Er is nog werk aan mezelf

Toen ik mijn manifesto met jullie deelde, zeiden een paar mensen in de commentaren dat ik dan toch wel een heel mooi mens moest zijn. Tja, in dat manifesto staan inderdaad een heleboel zaken waarin ik sterk geloof, waar ik me naar probeer te gedragen, alle dagen opnieuw. Maar dat lukt ook niet altijd. Ook ik heb mijn kleine kantjes en soms doe ik dingen waar ik niet bepaald geweldig fier op ben.

Dus zo even tussen ons, hier zijn een aantal van mijn werkpunten:

  • Ik krijg graag gelijk. Niet dat ik altijd vind dat ik gelijk heb, maar als dat zo is, wil ik de ander daarvan overtuigen. De echtgenoot heeft het al meerdere keren ondervonden, ik kan soms blijven doorgaan tot hij toegeeft. Of het nu over drinken achter het stuur gaat of mijn manier om te swifferen, ik hou bij momenten heuse pleidooien. Vermoeiend, vindt de echtgenoot, en ik moest van hem ook zeggen dat er met mij niet te discussiëren valt ;-).
  • Onzekerheid speelt me soms parten. De oorsprong daarvan is in mijn schooltijd te vinden, waar ik gepest werd en ze me pakten op mijn zwakke plekken om me te kwetsen. Zeker in mijn tienertijd was ik soms zo onzeker en voelde ik me zo ellendig, dat ik wanhopig uithaalde naar mensen die het niet verdienden. Ook met complimentjes moet je bij mij oppassen. Mensen die vragen of ik soms vermagerd ben, krijgen een lelijke blik terug. Willen ze daarmee zeggen dat ik vroeger dik was en het best is dat ik vermagerd ben, misschien?! En als de echtgenoot zegt dat ik er goed uitzie vandaag, denk ik bij mezelf dat hij het toch niet meent en stel ik me vragen of ik er dan gisteren niet goed uitzag… Ik weet dat het belachelijk is en ik vind het ook zwaar overdreven van mezelf, maar ik werk eraan. Beloofd.
  • Ik ben nogal temperamentvol. En dat uit zich vooral als ik boos ben. Ik ben vrij voorzichtig en zal niet snel risico’s nemen, maar als ik kwaad ben, durf ik alles. De keerzijde is dat ik dan ook gemene dingen zeg en soms zelfs met zaken durf gooien. Er zijn al kapstokken door de slaapkamer gevlogen en mijn brushborstel heeft een serieuze deuk die me herinnert aan die keer dat ik totaal over de rooie ging omdat mijn schoonmoeder compleet onredelijk was geweest… *buigt het hoofd in schaamte*.
  • Ik pieker veel. Teveel. Over dingen die ik verkeerd gedaan heb, over wat ik moet doen, over wat er nog gaat komen en alle mogelijke scenario’s die zich kunnen voordoen… Het helpt mij ergens wel, want ik ben altijd op het slechtste voorbereid en hou dan ook het hoofd koel als het echt verkeerd gaat. Maar ja, dat gebeurt eigenlijk zelden. En dus verspil ik vooral veel energie aan dat piekeren. De echtgenoot zit helemaal anders in elkaar en alhoewel ik me daar soms enorm aan kan ergeren, ben ik er ook best wel een beetje jaloers op. Waarom kan ik niet zo care free in het leven staan?
  • Vergeven en vergeten is nodig in het leven, alleen ben ik er niet goed in. De meeste mensen zeggen dat ze kunnen vergeven, maar dat vergeten moeilijker is. Bij mij lukt dat vergeven echter al niet zo goed. Ik weet dat het alleen maar energie kost en ik zit ook heus niet hele dagen plannen te smeden om me te wreken op wie mij tegen de schenen geschopt heeft, maar toch… Er zijn een paar mensen die me zo’n pijn gedaan hebben, dat ik ze niet kan vergeven en actief wrok blijf koesteren. Mijn mama heeft me al dikwijls gezegd dat ik een ruziemaker ben en tja, daar zal ze wel gelijk in hebben. Ik kan het niet, de bigger person zijn, ze vergeven en ze verder het beste toewensen. Neen, dat kan ik niet.

Hebben jullie bepaalde eigenschappen waar je echt niet trots op bent? Wat zijn jullie kleine kantjes waar je aan probeert te schaven?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Er is nog werk aan mezelf

  1. Elaintje zegt:

    Wat goed dat je er zo eerlijk over durft te zijn. Dan kan je namelijk ook bezig met dingen veranderen. Hoe klein de stapjes misschien ook zullen zijn. Ik ben bezig met mijzelf meer te laten horen en niet altijd maar op de achtergrond aanwezig te zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik ben doorgaans heel kritisch voor mezelf en dat betekent dus ook dat ik maar al te goed weet wat mijn slechte kantjes zijn. Wat goed dat je probeert om jezelf meer op de voorgrond te plaatsen, succes ermee!

