Nieuwe vrienden

Zoals ik al eerder vertelde (hier bijvoorbeeld), zie ik mijn vriendenkring slinken de laatste jaren. De vriendinnen die nu nog over zijn, dat zijn blijvers (of dat hoop ik toch), maar we zien elkaar jammer genoeg niet zo vaak. Ze zijn allemaal bezig met een gezin te stichten en hebben hun handen meer dan vol met de combinatie gezin/werk/huishouden. Ik heb er begrip voor dat leuke uitstapjes met vriendinnen voor hen nu niet meer bovenaan de lijst met prioriteiten staan, al heeft het toch een hele tijd geduurd eer ik me daarbij neergelegd heb. Maar goed, it is what it is…

Sinds het dus op dat vlak een pak kalmer geworden is, kreeg ik ook veel meer vrije tijd. In het begin gebruikte ik die vooral om in ons appartement orde op zaken te stellen, maar geleidelijk aan vond ik het moeilijker en moeilijker om die tijd op te vullen. Ik las meer boeken en begon een blog ;-), maar als ik teveel binnen zit en me met zo’n rustige zaken bezighoud, voel ik me schuldig en lui… Ik besloot dus dat ik niet bij de pakken zou blijven zitten en mijn best zou doen om nieuwe mensen te leren kennen. Mijn eerste reflex was om een nieuwe hobby te zoeken. Ik ben echter al snel tot de vaststelling moeten komen dat mijn hobby’s nogal solitair zijn en ik niet op zoek ben naar een boel verplichtingen in mijn vrije tijd die je er toch onvermijdelijk bij krijgt als je je engageert in een vereniging. Sporten doe ik liever alleen, dus daar ging het ook niet van komen. Nieuwe hobby’s, dat staat bij mij dus zeker niet gelijk aan nieuwe mensen leren kennen.

En dus vond ik er niet beter op dan gewoon eens te reageren op een berichtje op het forum van de Libelle. Blijkbaar zijn er meerdere jonge vrouwen op zoek naar vriendinnen en tegenwoordig gebeurt dat niet meer in het magazine zelf, maar wel online. Ik had het forum al eerder gebruikt tijdens mijn studies om mensen te kunnen interviewen voor mijn scriptie en dus wist ik al dat het niet vol psychopaten en seriemoordenaars zat, wat toch een vereiste is om daar met een gerust hart iets te kunnen achterlaten ;-). Ik voelde me een beetje zielig, maar aan de andere kant, waarom zou ik? Er is toch niets mis met het feit dat je je vriendenkring wil vergroten?

noaccident

In het begin was het geen succes. Ik heb gereageerd op een aantal berichten van anderen, maar die lieten niets of slechts zeer weinig van zich horen. Ze zochten dus vriendinnen, maar als puntje bij paaltje kwam, hadden ze het te druk om met de reacties iets te doen… De meesten die effectief reageerden, wilden eigenlijk direct afspreken voor een babbel, maar dat vond ik veel te eng. Als ik dan vroeg om eerst een tijdje te mailen, haakten velen af. Uiteindelijk mailde ik een paar keer heen en weer met een drietal vrouwen, maar telkens stopte het na een tijdje, vaak omdat we allebei wel inzagen dat we werkelijk niets gemeen hadden en een van de twee dan gewoon geen moeite meer deed.

Na een aantal weken, was er slechts 1 vrouw met wie ik nog regelmatig mailde. Zij had mij gevonden via een reactie die ik had achtergelaten. En misschien maakte dat net het verschil, want zij bleef wel mailtjes sturen en al gauw bleek er een soort klik te zijn.

Een tijdje geleden spraken we voor de eerste keer af en gingen we samen lunchen in Gent. Ik was op voorhand behoorlijk zenuwachtig en vroeg me af waarover je ins hemelsnaam praat met iemand die je nog nooit eerder in levende lijve gezien hebt. Ik heb geen ervaring met blind dates e.d. dus dit was helemaal nieuw voor mij. Gelukkig kwamen we allebei tegelijkertijd toe en had ik dus geen tijd om me zorgen te maken. Al van bij de begroeting, was het ijs meteen gebroken. En eerlijk gezegd kwamen we de rest van de namiddag geen gespreksstof tekort. Het komt niet veel voor dat ik iemand tegenkom die even graag babbelt als ik, maar zij kon er alleszins ook wat van. Er werd getetterd dat het een lieve lust was! Ik stelde wel vast dat we behoorlijk verschillend zijn, ik schrik er bijvoorbeeld elke keer weer van hoe sportief ze is, terwijl ik 1 uur sport per week al een opgave vind; maar dat hoeft een vriendschap natuurlijk niet in de weg te staan.

