De kraan

Een lekkende kraan in de keuken op ons appartement speelde ons al een tijdje parten. En wanneer ik zeg een tijdje, dan bedoel ik al ettelijke maanden. We verhuizen dan wel in de herfst, maar we wilden dit nog in orde brengen voor de nieuwe eigenaars. Tenslotte hebben die mensen de vraagprijs geboden, we kunnen dan op zijn minst ervoor zorgen dat er wat kleine mankementen weggewerkt worden.

We hadden jaren geleden al eens eerder een hersteldienst laten komen voor exact hetzelfde probleem aan de kraan en toen bleek het rubbertje kapot te zijn. Waarschijnlijk was het nu dus weer hetzelfde probleem, alleen kennen wij daar helemaal niets van en moeten we dus vertrouwen op vakmensen om ons te helpen. Op zich geen probleem, de kraan viel nog onder garantie, dus we gingen dat wel eens snel oplossen. Dachten we…

Enkele weken geleden belde de echtgenoot eerst naar de fabrikant. We hadden nog de documenten liggen van de vorige herstelling en op basis van een bepaald nummer wisten ze meteen wie wij waren en welke kraan het probleem was. Ze waren heel correct aan de telefoon en beloofden om tegen het einde van de week contact op te nemen om een oplossing te zoeken. Wij waren zo naïef om te denken dat we dan telefonisch een afspraak zouden kunnen maken voor de herstelling, maar in werkelijkheid hoorden we niets meer die week en vielen er de volgende maandag twee identieke brieven in de bus, waarop gemeld werd dat er een volledig nieuwe kraan voor ons klaar lag in hun magazijn in Brasschaat.

Ik begon direct te mopperen tegen de echtgenoot dat hij het zeker niet goed had uitgelegd. We hadden een hersteller nodig, geen nieuwe kraan. En moesten we dat zelf gaan halen in Brasschaat? De gegevens van onze keukeninstallateur stonden op de brief, nog ferm in fluo aangeduid, maar onze keukens waren de laatste die gezet werden vooraleer die man met pensioen ging. Een telefoonnummer hebben we niet meer en dus konden we die op geen enkele manier bereiken.

Dan maar terugbellen naar de fabrikant. Ze wisten ons te melden dat er bij een tweede identiek defect nooit een herstelling gedaan wordt, maar ze altijd een nieuwe kraan leveren. Dat hadden ze de echtgenoot toch al tijdens dat eerste gesprek kunnen zeggen? En waarom hadden ze beloofd om te bellen en stuurden ze in plaats daarvan twee identieke brieven? Ze toonden uiteindelijk wel begrip voor het feit dat de installateur met pensioen was (dat hadden ze dus niet door) en verzekerden ons dat we zelf ook de kraan mochten komen halen in Brasschaat. Dat zagen we uiteraard niet zitten. Zelfs al zouden we daar in de buurt moeten zijn (wat niet het geval was), doordat zij niet zelf wilden komen en onze keukenman met pensioen is, moesten wij zelf opdraaien voor de kosten van de installatie door een vakman en dat stond ons niet aan. Tenzij we het natuurlijk allemaal zelf zouden doen, maar let’s face it, daar zijn we echt te onhandig voor. En welke loodgieter wil er afkomen gewoon om 1 zielige kraan te installeren?

Toeval wil dat we diezelfde avond een handige Harry op bezoek kregen (op aanraden van onze syndicus) die een ander klein probleem kwam fixen met de keuken en toen die ons wat uitlegde welke werkjes hij zoal deed, bleek hij ook kranen te kunnen installeren en wilde hij dat voor een klein prijsje gerust ook voor ons doen. Opluchting alom!

