De naam van mijn blog – #30DayBlogChallengeNL

Omdat ik altijd wel wat extra inspiratie kan gebruiken en ik graag eens de uitdaging wil aangaan om te bloggen over opgelegde thema’s, ga ik meedoen aan de challenge van Hare Maristeit.

30-Day-Blog-Challenge-NL-1

Ik las erover bij Myriam en vond het wel fijn om over de topics na te denken. De regels zijn heel soepel, ik ga dus niet echt 30 dagen lang bloggen in het licht van deze challenge maar er eerder lukraak een aantal onderwerpen uithalen.

Te beginnen met de eerste in het rijtje: de naam van mijn blog.

Ik heb daar eigenlijk wel behoorlijk lang over nagedacht. Ik wilde anoniem blijven, zowel om mijn privéleven wat te beschermen als uit professionele redenen. Maar ik wilde er dan wel weer een persoonlijke toets aan geven. Ik heb een nickname die ik al sinds jaar en dag gebruik bij mijn activiteiten online, maar die wilde ik niet voor het bloggen gebruiken omdat heel mijn middelbare school die nog zou herkennen, van uit de tijd dat we nog allemaal op msn zaten, voornamelijk om naar elkaars schermnaam te loeren. Bij mij (en bij velen overigens) werd mijn naam immers steeds gevolgd door flarden van liedjesteksten die bedoeld waren als een steek onder water voor wie tegen mijn schenen geschopt had of net een liefdesverklaring naar die ene jongen toe die me toch nooit zag staan. Ik heb nog altijd een e-mailadres onder die nickname, maar neen, ik ga dat voor de rest niet gebruiken, al is het maar omdat ik liever niet teveel meer aan mijn schooltijd herinnerd word.

Er zat dus niets anders op dan een volledig nieuwe naam te verzinnen. Ik dacht aan al de bijnamen die me ooit gegeven waren, maar daar kwam ik niet ver mee: melkje (naar mijn bleke huid), Miss Piggy (don’t ask) of Planchette (opnieuw, don’t ask), zijn niet bepaald namen die ik zou associëren met een leuke blog. Dus begon ik na te denken over welke zaken me typeren. Ik dacht even aan ‘the girl with the blue shoes’, maar zo zijn er al een aantal gelijkaardige namen te vinden in blogland en ik wilde geen copycat zijn. Net toen ik de handdoek in de ring wilde gooien en zelfs overwoog om dan toch maar mijn echte voornaam te gebruiken, zag ik het licht. Er is 1 iemand die mij Samaja noemt, ook al is dat niet mijn echte naam en lijkt hij er zelfs niet op. Maar het is wel een naam waarin ik mij kan vinden en waarvan slechts 3 of 4 mensen weten dat hij op mij slaat. Aangezien ik een echte babbelaar ben en ik dat ook gewoon op mijn blog doe, was de ‘talk’ er rap bij gezet. Want daar gaat het hier over, babbels van Samaja, ik die hier een klapke kom doen, die mijn gedachten met u deel en soms zelfs een beetje in mijn hart laat kijken.

Ik was van plan een vrij afstandelijke blog te schrijven over muziek, TV, boeken, lezen, concerten, … Die dingen zitten er wel tussen, maar ik merk dat ik het liefst schrijf over de dagelijkse dingen die me bezighouden. Dat zijn ook de posts die het meest gelezen worden, merk ik. En ja, dat is bij momenten heel persoonlijk. Ik kan soms al eens klagen als de dingen tegensteken of als iets op mijn zenuwen werkt. En ik schrik er bij momenten van hoe open ik ben op mijn blog en hoeveel ik deel van mijn diepste gevoelens. Wat ik schreef over mijn zelfbeeld en mijn gewicht, dat weten zelfs de meeste van mijn vriendinnen niet. Zelfs mijn echtgenoot, die me nochtans zo goed kent, schrok van de intensiteit van mijn woorden. En zo zijn er nog wel een paar posts waar ik fier op ben, maar waarvan ik ook besef dat ik ze nooit had geschreven onder mijn echte naam.

Voor mij dekt Samajatalk dan ook perfect de lading van wat hier te lezen valt. Ik heb helemaal mijn stekje gevonden online en ik ben van plan om hier nog heel lang te komen babbelen :-).