Na afloop ging ik goedgezind naar huis en zij liet ook weten dat ze het zeer aangenaam vond. Al gauw werd er een afspraak gemaakt voor een tweede babbel, die voor morgen is gepland. Ik ga naar Aalst, waar zij woont en we gaan samen ontbijten. Ik ben opnieuw een beetje zenuwachtig. De kop is er nu af, maar zal het zo vlot blijven gaan? Vinden we wel genoeg stof om over te praten? Zal de klik er nog zijn? Ik vind het een beetje belachelijk van mezelf, het is precies alsof ik werkelijk op blind date ga… Ik kijk alvast uit naar zaterdag, al was het maar om te zien of er werkelijk een vriendschap in de maak is of het bij twee babbels zal blijven. To be continued…

Friendship-Quotes-Friends

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

47 reacties op Nieuwe vrienden

  1. Zelf heb ik niet veel behoefte aan sociaal contact. Onze vriendenkring is ook beperkt tot enkele koppels ‘blijvertjes’, die steeds bij ons terecht kunnen als ze met een probleem zitten of vice versa.
    Ik kan me voorstellen dat velen, zoals jij bijvoorbeeld, meer behoefte hebben aan mensen, aan ‘vrienden’ bij wie je eens terecht kan om je hart te luchten.

    Liked by 1 persoon

  2. Elaintje zegt:

    Wat spannend en ja, eigenlijk is het ook een beetje als een blind date. Je zoekt alleen iets anders. Veel plezier op jullie volgende date! 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Aalst, wat een schone stad. 🙂 Ik woon daar ook. 🙂 😉
    Veel plezier! Zelf ben ik niet zo’n vriendjeszoeker. Bloggen neemt al genoeg energie weg en dan probeer ik ook een evenwicht te zoeken tussen de goeie vrienden die blijven, mijn huishouden, mijn kinderen, mijn studies, mijn werk en mijn relatie. Moeilijk, hoor! Veel moet er niet meer bij komen.

    Like

    • Samaja zegt:

      Ja, dat snap ik wel. Het is omdat ik voel dat ik er nu echt wel ruimte voor heb, dat ik het eens geprobeerd heb. Maar ik ben er ondertussen mee gestopt, met dat forumgedoe, want 1 nieuwe vriendin, dat zou al heel fijn zijn :-).

      Liked by 1 persoon

  4. Oeh, spannend! Maar leuk 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. tinyblogt zegt:

    Oh ik kan me zo hard vinden in je zoektocht!
    Door het bloggen heb ik ook al wel wat nieuwe mensen leren kennen, en stilaan zijn er daar toch wel een paar bij die ik regelmatig zie. Heel lang geleden heb ik iets dergelijks ook gedaan, via de Flair en ik heb daar één Nederlandse vriendin aan overgehouden, die zie ik nu nog, maar sporadisch, vanwege de afstand. Mijn vriend en ik hebben ook geen gemeenschappelijke vrienden, koppels dus, omdat we ‘pas’ vijf jaar bij elkaar zijn. Dat zou ook wel tof zijn, maar ja, dan moet het met alle vier klikken: nog moeilijker! 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Gemeenschappelijke vrienden hebben wij ook niet, als in koppels die wij samen leren kennen hebben. Wel kan de echtgenoot het goed vinden met een aantal van de mannen van mijn vriendinnen en kan ik ook goed opschieten met de vrouw van zijn beste vriend. We spreken dus wel vaak met andere koppels af. Ja, misschien moet ik ook maar via het bloggen eens proberen. Al blijf ik ver weg van blogmeetings e.d., omdat ik mijn anonimiteit zo belangrijk vind. Langs de andere kant, er zit niemand tussen die mij kent, dus misschien moet ik dat toch maar eens proberen.

      Liked by 1 persoon

      • Nina zegt:

        Als het een troost kan zijn: wij geven daar ook allemaal onze anonimiteit een beetje op, dus we zijn allemaal even kwetsbaar op zo’n meetings 🙂

        Liked by 3 people

      • LJ zegt:

        Ik doe ook niet graag mee aan blogmeetings maar dan eerder door mijn onzekerheid en aaah zoveel nieuwe mensen in één keer 🙂 Enkele jaren terug wel met het vaste ‘bloggroepje’ van toen, dat was zooo spannend (want wat als het in het echt niet klikt?) en het is zo dat je natuurlijk niemand van die mensen irl kent dus dat maakt het opheffen van die anonimiteit juist makkelijker (ook al klinkt dat misschien paradoxaal).

