Operatie lente

magnolia-trees-556718_1280

Ik ben moe. Ik voel me lusteloos. Dat ik door alle perikelen van de laatste tijd vooral zin heb in comfort food en we dus veel te veel brol eten, helpt ook niet bepaald. Op het werk gaat het niet echt denderend, het nieuws over de job van mijn vader heeft er harder ingehakt dan verwacht en alhoewel de aankoopbelofte voor het huis inmiddels getekend is, blijft zo’n project natuurlijk de nodige energie vragen. Als we de zaken immers niet opvolgen, doen die werkmannen toch hun goesting en dat is zeker niet altijd volgens de afspraken… Dat brengt stress met zich mee, ergernissen en extra vermoeidheid. Iets dat noch ik, noch de echtgenoot momenteel kunnen gebruiken.

De echtgenoot sleept de vermoeidheid al een tijdje met zich mee en is vorige week dan maar naar de dokter gegaan om zijn bloed te laten onderzoeken. Zijn bloeddruk stond wat hoger dan ideaal zou zijn, maar voor de rest blijkt alles gelukkig in orde te zijn. De dokter zei ook dat zijn klachten duidelijk met stress te maken hebben. Tja, dat verwondert me niet. Op zijn werk is het dit jaar al een echte heksenketel geweest. En dan is er nog de aankoop van het huis, wat op zijn eentje al verantwoordelijk is voor de eerste grijze haren!

Nu de echtgenoot zijn bloeddruk wat in de gaten moet houden, doe ik hetzelfde. Ik heb dat vorig jaar ook een tijdje gedaan toen ik toevallig bij de dokter ging voor een vaccinatie en ik een bloeddruk bleek te hebben die door het dak was. Gelukkig bleek dat een momentopname te zijn geweest, een combinatie van stress, ruzie, een onbeleefde bankbediende en nog tienduizend andere kleine dingen die het a day from hell maakten. Mijn bloeddruk is gelukkig nooit meer zo hoog geweest. Maar de resultaten die ik nu aflees van dat metertje, maken me ook niet bepaald gelukkig.

Allebei merken we dat we er een beetje door zitten, op veel vlakken eigenlijk. Qua energie, qua vermoeidheid en gezondheid, qua courage… Dus het is tijd om het roer om te gooien. Wij beginnen aan operatie lente:

  • Gedaan met comfort food, constant zondigen (zodat het eigenlijk gewoonte wordt i.p.v. een zonde) en voor de gemakkelijke oplossing kiezen. We stellen nu al twee weken een weekmenu op met veel afwisseling, veel groenten en we proberen ons daar ook zo goed mogelijk aan te houden. De kookboeken worden weer bovengehaald ter inspiratie en we kopen geen snoep of snacks meer. Wat je niet in huis hebt, kan je ook niet opeten.
  • De echtgenoot is opnieuw beginnen lopen en ik ben ook terug beginnen sporten, maar heb het moeilijk om regelmaat te vinden en een schema dat ik kan volhouden. Maar goed, hoop doet leven.
  • Ik waak erover dat we meer buitenkomen, wat frisse lucht opsnuiven en vitame D tanken. Idealiter zouden we ook graag opnieuw lange wandelingen maken, maar de weekends zijn zo druk tegenwoordig dat dit er bij inschiet.
  • De echtgenoot gaat de werken in het huis opvolgen en ik spring enkel bij als het echt nodig is. Anders begin ik toch maar te flippen van zodra ik iets zie dat niet helemaal in orde is. In ruil plan ik de reizen die we dit jaar gaan maken. Vooral voor Ijsland heb ik nog serieus wat werk voor de boeg.
  • We gaan werk maken van kleine dingen die moeten hersteld worden in ons appartement i.p.v. onze ogen te sluiten en te doen alsof we het niet zien. Van zodra de compromis getekend is, doen we de nodige telefoontjes.
  • We gaan vooral ook goed voor onszelf zorgen en een goed evenwicht zoeken tussen dingen gedaan krijgen en rust nemen. Want al die plannen zijn prima, maar in drukke tijden, is rust soms nog het beste medicijn.
  • Als er dingen mislopen, en dat zal zeker het geval zijn, moeten we eens diep ademhalen en vooral kalm blijven. Het is niet het einde van de wereld. In plaats van meteen een crise te krijgen, kunnen we de problemen beter rustig en gestructureerd oplossen. Het is moeilijk, want ik ben op een punt gekomen dat ik bijna vuur spuw als de aannemer weer moeilijk doet. Maar ik ga het proberen, mijn bloeddruk zal er wel bij varen.
  • Voor mezelf geldt ook dat ik mijn uiterste best ga doen om niet te piekeren in de plaats van een ander. Zo zijn mijn ouders oud en wijs genoeg om hun eigen boontjes te doppen, ik moet hun problemen niet oplossen.

