De kleuren van Lanzarote

Ik kwam de ‘Capture the Color Tag’ tegen bij Sabine en het leek me de ideale manier om zo een verslag van onze trip naar Lanzarote te maken, de opdracht luidt immers: selecteer je mooiste reisfoto’s in de kleuren rood, geel, groen, blauw en wit.

Lanzarote is een vulkanisch eiland en dat wil zeggen dat het er eigenlijk redelijk dor is. Maar dat wil daarom niet zeggen dat er niets te zien viel of het landschap saai was. Er ging een zekere intrige uit van de ruwe aarde en de vulkanen die je overal kon zien en dat samen met de zee, de zon en een leuk vakantiesfeertje, zorgde voor de ideale mix.

ROOD

De uitstap die vrijwel iedereen maakt in Lanzarote, is die naar het Timanfaya nationaal park vol kraters, vulkanen en gestolde lava. En terecht, wat we te zien kregen was werkelijk prachtig. Je kan kiezen voor een busrit of een begeleide wandeltocht (waarvoor de plaatsen beperkt zijn). Wij kozen voor de bus, zoals het overgrote deel van de bezoekers. We kwamen toe rond openingstijd en dat zou ik iedereen ook aanraden, want doorheen de dag kunnen de wachttijden oplopen tot 2 uur. Eerst kregen we een soort demonstratie van de hitte van de grond onder onze voeten en werd er water in een gat gegoten, dat meteen een kleine geiser bleek te worden.

Daarna werd iedereen de bus op gezet voor de eigenlijke rondrit. Het was werkelijk adembenemend mooi, met in de hoofdrol een rode kleur die overal zichtbaar was.

We hebben voor drie dagen een auto gehuurd en naast de vooraf bepaalde uitstappen, lieten we ons een beetje leiden door de app van maps.me en kwamen we zo een aantal mooie dingen tegen die we niet meteen in de reisgids opgemerkt hadden, zoals dit prachtige uitzicht.

DSCF0288

Zoals je ziet heeft de aarde een roodbruine kleur. Gecombineerd met de blauwe zee en de glooiende heuvels vond ik het een machtig mooi zicht.

GEEL

Ik had aanvankelijk wat moeite om iets geel terug te vinden op de foto’s, tot ik me realiseerde dat er in Timanfaya naast rood ook een meer zanderige kleur te zien was, die ook wel geel kan genoemd worden (al is dat misschien met een beetje verbeelding).

DSCF0439

Je kon er overigens ook een ritje op een kameel maken, maar dat lieten we met plezier aan anderen over. Ze noemden de dieren kamelen, maar aangezien ze 1 bult hadden, zijn dat toch zeker dromedarissen?! Ik vond het wel een raar zicht, die beesten tussen de vulkanen. En hey, met een beetje verbeelding kan de kleur van hun vacht ook voor geel doorgaan :-).

DSCF0487

BLAUW

Op een relatief klein eiland is de zee nooit ver weg. Die had nu eens een donkerblauwe kleur, dan weer grijsblauw en soms ook eerder turquoise. Soit, ik moet het u niet uitleggen, blauwe tinten waren er in overvloed!

WIT

César Manrique was een kunstenaar die een heel nauwe band met Lanzarote had en een aantal trekpleisters op zijn naam mag schrijven. Een daarvan was de Jameos del agua, waar we dit zwembad te zien kregen vlak aan een grot, waarvan de witte kleur van de rand ons van ver tegemoet kwam. We bezochten ook zijn Fundación, waar hij een groot deel van zijn leven heeft doorgebracht. Het is met stip de woning met de raarste indeling die ik ooit gezien heb. Het huis is in en rond een grot gebouwd, de bomen groeien door de living en overal zie je de kleur wit. Eigenlijk best wel mooi, een beetje een lounge bar avant la lettre.

Hij heeft mee bepaald dat er in Lanzarote geen hoogbouw mag komen en dat huizen in het wit moeten zijn. In de hoofdstad zie je uitzonderingen, maar daarbuiten zie je overal alleen maar witte huisjes. Als dat geen vakantiegevoel geeft!

Op Lanzarote wordt er ook zout gewonnen. We wisten niet goed waar precies, maar botsten erop toen we met de auto de kust afreden. De Salinas de Janubio waren uiteraard ook behoorlijk wit van kleur.

GROEN

Door het vulkanisch karakter is Lanzarote niet de groenste bestemming. Hier en daar werden struiken met roze bloemen aangeplant, maar voor de rest zijn het aloëvera planten, cactussen en palmbomen. Die palmbomen zagen we in grote getale in het dorpje Haria waar het verhaal gaat dat er een boom geplant werd telkens er een kind geboren werd en dat heeft duidelijk gewerkt, want het staat daar werkelijk vol :-).

Ondanks de misschien minder evidente grond, wordt er trouwens wel degelijk wijn verbouwd op Lanzarote. Je kan door het wijngebied in de buurt van La Geria rijden en overal zie je de groene wijnranken tussen de zwarte aarde en stenen muurtjes. Een vreemd zicht, maar wel mooi door de harde contrasten.