        Liked by 1 persoon

  6. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik, wij, vinden het best leuk nieuwe mensen te leren kennen. We hebben een vaste, kleine vriendenkring van ons tweetjes en willen daar ook genoeg tijd voor kunnen maken. Ik ga met mijn “zus” wel geregeld op stap, maar aangezien B zowel mijn partner als mijn beste vriend is, doen we het liefst dingen samen!
    Maar nieuwe mensen leren kennen, waarom niet??
    Veel succes! 🙂

    Liked by 2 people

  7. Inge zegt:

    Ik zit jammer genoeg ook nog wat in de ik heb niet veel tijd fase, alhoewel ik het gevoel heb daar nu stilletjes aan aan het uit geraken ben. Ik mis ook soms de tijd dat ik gewoon met vriendinnen kon afspreken zonder met iets of iemand rekening te moeten houden. Zo fijn dat je op die manier een nieuwe vriendin hebt ontmoet, hopelijk is het vervolg even leuk!

    Liked by 1 persoon

  8. Zij zegt:

    Spannend, zo afspreken. Ik vind het echt moedig van je, dat je dat durft.
    Ik sprak lang geleden ook een keer af met iemand, die ik had leren kennen via de blogs en dat viel reuze goed mee. Maar toch is er geen tweede keer gekomen. Ik denk, dat dit ook wel aan mij lag, want door mijn angststoornis durf ik het niet altijd aan om ergens ver naar toe te rijden en dan ook nog een hele namiddag ‘verplicht’ samen met iemand door te brengen.

    Ik wens je heel veel succes!
    En ben al benieuw naar het vervolgverhaal 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ja, ik begrijp dat het met je angststoornis echt niet zo evident is. Wat dat ‘verplicht’ tijd spenderen betreft, dan kan je zelf min of meer in de hand houden. Vorige keer zijn we gaan lunchen en ik had geen plannen voor de namiddag, maar als ik het niet leuk had gevonden, dan had ik me gewoon geëxcuseerd en gezegd dat ik nog iets te doen had. Je moet echt niet meteen een hele dag samen op stap, dat zou ik ook niet zien zitten hoor.

      Liked by 1 persoon

    • Nina zegt:

      Wat Samaja ook al zegt: hou het zo kort en laagdrempelig mogelijk. Heel casual eens een koffietje gaan drinken kan op een (half) uurtje al achter de rug zijn als het moet. En kies je ‘dates’ zo dicht mogelijk bij huis uit; als er echt een vriendschap van komt, ga je vermoedelijk ook niet elke week 2 uur in de auto zitten om elkaar te zien 🙂

      Liked by 2 people

      • Zij zegt:

        Dat is waar. Vroeger leerde ik wel eens iemand kennen uit de buurt (bv op vergaderingen van een oudercomité).. maar met blogjes is dit natuurlijk anders. Je weet op voorhand niet meteen in welke buurt/stad iemand woont. Tegenwoordig zijn de bloggers zowat mijn enige sociale contact :-/

        Like

  9. Sabine zegt:

    Wat stoer dat je dat doet! Gewoon op zoek naar nieuwe vrienden. Ikzelf heb niet superveel vrienden, maar degene die ik heb, heb ik al heel lang en zijn goede vrienden. Ik denk dat dat er een stuk of 5 of 6 zijn. Die wonen trouwens allemaal in Nederland en zie ik dus nooit meer, maar we skypen en appen heel regelmatig. Hier in Colombia heb ik ook niet veel vrienden. Ik ken wel veel mensen, en doe gezellige dingen met collega’s, maar echte vrienden… nee. Nu ben ik best nogal op mezelf, vind het fijn om dingen alleen te doen. Veel plezier trouwens op je date!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik heb ook echt wel regelmatig tijd voor mezelf nodig. Maar als dat te lang duurt, begint het te knagen en heb ik weer nood aan sociaal contact. Het is soms moeilijk om een mooi evenwicht daarin te krijgen…

      Liked by 1 persoon

  10. Liese zegt:

    Hey tof! Ik denk dat wij het mss ook wel goed met elkaar zouden knn vinden. Als er nog eens een boosstyourpositivity is moet je eens meedoen he!?

