Foute partners

Zoals u waarschijnlijk al weet, trouwt een van mijn beste vriendinnen in september en mag ik haar getuige zijn. Bovendien wordt er ook verwacht dat ik tijdens de ceremonie een speech afsteek over onze vriendschap en de relatie tussen haar en haar toekomstige man. Eigenlijk doe ik dat met veel plezier, ik heb ook geen enkele moeite om lyrisch over hun relatie te zijn. Ze passen heel goed bij elkaar en hij is in alle opzichten exact de man die ze nodig heeft en verdient.

Ik ben al fan van hem sinds het begin van hun relatie en waarschijnlijk had haar vorige vriend daar veel mee te maken. Met haar ex is ze heel lang, ik denk een jaar of 8, samen geweest terwijl hij haar ontzettend slecht behandelde. Het resultaat was dat ik een hekel aan hem had (hij waarschijnlijk ook aan mij) en ik het niet erg vond dat hij zich amper liet zien als we afspraken. Ze heeft er mij een paar keer mee geconfronteerd, maar ik bleef op de vlakte omdat ik voelde dat ze het niet zou pikken. Ik wilde haar waarschuwen, maar had geen bewijzen, gewoon een buikgevoel dat hij niet deugde. Dus zweeg ik maar. Jammer genoeg kreeg ik gelijk. Toen ze uit elkaar gingen, bleek hij effectief een loser te zijn geweest die haar bovendien meerdere keren had bedrogen. En toch kan ze nog steeds niet veel verkeerd over hem horen. Ik moet in mijn speech dus niet teveel allusies maken op het verleden, want het zal niet geapprecieerd worden. Daarom ga ik gewoon focussen op de relatie met de bruidegom, die in zoveel opzichten verschilt van die met de loser. Ik ben zo ontzettend blij dat de loser uit haar leven verdwenen is, ik kan me immers niet inbeelden dat ik zou staan speechen op hun huwelijk en hun relatie zou staan bestoefen terwijl ik moeite zou moeten doen om niet met mijn handtas op zijn bakkes te slaan. Ik ben beschermend naar mijn vriendinnen toe, laat dat duidelijk zijn.

Het is overigens nog voorgekomen, dat vriendinnen relaties aangingen met mannen waar ik serieuze twijfels over had. Ik had soms echt schrik dat ze in hun ongeluk zouden lopen. Maar wat doe je dan op zo’n moment? Bij 1 vriendin heb ik er iets van gezegd, als een soort waarschuwing dat ze moest oppassen van hem. Ze wuifde het weg en nam het mij gelukkig niet kwalijk. Ik deed normaal tegen hem, maar gelukkig moest ik dat niet lang volhouden. Al na een paar weken nam hij de benen en ze heeft nooit meer iets van hem gehoord. Dat is echter een uitzonderlijk geval geweest, want meestal zweeg ik gewoon en verdwenen die foute mannen gelukkig vanzelf.

Maar wat doe je als de relatie blijft duren? Wat doe je daaraan? Je kan daar toch niet zomaar tussen komen? Bij die ene vriendin durfde ik er iets van zeggen omdat het nog maar het prille begin was en anderen mij al hadden gewaarschuwd over hem. Maar in zo’n geval waar er al sprake is van een lange relatie, hou ik mijn mond. Ik lig dan vaak met mezelf in de knoop omdat ik liever de vriendin in kwestie zou waarschuwen om haar te beschermen. Maar daar zitten die zelf waarschijnlijk niet op te wachten.

Ik weet overigens wat het is om aan de andere kant te staan. Door een bepaald incident werd ik immers heel lang scheef bekeken binnen de familie van de echtgenoot. Wat ik ook deed of zei, het was nooit goed. Ze gingen niet zover als te stellen dat ik slecht was voor de echtgenoot, maar ik weet wel dat ze hem liever bij een ander type vrouw hadden gezien. Ze lieten mij dat overigens ook heel erg voelen, wat voor bijzonder moeilijke momenten gezorgd heeft. Ik ben dus extra voorzichtig in zo’n zaken, want ik weet hoe het voelt.

