Verkeerd ingeschat

De hele situatie met de aannemer zette mij aan het denken. Het lijkt wel alsof aannemers, verkopers, makelaars e.d. in de echtgenoot en mij altijd weer gedroomde slachtoffers zien met wiens voeten ze eens goed kunnen spelen. Wij worden doorgaans gezien als een leuk koppel, beleefd en vriendelijk, maar blijkbaar ook als gemakkelijke prooien of als sukkels die toch niet zouden durven opkomen voor zichzelf. Als we dat dan wel doen, stuiten we doorgaans op veel onbegrip en zijn we ineens onredelijk. Dat is nu zo met de aannemer, maar dat is in het verleden nog al gebeurd.

Er zijn immers nog situaties waarbij ik moet vaststellen dat wij er steevast als sukkelaars uitkomen:

  • Op restaurant worden wij vaker dan anderen slecht bediend. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld goede klanten in een bepaalde zaak en zijn bijna lyrisch over het eten en de bediening. Toen wij met ons tweetjes gingen eten, werden we echter de hele avond genegeerd en moesten we meermaals de aandacht van de obers trekken om uberhaupt iets te drinken te krijgen. Dat terwijl we deftig gekleed waren, beleefd en zeker niet uit de band sprongen. En jammer genoeg is dat geen alleenstaand incident. Soms zijn wij gewoon onzichtbaar voor obers.
  • Als vrienden van ons auto’s kopen of onderhandelen met stielmannen, slagen ze er altijd in om korting te krijgen. Wij proberen het ook, maar stuiten op een muur of worden met nog meer praatjes afgescheept. Onderhandelen met aannemers, daar blijken we dus bijzonder slecht in te zijn, maar ook met verkopers lukt het ons niet. Hoe strijdvaardig we ook zijn op voorhand en hoezeer ik ook probeer (want het is echt niet zo dat ik over me heen laat lopen), het lukt ons nooit om een deal uit de brand te slepen. Toen we voor de oude wagen van de echtgenoot een belachelijke overnameprijs kregen en ik daar een opmerking over maakte (omdat ik door mijn job heel goed wist wat hij waard was), werd ik zelfs heel onbeleefd de mond gesnoerd en ei zo na verweten dat ik hem op de rand van het faillissement bracht…
  • Toen we ons appartement kochten, waren er een aantal problemen, o.a. met het dak. Bepaalde materialen werden ook te snel geplaatst waardoor we vochtproblemen kregen. Bij de buren was dit niet anders, maar zij hebben wel compensatie gekregen en/of vervanging van de beschadigde materialen. Bij ons werd gezegd dat het allemaal zo erg niet was en we vooral niet moesten beginnen met aangetekende brieven te sturen, omdat ze dan helemaal niets meer voor ons zouden doen… Het is uiteindelijk allemaal in orde gekomen, maar wij hebben moeten zagen en smeken tot ik van frustratie bijna uit elkaar spatte.
  • Op hotel probeerden ze ons al wel vaker een slechtere kamer te geven dan diegene waarvoor we betaald hadden, waarschijnlijk omdat ze dachten dat we niet zouden klagen. Als we dat toch doen, krijgen we de juiste kamer, maar het is nooit met excuses, laat staan met een glimlach. We hebben eens een lekkende airco gehad in onze (nochtans 5 sterren) hotelkamer, waardoor de helft van onze kamer nat was. Er kwam pas na een uur iemand opdagen om er eens naar te kijken, er werden badhanddoeken op gelegd en er werd ons gewoon gezegd dat het tegen morgenochtend wel droog zou zijn. Geen excuses, geen enkele compensatie, geen voorstel om van kamer te veranderen, … Op internet las ik de ene lovende reactie na de andere over de service van dit hotel, maar voor ons gold dat dus weer niet.
  • Toen we meubels gingen kopen voor het appartement moesten we soms heel lang wachten tot verkopers ons zagen staan en dan waren ze nog eens onvriendelijk ook. Ik denk dat we ver alle meubelwinkels in Oost- en West-Vlaanderen gedaan hebben (de grote toch) en er zijn er slechts 1 of 2 waar de verkopers normaal tegen ons deden.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar dit aan ligt. Denken mensen dat we pushovers zijn en flippen ze dan helemaal als we ons ineens niet zo gedragen? Komt het door ons uiterlijk? Ik besef dat we er redelijk braaf uitzien en we zien er allebei jonger uit dan we zijn, maar toch… Denken ze dat we geen serieuze kopers zijn daardoor? Het is ook niet dat we daar toekomen in een joggingbroek met gaten in en haar dat al dagen niet gewassen is. Integendeel zelfs. Is het omdat we allebei blond zijn en ze denken die domme blondjes wel even een loer te kunnen draaien? Het lijkt vergezocht, maar op den duur ga je echt twijfelen aan jezelf en heb je het idee dat iedereen erop uit is om je int zak te zetten.

Het is ondertussen zover gekomen dat ik me nu telkens echt opkleed en make up aanbreng om naar een winkel of naar de garage te gaan, in de hoop dat ik er zo serieuzer uitzie en meer respect afdwing. En misschien lost het probleem zichzelf wel op als we ouder worden. We kunnen er niet eeuwig jong uitzien natuurlijk ;-).

