De troeven van Wenen

Boedapest, Venetië, Rome, Madrid, … Mijn ouders zijn al naar veel steden op citytrip geweest. Elk jaar in september trekken ze er samen met hun beste vrienden op uit voor een trip van een paar dagen. Blijkbaar hebben ze een gebrek aan inspiratie voor wat het in september 2016 moet worden. Londen vinden ze te druk, Berlijn te groot, Barcelona spreekt hen ook niet echt aan… Mijn advies? Ga naar Wenen!

Vlak na onze trouw viel ik een beetje in een zwart gat en wat doe je dan? Een reisje plannen! Allez, zo gaat dat toch ten huize Samaja. Wenen stond al lang op de verlanglijst. De echtgenoot houdt van geschiedenis in al zijn vormen en ik heb een bizarre voorliefde voor de Sissi films, dus het leek ons de perfecte bestemming voor ons beiden. Zonder er eigenlijk veel bij na te denken, boekte ik een hotel en wat verlof in november en off we went!

Wat we zagen tijdens die drie dagen? Veel!

Onze eerste stop was de bekende Stephansdom. Wegens lange wachtrijen zijn we er niet binnen geweest, maar de buitenkant was ook al fraai.

Sissi was natuurlijk alomtegenwoordig. We bezochten zowel de Hofburg, de ambtswoning van de vroegere keizers, als Schönbrunn, de zomerresidentie. Het bezoek aan de Hofburg begon eerder saai, met een bijna eindeloze display van al het tafelzilver en ornamenten die de Habsburgers verzameld hadden. Aanvankelijk indrukwekkend, maar na de zoveelste gouden kandelaar heb je het wel gezien. We bleven dan ook niet te lang hangen en gingen verder met het bezoeken van het eigenlijke paleis: overal rode lopers, deuren belegd met gouden ornamenten, pracht en praal. Het was er bij momenten een beetje over, maar de Sissi fan in mezelf vond het geweldig.

De tentoonstelling over Elisabeth was ook heel interessant. Ik wist dat ze in werkelijkheid een veel tragischer figuur was dan ze wordt voorgesteld in de films, maar ik wist niet dat het zo erg was. Eerlijk gezegd ging ik maar met een triest gevoel buiten. Al die rijkdom en toch doodongelukkig…

Schönbrunn was nog meer over the top, het was bij momenten echt belachelijk in wat voor een weelde die mensen hun tijd spendeerden. De grote balzaal was adembenemend en bepaalde kamers waren zo speciaal en vooral druk aangekleed dat het een beetje pijn deed aan de ogen. De tuinen zijn prachtig, maar in de herfst konden we ze natuurlijk niet in hun volle glorie zien. We wandelden helemaal omhoog tot aan de Gloriette en dronken daar iets, zowaar in het zonnetje zonder jas. Herfst in Wenen, het was aangenamer dan verwacht!

Wij waren er rond openingstijd en dat kan ik alleen maar aanraden. Zo vermijd je lange wachtrijen en irritante Aziatische toeristen die zich in kudde bewegen.

In Wenen zijn er véél winkels en waren er koopjes te doen, dus onze koffers wogen net iets zwaarder bij het terugkeren. De Swarovski winkel is trouwens een attractie op zich! Een gigantische winkel met verdiepingen vol blinkende steentjes makes for one happy Samaja. Ik ben slechts met 2 paar oorbellen naar huis gegaan, maar ik heb me echt moeten inhouden. It was all so pretty!

We bezochten het Kunsthistorisches Museum. Ik moet bekennen dat ik niets van kunst ken en ik echt een gat in mijn cultuur heb op dat vlak. Maar de echtgenoot zegt dat het museum de moeite waard was en hij kan het weten natuurlijk!

Net als Sissi waren taartjes en zoetigheden all around. In Wenen slaan ze je om de oren met Sachertorte en apfelstrudel en een miljoen andere zoetigheden. Er is zelfs een keten, genaamd Aida, waar alles roze en mierzoet is en iedereen taartjes eet. Aangezien wij ons altijd zo goed mogelijk integreren, gingen we dagelijks eentje proberen. Die calorieën wandelden we er toch weer zo af :-).

Alles is eigenlijk vrij dicht bij elkaar in Wenen, wij namen slechts 2 keer de metro om onze voeten te sparen. In en rond het centrum liggen dan ook een heleboel bezienswaardigheden.

Er rijdt een tram langs die ring, maar het is zeker te doen met de benenwagen.

Je zou het misschien niet denken van een Oostenrijkse stad, maar we hebben er lekker gegeten. Ik ben niet vies van een schnitzel op tijd en stond, maar we hebben ons slechts 1 keer gewaagd aan echt toeristeneten. De rest van de tijd hadden we geen enkel probleem om leuke eettentjes te vinden voor weinig geld. Wat ons wel opviel, is dat er heel vaak ’s middags warm gegeten werd en ’s avonds beperkten we ons dan ook tot een kleine snack op hotel. Omdat ik toen nog niet blogde, heb ik geen enkel adres genoteerd, maar geloof mij, je kan er lekker eten. Het enige probleem was het feit dat je in bepaalde zaken nog mag roken (of dat was in 2013 toch zo) en dat vind ik een absolute no-go. Dat verkleinde de keuze wat, maar het was nu ook niet onoverkomelijk.

