Op zoek naar walvissen in Kaikoura

Walvissen spotten kan je op veel plaatsen in de wereld, maar tot vorig jaar hebben we nooit die kans gehad. In Nieuw-Zeeland kon dat wel, 1 stadje is er zelfs voor gekend en dus lag dat ook op de route tijdens onze rondreis. Vlak voor we via Christchurch naar huis zouden vliegen, verbleven we anderhalve dag in Kaikoura.

Om nog walvissen te gaan spotten, waren we de dag van aankomst al te laat, maar gelukkig had de echtgenoot het idee om al eens te gaan informeren bij het kantoor van de whale watch naar de mogelijke uren voor een excursie de volgende dag. Al een geluk, want er bleven immers maar een beperkt aantal plaatsjes meer over, om 6u ’s morgens of om 9u ’s morgens. ’s Ochtends heb je de beste kans om ze te spotten, maar 6u vonden we toch echt te vroeg. We boekten dus de latere van de twee boten en waren opgelucht dat we toch nog een plekje hadden kunnen bemachtigen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toen we verslagen lazen op Tripadvisor over de boottocht in kwestie, werden we een beetje zenuwachtig. De verhalen over zeeziekte waren immers alomtegenwoordig, er was zelfs sprake van boten waarop driekwart van de passagiers zat over te geven… Gezellig! Volgens mij helpt het niet dat iedereen binnen in de boot moet gaan zitten tot er een walvis gespot is, maar ja, er was slechts 1 organisatie die dergelijke tochten mocht organiseren, dus het is niet alsof we een andere keuze hadden.

De volgende morgen stonden we dan ook met een bang hartje op, namen we een Touristil bij het ontbijt en kregen we twijfels toen we het weerbericht zagen, dat een heel woelige zee voorspelde.

Toen we aankwamen, bleek de eerste boot van die dag, die van 6u dus, geen walvissen gezien te hebben. En het is niet dat ze niet geprobeerd hadden, want ze zaten uren op zee. Er werd ons verteld dat onze vaart uitgesteld was, tot er zekerheid zou komen over de tweede boot van die dag. Als zij ook geen walvissen wisten te lokaliseren, zou alles afgelast worden.

Toen we zaten te wachten op nieuws, kwam de bus toe met de mensen van de eerste boot. De passagiers zagen wit, groen en grauw. Alle tinten misselijkheid passeerden ons. 1 mevrouw ging buiten op een bank zitten, met haar hoofd op tafel. Toen we meer dan een uur later het nieuws kregen dat wij konden vertrekken, zat ze daar nog. Eerlijk gezegd waren we tegen dan behoorlijk opgelucht dat wij geen walvissen meer zouden gaan spotten. In de plaats daarvan was ons een nature cruise aangeboden, waarbij we niet zover op zee zouden gaan en we enkel albatrossen, zeehonden en dolfijnen zouden zien. Dat klonk me op dat moment als muziek in de oren!

De bus bracht ons naar de boot, die inderdaad behoorlijk beklemmend aanvoelde. Iedereen moest binnen gaan zitten, terwijl de boot aan een behoorlijk hoge snelheid over de golven vloog en de crew je probeerde te entertainen met een praatje. Toen ze tot in detail uitlegden wat je moest doen bij zeeziekte, begon mijn maag al te draaien. Al kan dat ook gewoon het gedacht geweest zijn ;-). Gelukkig spotten ze al gauw albatrossen en mochten we aan dek gaan en hoefden we daarna ook niet meer terug naar binnen. Ik dacht aan die mevrouw op de bank en prees mezelf gelukkig dat we niet de boot van 6u hadden genomen. Na drie uur op zee binnen in die boot, was ik ongetwijfeld ook doodziek geweest.

Gelukkig kregen we wel wat ons beloofd was:

albatrossen

zeehonden

en véél dolfijnen!

Ik kon wel blijven kijken naar hun capriolen, wat een prachtige dieren! Voor we het wisten hadden we eigenlijk het grootste deel van de ochtend op de boot doorgebracht en was het tijd om terug te keren. De dolfijnen waren zo leuk dat we de gemiste walvissen al lang weer vergeten waren.

Toen we terug aan het kantoor van de whale watch arriveerden, zat die arme mevrouw nog altijd op de bank, met haar hoofd op tafel. Walvissen spotten, het is niet voor de faint hearted ;-).

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op Op zoek naar walvissen in Kaikoura

  1. meisje zegt:

    Je moet inderdaad een sterke maag hebben als je walvissen wil gaan spotten 😉
    De dolfijnen, de albatrossen … zal ook wel indrukwekkend geweest zijn. Aan de foto’s te zien wel! Misschien zie je wel walvissen in IJsland?