Worden jullie soms compleet verkeerd ingeschat op basis van hoe je eruit ziet?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Verkeerd ingeschat

  1. Brubeck zegt:

    Ik zou er niet teveel achter zoeken. Gewoon telkens assertief genoeg zijn en zeker niet over je heen laten lopen. In zo’n hotel zou ik zeker langs mijn neus aan de receptie (met genoeg volk achter je) gezegd hebben dat je de recensie op internet ook al daar meteen kan schrijven en dat het dus belangrijk is hoe je nog behandeld wordt 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Ik heb mijn lief om assertief te zijn :-),……maar ik snap je wel heel goed,…in mijn geval ligt het aan mezelf ik verdwijn het liefst in mijn omgeving,………

    Liked by 1 persoon

  3. Falderie zegt:

    Ik heb altijd iemand bij me die durft vragen wat hij wil (heel soms vind ik dat zelfs wat gênant.. ik ben soms eigenlijk ook te braaf)

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik denk dat wij ook wel aan de brave kant zijn. En we zien er ook echt wel zo uit. Jammer genoeg heb ik daardoor dus het gevoel dat verkopers e.d. over ons heen lopen…

      Like

  4. Hier hangt het af van wat-waar-hoe. Ik kan helemaal in mezelf kruipen.
    Maar als het echt mijn voeten uithangt, ben ik assertief.
    En van ons twee ben ik misschien toch degene die het snelst opkomt. Of het minst rustig blijft. 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Sabine zegt:

    Ik weet het niet hoe dat zit… die eerste gebeurt mijn ouders ook altijd en mij soms. Gewoon compleet genegeerd worden. Heel irritant. Ik denk niet dat het het uiterlijk is, maar misschien wat je uitstraalt ofzo.

    Liked by 1 persoon

  6. Villasappho zegt:

    Mensen denken dat ik een bitch ben komen erachter dat ik dat niet ben en belazeren me. Herkenbaar dus.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik zelf ben redelijk tot zeer assertief en krijg bijna altijd wat ik wil.
    Tot grote frustratie van mijn ouders, die ook telkens het gevoel hebben dat er over hun heen gelopen wordt. Ik word telkens ingeschakeld om allerlei te regelen en te vragen voor jan en alleman. Wat ik ook niet zo fijn vind, ik heb soms het gevoel dat ik als de opperbitch gezien word…
    Maar je mag je zeker niet laten doen. En de kunst is je ongenoegen te laten blijken met een glimlach, dat is veel effectiever dan boos worden. 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Goede tip. Ik zal bij jou in de leer moeten komen :-).

      Like

    • Wildcard zegt:

      Ik kan alleen maar “mynameisblonde” bijvallen. Ik krijg dat op m’n werk ook te horen dat ik assertiever moet zijn, maar bon dat zit in je of dat zit er niet in denk ik. Het is inderdaad een kunst om je ongenoegen te laten blijken met een glimlach, dan kwaad te worden.

      Liked by 1 persoon

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik laat niet over me heen lopen, vind dat respectloos, de situaties die je beschrijft!
    Op restaurant aan zee hebben we dat ook al eens meegemaakt en ik heb gewoon gezegd dat we dat niet pikten!
    Je hoeft je niet te laten doen 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Als we er iets van zeggen, krijgen we dan altijd heel kregelige reacties. Terwijl er voor andere mensen bijna dubbel geplooid wordt als ze klachten hebben. Ik begrijp het niet…

      Liked by 1 persoon

  9. Zij zegt:

    Mij overkomt dit ook vaak :-/
    Bij de echtgenoot daarentegen gebeurt zoiets nooit.

    Liked by 1 persoon

  10. Ik word steevast te jong geschat (wat ook deels door mijn outfits komt), maar daar waar ze mij dan onderschatten krijg ik er meestal wel iets uitgesleept omdat ik durf te vragen op onschuldige wijze achter vanalles en nog wat. Lukt niet altijd, maar soms wel.

    Liked by 1 persoon

  11. Inge zegt:

    Vreemd… Misschien is het inderdaad omdat jullie jonger ingeschat worden… Maar zelfs dan nog! Klant is koning toch? Ik zou het echt niet fijn vinden. Word gerust maar assertiever als ze zo doen, dat verdienen ze 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Billy zegt:

    misschien moeten jullie toch ’s wat stoutere schoenen aantrekken, Samaja.
    Wij hebben trouwens de weinig benijdenswaardige kunst in ons om dingen te kopen die niet werken of na een korte tijd defect raken…

    Liked by 1 persoon

  13. Liese zegt:

    meestal ben ik degene die zijn gedacht durft te zeggen, mijn lief schaamt zich meestal al op voorhand omdat ik niet echt subtiel ben. Maar ik ben wel duidelijk en dat werkt het beste om iets te verkrijgen.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik denk dat wij misschien niet duidelijk genoeg zijn… Blijkbaar is mijn vader een kampioen in onderhandelen, dus misschien moet ik hem maar op sleeptouw nemen de volgende keer.

      Like

  14. LJ zegt:

    Ik heb ook vaak het gevoel dat we in ’t zak gezet worden, maar dan eerder omdat we er niets van af weten en ik het lef niet heb om op mijn strepen te gaan staan. Het lijkt mij de ideale oplossing om als je dat nog eens ondervindt iemand anders erop af te sturen en te kijken hoe die het doet (bv om een auto te (ver)kopen) bij dezelfde verkoper. Zou wel schandalig zijn als het aan jullie ligt.

    Liked by 1 persoon

  15. Flavie zegt:

    Van zodra je er als een brave burger uitziet, dan heb je het zitten volgens mij, heb ik al vaak ondervonden.
    Gelukkig heb ik Zoetie die op zijn strepen staat… maar ook niet altijd hoor 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

