Wat ik leerde uit het Blogboek

Inspiratie genoeg als je dit boek openslaat!

Cover_Blogboek_kelly_deriemaeker-566x850

Ik kreeg meteen allerlei ideetjes voor nieuwe blogposts en pikte ook een aantal tips op voor de momenten dat ik zonder inspiratie zou vallen. Het is voorlopig absoluut nog geen probleem, maar het is natuurlijk nog early days.  Dat is dan ook het voordeel van een personal blog, er zijn altijd zoveel zaken om over te schrijven, ik moet eerder opletten dat ik daar niet te ver in ga. En ik bots natuurlijk op het feit dat ik anoniem blog. Daar ga ik trouwens heus niet over zaniken, dat is een keuze die ik zelf gemaakt heb.

Qua organisatie blijk ik eerder van het chaotische type te zijn. Kelly heeft het over Evernote, een spark file en altijd en overal je ideetjes opschrijven. Ik sta te kijken bij zoveel structuur en orde. Ik doe immers niets van dit alles. Als ik inspiratie heb, dan schrijf ik. En dus heb ik wel een en ander in mijn concepten staan, maar ik houd zeker niet elke ingeving bij die ik krijg. Als ik zin heb om te bloggen, komen de woorden vanzelf. Ik weet niet hoe lang dat nog zal blijven duren, maar ik kan dus absoluut niet klagen. Misschien zou ik wel beter mijn gedachten op regelmatige basis opschrijven en bijhouden voor als het eens wat minder vlot gaat. Dus ja, die tips over organisatie en het aanleggen van een lijstje, hou ik voorlopig in het achterhoofd.

Wat lezers en contacten met andere bloggers betreft, doe ik het vrij goed. Ik ben nog maar bezig sinds eind vorig jaar en ben eigenlijk best tevreden over mijn bescheiden aantal volgers. Het was natuurlijk een grote hulp dat ik al veel blogs las en nu kon beginnen reageren onder mijn blog identiteit. Zo vonden eigenlijk veel mensen de weg naar hier, door de commentaar die ik op andere blogs achterliet. Dat doe ik trouwens niet om die reden. Ik ga nooit ergens iets schrijven als ik er niet achtersta of gewoon om de aandacht op mezelf te vestigen. Als ik een reactie geef, dan is het omdat ik effectief kom lezen en dat waarschijnlijk al lange tijd met plezier doe.

Het is me ook al een paar keer gelukt om discussies op gang te brengen en sommige posts, zoals die over werken en evenwicht, weekten best wat getuigenissen van anderen los. Niet alles wat ik schrijf is even wereldschokkend, maar dat hoeft ook niet. Voorlopig overtreft het eigenlijk mijn verwachtingen, al zie ik ook dat ik steeds meer op mijn statistieken begin te letten. Toen een van de weken beduidend kalmer was geweest qua bezoekers, dacht ik meteen dat ik aan het slabakken was of iets verkeerd geschreven had. Gelukkig was de week nadien de beste week die ik tot nu toe meemaakte, dus het is allemaal nogal relatief. Waarschijnlijk zaten veel mensen die week gewoon buiten in het zonnetje in plaats van in blogland ;-).

Wat de technische kant betreft, ben ik duidelijk een amateur. Ik vind het idee van een eigen domeinnaam nogal ver van mijn bed en ik vind het eigenlijk allemaal prima zoals het nu met mijn gratis account is, dus ik blijf voorlopig ver weg van grote veranderingen. Ik heb geen social media accounts die aan mijn blog gelinkt zijn. Als je er professioneel iets mee wil bereiken, denk ik dat het onontbeerlijk is. Maar voorlopig zie ik er voor mijn blog geen meerwaarde in en ik heb eerlijk gezegd ook niet veel goesting om daar tijd te moeten insteken. Waarschijnlijk beperkt dat mijn mogelijkheden, maar ja, dat is dan maar zo. Misschien verander ik in de toekomst nog van gedacht.