    Liked by 1 persoon

  2. Goh, we hebben zeker al meer dan tien keer een trip op zee gemaakt, waarbij ons werd gezegd dat ‘de kans groot’ was dat we dolfijnen gingen zien. Blij dat het van jullie is gelukt 🙂 !!

    Liked by 1 persoon

  3. Lottesanekdotes zegt:

    Cool zeg! Toen ik in Zuid-Afrika woonde, ging ik uiteraard eens naar Hermanus, de walvisstad bij uitstek. Helaas heb ik toen ook geen enkele gezien, maar de Belgische wafels die daar te verkrijgen waren, maakten dat goed 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Inge zegt:

    Super zeg! Jullie hadden geluk blijkbaar… Zoveel mooie foto’s! Wij hadden de boottocht ook op het programma staan maar die dag was het water behoorlijk wild en ik mocht (zwanger zijnde) niet mee…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ze waren behoorlijk zeker dat we dolfijnen zouden zien, blijkbaar zitten er daar veel. Prijs jezelf gelukkig dat je niet mee mocht, op een heel woelige zee lijkt het me allesbehalve leuk…

      Like

  5. Zij zegt:

    Wow.. hoe moedig van je, dat je het nog aandurfde om op de boot te gaan 🙂
    Lijkt me zalig om van zo dichtbij dolfijnen te spotten!

    Liked by 1 persoon

  6. marliese9 zegt:

    Toen ik in de States walvissen ben gaan spotten, heb ik heel de tijd buiten gezeten, want je kon daar niet binnen zitten. Een half uur heeft het geduurd voor ik me doodziek begon te voelen. Ik heb pilletjes tegen bewegingsziekte, maar daar val ik van in slaap dus die had ik niet genomen. Ik kan m’n eigen echter wel opleggen om niet over te geven (pure wilskracht) en zo heb ik daar dan nog 4u gezeten. Hopen dat het snel voorbij was. De bultruggen en dolfijnen die we gezien hebben, waren de max, maar ik heb er niet meer kunnen van genieten. En de BBC had daar in die periode een blauwe vinvis gespot dus duurde de trip langer (normaal was het 4u, nu 4,5) omdat onze begeleider hoopte die ook nog te vinden. De trips voor ons hadden ook een of meerdere orka’s gespot en die had ik ook zo graag gezien. Maar ook dat werd niks. Niet dat ze daar iets aan kunnen doen, da’s vooral geluk. Soit ik wil nog altijd graag eens een orka spotten, maar dan zal ik me toch over het feit dat ik weer uren zeeziek zal zijn moeten zetten. En voorlopig kan ik dat nog niet. De begeleider zei op voorhand ook dat je naar de horizon moet blijven kijken, maar ik zat op een bankje en constant kwam er volk voor me staan en was ik m’n focuspunt kwijt. Een half uurtje na voet aan land voelde ik me gelukkig wel beter! Da’s het voordeel bij mij stopt het als ik het voertuig in kwestie verlaat (ik heb het ook op de bus, in het vliegtuig en op de achterbank van een auto als ik niet naar de baan kijk, enkel op een trein heb ik er geen last van).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Wat jammer dat de misselijkheid zo allesoverheersend was :-(. Bij mij is het vooral in de auto, afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur, en dus soms ook binnen in een boot. Aan dek heb ik er gelukkig minder last van, ik hoop dan ook dat we in Ijsland een boottocht kunnen boeken waarbij we in de buitenlucht mogen blijven!

      Liked by 1 persoon

  7. Liese zegt:

    Haha. Op mijn huwelijksreis heb ik ook een nacht liggen kotsen. So far for romance! Jullie tripje ziet er alvast mooi uit, dolfijnen, ik zou daar naar blijven kijken

    Liked by 1 persoon

  8. Billy zegt:

    moet wel een fantastische ervaring geweest zijn!
    Ik heb nog aan diepzeeduiken gedaan, en onder water al die vissen zien is ook apart.

    Liked by 1 persoon

  9. kaybe610 zegt:

    Prachtige foto’s en mooi verhaal… zalig moet dat zijn om die dieren in hun natuurlijke habitat te kunnen spotten!!

    Liked by 1 persoon

  10. jessie zegt:

    Wauw! Ik noteer alvast! Wij hopen misschien in December/januari naar Nieuw Zeeland te gaan. Walvissen zagen we vorig jaar al in Canada, maar ik wil ook super graag’s dolfijnen zien in zee.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      O, dat kan ik alleen maar aanraden! December en januari zijn daar de drukste maanden, maar je hebt dan ook het meeste kans op mooi weer :-).

      Like

      • jessie zegt:

        Ja, ik hoop echt dat het lukt, alleen is dat zo duur he (met die twee kinderen van ons die wel meegaan, maar zelf natuurlijk niets betalen). We zijn nog druk aan het puzzelen en kijken wat lukt. Spannende tijden dus!

