De teen

Op Lanzarote waait het nogal hard de meeste dagen, toch tijdens de week dat wij er waren. Dat betekende dat je de handdoeken op je strandstoel echt moest vastmaken op dezelfde manier als je een bed zou opmaken of anders flapperde het ding alle kanten uit. Ik draag nogal graag losse rokjes en die waren ook niet bepaald bestand tegen de wind, met een paar serieuze Marilyn Monroe momenten tot gevolg. Om over mijn haar nog maar te zwijgen dat in het beste geval een coupe beach waves kon genoemd worden, in het slechtste geval een overhoop gewaaide vogelnest.

Op onze laatste dag, lagen we nog even aan het zwembad en waaide het bijzonder hard. De echtgenoot was een kleine lunch gaan halen in de plaatselijke supermarkt en toen die net opgesmikkeld was, waaide de verpakking weg. Proper zoals we zijn, sprong de echtgenoot er op mijn aanraden meteen achteraan en gelukkig kreeg hij alles snel te pakken. Hij besloot geen risico meer te nemen en alles meteen in de dichtstbijzijnde vuilbak te deponeren. De vuilbak in kwestie bevond zich achter mij en ik hoorde hem vloeken en zich kwaad maken. Ik dacht dat hij nog aan het foeteren was op de wind, tot hij terug ging zitten en mij zijn teen toonde. Ik viel bijna flauw…

Hoe hij erin geslaagd is, dat weet ik niet, maar er was een beetje huid af zijn middelste teen, de nagel was grotendeels losgerukt en hij bloedde als een rund. Hij had in al zijn haast zijn slippers niet aangetrokken en was op blote voeten achter de verpakking gehold. En aan de vuilbak heeft hij domweg zijn teen aan een scherpe rots gestoten.Ik ben al geen held met bloed en al zeker niet met dat van een ander, dus ik kon niet meer doen dan in afgrijzen ernaar kijken en hem een tissue aanreiken om het bloed wat te deppen. Toen het niet wilde stoppen, is hij naar de receptie gegaan waar twee mannen van de EHBO de boel ontsmet hebben en zeiden dat hij alles open moest laten omdat het zo het snelst zou genezen. Ze gaven hem wat gaas mee en ontsmettingsmiddel en daar moest hij zijn plan maar mee trekken. Ze hadden het losse vel zelfs laten hangen. Allemaal goed en wel, maar we vertrokken twee uur later al naar de luchthaven.

Gelukkig heb ik ervaring met zoiets. Mijn teennagels zijn ooit eens uitgevallen door knellende wandelschoenen en dus wist ik ook dat ik daar niet zomaar een pleister op kon plakken. Na een douche om de boel proper te krijgen, heb ik het nog eens ontsmet, er gaas over gedaan en dat zachtjes vastgeplakt met een pleister eromheen. Zo was die teen toch een beetje bedekt en was er iets om het bloed op te vangen. Het werkte prima, al zeg ik het zelf. De echtgenoot voelde zich weer prima en we vertrokken vol goede moed naar de luchthaven, ervan overtuigd dat we geen schrik meer moesten hebben dat hij het hele vliegtuig zou onderbloeden.

Alles ging goed, tot we een tussenstop maakten in Fuerteventura, zoals voorzien. We werden ook gevraagd om het vliegtuig te verlaten omdat er moest getankt worden en toen we terug instapten en de echtgenoot een tweede keer in de juiste rij zetels inschoof, stootte hij diezelfde teen aan de poot van een stoel. Heel mijn constructie van gaas en pleisters werd verschoven en open getrokken en ik kon de echtgenoot op dat ogenblik wel wurgen! Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, zeggen ze, maar dan ben ik toch nog met een ergere klasse getrouwd ;-)!

Hij deed er wat lacherig over terwijl ik echt kwaad was en bang dat het terug zou beginnen bloeden. Hij kon alles terug op zijn plaats schuiven, min of meer toch en leek er vertrouwen in te hebben dat er niks aan de hand was. Tot we een kwartier later nog eens keken en de helft van het gaas al onder het bloed zat… Het huilen stond me nader dan het lachen. We zaten daar opeen gepropt in een vliegtuig met amper ruimte om je benen te strekken en meneer bloedt de boel onder, gewoon omdat hij weer onhandig was geweest. Ik besef best dat hij er niet aan kon doen en hij gewoon onhandig geboren is, maar toch, op dat moment zag ik er de humor niet van in.

