Adele

Al maanden had ik er naar uitgekeken, naar het concert van Adele. De ticketverkoop was een halve veldslag, waarbij we met 5 man wanhopig probeerden om binnen te geraken, wat maar op het nippertje gelukt is. De plaatsen die we hadden binnengehaald waren duur en niet echt top, maar wie maalt daarom als je erbij kan zijn? De recensies in de krant waren lovend over het concert van zondag, dus we vertrokken gisteren uitgelaten en vol verwachtingen naar het Sportpaleis. Het was eindelijk zover!

Een paar weken geleden zijn we voor Mumford & Sons in de file gaan staan in Antwerpen om te parkeren in de buurt van het Sportpaleis omdat je op de trams niet kon rekenen. Staking of betoging, ik weet het zelfs al niet meer. Deze keer gelukkig geen miserie op dat vlak. We geraakten bijzonder vlot aan de park&ride en de tram kwam meteen aangereden. In de Lotto Arena kon je naar de Rode Duivels gaan kijken en dat zorgde voor extra veel volk. Het perron stond werkelijk vol supporters in de gekste outfits. Leuk om te zien en leuk qua sfeer, maar het betekende ook dat de tram al van bij het vertrekken stampvol zat en dan druk ik me nog zacht uit. Aan elke halte hoorde je de menigte zuchten en puffen omdat er zich telkens weer mensen bij propten. Na afloop van concerten leggen ze altijd extra trams in, maar ze zouden dat beter ook op voorhand doen, het was eigenlijk niet menselijk. We stonden dan nog lang stil onderweg ook, omdat er verkeersproblemen waren rond een kermis. Ik begon al bijna weer te verlangen naar de route van de vorige keer, zelfs met file waren we er al geweest! Maar goed, na zeker 45 minuten puffen op de bloedhete tram, zijn we zonder kleerscheuren aangekomen.

We vonden de rest van ons gezelschap, aten wat slappe kost aan belachelijke dure prijzen en gingen onze plaatsen opzoeken, die al bij al nog meevielen. We waren op voorhand verwittigd van het feit dat het concert stipt om 20u30 zou beginnen, maar het begon in werkelijkheid zelfs nog 10 minuten vroeger. Adele kwam uit een klein podium in het midden van de zaal naar boven, terwijl er overal rondom ons nog mensen waren die snel hun plaatsen zochten. De eerste twee nummers werden daardoor wat chaotisch ontvangen. Maar dat deerde niet, het publiek werd al helemaal wild van de eerste tonen en toen “Hello” weerklonk in het Sportpaleis, golfde de energie en het enthousiasme van 15.000 mensen in het rond.

Adele leek er zin in te hebben, maakte grapjes met het publiek en babbelde erop los. Het leek bij momenten wel alsof we bij haar thuis in de living zaten. Uiteraard kregen we alle hits te horen, want ja, uiteindelijk kom je daar toch voor. Die stem, dat is toch iets ongelofelijk. Met het grootste gemak haalde ze daarmee uit en sneed ze je de adem af. Het was zelfs een beetje intimiderend, want het publiek zong lang niet zo luid mee als ik had verwacht, haar stem was gewoon zo krachtig en luid dat je zweeg en luisterde. Veel dansen en recht springen was er niet bij, maar je weet op voorhand dat je bij Adele de boel niet op stelten gaat zetten zoals bij een Milk Inc concert. Ondanks de vele trage nummers, ging het echter geen moment vervelen.

In iets minder dan 2 uur passeerden al mijn favorieten de revue, ook de minder bekende nummers. Zo vind ik “A Million Years Ago” van haar nieuwste CD een prachtig nummer, dat mijn gemoedstoestand eigenlijk perfect beschrijft nu ik me wat minder goed voel. En dus pinkte ik een traantje weg en probeerde ik dat vooral heel goed te verstoppen voor mijn gezelschap. Zelfde verhaal bij “Someone Like You”. Ik denk niet echt aan een bepaald persoon, maar eerder aan een mindere periode uit mijn leven tout court. Ik heb me vaak in dit liedje gewenteld. En zelfs al heb ik niet meegemaakt waarover ze zingt, dan nog weet ze het zo te brengen dat het mij raakt. Adele meent wat ze zingt, dat heb ik gisteren echt gevoeld. Iets wat bijvoorbeeld compleet ontbrak bij Beyoncé tijdens haar laatste keer in het Sportpaleis. Het was toen allemaal wat te afgelikt en plastiekerig. Dat kan je van Adele niet zeggen.

Het enige puntje van kritiek dat ik kan geven, is dat we slachtoffer geworden zijn van de voetbal. Al was dat waarschijnlijk niet Adele haar schuld. Het concert begon te vroeg, waarschijnlijk om de timing tussen beide evenementen te regelen, maar daardoor hebben veel mensen het begin gemist. Ze toonde tussendoor een paar minuten van de voetbalmatch en trok zelfs een truitje aan van de Belgen en dat vond ik allemaal prima, het zorgde voor extra sfeer. Alleen jammer dat er daardoor een nummer sneuvelde. Het concert duurde normaal gezien 2u, maar wij kregen zeker 20 minuten minder. Voor we het wisten, begon ze aan de bisnummers en ze zong er maar 2, terwijl dat er de dag voordien 3 waren. Jammer. Ik heb evenveel betaald als de mensen die zondag gingen nochtans. Maar laat dat vooral geen kritiek zijn op het concert zelf of op Adele, want man, wat heb ik daar van genoten! Ik ben al naar veel optredens gaan kijken, maar ik heb nog nooit iemand zo goed weten zingen.