Wat zouden jullie doen als een van je beste vrienden met een compleet foute partner thuiskomt en waarvan je weet dat die niet goed is voor hem/haar? Wat als het om je kind gaat? Zeg je er iets van?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Foute partners

  1. tinyblogt zegt:

    Hier zou ik ook een hele blogpost kunnen aan wijden, maar ik vrees dat enkele van mijn vriendinnen dit niet in dank zouden afnemen. Mijn beste vriendin leerde haar man kennen op haar zeventiende, zat op haar negentiende al in mijn kamer te huilen omdat het niet goed ging, omdat ze gecommandeerd werd en ook omdat ze het niet uit durfde te maken, want ze dacht dat ze al te oud was om nog iemand anders te vinden.
    Dat verhaal heeft zich nog een paar keer herhaald, tot ze zich wellicht bedacht dat het niet veel meer uitmaakte en ze niet meer kwam uithuilen. Ik zei altijd hetzelfde: ze moet weg van bij die man, ze vergooide haar leven, ze heeft nog kansen genoeg. Ondertussen zijn ze al meer dan vijfentwintig jaar getrouwd, hebben ze twee kinderen die al het huis uit zijn en waar ze zich aan optrekt, en ze blijft maar zeggen dat ze hem niet kan veranderen. Ik zeg er al lang niks meer op, maar ik weet dat ze een veel beter en gelukkiger leven had kunnen hebben. Erg triest.

    Like

    • Samaja zegt:

      Heel triest, liefde maakt echt wel blind bij sommigen :-/. Ik zie het in mijn omgeving wel regelmatig. Maar zolang ze daar zelf niets aan willen veranderen, kan je niet veel doen hé…

      Like

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Moeilijk hoor… Ik zou gewoon mijn mond niet kunnen houden omdat ik eerlijk mijn gedacht zou willen zeggen, maar op dat moment is dat voor vriend of vriendin geen foute partner en heeft het eigenlijk geen zin… Als het echt achteraf zou blijken, dan zag je zelf dat het ook wel goed komt. Als er overspel zou zijn, zou ik mijn mond ZEKER niet houden, niks zo erg dan dat iedereen het weet en de partner zelf niet…
    Je buikgevoel volgen is meestal niet verkeerd!
    Jij gaat dat schitterend doen! 😀

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik had toen geen enkel bewijs dat hij haar bedroog, maar ik had wel vermoedens. Spijtig genoeg bleek dat de waarheid te zijn. Moest ik het echt zeker geweest zijn, dan nog weet ik niet wat ik had gedaan eerlijk gezegd.

      Liked by 1 persoon

      • Mrs. Brubeck zegt:

        Als ik het zeker zou weten, no doubt (maar eerst de partner zelf de”kans” geven om het te zeggen). Ik heb van heel dichtbij meegemaakt dat het zo erg is als mensen vanalles over je partner weten en niks zeggen…

        Like

  3. LJ zegt:

    Ik heb ook zo een vriendin die met de verkeerde partner samen is.. in mijn ogen. Hij heeft haar bedrogen met twee vrouwen tegelijk en toch is ze een paar jaar later met hem getrouwd. En hebben ze nu een kindje. Ik geloof wel dat hij nu braver is. En heb zelf ook aan de ik-bedrieg-mijn-vriend-kant gestaan dus ik geloof dat je iemand een tweede kans moet geven. Maar naar wat ik hoor is hij niet bepaald een family guy en moet hij bv nog minstens 1x per week z’n café-avondje met vrienden hebben terwijl zij nooit buiten komt. Ik weet het niet, mijn buikgevoel zit daar ook niet goed bij. Toen ze na het bedrog terug samen waren (ze zijn toen een jaar uiteen geweest) heeft ze héél duidelijk gemaakt dat ze er geen commentaar op wou. Dus hebben we haar laten doen. Ze kreeg toen immers waar ze al zo lang van droomde namelijk een huis en een kind, dus everybody happy, toch? Wat jouw vriend betreft, als hij die vrouw graag ziet, dan zal hij toch niet willen luisteren als iemand iets slechts over haar vertelt. Liefde is blind. En als ze echt voor elkaar bestemd zijn, dan is dat zo… Kan je niet veel aan veranderen.
    Wel jammer dat je schoonfamilie zo over je denkt, was dat ‘incident’ dan zo verschrikkelijk dat ze dat nu nog tegen je gebruiken?

