Operatie lente – stand van zaken

magnolia-trees-556718_1280

Het is bijna een maand geleden dat ik vol goede voornemens zat en die op papier zette onder de naam operatie lente. Wat mij betreft is het hoog tijd voor een update, niet in het minst om mezelf nog wat te motiveren om het beter te doen. Dus, hoe staat het ermee?

  • Gezonder eten

Ik moet zeggen dat we eigenlijk heel goed bezig waren en ik fier was op onze inspanningen om gezonder te eten. We aten meer groenten en fruit, meer gevarieerd, de lunch die we meenemen naar kantoor werd al eens een slaatje of een wrap in plaats van die eeuwige boterhammen en we voelden ons goed en vol energie. Tot het verlengde weekend rond Hemelvaart het ons ineens een pak moeilijker maakte. Aperitieven, ijsjes, BBQ’s, uitgebreid ontbijten, … Ons sociaal leven gaat vaak hand in hand met niet al te gezond en vooral veel te veel eten en dat was deze keer niet anders. Bovendien kreeg ik buikgriep dat weekend en had ik daarna echt geen zin in rauwkost, maar wel in pasta, pasta en pasta. Nu mijn vertering weer optimaal werkt, moeten we ons dus herpakken. Gelukkig hebben we nog steeds meer energie dan vorige maand, al kan dat ook aan het zonnetje liggen :-). Als ik zo ’s avonds slaatjes sta te maken of nog bezig ben op de laptop, prijs ik mezelf gelukkig dat ik weer de fut heb om die dingen te doen en ik niet meer elke avond al vanaf 19u in de zetel lig te suffen. De winter heeft dit jaar te lang geduurd, laat dat duidelijk wezen.

  • Sportief zijn en vaker gaan wandelen

De echtgenoot gaat regelmatig zijn kilometers lopen. Hij komt niet altijd aan de gewenste drie keer per week, maar ik ben al lang blij dat hij beweegt, dus zolang hij 1 keer per week zijn looptenue aantrekt, ben ik al tevreden. Ik wou dat ik even tevreden kon zijn over mezelf, maar ik heb tot nu toe nog niet veel kans gehad om te sporten. Het is ook altijd iets: mijn knie doet pijn, mijn rug speelt op, ik heb knallende hoofdpijn, … Sommige mensen zeggen dat sporten net helpt tegen de migraine, maar bij mij wordt het alleen maar erger. Ik weet het, excuses zijn er altijd. Maar goed, ik heb dit weekend al mijn moed bijeen geraapt en heb zowaar meer dan een uur gesport. Maandag ging ik dat herhalen, maar een onverwachte uitnodiging om naar Pairi Daiza te gaan, gooide roet in het eten. Langs de andere kant is zo’n bezoek aan dat park ook goed voor de conditie, want je doet sowieso de nodige kilometers en we waren de hele dag buiten :-).

  • De echtgenoot let op de werken aan het huis, ik bereid de reizen voor

De echtgenoot doet zijn best om de werken op te volgen, maar ik merk dat ik het moeilijk heb om het alleen aan hem over te laten. Daardoor kom ik ook niet aan het plannen van de reizen toe. Ik moet daar toch dringend eens werk van maken! Dat we naar Lanzarote trekken zonder voorbereiding, is niet zo erg. Maar voor Ijsland mag ik toch stilaan in gang schieten. Bij deze geef ik mezelf een goede schop onder mijn kont!

  • Dingen laten herstellen in ons appartement

Ik ben blij te kunnen melden dat we hier wel in gang geschoten zijn. Vanavond komt er iemand voor die ene keukenkast die niet goed meer sluit en we hebben ook al de nodige telefoontjes gedaan om onze lekkende kraan te laten repareren. Positief was dat die nog altijd binnen de garantieperiode zat, maar we moeten het via onze keukeninstallateur van toen laten doen en laat die nu met pensioen zijn en niet meer bereikbaar.

  • Genoeg rust nemen

We waken erover om onze weekends niet te vol te steken, want die hebben we nodig om even op adem te komen. Dus probeer ik toch zo goed mogelijk om telkens 1 dag vrij te houden. Dat lukt niet altijd, maar ik waak toch echt beter over onze agenda dan vroeger. Tijdens de vrije momenten genieten we des te meer van de rust en de tijd om te lezen, wat in huis rond te lummelen of gewoon van het zonnetje te genieten op ons terras.

  • Minder piekeren en het hoofd koel houden als er toch dingen verkeerd lopen

Wat de stress betreft, is er nog werk aan de winkel. Er zijn perikelen op het werk, zowel bij mij als bij de echtgenoot en er zijn een aantal oude kopzorgen die zich weer komen roeren. Ik moet echt meer leren om in het moment te leven in plaats van altijd zo te piekeren. Dat kost energie, het maakt me soms echt ongelukkig en ik wil ervan af. Alleen heb ik geen idee hoe ik daaraan moet beginnen. Afleiding zoeken, dat helpt, maar van zodra ik even alleen ben met mijn gedachten, begint het in mijn bovenkamer te malen. Er is dus nog serieus wat verbetering mogelijk op dat vlak.

Al bij al dus geen slecht rapport, maar ook geen resultaat om euforisch van te zijn. We doen in elk geval met goede moed verder!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Operatie lente – stand van zaken

  1. Falderie zegt:

    Rome is ook niet in één dag gebouwd 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Billy zegt:

    je doet mij eraan herinneren dat we ook moeten aandringen bij Ikea voor het herstellen of vervangen van onze keukenkraan. Maar blijkt niet zo makkelijk te zijn om contact op te nemen met de naverkoopdienst daar….grrrrr!

    Liked by 1 persoon

  3. Rome is niet in één dag gebouwd – je bent goed bezig, doe rustig aan voort!

    Liked by 1 persoon

  4. Friekske zegt:

    Gewoon flink genieten van wat je wel hebt bereikt en met vol goede moed de plannen voorzetten. Niet opgeven omdat je de doelen niet volledig hebt bereikt maar laat het je motiveren om door te gaan 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Aan stoppen denk ik nog niet hoor! We blijven verder ons best doen. We gaan eind juni op strandvakantie, dus qua gezond eten hebben we een doel om naartoe te werken ;-).

      Like

  5. sandravda zegt:

    Jullie zijn echt op goede weg!

    Liked by 1 persoon

  6. Zij zegt:

    Dat ziet er heel goed uit! Chapeau!

    Liked by 1 persoon

  7. Lottesanekdotes zegt:

    Ach, jullie doen al jullie best, dat is al genoeg! Goed bezig 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Flavie zegt:

    Ik ben zo blij dat we terug geregeld gaan wandelen… en dat doet inderdaad zo’n deugd!!!
    Wij kunnen ook zo genieten van het niks doen… lezen, een filmpje kijken, samen op ons bankje zitten en even babbelen… allemaal momenten om te koesteren en die we echt nodig hebben in ons druk dagelijks leventje.

    Liked by 1 persoon

  9. Evi zegt:

    Ik vind dat al bij al toch niet zo een slecht rapport hoor 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. Pingback: Good things – mei | Samajatalk

Geef een reactie