Toen de lichten aanfloepten, haastte iedereen zich naar de tram. Nu werd het gelukkig wel goed geregeld en legden ze wel extra voertuigen in. Alles werd strikt opgevolgd, waarschijnlijk omdat ze hoopten iedereen weg te krijgen vooraleer de voetbal gedaan zou zijn. Op de tram leek iedereen in stilte na te genieten van het concert, al kan dat ook liggen aan het feit dat er massaal op de smartphone gevolgd werd hoe de Belgen het deden. Bij de 0-2 ging er een collectieve zucht van wanhoop door het tramstel ;-).

Adele zei zelf dat deze tour waarschijnlijk de enige van dit formaat zal zijn die ze gaat doen. Het was dus misschien onze enige kans om haar live aan het werk te zien en die hebben we toch maar mooi met twee handen gegrepen.

Merci Adele, het was prachtig.

billboard

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Adele

  1. Mrs. Brubeck zegt:

    Mooi dat je genoten hebt! 😀

    Liked by 1 persoon

  2. Ik was één van die ongelukkigen die geen ticket konden bemachtigen 😥

    Like

    • Samaja zegt:

      Wat jammer! Er waren blijkbaar ook veel mensen uit Nederland e.d. aanwezig, dus dat vergroot natuurlijk het aantal dat probeert aan tickets te geraken… Jammer dat er zo van die praktijken zijn waarbij tickets dan doorverkocht worden voor veel geld, daar moeten ze toch echt eens iets aan doen.

      Like

  3. Zij zegt:

    Zo blij voor je, dat je zo genoten hebt van het concert.
    Maar 45 min op de tram? Da’s wel heel erg lang. Waar hebben jullie dan de tram genomen?

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Park & ride Melsele. Het gaat normaal rapper, maar deze keer was het door file in het begin en immense drukte bijna de processie van Echternach

      Like

      • Zij zegt:

        En dan probeert met steeds het openbaar vervoer te promoten. Het lijkt al even snel te gaan, dan in de file te staan met je auto. Ik dacht echt, dat de tram files kon vermijden, doordat hij toch op een speciale bedding rijdt.

        Liked by 1 persoon

        • Samaja zegt:

          Jammer genoeg het eerste deel van de rit niet en daar zat het probleem. En aan elke halte bleef hij staan, terwijl mensen zich erop probeerden te duwen. Het zat dan zo vol dat de deuren niet meteen dicht gingen. Het was echt een dolle rit!

          Liked by 1 persoon

  4. Ik heb mij toch wel wat beklaagd dat ik geen kaartjes had! Blij dat je genoten hebt, maar ik snap ook wel je kritiek.

    Liked by 1 persoon

  5. marliese9 zegt:

    Ben ook niet aan kaartjes geraakt, maar als ze ooit nog eens komt, probeer ik gewoon opnieuw. Ook al is dat pas binnen vijf jaar of zo. Fijn dat het een leuk concert was. Geen last gehad van problemen door die roltrap die op hol was geslagen?

    Liked by 1 persoon

  6. Onvergetelijke ervaring – je van harte gegund !!

    Liked by 1 persoon

  7. kaybe610 zegt:

    Wat fijn dat je er zo van genoten hebt… en wees blij dat je goed op tijd bent gegaan… mijn collega is ook met de tram geweest, moest afstappen aan Schijnpoort (de halte voor sport en ze moesten van daaruit te voet verder wandelen) maar toen ze uitstapte was er net dat ongeval op de roltrap gebeurd. Die was effe zo maar van richting veranderd waardoor er heel wat mensen gevallen en gekwetst waren. Op het moment dat zij uit de tram stapte was het één en al gegil en paniek aan die halte. Mensen die gekwetst op de grond zaten, bloedsporen,… en in de tijden van vandaag denkt men direct aan een aanslag natuurlijk… ze was helemaal aangedaan van het voorval. En dan moest ze dat laatste eind nog te voet. Ze heeft niet echt kunnen genieten van het optreden.
    Ik aan de andere kant…. ahaaaaa…. een heel ander verhaal 🙂 Ik ben zondag geweest, goed op tijd vertrokken, geen problemen met tram, goed op tijd voor nog een cava’tje of twee, rustig plaatsjes uitgezocht, nog een pintje gaan halen en enorm genoten van het eerste tot het laatste nummer… ik vond haar GEWELDIG!! Ik had een beetje schrik dat het wat saai ging zijn vanwege de vele trage nummers, maar ze babbelt die zo geweldig aan elkaar. En wat een prachtstem… verschillende keren traantjes moeten wegpinken maar bij ‘when we were young’ heb ik ze maar laten vloeien 🙂
    Om te vermijden dat we als sardientjes in een blik op de tram zouden zitten, zijn we na het concert nog een paar pintjes gaan drinken in het café schuin over het sportpaleis… daar konden we nog wat nagenieten en nababbelen vooraleer we op een lege tram terug naar huis reden 🙂
    Groetjes!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Wow, ik had geen idee dat het zo erg was! Ik kan me inbeelden dat je daarna helemaal uit je doen bent, wat jammer voor je collega en voor de mensen die gewond geraakten natuurlijk ook. Ik snap niet goed hoe dat kon gebeuren… Leuk dat jij er zondag helemaal van kon genieten! We hadden toch wel geluk dat we aan kaarten geraakt zijn he 🙂