Tenslotte zou ik nog mijn eigen touch aan de challenge willen geven en een kleur toevoegen, namelijk ZWART. Tja, op een vulkanisch eiland is die kleur immers nogal alomtegenwoordig. Je ziet de Jameos del agua (een lavagrot waarvan het dak ingestort is), een zwarte krater uit Timanfaya en het uitzicht uit een raam van de Fundación César Manrique.

Op het vliegtuig hoorde ik een vrouw op de rij achter ons nogal oneerbiedig zeggen dat Lanzarote gewoon een grote zandbak is. Ja, het is eerder dor, maar door het vulkanisch karakter krijg je een boel andere interessante landschappen in de plaats en zoals je in dit verslag kan zien, is het daar allerminst kleurloos. Ik heb er mij alleszins niet aan gestoord, wel integendeel. Lanzarote rocks!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op De kleuren van Lanzarote

  1. Conny zegt:

    Lanzarote is prachtig. Ben er lang geleden ook eens geweest, weliswaar maar voor één dag, maar vond het landschap bijzonder inspirerend. Met name het vulkanisch karakter en de duidelijke tekenen nog van activiteit, spreken mij enorm aan. En ook zandbakken hebben zo hun schoonheid. Je moet het wel zien natuurlijk. Wij gaan in het najaar naar Oman en dat schijnt ook een grote zandbak te zijn. We zullen het beleven hoewel het grootste deel op zee zullen zitten.
    Dank voor de mooie foto’s. Krijg meteen zin om er weer eens heen te gaan….

    Groet,
    Conny
    papillon60.blogspot.nl

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vond het ook prachtig en eigenlijk veel mooier dan ik op voorhand had verwacht. Oman, wow, dat is ook niet de meest voor de hand liggende bestemming. Veel plezier alleszins!

      Like

  2. Falderie zegt:

    Wat een prachtige foto’s! Ziet er een heerlijk vakantieplekje uit!

    Liked by 1 persoon

  3. Sabine zegt:

    Leuk dat je m hebt overgenomen!! Mooi overzicht van Lanzarote ook, dat lijkt me echt zo een mooi eiland! Wat dacht die persoon achter je op het vliegveld trouwens? Dat het hele eiland groen zou zijn? Niet ingelezen van tevoren? haha 😛 Mij lijkt het zwart ook juist heel bijzonder, dat zie je niet zo vaak namelijk. In Jordanië heb ik ook een kamelen (of dromedarissen) tocht gemaakt. Was heel mooi, maar ik ga echt nooit meer langer dan een uur zoiets doen. Echt na twee dagen kon ik niet meer zitten van de pijn op mijn achterwerk 😛

    Liked by 1 persoon

  4. Prachtige fotoreeks 🙂 Het lijkt heel goed op Fuerteventura. Ik hou ook wel meer van de groene eilanden zoals La Palma

    Liked by 1 persoon

  5. greet zegt:

    Ik vind dat landschap ook prachtig, al kan ik me wel voorstellen dat als je er langere tijd verblijft je op den duur gaat verlangen naar een mooi groen bos en maisvelden, maar voor een week is het perfect.

    Liked by 1 persoon

  6. Billy zegt:

    vulkanen fascineren me wel, ik vind die foto’s dus wel heerlijk, Samaja!
    Maar dat geel…..véél fantasie voor nodig… 😛
    Wat heeft de app maps.me voor op google maps?

    Liked by 1 persoon

  7. Mrs. T. zegt:

    Wat leuk gedaan zo.

    Liked by 1 persoon

  8. Zij zegt:

    Wat super, dit reisverslag in kleuren 🙂
    Prachtige foto’s en ik kan me zo voorstellen, dat het er echt wel mooi is.

    Liked by 1 persoon

  9. Heel erg leuk dat je op deze manier over jullie reis vertelt. Jullie hebben echt prachtige dingen gezien!

    Liked by 1 persoon

  10. sandravda zegt:

    Prachtige foto’s en een leuke invalshoek om ze zo te tonen!

    Liked by 1 persoon

  11. Pingback: Good things – juni | Samajatalk

  12. LJ zegt:

    Als je het zo doet met al die kleuren dan is het inderdaad nog een erg kleurrijk eiland 🙂 En een indrukwekkend landschap, hoewel niet helemaal mijn ding, met al die vulkanische geschiedenis en activiteit, ooit wil ik dat eens gezien hebben 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Evi zegt:

    Wat een mooie foto’s! Zou zo op een vliegtuig richting Lanzarote willen springen

    Liked by 1 persoon

  14. Flavie zegt:

    Wauw prachtige foto’s!

    Liked by 1 persoon

  15. Wat een leuke manier om op je reis terug te kijken! Ga het idee onthouden, misschien doe ik er ook wel eens iets mee als je dat ok vindt? 🙂

    Wij zijn nog nooit naar Lanzarote geweest, maar je foto’s geven wel goesting om het eens te bezoeken; echt heel mooi! Curaçao, waar we vorig jaar waren, heeft ook veel vulkanisch gesteente: heel dor, maar tegelijk soms ook zo machtig!

    Liked by 1 persoon

  16. Pingback: Samaja’s jaaroverzicht 2016 | Samajatalk

Geef een reactie