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vind van niet, heb nooit gesnapt wat eigenlijk het probleem was. Maar hetgeen toen gebeurd is, blijven ze maar opwerpen als het minder goed gaat. En rond onze trouw zijn er daar ook allerlei dingen gebeurd… Ik heb er een lange weg op zitten met de schoonfamilie, vol ruzie en verwijten. Maar toch is het daar gebeterd. Ik weet eigenlijk zelfs niet waar dat aan ligt, ik kan er alleen maar blij om zijn!

      Liked by 1 persoon

  4. Het is erg dubbel. Ik was jaren bij iemand die echt heel erg fout was, en mijn hele vriendenkring en familie wist het. Ik bleef, uit angst. De reacties van vrienden waren gemengd. Er waren er die niet meer wilden dat hij mee kwam (wat het voor mij zo goed als onmogelijk maakte om hen nog te zien), er waren er die met veel tandengeknars deden alsof er niets aan de hand was (ook geen simpele situatie) en er waren er die me vlakaf zeiden dat ik zo snel mogelijk moest vertrekken. Die me ook onderdak hebben geboden toen het effectief zo ver was.Ik denk dat ik geluk had dat al die mensen er waren, eigenlijk. Ze houden je elk op hun manier een spiegel voor, en vroeg of laat besef je dat er einde moet komen aan een destructieve relatie. Ik heb nog meest gehad aan die ene maat die mij ronduit stond uit te lachen en zei dat ik gewoon maar moest rechtstaan en wegwandelen. Wat ik prompt gedaan heb. Maar dat heeft denk ik veel met mijn en zijn karakter te maken, ik weet niet of het voor iedereen de beste manier is.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik zei dus niets over die foute vriend tegen de vriendin in kwestie, maar ze kent mij zo goed dat ze het gewoon van mijn gezicht af kon lezen. Ik wimpelde het dan wat af, maar kon nooit echt enthousiast zijn over hem. Als ik echt had gezegd dat ik hem een loser vond en ze beter verdiende, dan denk ik dat de vriendschap dat niet had overleefd. Elke situatie is anders, iedereen pakt het anders aan en wat voor de een werkt, is voor de ander dan weer een no-go, blijkbaar. Moeilijk dus! Bedankt voor je reactie, goed om te horen dat je vrienden er wel voor je waren als je hen nodig had.

      Like

  5. Falderie zegt:

    Mij lukt het niet om mijn mond te houden. Klinkt het niet, dan botst het maar…
    Het gaat er vaak ook om hoe je iets zegt natuurlijk. Ik probeer het met de nodige dosis humor te doen, maar op een manier dat de boodschap toch duidelijk overkomt. En de meeste mensen pikken dat wel van me…

    Waar ik wel voor probeer op te letten: soms vind ik een man een foute man die niet bij mijn vriendin hoort. Maar zij hoeft het daarmee niet eens te zijn. Iedereen maakt in het leven zijn eigen keuzes. Mannen die ik fout/stout/saai/stom vind, passen misschien wél heel goed bij een vriendin van mij. ’t Is niet omdat ik niet gelukkig met iemand zou kunnen zijn, dat een ander dat niet kan.