Wij belden dan maar terug naar de fabrikant, vroegen hem nogmaals of er werkelijk geen andere oplossing was dan iemand naar Brasschaat te sturen en ineens wisten ze ons te melden dat ze elke dinsdag in Gent zijn en ze tussen 9u en 11u de kraan zouden komen brengen. Er werd natuurlijk verondersteld dat wij gewoon thuis zouden zijn. Toen dat niet zo bleek, reageerden ze verbaasd en moesten wij het uiteraard zelf maar oplossen. Er werd nog een heel ingewikkelde oplossing aangehaald die inhield dat wij bij een Dockx kantoor de oude kraan moest gaan afgeven en de volgende dinsdagochtend voor dag en dauw de nieuwe kraan konden gaan halen. Want ja, er moest een fysieke overdracht zijn van de oude kraan, anders kregen we de nieuwe niet. Uiteindelijk besloten we toe te geven en gewoon thuis te blijven om de kraan op te wachten, dat was nog het gemakkelijkste.

Het heeft uiteindelijk nog twee weken geduurd tot we het allemaal geregeld kregen en alle agenda’s op elkaar afgestemd waren. Op maandagavond kwam de handige Harry de oude kraan eraf halen. Dinsdagmorgen nam de echtgenoot recup en wachtte hij op de levering van de nieuwe kraan en zo kon hij ook plechtig de oude kraan teruggeven ;-). Normaal gezien kwam handige Harry de dinsdagavond de nieuwe kraan installeren, maar vijf minuten voor hij er moest zijn stuurde hij een sms dat hij niet kon komen, met een of ander onnozel excuus. Daar stonden we dan, zonder water in de keuken. Het is pas als je geen kraan meer hebt, dat je inziet hoeveel je ze gebruikt. We waren lichtjes geïrriteerd door de afzegging, maar gelukkig kon hij dan toch de woensdagavond komen en hadden wij eindelijk een kraan die niet lekte. Hallelujah!

Na zeker een maand over en weer bellen, frustratie en misverstanden is het dan toch gelukt. Ik hoop alleszins dat ze langer meegaat dan de vorige, al troost ik mij met de gedachte dat het dan de nieuwe eigenaars zijn die het mogen regelen ;-).

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

14 reacties op De kraan

  1. Mrs. Brubeck zegt:

    Eigenlijk wilde ik het niet liken! Wat een gedoe! 😥

    Liked by 1 persoon

  2. Zij zegt:

    Vreselijk is dat! Wij zijn al maanden bezig om de loodgieter zo ver te krijgen, dat hij komt kijken naar een aansluiting, die hij indertijd maakte op ons appartement. Volgens onze huurders zouden ze niet kunnen douchen als de wasmachine draait. E-mailen, bellen… hoe vaak ook! Geen reactie!

    Gelukkig is het nu bij jullie opgelost geraakt! 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Een mens zou voor minder verhuizen !

    Liked by 1 persoon

  4. Falderie zegt:

    Doet me denken aan dat gedichtje dat we in het lager leerden… maar hoe ging dat ook alweer… :/

    Liked by 1 persoon

  5. Eilish zegt:

    Als je van stielmannen en nog meer van garanties moet afhangen is het dikwijls een processie van Echternach!
    Goed dat het toch opgelost is geraakt en ik wens je een super keukenkraan in je nieuwe woning toe.

    Liked by 1 persoon

  6. Billy zegt:

    sjonge, wat een gedoe!
    Maar hier is het eigenlijk ook wel zo.
    Onze keuken werd geïnstalleerd in opdracht van Ikea, en maanden terug ervaarden we dat de keukenkraan lekte. Enkele weken geleden stuurde ik een mail om dat te melden aan Ikea, en ik kreeg er pas onlangs reactie op: dat wij de kraan konden inwisselen in de winkel.
    Maar die kraan werd dus geïnstalleerd, en ik weet dat zo’n ding eraf halen niet zo eenvoudig is als het lijkt (vooral als je niet het geschikte materiaal hebt).
    Maar ik ga dus toch maar zelf eens moeten kijken hoe het in elkaar zit, en dan naar Gent tuffen om die kraan te wisselen…

    Liked by 1 persoon

  7. Flavie zegt:

    Amai, wat een gedoe voor een kraan…

    Liked by 1 persoon

  8. LJ zegt:

    Amai, wat een gedoe! Ik kan mij er ook geweldig aan ergeren dat bedrijven aannemen dat je zomaar verlof kan nemen omdat zij enkel tijdens de werkuren kunnen langskomen (vandaar dat we bv toch maar bij Telenet blijven ipv over te stappen naar Scarlet).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s