Verzamelingen en obsessies #30DayBlogChallengeNL

Ik doe met veel enthousiasme mee met de challenge van Haremaristeit, nadat ik erover las bij Myriam. De regels zijn niet heel streng, dus ik ga er gewoon hier en daar iets uitpikken dat me aanspreekt.

30-Day-Blog-Challenge-NL-1

Het onderwerp vandaag is verzamelingen en obsessies.

Ik kan gelukkig zeggen dat ik vandaag de dag niets meer verzamel. Want het is ooit anders geweest en daar heb ik toen vooral geweldig veel tijd en geld in gestoken en jammer genoeg heb ik daar nu niets meer aan.

Toen ik kind was, was ik grote fan van Isabelle A en bij uitbreiding van de meeste artiesten die over het scherm dartelden in ‘Tien om te zien’. Ik hield wat knipsels bij van Isabelle A en toen opperde de buurvrouw dat het misschien leuk zou zijn om die knipsels te bewaren in een map. Ik kocht dus een coole kaft, zo van die plastiekjes om alle pagina’s mooi in te bewaren en legde een soort naslagwerk aan. Al gauw ging het niet meer alleen over Isabelle A, maar ook over een pak andere artiesten. De buurvrouw in kwestie ging er helemaal in mee en schreef naar fanclubs om me extra materiaal te bezorgen, dat ik soms niet eens zo interessant vond. Maar ik vond het lief van haar en zweeg dus en spendeerde soms uren op woensdagnamiddag met het bijwerken van mijn kaft(en). En toen stopte ik er ineens mee, van dag op dag. Ineens interesseerde het mij niet meer en schonk ik er dan ook geen enkele aandacht meer aan.

Een paar jaar later kwamen de Backstreet Boys in mijn leven en ja hoor, ik haalde de kaften weer boven, gooide alle knipsels over de Vlaamse artiesten weg en vulde alles met de BSB. Ik kocht de Joepie, de Fancy, de Bravo,… In het Nederlands of het Duits, het kon me eigenlijk niet schelen. Ik kocht ook behoorlijk wat merchandise van de groep en voor ik het wist had ik meerdere kaften vol artikels, kon je de muren in mijn slaapkamer niet meer zien door alle posters en bovendien spendeerde ik mijn zakgeld dan nog aan allerlei extra brol zoals een fotoboek van de BSB, postkaartjes, een kussen, een dekbed, … Achteraf gezien kan ik mezelf wel slaan dat ik me zo liet meeslepen. Ik heb daar toch behoorlijk wat geld aan gehangen. Ik spaarde er flink voor, maar toch, ik had er ook heel andere dingen mee kunnen doen. Want zelfs de liefde voor de Backstreet Boys bekoelde flink eens ik de 15 jaar gepasseerd was en toen zat ik daar met al dat gerief. Een deel heb ik weggegooid maar de plakboeken, waar ik zoveel tijd in gestoken heb, die liggen nog steeds op zolder bij mijn ouders. Ik denk niet dat ik het ooit over mijn hart ga krijgen om dat weg te gooien.

Nadien heb ik nog een tijdje oorbellen verzameld. Ik kocht bijna elke week wel een goedkoop paar in de Six of iets gelijkaardigs. Eigenlijk is dat gewoon brol, maar dat kon me niet deren. Ik genoot ervan om bijna alle dagen een ander paar te kunnen dragen en voor elke outfit wel oorbellen te hebben in een bijpassende kleur. Ook die ‘verslaving’ verdween echter weer. Doorheen de jaren werden mijn oren steeds gevoeliger en nu draag ik gewoon best echt goud als ik geen irritatie wil krijgen. Dat is best duur en dus kan ik helemaal geen grote collectie meer aanleggen.

Sindsdien verzamel ik eigenlijk niets meer, het hoeft echt niet meer voor mij. Ik heb in mijn jongere jaren twee keer meegemaakt dat ik er later niets meer aan vond, dus nu doe ik ook geen moeite meer om met iets nieuws te beginnen. Ik zou eigenlijk begot niet weten wat me nu voldoende boeit om een verzameling van aan te leggen en bovendien kan ik mijn centjes goed voor andere dingen gebruiken.

Lezen er hier grote verzamelaars mee?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Verzamelingen en obsessies #30DayBlogChallengeNL

  1. Falderie zegt:

    Hier ook geen grote verzamelaar…
    behalve lang geleden: ik knipte alles van de Spice Girls uit… 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Grappig!
    Ik verzamel al sinds ik jong ben boeken, met als gevolg een prachtige boekenkast en tientallen dozen op zolder. En ik ben nog niet genezen, ik moet boeken “hebben”, kan er niks aan doen. 😀😀

    Liked by 1 persoon

  3. trijnewijn zegt:

    Leuk! Ik vind het moeilijk om heel goeie stripreeksen te weerstaan (of graphic novels, om de deftige naam te gebruiken). Of Disney dvd’s…
    Zelf kan ik ook geen goedkope oorbellen verdragen, maar zilver lukt gelukkig wel nog. Misschien gaat dat bij jou ook? Eén paar zilveren oorbellen is niet zo duur, dus misschien is het het proberen waard? In het slechtste geval heb je een leuk geschenkje voor een vriendin 😉

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Het hangt een beetje van de winkel af, juwelen van Swarovski en Twice as Nice kan ik wel verdragen, maar dat zijn dus wel iets duurdere merken. Het voordeel is dat ik nu tenminste al mijn oorbellen geregeld draag :-).