    Liked by 1 persoon

  11. Billy zegt:

    wij zijn gezegend met een goeie, vaste vriendenbende. We zien elkaar nu ook niet wekelijks, maar op verjaardagen zijn we vaak allen present. Onze fietsvrienden maken er ook deel van uit, en met hen gaan we wel vaker op pad.
    Maar toch vind ik het wel aangenaam om nieuwe mensen te leren kennen. Klikt het niet, dan is er toch geen probleem? Dan is het gewoon maar zo…
    Met bepaalde blogvrienden voel je toch wel overeenkomsten en heb je de indruk dat het wel kan klikken, al moet je dat altijd wel afwachten of het in real life ook zo zou klikken. Gewoon proberen zou ik zeggen!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik heb me tot nu toe alleszins nog niet beklaagd dat ik die vrouw van het forum beter leerde kennen. Voorlopig hou ik de boot nog een beetje af om andere bloggers te ontmoeten, al voel ik inderdaad dat er hier wel veel gelijkgestemde zielen zitten.

      Liked by 1 persoon

  12. Friekske zegt:

    Wat goed joh, dat je zo bewust daar mee bezig bent. En hoe stoer dat je er ook gewoon iets aan doet ipv thuis te mokken. Ik heb een vrij kleine vriendengroep maar ben ook heel close met familie. Ik ben dus juist blij met wat rust. Vroeger zat ik ook veel op een forum en toen veel mensen leren kennen en een fantastische tijd gehad. Als het klikt, klikt het. Maar ik snap je zenuwen van de eerste keer afspreken helemaal.

    Liked by 1 persoon

  13. jessie zegt:

    ohhh snap ik dat dat spannend aanvoelt zeg! En ik snap al helemaal dat gevoel dat er nog wel wat vrienden bij kunnen. Ik heb de laatste tijd zelf ook een beetje een “is dit het nu” dipje op het vlak van vriendschappen. Misschien moet ik ook’s gaan zoeken op zo’n forum!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik heb er uiteindelijk 1 iemand aan overgehouden, maar hey, dat is al boven mijn verwachtingen :-). Als je die dus niet te hoog stelt, kan het alleen maar meevallen!

      Like

  14. Lottesanekdotes zegt:

    Wat leuk dat het direct zo goed klikte. Zoals Liese zegt: de volgende keer dat er een blogmeeting wordt georganiseerd, moet je ook zeker eens langskomen hé! 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Flavie zegt:

    Zo tof!!
    Ik zette ook ooit een berichtje op de Libelle site en vroeg toch ook iedere keer om even te mailen, om elkaar beter te leren kennen en ook ik heb er een vriendin aan overgehouden. We spraken al een aantal keren af en het is iedere keer heel tof om bij te babbelen.

    Liked by 1 persoon

  16. sandravda zegt:

    Zo tof dat je dat doet! Alvast succes met je volgende afspraak. Het is ook zo, hoe meer je iemand ziet, hoe meer je te vertellen hebt…; daar zou ik me dus alvast niet druk over maken

    Liked by 1 persoon

  17. Brubeck zegt:

    Wij hebben al heel wat vrienden zien komen én.. zien vertrekken. Ik ben daarom meer en meer van mening dat vrienden komen “aangewaaid” in je leven. Sommigen blijven een heel leven lang, anderen voor een periode. 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik zie eigenlijk nu al hetzelfde, al waren er vooral vrienden die gingen en kwam er geen enkele bij. Vandaar dat ik er dan maar actief verandering in probeerde te brengen, voorlopig met positief resultaat :-).

      Like

  18. LJ zegt:

    Brrrrr ik weet niet of ik dat zou durven 🙂 🙂 Ben benieuwd of het iets wordt!

    Liked by 1 persoon

  19. Pingback: Good things – mei | Samajatalk

  20. Super dat je dat doet en leuk dat het ook effectief met iemand zo goed klikt! Ik herken het gevoel wel: toen ik voor het eerst met een blogster afsprak, had ik ook wel een beetje schrik dat we elkaar in het echt misschien niets zouden te zeggen hebben, terwijl daar op basis van onze blogs absoluut geen reden toe was. En effectief: we hebben 4,5u zitten tetteren en had ik niet nog met mijn ouders willen mee-eten ’s avonds, we hadden daar waarschijnlijk nog een tijdje gezeten. En toch, toen we de tweede keer afspraken dacht ik een secondje ook “goh, ’t is te hopen dat dat even vlot gaat als de vorige keer, want ja, wie weet…”. Zo onnozel, want we wisten weer niet waarover eerst gepraat. Denk niet dat ik nu nog ga twijfelen 😉 Zal bij jou waarschijnlijk ook wel hetzelfde zijn nu?

    Liked by 1 persoon

  21. Pingback: Over tradities en een nieuw evenwicht zoeken | Samajatalk

Geef een reactie