Om me af te leiden, begon ik dit stukje te typen, af en toe angstig glurend naar zijn middelste teen. Het bloeden lijkt voorlopig weer te zijn gestopt, laat ons hopen dat dit zo blijft en we met teen en al veilig in Gent geraken…

Update: we zijn goed en wel thuis geraakt, maar toen ik het gaas verwijderde zag ik dat het echt nog wel gebloed had en we eigenlijk geluk hadden dat het niet over heel zijn sandaal zat. Ik heb het opnieuw ontsmet en ingepakt op dezelfde manier. Als we gewoon thuis zijn kan hij het bloot laten, maar om buiten te komen of om te gaan slapen moet dat toch wat ingepakt worden. Het ziet er zo vies uit… Hij gaat morgen naar de dokter, voor de zekerheid. En hij moet morgen op sandalen naar zijn werk… Daar gaan ze zeker eens goed mee lachen, maar het kan niet anders. Hij kan ook niet gaan lopen zolang hij geen gesloten schoenen kan dragen, dus hij voelt zich nu heel stom. Ik heb er zowaar compassie mee.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op De teen

  1. kaybe610 zegt:

    Oei, hopelijk geneest die teen snel… (maar wel een leuk geschreven stukje erover 🙂 !)

    Liked by 1 persoon

  2. sandravda zegt:

    Ocharme, gelukkig is het op het einde van de vakantie gebeurd. Ik neem altijd etherische olie van lavendel mee (wel van een goede kwaliteit). Dat ontsmet en doet iets heel snel toegroeien

    Liked by 1 persoon

  3. Villasappho zegt:

    Wat een pech zeg. Goed opletten op de doorbloeding hoor!

    Liked by 1 persoon

  4. kliefje zegt:

    Ik voelde het gewoon in mijn buik, je teen stoten doet zéér! Bah 😦

    Liked by 1 persoon

  5. Wat een pech zo aan het eind van de vakantie! Hopelijk hebben jullie ondanks dit nare einde wel een fijne vakantie gehad. Aan boord van een vliegtuig hebben ze trouwens ook wel verbandmiddelen hoor. 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ja hoor, voor de rest hebben we een heel leuke vakantie gehad. Ik besefte wel dat ze ons op het vliegtuig ook konden helpen indien nodig, maar toch, ik wilde een bloederige tussenkomst vermijden ;-).

      Like

  6. Wat een verhaal. Ik zou trouwens per-fect hetzelfde kunnen voorhebben met mijne vent. You are not alone 😀

    Liked by 1 persoon

  7. Ik werd samen met jou misselijk, brrr. Hopelijk is hij snel hersteld! Bederschap.

    Liked by 1 persoon

  8. Eilish zegt:

    Ai! Dit klinkt pijnlijk.
    Maar ik moet wel lachen als ik me het beeld voor de geest haal van een man in pak met sandalen eronder 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. LJ zegt:

    Maar ocharme!!!!! Hopelijk geneest het snel…

    Liked by 1 persoon

  10. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik vind dit echt verschrikkelijk, ocharme om je verlof zo te beeindigen 😦
    Mijn B heeft ooit zijn teen gebroken tegen een muurtje thuis, teen stond andere kant op… ik kan me er iets bij voorstellen! Spoedig herstel!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Brr, dat klinkt zo eng! Gelukkig lijkt er bij de echtgenoot niets gebroken. Maar toch vanavond een controle bij de dokter, om zeker te zijn. Ergens is het goed dat het pas op het einde van het verlof gebeurd is, zo hebben we toch onbekommerd van de rest van de dagen kunnen genieten. Zijn moeder was er overigens niet verwonderd door, ze zei gewoon dat hij nu eens altijd zo’n dingen tegenkomt. Er staat mij dus nog wat te wachten ;-).

      Liked by 1 persoon

  11. Liese zegt:

    oh neen, er is niets ambetanter dan een teen die kapot is!

    Liked by 1 persoon

  12. Falderie zegt:

    Zo streng voor hem! 🙂
    Ik heb dat soort toestanden ook regelmatig voor. We kunnen er niets aan doen. Sommige mensen zijn gewoon gedoemd om domme dingen telkens opnieuw te doen… :p

    Liked by 1 persoon

  13. Zij zegt:

    Ocharme! Dat moet echt wel heel erg pijn gedaan hebben! En dan ook nog een tweede keer!
    Hopelijk geneest het snel en ik duim op zonnig weer, zodat hij met zijn sandalen kan blijven stappen 😉

    Liked by 1 persoon

  14. Billy zegt:

    ai ai!
    Maar toch 1 troost, dat het aan het einde van de reis was!

    😀

    Liked by 1 persoon

  15. pfoe pijnljk! 😥

    Liked by 1 persoon

  16. Pingback: Good things – juni | Samajatalk

  17. Flavie zegt:

    O jeetje!! Een bloedende teen… uitgevallen nagels… nogal een blogje hé!!
    Hopelijk is de wonde al mooi genezen en kan hij zonder sandalen gaan werken 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