Hebben jullie veel inspiratie uit het Blogboek gehaald? Pakken jullie het bloggen georganiseerd aan of is het eerder go with the flow?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Wat ik leerde uit het Blogboek

  1. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik voel persoonlijk geen enkele drang om iets georganiseerd te doen, ik amuseer me nu gewoon en schrijf wat me bezighoudt of wat we/ik hebben meegemaakt. Dat lees ik ook het liefste bij jou/anderen. Het is spontaan en dat boeit!
    Ook qua reacties deel ik je mening, ik reageer nooit om lezers te krijgen, dat is onzin vind ik 🙂
    Als het een verplichting wordt of ik zit zonder inspiratie, dan stop ik!

    Liked by 2 people

  2. Villasappho zegt:

    Ik heb geen boek nodig das net zoiets als geld verdienen met je blog. Ik lees blogs veelal op mn telefoon via de app. En als ik opeens een weergaloze zin in mn hoofd heb ja dan schrijf ik die op.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik ben ook op eigen initiatief begonnen en dus niet door het boek, maar ik vond het wel interessant om te lezen, al was het maar om te zien hoe andere bloggers het aanpakken. Ik ben dan ook een geweldig nieuwsgierig persoon ;-).

      Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Ik ben ook van de chaotische aanpak. Leuk dat je zoveel inspiratie hebt trouwens en zo veel schrijft! Mij lukt het niet om zo vaak iets te publiceren. Soms heb ik zin om te schrijven, soms eens twee weken niet. Een strikte blogplanning is voorlopig niets voor mij.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Voorlopig lukt het mij zonder moeite om toch zeker 3 keer per week iets te publiceren. Maar ik ben nog maar sinds eind vorig jaar bezig, we zullen zien hoe dat in de toekomst evolueert. Gewoon schrijven wanneer je zin hebt, dat lijkt me maar normaal. En komt er dan twee weken niets, so be it! Jouw blog, jouw regels :-).

      Liked by 1 persoon

  4. Sabine zegt:

    Leuk! Zou ik ook best willen lezen. Ik ben niet heel chaotisch maar ook niet heel gestructureerd. Ik zou graag op 3 vaste dagen willen bloggen maar dat lukt gewoon met de dingen ernaast niet altijd. Ik schrijf wel overal ideeën op en heb er zelfs een uitgebreid excel bestand voor 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Ook voor mij geen blogboek, maar ik gun je zeker wat jij eruit haalt !

    Liked by 1 persoon

  6. Inge zegt:

    Hier ook geen blokboek… Gewoon, mijn gevoel en zoals het komt. Er staat niks in mijn concepten!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Blijkbaar is het Blogboek dan toch niet zo alomtegenwoordig als ik wel dacht. Ik schrijf ook heel erg volgens mijn gevoel, soms moet ik dat zelfs een beetje intomen. Maar bij mij staat er toch wel iets in mijn concepten af en toe. Straf dat je echt gewoon altijd de inspiratie van het moment gebruikt!

      Like

  7. LJ zegt:

    Ik hou wel een soort blogkalender bij in mijn agenda, enfin tis meer een lijstje op maandbasis zodat ik beetje regelmatig kan bloggen. Ik heb vaste berichten (zoals mijn weekoverzichtje, gelezen boeken, recept van de maand) die ervoor zorgen dat er zelfs in inspiratieloze tijden (er is net eentje achter de rug:p) toch nog iets online verschijnt. Evernote gebruik ik vaak, ik vind het heel handig om recepten bij te houden of tips voor daguitstapjes die ik online vind. Maar voor lijstjes e.d. gebruik ik nog steeds het liefst pen & papier!

    Liked by 1 persoon

  8. Zij zegt:

    Ik wist, dat er een blog bestond, maar ik heb het niet gekocht, noch gelezen.
    Jarenlang heb ik op mijn vorige blog geschreven en nooit ontbrak het me aan inspiratie. Soms schreef ik zelfs meerdere berichten per dag. Of ik dat nu nog zou kunnen, betwijfel ik :-/

    Like

  9. Zij zegt:

    Goh.. 🙂 Ik heb zoveel bij te lezen. Een weekje niet veel zin gehad om de computer op te zetten.. en nu loop ik hopeloos achter met lezen.
    Maar hoe meer ik hier nu lees.. hoe meer ik het gevoel heb, dat wij enorm veel overeenkomsten hebben. Ik herken zoveel van mezelf in jou !