Het is een cliché, maar een bezoek aan het Praterpark wilde ik toch niet missen. We vonden Wenen een heel nette stad en we voelden ons heel veilig, maar aan de metro aan het Praterpark, zag de situatie er toch wat anders uit. We lieten het echter niet aan ons hart komen en zetten de pas erin. Het is deels een gewoon park waar je kan wandelen tussen het groen en deels een pretpark. Veel dingen waren nog niet open, maar dat deerde niet. Wij kwamen immers voor het reuzenrad! Het oude decor is charmant en het zicht op Wenen was echt wel indrukwekkend.

Omdat we nog niet genoeg paleizen hadden gezien, bezochten we ook het Belvedere, dat inmiddels een museum is waar je o.a. werken van Klimt kan bewonderen. Het was er erg druk en alhoewel de echtgenoot behoorlijk onder de indruk was van de collectie, begon mijn rug te protesteren tegen al dat slenteren en vond ik er niet veel meer aan. Maar ik vond het gebouw op zich wel mooi en ik vind het zo’n geslaagde foto met dat water ervoor, dat die niet mocht ontbreken ;-).

Mama, ik hoop dat ik je hiermee overtuigd heb. En anders hebt u er misschien wel iets aan? Wenen is prachtig, zeg dat Samaja het gezegd heeft.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op De troeven van Wenen

  1. Zij zegt:

    Dat lijkt me echt een sprookjesreisje. En voor en Sachertorte en apfelstrudel alleen al zou ik willen gaan 🙂
    Echt genoten van je reisverslag en mooie foto’s.
    Hopelijk kon je je mama overtuigen 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben overtuigf. Prachtig!

    Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Ik ben het met je eens. Ik vind Wenen ook een geweldig leuke stad!

    Liked by 1 persoon

  4. Kris10 zegt:

    Als je moeder dit leest, zal het snel beslist zijn. Ik zou meteen willen vertrekken.

    Liked by 1 persoon

  5. Brubeck zegt:

    Mooi verslag en mooie foto’s. Wenen zijn wij nog niet geweest maar bij het lezen van dit verslagje schuiven we het wat hoger in onze top-10 van nog te bezoeken steden 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Billy zegt:

    ik heb Wenen ook nog bezocht, maar dat is zeker 35 jaar geleden!
    En ik zat toen in een zwarte periode, waardoor ik ook niet alles meegemaakt heb wat onze groep meemaakte. Schönbrunn wel, maar die kastelen bezoeken is niet echt iets voor mij. De mooiste herinnering aan Wenen waren wijnfeesten in één van de naburige dorpjes of wijken van Wenen, Ginzling dacht ik.

    Like

  7. Sabine zegt:

    Wenen is echt één van mijn favoriete steden. Zou er zo gaan wonen Haha. En ondanks ik nooit iets van Sissi heb gezien vind ik ook het Schonbrunn prachtig. Ik denk zelfs de mooiste balzaal die ik ooit heb gezien.

    Liked by 1 persoon

  8. sandravda zegt:

    Ik vond Wenen één van de mooiste steden die ik ooit bezocht heb. De Hofburg vond ik prachtig met het Sissi museum, de keizerlijke appartementen en de Spaanse rijschool! Het stadhuis en het stadspark vonden wij ook de moeite, alleen het Praterpark viel ons tegen. Zo zie je maar…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Wij zijn er alleen maar naartoe geweest voor het reuzenrad en dat vonden we leuk. Voor de rest hebben we er niet veel van gezien. Blijkbaar hebben we niets gemist ;-).

      Like

  9. Falderie zegt:

    Toen ik nog een klein meisje was ben ik eens met mijn ouders naar Wenen geweest. Heel mooie stad, maar ik herinner er mij eigenlijk te weinig van. Ik zou ooit nog wel eens willen teruggaan!

    Liked by 1 persoon

  10. Wij kozen voor Venetië dit jaar, maar Wenen staat absoluut ook nog op de lijst,………

    Like

  11. Evi zegt:

    Na het lezen van jouw post staat Wenen op mijn verlanglijstje van te bezoeken steden!

    Liked by 1 persoon

  12. Flavie zegt:

    Ik ben overtuigd!! Staat op ons verlanglijstje 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. LJ zegt:

    Wenen staat zeker op mijn citytriplijstje! Normaal doen we er elk jaar één maar Berlijn viel dit jaar in het water omdat ik geen zin had om om 3u op te staan om op vakantie te vertrekken (dus werd het de Opaalkust). Misschien moeten we dat goedmaken met volgend jaar twéé citytrips (als we win for life winnen, kan dat er immers wel vanaf!).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Haha, ik ben ook al aan het dromen over waar we volgend jaar naartoe kunnen. Eigenlijk zou ik wel eens naar Australië willen of naar de USA, maar we zullen maar beter eerst wat sparen na de aankoop van ons huis…

      Liked by 1 persoon

      • LJ zegt:

        Bij mij zit het budget ook wat tegen, we gaan meer verlof hebben omdat het lief niet meer moet studeren (normaalgezien) maar het budget wordt helaas niet groter :p Ik had gehoopt op Argentinië maar die reis zou evenveel kosten als wat we nu op een heel jaar uitgeven en om dan verder nergens meer naartoe te kunnen, dat heb ik er ook weer niet voor over, ik moet minstens om de twee maanden mijn valies kunnen pakken 🙂

        Liked by 1 persoon

  14. Wij hebben er alleszins zeker iets aan! De vriendin van mijn broer gaat er op Erasmus in het najaar en we willen haar uiteraard bezoeken. Ik sla de tips dus op, merci!

    Liked by 1 persoon

  15. Weekend zegt:

    Wenen en Bratislava, 2 vliegen in één klap!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

