Samaja vs de aannemer

Nu we alle materialen voor de afwerking van het huis gekozen hebben, begint er een nieuwe fase. Of dat dachten we toch. Zoals ik al eerder schreef, is de aannemer die het huis bouwt niet gewend om op deze manier te werken. Normaal gezien werkt hij het huis in kwestie volledig af, krijgt de koper hoogstens nog de kans om de keuken te kiezen en moet hij dus niet veel met kopers omgaan. En dat hebben we al duidelijk ondervonden…

Waarom hij het huis dat wij nu willen kopen zo vroeg op Immoweb gezwierd heeft, ik weet het ook niet. Want ja, toen wij zagen dat het nog casco stond en we ook snel doorhadden dat zijn stijl qua interieur de onze niet was (nog nooit zo’n lelijke kleur laminaat gezien), wilden we graag zelf nog kunnen kiezen. Dat leek ons alleen maar normaal en ik denk dat elke koper dat zou willen doen. Maar hij vond dat dus niet zo evident en het heeft heel wat overredingskracht gekost om hem zover te krijgen.

Dat is uiteindelijk gelukt, na veel zagen en discussie over wanneer de aan- en verkoopbelofte moest getekend worden. Want dat was het volgende probleem. Hij werkt normaal gezien met een compromis, maar aangezien zo’n compromis na 3 à 4 maanden moet gevolgd worden door de verkoopsakte, konden we dat nu niet gebruiken. Want ja, we moeten alles betalen bij de akte en dan ging het huis waarschijnlijk nog niet afgewerkt zijn. De oplossing was dus een aan- en verkoopbelofte tekenen. Dat wordt vaak gedaan en ook bij ons appartement is dat zo gegaan, maar opnieuw deed hij moeilijk. Eerst wilde hij zelfs helemaal geen belofte tekenen, gewoon verder werken en dan een compromis tekenen als het einde van de werken naderde. Maar zo lang wilden wij niet wachten om iets op papier te hebben.

Dan kwam er na veel zagen wel een belofte, maar was die tekst naar ons toe eigenlijk helemaal niet aanvaardbaar. Uiteindelijk hebben wij min of meer toegegeven en zijn we eerst alle materialen gaan kiezen. Hij beloofde te tekenen eens we alles gekozen hadden en dat binnen de week. Wij vonden dat vreemd, maar goed, eigenlijk neemt hij alle risico’s door onze keuzes te bestellen, dus waarom niet?

We hebben ons snel van onze taak gekweten en in een dikke drie weken werd alles gekozen. Op het einde had hij nog het lef om zijn personeel te laten aandringen dat we wel mochten opschieten. Vorige zaterdag was er overleg over de technische kant, stopcontacten, chauffages e.d. en was onze taak dus afgerond. Maar we zijn nu al meer dan een week verder en er is nog helemaal niets getekend. De makelaar houdt ons aan het lijntje en snapt niet waarom we zo aandringen, het zal allemaal wel in orde komen. En de aannemer krijgen we zelf nooit te horen, we moeten altijd via zijn personeel gaan. Dat is heel vermoeiend en heeft al de nodige misverstanden met zich meegebracht.

Toen we vrijdag voor de zoveelste keer afgescheept werden, kon ik de tranen van frustratie niet meer tegenhouden. Bij de notaris is de dossierbehandelaar ziek en dus moeten we wachten tot hij terug is, onze notaris dringt niet verder aan, de aannemer zelf is met verlof deze week en dus kan er ook dan nog geen sprake zijn van tekenen en de makelaar wordt hoe langer hoe onbeleefder tegen ons. Ja, we dringen aan en in hun ogen zijn we waarschijnlijk twee grote zagen. Maar van zodra we getekend hebben, kunnen we allemaal verder met ons leven.

Voor ons is het vooral van belang omdat we op die belofte wilden wachten om ons appartement te koop te zetten. We hebben wel een idee wanneer het allemaal klaar zal zijn, maar ja, dat staat dus niet op papier. En ik heb geen zin om ons appartement te verkopen en bij mijn ouders te moeten intrekken omdat ze met vertraging zitten in het huis. Maar nu duidelijk wordt dat de aannemer nog steeds niet gehaast is om te tekenen, terwijl er wel al verder gewerkt wordt in het huis, hebben we besloten om ons zoekertje toch al te publiceren op een aantal sites. We zetten erbij dat het pas in december beschikbaar is. Ik hoop dat we onszelf daarmee genoeg tijd geven, maar het zou al heel verkeerd moeten gaan als we dat niet zouden halen. De jurist in mij is niet content met deze gang van zaken. Maar wachten tot wanneer de aannemer eindelijk eens tijd heeft om te tekenen, dat wil ik niet meer doen. Eens te meer omdat het zoekertje sinds vrijdag online staat en er nog geen enkele reactie op kwam, behalve een paar makelaars. Misschien ligt dat gewoon aan het Paasweekend, maar toch, ik sla natuurlijk al in paniek dat er helemaal niemand gaat komen kijken!

