De 90s top van Samaja

Op de radio was er vorige week een top 500 van de 90s te horen. Ik heb alle dagen trouw geluisterd, want ja, de 90s, dat was mijn jeugd. Zoals iedereen, ben ik nog steeds dol op de muziek uit mijn jeugdjaren en regelmatig vind ik dat er tegenwoordig veel ‘lawaai’ op de radio te horen is en dat het vroeger toch veel beter was.

Nu ik zo 500 platen uit de jaren 90 hoorde passeren, besef ik echter dat er toen ook echt veel brol gemaakt werd. De ‘boenke boenke’ platen waren niet te tellen en alhoewel ik wel heel kort een housekonijn geweest ben, geef ik nu zelf grif toe dat die muziek niet echt de geschiedenis zal ingaan als onvergetelijk. Gelukkig zijn er ook mooie nummers gemaakt in de 90s, waar ik tot op vandaag nog steeds naar luister. En bovendien was het leuk om ook de compleet foute nummers terug te horen en die van voor naar achter te kunnen meezingen. Toch of Joy, de Dinky Toys, Get Ready, … Dat waren tijden ;-).

Inmiddels is mijn muzieksmaak geëvolueerd en heb ik nummers uit mijn jeugd ontdekt die heel erg de moeite waard zijn, maar waar ik totaal niet naar luisterde toen. Die heb ik dus niet opgenomen in mijn top 5. Ah neen, het gaat echt over de tijd van toen.

Als ik zelf mijn top 5 mocht samenstellen, dan zag die er zo uit:

1.

Die stem, de melodie, die gitaren… Ik was helemaal weg van dit nummer en dat is eigenlijk nog steeds zo. In mijn muziekcollectie blijft het een van de favorieten en niet enkel van de 90s, maar van alle tijden.

2.

Ik hoor het u al denken: “Daar is ze weer met die Backstreet Boys”. En ja, daar ben ik weer :-). Mijn jeugd werd qua muziek helemaal gedomineerd door de BSB en tot op vandaag hebben ze een speciaal plaatsje in mijn hart en mijn muziekcollectie. De hit die tot op vandaag blijft hangen bij het grote publiek is Everybody/Backstreet’s Back, maar ik ga voor mijn favoriet. Compleet met foute danspasjes en iets ingewikkelds met stoelen ;-).

3.

Ik was nog te jong om helemaal mee te gaan in de Oasis hype, maar dit nummer is wat mij betreft een absolute klassieker. Zelfs mijn mama kent dit nummer! Van zodra de eerste noten weerklinken, word ik terug gekatapulteerd naar mijn puberteit, met alle nostalgische en tegenstrijdige gevoelens vandien.

4.

Blijkbaar in 1999 uitgebracht, dus nog net op de valreep. Het is een knoert van een fout nummer, ik weet het. Maar van zodra Gene roept “Party people put your hands in the air”, spring ik recht om te dansen. Het is zo’n vrolijk en plezant nummer. Op studentenfuiven wisten mijn vriendinnen steevast dat ik uit mijn dak ging als dit nummer gedraaid werd. Nog steeds word ik gelukkig als ik dit hoor. En neen, daar schaam ik mij dus niet meer voor  ;-). Er is jammer genoeg geen clip van gemaakt, dus u zal het met enkel geluid en een foto moeten doen…

5.

Als klein meisje, was ik behoorlijk onder de indruk van de Clouseau mania. En tja, het sloeg ook over op mij, want ik was behoorlijk zeker dat ik later met Koen Wauters zou trouwen. Nog steeds vind ik de oudere nummers van Clouseau werkelijk prachtig. Mijn favoriet is Domino… Op school was er trouwens een behoorlijk foute versie van de lyrics in omloop, maar die zijn niet geschikt voor publicatie ;-). Ook hiervan vond ik geen clip, maar geniet vooral van dit optreden, waar Koen zijn haar net bekomt van een elektrische shock. Of zo lijkt het toch. Die mode in de jaren 90…!?

Wat moet er absoluut in jullie top van de 90s?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De 90s top van Samaja

  1. Falderie zegt:

    X-Session, heerlijk! Die muziek was ik helemaal vergeten!

    Liked by 1 persoon

  2. Billy zegt:

    X-session en Backstreet Boys zijn niet meteen mijn favorieten, maar de overige keuzes kan ik wel smaken, Samaja
    Mijn keuze zou iets meer rocken denk ik… 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Dat kan ik goed begrijpen. Vandaag is mijn smaak ook niet echt meer zo zeemzoet, maar in de jaren 90 waren er niet veel rockers te vinden in mijn CD rek, die heb ik pas later ontdekt 🙂

      Liked by 1 persoon

  3. Zij zegt:

    De jaren ’90 … ik mocht ze beleven als mama van een puber 🙂
    Ik dus al deze liedjes 😉 Toffe keuze heb je gemaakt.

    Liked by 1 persoon

  4. kaybe610 zegt:

    Voor mij mag het wat steviger… Pearl Jam, Live en Nirvana bv 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Aaaah, nostalgie dit!
    Ik was meer een Spice Girl- dan een Backstreet Boys-fan (alhoewel ik van die laatsten ook wel een cd had). Clouseau is nooit echt mijn ding geweest, maar On and On, Iris and Wonderwall kan ik nog steeds (half) meekwelen 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Evi zegt:

    Ooh de jaren ’90, moet daar altijd met een grote glimlach aan terugdenken want dat was ook mijn jeugd 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Iris van de Goo Goo Dolls is het liedje van mij en mijn vriend, dus dat vind ik alvast een geweldige keuze! 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Villasappho zegt:

    Uh Ik zal vast muziek leuk vinden uit die tijd maar ik weet niks ben geen 90 fan

    Like

  9. Friekske zegt:

    In nl is hij nu op q. Dus ik zit deze week aan de radio gekluisterd op mijn werk. En als de Backstreet Boys voorbij komen worden mijn collega’s vriendelijk gevraagd even hun mond te houden hahaha. Ik hou van de 90s!

    Liked by 1 persoon

  10. Flavie zegt:

    Wonderwall… schitterend lied!
    Ik heb er ook zoveel mogelijk naar geluisterd en ik vond het jammer dat ik bepaalde liedjes 2 tot 3 keer hoorde. Er zijn op al die jaren toch genoeg liedjes gemaakt zodat ze niet een aantal liedjes meerdere keren moesten laten horen?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