      Liked by 1 persoon

      • kaybe610 zegt:

        Zal wel zijn… ik had me op voorhand geregistreerd op Adele.com en daar werden dan 2 dagen op voorhand al een deel kaarten vrij gegeven. Mijn man was die dag gelukkig thuis en heeft ze kunnen bestellen. We zaten best nog wel goed!
        Een andere collega van me kent dan iemand die gewond was geraakt op die roltrap… eerst naar het ziekenhuis om zich te laten oplappen en dan toch nog naar het concert waar ze dan toch nog 6 liedjes heeft gehoord… zo zonde van het geld zeg!!

        Liked by 1 persoon

        • Samaja zegt:

          En het was al niet goedkoop in de eerste plaats… Ik had me ook op voorhand geregistreerd, maar ben in de voorverkoop niet aan tickets geraakt. Bij de gewone verkoop was het dus extra spannend voor ons ;-).

          Liked by 1 persoon

  8. Billy zegt:

    mooi verslag, Samaja!
    Ik was er zelf ook graag bij geweest…
    Een fantastische zangeres!

    Liked by 1 persoon

  9. Liese zegt:

    ja, nu ik de verslagen zo lees ben ik toch wel jaloers. Ik ben geen fan van “hello” maar wel van haar meer up-tempo nummers, dat laatste dat uitgekomen is vind ik geweldig

    Liked by 1 persoon

  10. sandravda zegt:

    Eén van de beste zangeressen van het moment als je het mij vraagt!

    Liked by 1 persoon

  11. jessieclaes zegt:

    Joepie! Ik mag morgen eindelijk gaan!!! Zo benieuwd!!! Stelde me ook veel vragen bij het voetbal gedoe….Ook speciaal natuurlijk om met haar voetbal te kijken, maar niet echt waarvoor je kwam…Ach ja, een ervaring rijker moet je maar denken 😉

    Liked by 1 persoon

  12. Falderie zegt:

    ik had er achteraf wel spijt van dat ik niet heb geprobeerd om tickets te bemachtigen… Hopelijk komt er nog een herkansing ooit… 🙂

    Op welke park&ride stonden jullie dan? Ik rijd altijd gewoon tot aan het sportpaleis zelf. Voordien maakt het mij niet zoveel uit, maar na een concert zit ik liefst zo snel mogelijk in de auto om aan de terugrit te beginnen…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Wij nemen doorgaans de P+R Melsele. Normaal gezien gaat dat vlot, maar het systeem is een beetje slachtoffer van zijn eigen succes. Waar parkeer je dan als je tot aan het Sportpaleis rijdt? De grote parking is aan de Slachthuislaan en na Mumford&Sons stond het verkeer daar zeker een uur stil, dus vlot ging dat helemaal niet. Wij hadden gelukkig voor parking Dender gekozen, maar die is enkel nu in mei en juni beschikbaar.

      Like

  13. Evi zegt:

    Wat had ik er graag bij geweest! Wel fijn om te lezen dat jij ervan genoten hebt.

    Liked by 1 persoon

  14. LJ zegt:

    Ik vond het qua organisatie ook redelijk onlogisch dat er nummers wegvielen (wij kregen op woensdag 1 bisnummer minder dan zondag). Om 22u15 was het al gedaan bij ons! Van mij had ze gerust nog wat mogen doorgaan 🙂 🙂 Maar ik heb ook genoten, zo’n stem…. ❤
    Bij 'Someone like you' rolden de tranen over mijn wangen… en ik heb dat ook mooi verborgen weten te houden voor mijn gezelschap. Om de tramdrukte voor te zijn, vertrokken wij al voor het einde van het laatste nummer… Ik zag het niet zitten om nog een half uur te staan drummen, ook al is Rolling in the deep ook één van mijn favoriete Adèle-nummers.

    Liked by 1 persoon

  15. Flavie zegt:

    Jammer dat ik niet tegen die drukte kan… want ik wil ze ook zo graag eens zien!

    Liked by 1 persoon

  16. Super dat jullie er bij konden zijn! Wij hebben geprobeerd (voor haar optredens in Zürich), maar geen succes gehad.

    Liked by 1 persoon

  17. Pingback: Good things – juni | Samajatalk

  18. Pingback: Samaja’s jaaroverzicht 2016 | Samajatalk

Geef een reactie