Ineens heb ik veel plannen en voornemens om het roer om te gooien. Het moet ook wel, want anders riskeren we deze zomer helemaal door te draaien van de stress, niet meer in onze kleren te kunnen en aan de bloeddrukpillen te moeten. Pas op, nu zit ik nog vol goede moed en grote woorden. Ik hoop alleen dat dit binnen twee weken nog altijd zo zal zijn… Ik hou u op de hoogte!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op Operatie lente

  1. Villasappho zegt:

    Oef wat een vervelende dingen allemaal en wat knap dat je er zo helder naar kunt kijken en ook naar handelen.

    Liked by 1 persoon

  2. Billy zegt:

    een goed plan, Samaja!
    De kans om een frisse neus te halen is trouwens wel groot de komende dagen… 🙂

    Liked by 2 people

  3. greet zegt:

    Dat zijn alvast een paar mooie voornemens! Ik hoop dat jullie snel weer wat meer energie hebben.

    Liked by 1 persoon

  4. Mrs. Brubeck zegt:

    K vind je logje wel knap geschreven. Er zijn zoveel zaken waardoor je je slecht kan voelen, maar goed dat jullie het roer kunnen omgooien!
    Mss zou het ook al helpen mocht het wat beter weer worden! 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Inge zegt:

    Goeie voeding zal al veel doen denk ik! En hopelijk gauw deftig lenteweer dat geeft toch ook meer energie dan dit miserabel herfstweertje?! Veel succes met alles!

    Liked by 1 persoon

  6. Falderie zegt:

    Het feit dat je beseft dat er wat dingen moeten aangepast worden, is volgens mij al de halve oplossing… Succes! 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Ziet er een goed stappenplan uit! Van mijnentwege nog een extra toevoeging: niet boos zijn op jezelf als er eens iets niet gebeurt zoals op je stappenplan beschreven staat 😉
    Met de drukke periode op het werk (en de eerste keer dat ik ’s nachts écht wakker schrik met het idee ‘ik ben dat vergeten te doen!’ dat gerelateerd was aan de job) ben ik meer dan ooit op het focussen op ‘simpele’ dingen: de was en plas, koken, gaan lopen (als het weer wat beter meezit). Kortom: dingen waar ik controle over heb 😉
    Hopelijk lukt het bij jullie!
    (ik zag trouwens net dat je vorige post beveiligd is nu; zijn de ouders erop uitgekomen?)

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      We beseffen inderdaad dat we niet altijd strikt kunnen zijn en sowieso doen er zich al eens onverwachte omstandigheden voor. We blijven dus wel flexibel en willen ook geen te hoge eisen aan onszelf stellen.
      Ik heb er inderdaad een paswoord op gezet omdat ik schrik heb dat ze het ooit eens zouden vinden. Voorlopig is dat nog niet gebeurd, gelukkig maar! Maar met zo’n dingen moet ik eigenlijk niet teveel risico nemen…

      Like

  8. Stress, het is iets raar.
    Tot vorig jaar beweerde ik dat ik daar nooit last van zou hebben. Ik ben nog steeds absoluut geen stresskip, maar af en toe zit er ook wel eens een day from hell bij en geraak ik moeilijker in slaap omdat alles zo hectisch en vol en druk en stom was.