Vanaf morgen begint heel de rimram weer opnieuw: bellen naar Jan, Pier en Pol zonder de aannemer zelf aan de lijn te krijgen, aandringen en zagen, afgescheept worden… Het is dat er effectief gewerkt wordt in het huis en we zeker zijn dat het volgens onze keuzes is, want geef toe, dit is nu toch de omgekeerde wereld?

ecard2

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Samaja vs de aannemer

  1. We hebben het ook meegemaakt. Frustratie troef, maar eens afgewerkt, lach je alles weg!

    Liked by 1 persoon

  2. Wat een dikke miserie. Blij dat we daar niet door zijn gegaan, maar de wederhelft wil wel ooit graag bouwen… Hij is gelukkig zelf een aannemer en weet dus vanbinnen en buiten hoe het allemaal zit en zou moeten, maar ik hou toch mijn hart vast voor binnen vijftien jaar of zo (hij denkt aan binnen tien jaar, maar ik zie de verhuis nu al niet zitten, dus pech gehad ;-)). Bonne chance!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Bouwen is altijd een beetje lijden, denk ik. Als jouw man echter in het wereldje zit, zal dat sowieso al een stuk gemakkelijker gaan. Ik wens het je alleszins toe!

      Like

  3. Mrs. Brubeck zegt:

    Ben blij dat we daar vanaf zijn, want volgens mij dit zeker en vast dé 1e oorzaak van grijs haar!
    Wens jullie veel succes! 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Billy zegt:

    ik merk aan de verbouwingswerken die onze dochter en schoonzoon doen, dat het helemaal niet zo makkelijk is om alle stielmannen op tijd aan het werk te krijgen.
    Ik hoop dat bij jullie alles op tijd wordt uitgevoerd, Samaja!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik hoop het ook. Voorlopig ziet dat er nog redelijk goed uit, t is alleen die ondertekening die op zich laat wachten en dat terwijl ze wel al volop bezig zijn met de afwerking binnenin volgens hetgeen wij gekozen hebben, vreemd vind ik dat. Ik ga toch maar gerust zijn als het op papier staat.

      Liked by 1 persoon

  5. Liese zegt:

    ben ik blij dat wij onze verbouwingen zelf geregeld hebben. Uiteraard is dit een andere situatie maar van aannemers hoor ik niet anders dan miserie-verhalen! Hopelijk komt dat bij jullie snel in orde en kun je ons allemaal eens uitnodigen voor den aperitief hé 😉 :-p

    Liked by 1 persoon

  6. Sabine zegt:

    Pff meid wat een frustratie! Zou ik ook echt niet blij van worden! Hopen maar dat alles snel geregeld wordt…

    Liked by 1 persoon

  7. kaybe610 zegt:

    pff… wat een miserie… hopelijk zitten jullie snel op jullie plaatsje 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Kris10 zegt:

    Het gaat om jullie huis he, niet over een pizza al dan niet met champignons. Blijven aandringen!

    Liked by 1 persoon

  9. Zij zegt:

    O’ wat een frustratie moet dat zijn ! Ik heb zo met jou te doen!
    Ik hoop zo, dat het snel in orde mag komen.

    Liked by 1 persoon

  10. Twee keer een huis verbouwd, en nu zit de mama met gebakken peren bij de oplevering van een nieuwbouw. Verbouwen kost tijd, geduld, incasseringsvermogen en héééél veel vingernagels. Maar het komt goed 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Evi zegt:

    O jeetje, wat een onaangename man die aannemer! Ik hoop & duim alvast dat alles snel in orde komt.

    Liked by 1 persoon

  12. Pfff, wat een gedoe! Terwijl het toch eigenlijk allemaal niet zo moeilijk zou moeten zijn he…
    Veel succes ermee alleszins, ik hoop dat het zo snel mogelijk in orde is en dat jullie die stress er niet meer moeten bijnemen (wij hadden het hier al even in het mini door een probleem met de huurders en ik werd er al opgejaagd van).

    Liked by 1 persoon

  13. Flavie zegt:

    Oh allemaal niet fijn!! Hopelijk komt alles snel in orde!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Inmiddels is het inderdaad in orde gekomen, alles viel ineens op zijn plaats. Al zijn de werken nog niet gedaan en de stress dus ook nog niet, maar kom, we maken vooruitgang :-).

      Like

  14. Pingback: Good things – maart | Samajatalk

  15. Pingback: Hoe leuk een klaagzang kan zijn | Samajatalk

  16. LJ zegt:

    Ik ben benieuwd naar het einde van deze battle… Maar he, eigenlijk zijn jullie aan de winnende hand, want jullie hebben keiveel materiaal zelf mogen kiezen!
    Maar ik begrijp je frustratie hoor, zo van die mensen die de boel de boel maar laten, ik wil ook alles op papier, dan heb je iets om op terug te vallen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

