voor. Onderweg loopt het niet bepaald van een leien dakje en wordt hun vriendschap serieus op de proef gezet.

Ik had dit boek deze zomer zien liggen in de Fnac en het sprak me wel aan. Ik heb lang geleden een boek gelezen met een gelijkaardig opzet en dat is me toen zeer bevallen. Jammer genoeg was ik niet even enthousiast deze keer, al kan ik niet bepaald zeggen waarom. Het las bijzonder vlot, er waren de nodige onverwachte plotwendingen, … Maar toch werd ik er niet warm of koud van. Meer dan een rap tussendoortje is dit dan ook niet.

 

22550792

Af en toe heb ik eens zin in onvervalste chick lit en dan zit je bij Jill Mansell aan het goede adres. Ook over dit boek heb ik geen klachten. Het is weinig verrassend, maar alle elementen voor een goede chick lit zijn aanwezig: een vrouw met een gebroken hart, haar impulsieve vriendin, een knappe jongeman van het mysterieuze type en zijn beste vriend, die niet zo oppervlakkig blijkt te zijn als gedacht, …

Literatuur met de grote L is dit zeker niet, maar ik had nood aan wat hersenloos leesvoer en heb daar dan ook schaamteloos van genoten :-).

 

24242361

Het verhaal van een blind meisje uit Frankrijk en een weesjongen uit Duitsland, wiens levens helemaal door elkaar geschud worden door WO II. Alhoewel ze elkaar niet kennen, blijkt er een soort verborgen link te zijn tussen beiden. Het verhaal brengt hen uiteindelijk samen in het Franse Saint-Malo. En dan is er nog iets met een beruchte, mogelijk vervloekte edelsteen ook.

De lof waarmee dit boek overal overladen wordt, maakte me wat wantrouwig. Zo van die hypes, soms zijn ze terecht, maar soms ook totaal niet. In het geval van dit boek, kan ik volmondig zeggen dat de hype terecht is. Wat een pareltje! Ik vond het spannend, meeslepend en op het einde kwamen er zelfs traantjes aan te pas. Het einde had ik trouwens liever een beetje anders gezien, maar ja, ik ben dan ook een sucker voor een happily ever after verhaal ;-). Ik heb de echtgenoot intussen al gezegd dat hij het moet lezen en dat doe ik hier ook. Lees het, het is echt de moeite!

 

3732670

Het verhaal van Watanabe, een Japanse student in de jaren 60. In het begin van het boek wordt duidelijk dat zijn beste vriend zelfmoord gepleegd heeft, wat een blijvend effect heeft op zowel Watanabe als op Naoko, het vriendinnetje van die beste vriend. Naoko en Watanabe vinden elkaar in de periode na de zelfmoord, maar zijn allebei beschadigd door hetgeen gebeurd is en vooral Naoko kan niet met de realiteit omgaan.

Ik had er al zoveel over gehoord, over de auteur dan, en ik werd door de meesten aangeraden om te beginnen met Norwegian Wood. Ik had dan ook wel best wat verwachtingen. Ik weet niet of het daar aan lag, maar ik vond het eigenlijk niet zo denderend. Het begin was erg veelbelovend en ik was dan ook bijzonder nieuwsgierig naar de rest van het boek. Maar ergens halverwege begint het te kabbelen en van zodra hij op bezoek gaat bij Naoko in de instelling, vind ik dat het als een pudding in elkaar zakt. Teveel zijsprongen, teveel details die mij niet interesseerden, teveel gezwets eigenlijk. Ik vond ook geen enkel personage heel sympathiek en dat maakte het voor mij moeilijk om echt in het verhaal meegetrokken te worden. Het hoofdpersonage is bovendien een echte eikel… Dus neen, ik was niet bepaald omver geblazen door dit boek. Het was OK, maar ook niet meer dan dat en dan nog vooral door de schrijfstijl, die ondanks alles ervoor zorgde dat het boek vlot las.