        Liked by 1 persoon

  11. Sabine zegt:

    Zo gaaf! Heb het twee keer gedaan, ook dolfijnen gezien. Maar nooit die mooie caprioloen die jij zo mooi op de foto heb vastgelegd 😀 Zeeziek worden is denk ik echt een vele klacht op die boten haha. Ikzelf ben bijna nooit zeeziek, heb mijn hele leven gezeild dus ben die bewegingen gewend gelukkig.

    Liked by 1 persoon

  12. Flavie zegt:

    Amai, ik wist niet dat walvissen spotten zo hevig kon zijn! Zou zeker niks voor mij zijn!
    Gelukkig was er een ander en even leuk alternatief… mooie foto’s.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik wist het ook niet op voorhand. Het had ook wel te maken met de boot in kwestie en de regel dat je binnen moest blijven terwijl ze zochten. Het was voor de veiligheid, maar voor de zeeziekte was dat echt niet bevorderlijk!

      Like

  13. LJ zegt:

    Ik zou dat er precies niet voor over hebben om misschien eventueel een kansje te hebben op het spotten van walvissen en zou ook héél blij geweest zijn met al die dolfijnen 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Conny zegt:

    Hoe meer ik lees op je blog, hoe meer ik merk dat wij veel overeenkomsten hebben. Ik ben zelf al twee keer in Nieuw-Zeeland geweest en de eerste keer ook in Kaikoura voor de walvissen. Het weer was te slecht dus dat ging niet door, maar we hebben daar wel gezwommen met dolfijnen. Met masker en snorkel. Maar toen was ik nog niet zo bedreven met die dingen, dus veel heb ik niet gezien (en goed zeeziek geworden ook…). Maar ik heb al veel walvissen gezien in mijn reisleven: vooral in Canada, waar ik al ettelijke keren ben geweest.
    Overigens zijn we wel weer aan het sparen voor een volgende reis naar NZ. Wat een prachtig land is dat!

    Vriendelijke groet,
    Conny
    papillon60.blogspot.nl

    Liked by 1 persoon

  15. Mooie foto’s! En zalige beesten om te zien he, dolfijnen!
    Maar wel onnozel dat ze jullie verplichten om binnen te blijven; allemaal goed en wel dat dat veiliger is, maar binnen word je zoveel sneller misselijk! Toen wij in Canada walvissen gingen spotten, hebben we dat met een zeilboot gedaan. Die had ook wel een motor, maar gebruikte die enkel wanneer nodig en vaarde ook heel rustig, waardoor we rustig aan dek konden zitten. Totaal geen last van zeeziekte gehad daar (i.t.t. tot op een duikboot in Egypte en eerder dit jaar in Zuid-Afrika, ahum). Maar misschien is dat dus wel een optie voor in IJsland, als ze die optie daar ook hebben?

    Liked by 1 persoon

  16. Pingback: Van alles en nog wat – #30DayBlogChallengeNL | Samajatalk

  17. Katleen zegt:

    Heb ook zo’n verhaal over Kaikoura. Gepland om er 2 dagen te blijven. Steeds te slecht weer. Uiteindelijk een dag bijgeboekt, toch maar in de hoop op die boot te kunnen stappen. Weer geen succes. Dan maar bij de helikopterfirma ernaast een vlucht geboekt om ze vanuit de lucht te kunnen zien. Een uur lang in de helikopter gezet, zonder succes. Nadien tranen met tuiten geweend, uit frustratie (was al mijn 2e keer in Nieuw-Zeeland), maar ook omdat we zo stom geweest waren om 300 NZ$ uit te geven aan een vlucht zonder refund in geval van een onsuccesvolle vlucht. ’s Middags doorgereisd en dan nadien vernomen dat de boten die namiddag wel zijn uitgevaren. Grrr… Zorgt nog steeds voor heel wat frustratie. 🙂
    Gelukkig wel veel dolfijnen gezien in de Bay of Islands en Milford Sound. En pinguïns, albatrossen, zeehonden en zeeleeuwen in The Catlins, sommige vanop enkele meters. Dus echt onsuccesvol kan ik de reis niet noemen!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vond de vele dolfijnen ook echt wel een troost. Ik kan volledig geloven dat je gefrustreerd was na de helikoptervlucht, die zijn zo duur! Tja, volgende keer beter ;-)? Ik heb vorig jaar een foto gezien van 2 orka’s die in de haven van Wellington zwommen, dus je kan eigenlijk altijd voor verrassingen komen te staan. Wij gaan het nu in Ijsland eens proberen, ben benieuwd!

      Like

  18. Pingback: Walvissen spotten in Husavik | Samajatalk

Geef een reactie

