Mijn manifesto

Al meer dan een jaar ligt het Blogboek van Kelly in de bak onder mijn salontafel te blinken. Ik had er al vaak in zitten bladeren, maar nam nog nooit de tijd om het echt te lezen, tot nu. Ik weet dat er in het verleden een heus #projectblogboek bestond, waarin alle tips uit het boek qua onderwerpen uitgeprobeerd werden. Ik heb dat graag en veel gelezen. Zelf denk ik niet dat ik het zover zal drijven, maar ik merk wel dat de inspiratie opborrelt tijdens het lezen en ik toch een aantal zaken wil uitproberen.

Een van de dingen die ze voorstelt, is om je manifesto te schrijven. Dingen waar jij in gelooft en waar jij voor staat. Dat leek me wel een leuke oefening. Ik heb het eerder persoonlijk ingevuld dan als blogger, maar uiteindelijk komt dat toch min of meer op hetzelfde neer, het is niet dat ik hier een totaal andere persoonlijkheid heb.

Dus, met tromgeroffel en toeters en bellen, zie hier mijn manifesto!

Ik geloof in rechtvaardigheid en eerlijk zijn met heel af en toe een klein leugentje om bestwil.

Ik geloof in eens goed op tafel kloppen en niet altijd zwijgen voor de lieve vrede.

Ik geloof in liefde en vriendschap als brandstof voor een gelukkig leven. Ik vul mijn tank dan ook telkens weer met goede gesprekken, lachbuien, lieve mailtjes en smsjes en kleine attenties die tonen dat je om elkaar geeft.

Ik geloof in muziek om me heen, alle dagen en (bijna) overal. En vooral tijdens de huishoudelijke taken.

Ik geloof in wetten en regels, maar ook in eens ongeremd doen waar je goesting in hebt.

Ik geloof in blauwe rokjes, rode winterjassen en cognackleurige enkellaarsjes.

Ik geloof dat gedeelde smart, halve smart is. Of toch iets beter te verdragen smart.

Ik geloof in schrijven en gedachten op papier zetten, of dat nu op een blog is of in een dagboek. It keeps me sane!

Ik geloof in vrouwenrechten en gendergelijkheid, overal ter wereld.

Ik geloof in buikgevoel en intuïtie. Hoe hard mijn verstand ook roept en hoezeer mijn hart mijn emoties ook bespeelt, mijn gut feeling is meestal the way to go.

Ik geloof in af en toe eens geweldig lui zijn.

Ik geloof dat boeken lezen inzicht brengt, ontspanning en de kans om te ontsnappen naar een andere wereld. Hebben we daar niet allemaal soms behoefte aan?

Ik geloof in dromen over alles en nog wat. Of ze nu uitkomen of niet, dat doet er niet toe.

Ik geloof dat vriendelijk zijn en mensen op een respectvolle manier benaderen essentieel is als je zelf ook zo behandeld wil worden.

Ik geloof in een zoete of zoute zonde af en toe. Alleen maar super gezond eten en nooit eens zot doen, ik zou dat niet volhouden.

Ik geloof in tweede kansen en leren uit je fouten, maar ook dat de grens ergens moet getrokken worden.

Ik geloof dat het goed is om af en toe buiten je comfort zone te treden, hoe eng dat ook kan lijken.

Ik geloof in een goed gesprek bij een dampende kop thee met melk.

Ik geloof in vasthouden aan principes, zonder daarbij rigide te worden.

Ik geloof dat iedereen zijn eigen levenspad moet uitstippelen, los van wat ‘de mensen’ denken of van wat er als standaard wordt beschouwd.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op Mijn manifesto

  1. Ik kan me wel in een groot aantal van jouw ‘principes’ vinden. 🙂 Leuk om te lezen. Ik zou ook eens werk moeten maken van dat blogboek…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vond het alleszins heel interessant en alhoewel niet alles direct bruikbaar was voor mij, heb ik er toch heel wat inspiratie uitgehaald.

      Like

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik heb geboeid gelezen en denk “likewise”, behalve als het op de enkellaarsjes en thee op aan komt 🙂

    Liked by 2 people

  3. Met al waar jij in gelooft moet je wel een mooi mens zijn 🙂 !!

    Liked by 1 persoon

  4. Liese zegt:

    Ik moet dat boek ook nog eens herlezen. Kan nog inspiratie gebruiken!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vond het alleszins heel inspirerend. Niet dat ik het nu al nodig heb, want ik blog nog niet zo lang, maar het is altijd mooi meegenomen natuurlijk :-).

      Like

  5. Tss, #projectblogboek “in het verleden”, sommigen doen dat (zij het heel sporadisch) nog altijd hoor 😉

    Maar serieus: mooi manifest, mooie waarden! (behalve dan thee in melk, beikes 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Blij te horen dat ik niet de enige ben die er nog mee bezig is ;-). Hihi, die thee met melk is precies heel controversieel :-). Ik heb het echter nooit anders geweten, heb dat zo leren drinken thuis. Om 16u zaten mama, zus en ik vroeger altijd samen aan tafel achter een kop thee met melk…

      Liked by 1 persoon

  6. Zij zegt:

    Wat leuk om te lezen. ‘k Kreeg meteen het fijne gevoel je een stukje meer/beter te leren kennen.
    Het maakt je een prachtige dame!
    Maar thee met melk ? Bheuuuu 😉

    Liked by 1 persoon

  7. tifosanele zegt:

    Ik geloof ook in rode winterjassen 😉

    Liked by 1 persoon

  8. Sabine zegt:

    Hier kan ik me heel goed in vinden! Ik geloof ook in buikgevoel en intuïtie en luister daar ook bijna altijd naar 😀

    Liked by 1 persoon

  9. annaberg zegt:

    dat wil ook wel eens lezen

    Liked by 1 persoon

  10. Wildcard zegt:

    Leuk om te lezen 🙂
    Ik kan me in een groot deel van je principes vinden 😉

    Liked by 1 persoon

  11. Het boek ligt bij mij ook in de schuif; dringend tijd om dat nog eens te hernemen denk ik!

    Liked by 1 persoon

  12. Billy zegt:

    vooral dat vriendelijk en respectvol zijn staat me wel aan… 😉

    Liked by 1 persoon

  13. Flavie zegt:

    Hier ligt het blogboek ook stof te vergaren 😉
    Cognackleurige enkellaarsjes… I love it!!!
    Tof om te lezen 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Pingback: Er is nog werk aan de winkel | Samajatalk

  15. LJ zegt:

    Ik heb ook een rode winterjas… alleen draag ik hem zelden omdat hij belachelijk dun is om een winterjas te zijn.
    Echt keimooi om dit te lezen, ik vind dat straf, ik vind u straf!

    Liked by 1 persoon

  16. Eilish zegt:

    Ik vind dit een mooie oplijsting ! Mocht ik al een tienermoeder geweest zijn, dan zou jij mijn dochter mogen zijn 🙂

    Liked by 1 persoon

  17. Hilde zegt:

    Dat blogboek ga ik regelmatig halen naar de bib. Een manifesto heb ik ook, sinds ik het gelezen heb bij Kathleen van Verbeelding. Er wordt nog volop aan gesleuteld ;-). Lijkt me niet makkelijk om er ook werkelijk naar te leven…

    Liked by 1 persoon

  18. Pingback: 1! | Samajatalk

Geef een reactie