    Aan jezelf en aan elkaar denken is inderdaad belangrijk. 🙂 Het allerbelangrijkst, als dat goed zit, loopt de rest vanzelf los (allé, dan zijn de kleine tegenslagen makkelijker te doorspartelen)
    Ik geloof zelf ook wel in een schema… soms lijkt dat van moeten, maar na een tijdje wordt dat gewoonte en gaat alles beter!

    Heel veel succes! dat komt helemaal goed!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik moet vooral leren om me niet alles zo hard aan te trekken. Hoe ambetanter ik rondloop, hoe slechter dat lukt. Het minste is dan goed genoeg om me helemaal in overdrive te doen gaan. Niet moeilijk dat de resultaten niet goed zijn als ik dan mijn bloeddruk meet. Maar ik ben me bewust van het probleem en probeer er aan te werken, dat is toch al iets hé ;-).

      Liked by 1 persoon

  9. Zij zegt:

    Stress, dat het heel ongezond is, weten we allemaal. Alleen.. hoe vermijd je stress. Die dingen heb je niet altijd zelf in de hand. De omgeving zorgt meestal voor stresstoestanden.
    Ik vind het fantastisch hoe de echtgenoot en jij er tegen aan gaan. Ik hoop dan ook zo mee met je, dat het allemaal goed mag lukken en dat jullie beiden van de vermoeidheid af raken.
    De taakverdeling van je echtgenoot het huis en jij de reizen lijkt me een eerlijke compromis. Hopelijk geeft het plannen van de reizen je een enorm boost 😉

    Liked by 1 persoon

  10. Ik vind het enigszins herkenbaar!
    Vooral “wat je niet in huis hebt, kan je ook niet opeten”. Mooi voornemen ook voor een (emo-) eter als ik 🙂 En ook mooi hoe jullie er tegen aan gaan, en aan jullie zelf denken he! 😉

    Liked by 1 persoon

  11. kaybe610 zegt:

    Wat een boel komt er toch bij het leven kijken, niet?! Heel veel succes… en stukje bij beetje… goed dat je steun hebt aan elkaar!!!

    Liked by 1 persoon

  12. Dat aantrekken, dat is ne moeilijke hé,…..loslaten ik heb het er ook moeilijk mee,……dat is echt een karaktertrek hé,…….en waarschijnlijk ben je ook perfectionistisch,……geen makkelijke combinatie,…..je voornemens gaan al wel een deel opvangen!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vind zelf dat ik geen perfectionist ben, maar ik erger me wel enorm als de dingen niet lopen zoals ik had gewild/voorzien. Ik wil ook wel graag alles regelen en in orde brengen, want chaos en constant achter de feiten aanlopen, dat maakt me onrustig en moe. Ik weet niet of dat echt perfectionisme is, maar er is alleszins nog werk aan mij ;-).

      Like

  13. Mooi lijstje voornemens! En goed dat jullie samen voor gezonde aanpassingen gaan, dat gaat wel helpen denk ik (doet het hier alleszins 🙂 ).

    Liked by 1 persoon

  14. sandravda zegt:

    Goede voornemens! Gezond eten is sowieso belangrijk en voldoende water drinken is ook altijd goed. Misschien kan je vitamine D nemen tot het echt lente wordt en je meer buiten komt (dat werkt goed tegen vermoeidheid)

    Liked by 1 persoon

  15. Flavie zegt:

    Dat kan alleen maar slagen… 🙂

    Liked by 1 persoon

  16. Pingback: Good things – april | Samajatalk

  17. LJ zegt:

    ‘ruzie met de bankbediende’ heb toch ff moeten glimlachen sorry! 🙂
    Weekends die te druk zijn om te gaan wandelen… check. Jammer hé zeker nu het zo’n mooi weer was/is.
    Ik wens je alleszins keikeikeiveel succes!

    Liked by 1 persoon

  18. Pingback: Operatie lente – stand van zaken | Samajatalk

Geef een reactie

