De Pannenkoek reisfotochallenge – Zweten in Dubrovnik

46116_1566810451955_1140423_n

In 2010 gingen de echtgenoot en ik op reis naar Kroatië en verbleven we in de regio rond Dubrovnik. Om in Dubrovnik te geraken, konden we kiezen tussen de bus of de boot. Voor mij is dat een gemakkelijke keuze, ik krijg immers altijd een vakantiegevoel op een boot :-). We boekten bij de maatschappij die er nog het meest betrouwbaar uitzag en namen plaats op een relatief kleine boot voor de oversteek. Die bleek langer te duren dan gedacht, we zaten toch zo’n 50 minuten op het water, maar kom, het was veel aangenamer van temperatuur dan op zo’n bus waar je als sardienen op elkaar gestapeld zit. Eenmaal aangekomen in Dubrovnik keken we onze ogen uit. Wauw!

Het was nog ochtend, maar de zon brandde al fel. We besloten geen tijd te verliezen en meteen de stadsmuren te gaan verkennen. Je kan die betreden en zo helemaal rond de oude stad wandelen, terwijl je onderweg getrakteerd wordt op een heleboel prachtige uitzichten. Onderweg doe je de nodige trappen op en af en dat bleek in die hitte geen sinecure. We hadden nog maar net de eerste trappen achter de rug, toen het zweet al op onze rug stond. Ik was zo slim geweest om iets zwarts aan te trekken, maar de echtgenoot zijn lichtblauwe T-shirt vertoonde al donkere plekken ;-). En we moesten eigenlijk nog aan de wandeling beginnen! Al gauw waren onze waterflesjes leeg en telkens we een winkeltje zagen, gingen we binnen om water te kopen. Ik denk echt dat ik nooit zoveel water heb gedronken als toen, ik bleef het maar binnen kappen en zweette dat allemaal onmiddellijk weer uit. Op zich was de wandeling niet zo vermoeiend, maar je liep in de blakende zon, zonder enige schaduw. Dat waren we nu eenmaal niet gewend, door onze witte huid zoeken wij altijd de schaduw op.

Toen we het eindpunt bereikten, waren we bijna gekookt. We stortten ons op het eerste terras dat we tegenkwamen en bestelden ook daar het ene drankje na het andere. We hebben de economie in Dubrovnik die dag zeker voldoende gesteund ;-).

De hitte had ons zo lam geslagen, dat we de eerste boot terug namen en blijkbaar waren we niet de enigen met dat idee. De volle boot ging nog trager dan die ochtend en onderweg viel iedereen in slaap. Het was precies alsof ze slaapgas gebruikt hadden ;-). Suffend kwamen we aan in het hotel, waar we de rest van de dag geen poot meer uitgestoken hebben. Het bleek achteraf de warmste dag te zijn geweest van de hele week (en bijna de hele maand). Dat is weer typisch voor ons, om net dan op uitstap te gaan.

Dubrovnik is werkelijk prachtig en ik kan het alleen maar aanraden, maar als je niet goed tegen de hitte kan, kies niet voor het midden van de zomer. We hadden toen door onze job geen andere keuze en net door die warmte, waren we een pak luier dan anders en hebben we minder uitstappen gedaan dan gepland. Maar hey, dat is natuurlijk een reden om nog eens terug te keren!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op De Pannenkoek reisfotochallenge – Zweten in Dubrovnik

  1. greet zegt:

    De Kroatische economie kan er maar van hebben geprofiteerd :-). Ik werkte ooit een heel zomerseizoen in de buurt van Dubrovnik, waardoor ik de luxe had deze wandeling in het voorjaar te doen, bij minder warmte en minder drukte. Zo mooi! Al heeft het er toen in voor- en najaar ook wel veel geregend, daar waren de vakantiegasten dan ook weer niet blij mee.

    Liked by 1 persoon

  2. tinyblogt zegt:

    Dubrovnik staat ook nog op mijn lijstje, ik zag er eens een reportage over. Ik kan ook niet goed tegen die warmte, en dat terwijl ik al jaren eens naar Afrika of Zuid-Amerika wil. Mijn vriend voorspelt al: je zal het daar lastig hebben. Maar ja, als je iets wil zien…. 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Zij zegt:

    O’ jeetje! Zo’n hitte! Ik mag er niet aan denken om daarin te gaan stappen. Wat dapper van jullie!
    Gelukkig had je voor de boot gekozen, want als je nadien ook nog in de bus had gemoeten.. :-/

    Liked by 1 persoon

  4. Elaintje zegt:

    Dat klinkt heftig! Hoe lang hebben jullie gelopen?

    Liked by 1 persoon

  5. En dan zwijg je nog van de spekgladde straatkeien. Amai, waren die gevaarlijk. Maar toch: prachtige stad met fenomenale uitzichten als je op de vestingen wandelt.

    Liked by 1 persoon

  6. Sabine zegt:

    Ik was ooit in de zomer in Bosnië en de rest van de Balkan en dat was ook zeer heet. Mijn broertje zit nu in Kroatië en ik ben benieuwd hoe het daar is nu met de temperatuur. Een vriendin van mij is zelfs eens weggegaan tijdens de vakantie uit Kroatië omdat het zo heet was. Niets voor mij die hitte, maar de schoonheid van het gebied maakt veel goed 😀

    Liked by 1 persoon

  7. Billy zegt:

    zoals je wellicht weet organiseer ik elk jaar een weekend om met de vriendenbende op uit te trekken. Voor volgend jaar echter hebben we beslist om eens een weekje op vakantie te gaan met z’n allen, naar……Kroatië!
    Iedere tip is dus welkom, Samaja… 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Wij hebben alleen Dubrovnik gedaan. We logeerden in een hotel in Cavtat, een hele mooie baai waar je dus met de boot naar Dubrovnik kan. We hebben die trouwens 2 keer genomen, want er valt heel wat te zien in Dubrovnik :-). De rest van Kroatië schijnt trouwens ook prachtig te zijn, maar dat moeten we nog ontdekken.

      Liked by 1 persoon

  8. Flavie zegt:

    Het zou ook niks zijn voor Zoetie, ik kan heel goed tegen de warmte, maar hij niet… zo wil hij op warme dagen binnen zitten en ik buiten… onze eeuwige discussie 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Pingback: Mijn roots | Samajatalk

Geef een reactie