Zijn er nog mensen die meedoen aan de challenge? Waar haalden jullie inspiratie voor de naam van je blog?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op De naam van mijn blog – #30DayBlogChallengeNL

  1. tifosanele zegt:

    Mooie naam! Mijn uitleg voor Tifosa kan je vinden op mijn pagina, onder “wie ben ik”…

    Liked by 1 persoon

  2. Wat leuk dat je Myriam haar goede voorbeeld volgt!

    Liked by 1 persoon

  3. Flavie zegt:

    Een leuke challenge! Ik heb hem her en der al zien passeren… misschien begin ik er ook aan… twijfel twijfel… misschien 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Falderie zegt:

    Ik zag de challenge al op verschillende blogs passeren… Ik dacht: oei dat hou ik nooit vol. Maar zoals jij het doet, er een aantal leuke items uitpikken, dat zegt me wel wat!

    Liked by 1 persoon

  5. Mrs. Brubeck zegt:

    Tja, die van mij is ook redelijk obvious 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Lottesanekdotes zegt:

    Ik ben ook zeker van plan om mee te doen met Maris’ uitdaging, maar het zal pas vanaf augustus zijn 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Liese zegt:

    Ik gebruik mijn echte naam (afgekort) maar shoutyourheartout dekt zowat de lading van mijn blog denk ik. Ik smijt het eruit.

    Liked by 1 persoon

  8. Billy zegt:

    ik vind zo’n challenge ook wel tof.
    Ik heb mijn blognaam eigenlijk helemaal geheim willen houden omdat ik als 18+ log gestart ben.
    Billy klinkt bluesy, en blues is een van mijn lievelingsmuziekgenres. Houden van het leven, is als levensgenieter ook een blog dat op m’n lijf geschreven staat.

    Liked by 1 persoon

  9. LJ zegt:

    Hahahaha je stukje over msn is ZO herkenbaar 🙂 Ik mis msn trouwens nog regelmatig, dat waren nog eens tijden!
    Fijn om te lezen waar je naam vandaan komt. En dat het geen onpersoonlijke blog is geworden over muziek want stel je voor 😉
    Mijn naam komt van een berg, maar dat wist je misschien al, ik vermeldde dat een paar jaar geleden nog eens tussen de soep en de patatten: https://lajungfraumontis.wordpress.com/2012/01/13/la-jungfrau/

    Liked by 1 persoon

  10. Conny zegt:

    Ik begon ooit te bloggen omdat ik nogal in de ban was van Wikka en toen heette ik Deirdre. ‘Alle eieren in het nest’ kwam gewoon in mij op om te proberen de lading van mijn blog – over mijn rumoerige bovenkamer – te bewoorden. En ik hou het maar zo. Mijn volledige echte naam probeer ik geheim te houden, maar of dat echt lukt weet ik niet. Bovendien heb ik mijn Facebook, mijn log en mijn twitter niet met elkaar verbonden. In feite maakt het mij niet uit wie mijn blogs leest, maar heb toch liever dat mijn collega’s niet van het bestaan op de hoogte zijn.
    Ik weet ook nog niet of ik mee ga doen met deze challange [peins]….

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik zou toch ook niet graag hebben dat mijn collega’s zouden meelezen en bepaalde vrienden ook al niet😉. Gelukkig zijn er slechts heel weinig mensen in mijn leven op de hoogte van mijn blog. Dat is soms jammer, ik moet mezelf soms tegenhouden om erover te praten. Maar ik wil het zo, dus dan moet ik ook de gevolgen accepteren.

      Like

  11. sandravda zegt:

    Leuk dat je aan de challenge meedoet. Ik heb hem al verschillende keren voorbij zien komen. Maar dacht dat het de bedoeling was om iedere dag iets te posten en dat vond ik wel wat veel.
    Ik vroeg me altijd al af waar je naam vandaan kwam…

    Liked by 1 persoon

  12. Zij zegt:

    Wat leuk om te lezen hoe je aan je blognaam gekomen bent.
    Ik zou graag aan de challenge mee doen, maar op dit moment denk ik niet, dat ik er aan toe zou komen 🙂
    Al kijk ik wel echt uit om ze hier bij jou te komen lezen 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Nina zegt:

    Ik ben er al tijdje over aan het denken om mee te doen aan de challenge, maar verder dan denken ben ik nog niet gekomen 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Hihi, die msn-namen boordevol smiley’s en andere tekentjes. En dan inderdaad de quotes en liedjesteksten. Nostalgie!

    Tof om te weten waar je blognaam vandaan komt! Doet er mij trouwens aan denken dat ik al eeuwen van plan ben om daar ook eens over te schrijven. Al spreekt het ergens wel voor zich natuurlijk 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Yvonne zegt:

    Je blognaam springt er best een beetje uit vind ik en daarom klikte ik er ook op. Ik doe zelf ook mee met de challenge, probeer alle onderwerpen te doen, maar zeker niet in 30 dagen, het is tenslotte vakantie.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