      Like

  2. Falderie zegt:

    Dat klinkt allemaal heel menselijk! Ik kan me in veel van je puntjes vinden, maar ik heb wel nog nooit met voorwerpen gesmeten als ik kwaad was. (behalve met de deuren dan, iets wat mijn man echt verschrikkelijk vindt…)

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Tja, dat is echt iets waar ik mij voor schaam. Maar vaak ben ik zo kwaad dat ik het gewoon niet kan uiten en dan doe ik zo’n dingen… Ah ja, met de deuren slaan, dat is mij ook niet onbekend ;-). Ook dat lijkt me heel menselijk hoor.

      Like

  3. greet zegt:

    Iedereen heeft wel wat werkpuntjes, he. Heel menselijk inderdaad. Zelf heb ik ook wel wat last van onzekerheid, zou ik wel wat assertiever mogen zijn, en kan ik mezelf soms blijven kwellen als ik nog maar denk dat ik andere mensen teleurstel of iets verkeerd heb geformuleerd waardoor ik ze ongewild heb beledigd of zo. Erg vermoeiend. Verder vind ik mezelf vaak overgevoelig, ga ik er al eens ten onrechte van uit dat de mensen in mijn omgeving weten wat ik wil zonder dat ik dat communiceer en heb ik graag dat dingen op mijn manier gebeuren (zo stond ik net nog de inhoud van de vaatwasser te herschikken omdat die in mijn ogen ‘niet goed’ was ingeladen).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Dat laatste doet mijn mama ook, geweldig frustrerend ;-). Maar hey, zo heeft iedereen zijn rare kronkels. Dat overgevoelig zijn, daar kan ik me ook wel in vinden. Ik ben ook wel best licht geraakt… Bedankt voor je reactie!

      Liked by 1 persoon

  4. Billy zegt:

    ik heb dat ook wel, dat ik graag gelijk krijg. Meestal héb ik ook wel gelijk, maar af en toe… 🙂
    Verder kan ik ook wel asociaal zijn als er bezoek komt, en ik graag aan m’n laptop wil blijven zitten, niet netjes…
    Voor de rest val ik wel mee (denk ik)

    Liked by 1 persoon

  5. Flavie zegt:

    Ik voel mij ook vaak onzeker waardoor ik veel te veel pieker… en af toe krijg ik ook graag gelijk 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Ik ben nogal opvliegend en daar ben ik niet trots op. Ik kan snel ontploffen omdat iets mij tegenstaat, maar ik ben het tegelijkertijd ook direct weer vergeten en de kalmte zelve. Met dingen gooien daarentegen doe ik helemaal niet 😉 En op mijn werk ben ik wél geduldig, vreemd genoeg.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ah neen, als ik ontplof, ben ik zeker niet direct weer kalm ;-). Op mijn werk ben ik ook wel een pak kalmer. Als je ambtenaar bent, moet je nu eenmaal soms geduld oefenen…

      Like

  7. Evi zegt:

    Moedig van je dat je er over durft bloggen! Ik vind dat jouw werkpuntjes trouwens erg goed meevallen. Zelf heb ik er ook wel een paar, maar dat maakt ons alleen maar menselijk, niet? 😉

    Liked by 1 persoon

  8. Sabine zegt:

    Mooi om te lezen! Je durft jezelf te laten zien, en eerlijk te zijn. Mooie eigenschap 🙂 Ik herken vooral de onzekerheid (alleen in bepaalde situaties), gelijk krijgen, onredelijk kunnen zijn en snel boos (ook afhankelijk van de situatie en persoon) en het vergeven.

    Liked by 1 persoon

  9. LJ zegt:

    Woehahahahah veel hiervan is ZO herkenbaar!!!! Als ik kwaad ben, maar écht kwaad, dan moet ik ook met iets gooien. Er zijn al glazen gesneuveld, bijvoorbeeld. Die woede-aanvallen zijn met de jaren gelukkig wel geminderd.
    Onzekerheid: check. Niet om kunnen met complimenten: check (gewoon ‘dank u’ zeggen en glimlachen werkt!). Piekeren: check (dagboekschrijven helpt).

    Liked by 1 persoon

  10. Liese zegt:

    mijn oudste zoon kan mij wel zo ver krijgen dat ik mijn geduld verlies maar meestal probeer ik het hoofd koel te houden

    Liked by 1 persoon

  11. Scary, dit zou ik kunnen geschreven hebben,…….buigt nederig het hoofd.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