    Liked by 1 persoon

  6. Liese zegt:

    Afhankelijk van welke vriendin zou ik het op een verschillende manier aanpakken. Zo kwam een vriendin ook laatst uithuilen omdat het niet goed ging met haar vriend, ik herkende veel van haar verhaal in het verhaal van mij en mijn ex en reflecteerde op die manier naar haar toe, om duidelijk te maken dat ik op dat moment ook niet inzag dat het fout was, maar achteraf wel. Andere vriendinnen hebben de meer recht-door-zee-aanpak nodig om tot besef te komen denk ik. Als je iemand niet goed genoeg kent om te weten hoe je het duidelijk moet maken, dan denk ik dat je het best niets zegt….

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Bij die ene vriendin wist ik dat het niet zou pakken als ik kritiek zou geven op haar lief en dus deed ik dat ook niet. Maar ik vond het wel moeilijk, ergens wil je toch ook je vriendin beschermen.

      Like

  7. Billy zegt:

    in een verliefde fase is het beter om hen eerst wat met rust te laten. Ofwel beginnen ze dan zelf in te zien dat het niet zo’n goede keuze was, ofwel kan je hen er in een latere fase zachtjes aan op wijzen dat de keuze ongelukkig is.
    In elk geval is het toch hun eigen keuze…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik vind het ook in de latere fase moeilijk, ik heb soms de indruk dat koppels bij elkaar blijven uit gewoonte of uit schrik voor verandering en het ook niet willen horen. Het is en blijft natuurlijk hun eigen keuze.

      Liked by 1 persoon

  8. Zij zegt:

    Als er iemand heel erg in je hart zit, dan doet het enorm pijn om te moeten aanschouwen hoe hij in zijn ongeluk loopt. Hij.. inderdaad.. ik heb het over mijn oudste zoon. Af en toe liet ik vroeger iets vallen, maar zoals bij alle koppels vast, werd mij dat niet in dank afgenomen. Sindsdien hou ik mijn mond. Zeg ik er niets meer over. Zolang ze het zelf niet inzien.. heeft het volgens mij heel weinig zin.
    Mijn ma heeft mij vroeger heel vaak gezegd hoe fout de echtgenoot was, maar hoe meer ze het zei.. hoe koppiger ik ging doen. Dus ik begrijp het wel, dat mijn zoon niet zit te wachten op wat ik te vertellen heb over zijn lief/vrouw.

    Maar mocht ik met 100% zekerheid weten, dat schoondochter vreemd ging.. dan zou ik heel zeker mijn mond niet kunnen houden!

    By the way.. jij gaat dat fantastisch doen, die speech 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Mrs. T. zegt:

    Lastig hoor. Het ligt aan de relatie die ik met iemand heb en hoeveel ik wel/niet om die persoon geef of ik er wel of niet iets van zeg.

    Liked by 1 persoon

  10. Evi zegt:

    Dat is een hele moeilijke he want vaak gaat de persoon in kwestie het niet willen horen. Toch denk ik dat ik er wel iets van zou zeggen: ik zou anders er met blijven worstelen en zitten. En dan lijkt het me wel beter te zijn om de twijfels te uiten en eerlijk te zijn.

    Liked by 1 persoon

  11. Mijn zus had de foute partner en heb haar dat gezegd, nadat het fout liep heeft ze het bevestigd….net zoals zijn 2 de partner die ik ook waarschuwde, ze willen het gewoon soms niet weten 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Dat lijkt me heel delicaat en ik zou het ook niet durven te vermelden. Soms weten mensen het zelf wel maar zitten vast in de relatie… door bv kinderen, financieel, huis,… Ik heb daar ook altijd schrik voor dat ze mij niet goed zouden vinden voor mijn partner.

    Liked by 1 persoon

  13. kliefje zegt:

    Wijselijk mijn mond houden. Heeft geen zin nl als iemand nog een roze bril opheeft. Ik weet het ook uit eigen ervaring, mensen die mij waarschuwden voor mijn ex. Het enige dat het bracht was irritatie en afstand. Ik zou het alleen zeggen als ik bijv. zeker weet dat iemand vreemdgaat. Verder houd ik mijn mond.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