 

23312058

Dit is een boek dat ik via andere bloggers leerde kennen. Ik heb deze zomer eerst het Rosie Project gelezen en was daar maar matig enthousiast over, maar de opvolger vond ik eigenlijk een pak beter.

Het vertelt het verhaal van Rosie, een studente geneeskunde, en Don, een professor met autistische trekjes. Denk aan Sheldon uit de Big Bang Theory, maar dan minder extreem, en je krijgt al een goed idee. We zien ze hier in New York, waar ze het getrouwde leven ervaren en dat prima blijkt te gaan, tot er zich een baby aankondigt en ze door een heleboel misverstanden van elkaar dreigen te vervreemden.

Ik vond het stukken grappiger dan het eerste boek en ik voelde me ineens ook veel meer betrokken bij de personages. Ik kreeg zowaar sympathie voor Don, terwijl dat in het eerste boek absoluut niet het geval was. Je duimt uiteraard dat alles goed komt tussen Rosie en Don, maar of dat gebeurt, verklap ik nog lekker niet :-).

Hebben jullie nog leuke boeken gelezen onlangs, tips, absolute aanraders? Kan je mij een ander boek van Murakami aanraden?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Samaja leest

  1. Mrs. Brubeck zegt:

    Ok, ik twijfelde aan Doerr, maar ga het nu toch lezen 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Grappig, ik vond The Rosie Project net grappiger dan The Rosie Effect 🙂 Norwegian wood staat hier klaar in de kast, ook als eerste Murakami, dus ik ben benieuwd of ik mij eerder in jouw recensie of in de lovende ga vinden!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Het kan ook aan mijn gemoedstoestand gelegen hebben toen ik Het Rosie Project las, ik was toen nogal slecht gezind ;-). Ben benieuwd wat jij zal vinden van Norwegian Wood.

      Liked by 1 persoon

  3. Villasappho zegt:

    Je hebt me op ideeën gebracht, goed teken toch

    Liked by 1 persoon

  4. greet zegt:

    Anthony Doerr staat ook op mijn verlanglijstje, ik ben er benieuwd naar. Ik las van Murakami 2 boeken: Norwegian Wood en Kafka op het strand. Dat laatste is nogal surrealistisch. Ik vond Norwegian Wood beter dan Kafka op het strand, geloof ik.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Hmm, klinkt ook niet bepaald als iets dat ik graag lees, die Kafka op het strand. Maar ik wil het wel eens proberen, het zou jammer zijn als ik al na 1 boek een oordeel vel hé…

      Like

  5. Zij zegt:

    O’ wat leuk, dat je ook boekentips geeft!
    Maar het doet me wel met mijn neus op de feiten drukken, dat ik dit jaar nog geen enkel boek heb uitgelezen 😦 Ik ben nog altijd aan mijn eerste boek van dit jaar bezig..

    Liked by 1 persoon

  6. Jill Mansell vind ik geweldig, Het Rosie Effect vond ik niet veel soeps (ben ook nooit voorbij de eerste hoofdstukken geraakt) en Norwegian Wood ligt ook nog ergens quasi ongelezen rond te slingeren… Voor chicklit gat ik ook vaak bij Nora Roberts kijken 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Lottesanekdotes zegt:

    Ik kon enkele weken geleden uiteindelijk ook niet meer weerstaan aan de lokroep van het boek van Doerr en scoorde het mét korting in de Boekenvoordeel. Zodra mijn huidige boek uit is, begin ik eraan 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Flavie zegt:

    De laatste 3 boeken wil ik zeker lezen… ik heb er net eentje uit van Murakami, verrassend goed!

    Liked by 1 persoon

  9. Liese zegt:

    Ten zuiden van de grens van murakami vond ik echt goed en q1084 maar daar gebeuren ook wel veel absurde dingen in 😹

    Liked by 1 persoon

  10. Pingback: As we speak | Samajatalk

Geef een reactie