    Liked by 1 persoon

  10. Billy zegt:

    ik schrijf gewoon nog op de ouderwetse manier. Als ik iets interessants vind schrijf ik erover. Of àls ik nog ’s een mooie foto(reeks) heb. Soms vraag ik me wel af waarom mensen die persoonlijke dingen blijven lezen en erop reageren… 🙂
    Hoezo anoniem? Je bent toch Samaja?

    😛

    Liked by 1 persoon

  11. Ik blog al vrij lang en toch heb ik nog veel uit dit boek gehaald. Vooral inspiratie denk ik en toch nog enkele tips & tricks. Je bent nooit klaar met leren, denk ik dan!

    Liked by 1 persoon

  12. Liese zegt:

    ik ben ook niet van het georganiseerde type, behalve mijn huidige reeksje maak ik nooit dingen op voorhand om ze dan later te posten. Dat zorgt er soms wel voor dat ik ineens achter mijn computer zit als ik inspiratie heb maar dat ik qua afwerking soms teveel tijd spendeer. Eens ik begonnen ben wil ik het ineens afwerken, daar komt het op neer, en dat lukt niet altijd even goed. Ik reageer ook niet bij andere mensen om zelf kliks te krijgen.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik kruip ook soms voor even achter de laptop om dan een uur later te moeten vaststellen dat ik nog bezig ben. Ik snap je dus helemaal. Vandaar dat er ook wel wat in concepten staat bij mij, ik heb soms veel inspiratie en dan schrijf ik meteen een post of 2, 3.

      Like

  13. Goh, ik ben een mix van een chaotisch en een georganiseerd type denk ik: enerzijds heel georganiseerd in die zin dat ik verschillende weerkerende berichten hebben (Week in woord en beeld, Gelezen in enzovoort) die afgewisseld worden met lossere berichten, anderzijds verschijnen die bijlange niet zo “strikt” als zou kunnen: zo doe ik normaal elke zondag een “Week in woord en beeld”, maar verschijnen die af en toe per twee of op een andere, latere dag, gewoon omdat ik er geen tijd voor vond of niet meteen goesting in had. Want dat blijft uiteindelijk het belangrijkste he: goesting hebben om het te schrijven.

    Die eigen domeinnaam, daar heb ik ook een tijdje aan getwijfeld, maar uiteindelijk wilde ik hoe dan ook overstappen van blogger naar wordpress en dan was het maar een kleine moeite extra om meteen naar een eigen domein te gaan. Moest ik, zoals jij, al bij wordpress zitten, weet ik niet of ik het al gedaan zou hebben. En die social media… ik vind blogs lezen en zelf schrijven al genoeg social media tijd opslorpen inderdaad 🙂 Enige dat ik eventueel overweeg, is een icoontje naar goodreads, omdat ik daar toch op zit (maar bon ja, dat is zo onbelangrijk dat dat al een dik half jaar “een idee” blijft 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Die mix zie ik bij mezelf ook wel, al heb ik voorlopig nog niet echt rubrieken die ik om de week ofzo gebruik. Wel heb ik eens per maand mijn Good things overzicht en daar probeer ik toch regelmatig aan te vullen op voorhand zodat ik niet snel snel een hele maand moet samenvatten vlak voor publicatie ;-).

      Like

      • Haha, herkenbaar! Al moet ik desondanks soms toch nog bijvoorbeeld alle boekbesprekingen van een maand schrijven i.p.v. enkel het laatste ofzo. Ach ja, net daarom dat ik ook niet te hard vast hang aan een schema: als ik tijd genoeg heb en voor zo’n berichten genoeg op voorhand schrijf, komt het “op tijd” online, als het niet lukt door drukte of wat dan ook, dan schuift het wat op en is het ook niet erg.

        Liked by 1 persoon

  14. Flavie zegt:

    Het boek staat tussen de vele andere boeken, af en toe blader ik er eens in… om willekeurige pagina’s te lezen.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Dat heb ik ook lang gedaan, maar ik ben blij dat ik er toch eens werk van gemaakt heb om het helemaal door te nemen. Het leest in elk geval als een trein 🙂

      Like

  15. Pingback: Van alles en nog wat – #30DayBlogChallengeNL | Samajatalk

Geef een reactie