      Liked by 1 persoon

  4. LJ zegt:

    Ik heb ooit knipsels bijgehouden over de oorlog in Kosovo. ’t Ergst van al is dat ik u nu niets meer zou kunnen vertellen daarover. O en over alle natuurrampen, tot overstromingen in Vlaanderen toe. En stenen heb ik ook verzameld; van elke (berg)vakantie kwamen er wel een paar mee want nee het waren geen gekochte exemplaren, enkel gevonden, daarvan heb ik er nu nog twee overgehouden, eentje in de vorm van een zeehond (ja echt) en één fossiel van een slak, best wel cool. Nagellak en oorbellen stonden hier ook op het lijstje, ik had zo’n 70 flesjes toen ik vorig jaar met Marie Kondo begon, nu nog de helft en da’s nog altijd te veel (want uiteindelijk gebruik ik altijd dezelfde). Idem voor oorbellen, net als jij koop ik de mijne (nog altijd) bij Six of op vakantie, goedkope rommel maar het voordeel daarvan is dat wanneer ze stuk gaan ik ze meestal toch ‘beu gedragen’ ben. Heb ook enkele duurdere oorbellen maar die durf ik zelden dragen, bang dat ze stuk zullen gaan, stom hé.
    Het enige wat ik nu nog ‘verzamel’ (en ik erger me er wel aan want verzamelen is zo anti-minimalistisch) zijn boeken: momenteel heb ik er zo’n 450 en als ik dat getal zie vind ik dat belachelijk veel. Eigenlijk zou ik er eens kuis in moeten maken, maar ik durf er niet aan te beginnen. Als we ooit verhuizen, misschien..

    Liked by 1 persoon

  5. Liese zegt:

    ik verzamel niets eigenlijk. Ik heb ook wel redelijk wat boeken maar geen 450 zoals LJ 😀

    Liked by 1 persoon

  6. sandravda zegt:

    Ik verzamel niets meer, maar toen ik kind was, heb ik zoals iedereen ook van alles verzameld! Ik had een hele collectie van Abba, Nadia Comaneci, …

    Liked by 1 persoon

  7. Lottesanekdotes zegt:

    Ik verzamelde parfumflesjes! Het leuke was dat ik daar geen cent aan moest uitgeven: iedereen die mij kende en zelfs mensen die mij niet kenden, schonken hun lege flesjes aan mij. De gewone gooide ik weg, de flesjes die iets specialer waren van vorm werden netjes uitgestald. Ik heb die verzameling héél lang gehad, tot ik echt geen plaats meer had. Nu heb ik nog steeds de allermooiste flesjes in een speciale doos opgeborgen 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Laura zegt:

    Hm is het heel gênant om te zeggen dat ik vroeger strips verzamelde (Kiekeboe, Urbanus en Claire (uit de Flair!), en nu nog steeds elke keer als er een nieuwe Kiekeboe is naar de winkel hol om die te gaan halen? Ik zie het niet als een verzameling, maar ik heb dus wél alle Kiekeboes en ik koop elke keer ook de nieuwe, en ik lees die ook (en herlees die ook).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Bij mij was het vroeger Jommeke, maar tegenwoordig lees ik amper nog strips. Mijn man heeft wel een hele collectie, maar dan van fantasy en meer historisch getinte reeksen. Als je daar blij van wordt, is dat helemaal niet genant :-).

      Like

  9. Billy zegt:

    het is duidelijk dat wij een generatie verschillen… 😀

    Liked by 1 persoon

  10. Zij zegt:

    Verzamelen is niet aan mij besteed 😉
    Behalve dan misschien toen ik nog een vrij jong kind was en iedereen sleutelhangers ging sparen. Ze zaten in een zakje snoep en zo gaf ik mijn snoep aan mijn broer en kreeg ik zijn sleutelhanger 🙂 Op de duur had ik er een hele hoop. Wat er mee gebeurd is? Geen idee 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. Evi zegt:

    Hier niet meteen een grote verzamelaar al kan ik niet weerstaan aan boeken en sjaals 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. leen zegt:

    Een verzamelaar ga ik mezelf niet noemen maar ik heb iets met tijdschriften bij te houden 😄​😧​ P.S ik heb je genomineerd voor de Save or Kill tag, het zou leuk zijn mocht je hem invullen (geen verplichtingen 😉​) hier is de link : https://voetjesvandegrond.wordpress.com/2016/08/12/tag-save-or-kill/ XX Leen

    Liked by 1 persoon

  13. Hihi, ik heb ook vriendinnen gehad die alles van de Backstreet Boys of de Spice Girls verzamelden (eentje ervan vulde bij mijn vriendenboekje ook ongeveer alles in met Spice Girls 🙂 ). Zelf deed ik daar ook wel een beetje aan mee, maar nooit heel fanatiek.
    Zeepjes en waterparels, dat heb ik op een gegeven moment wel verzameld. En ik vrees dat mijn moeder die doos zeepjes nu nog aan het opgebruiken is 😉 Nu verzamel ik niets meer bewust, al vermoed ik dat onze boekenkast ook wel als een verzameling zou kunnen tellen 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Flavie zegt:

    Ik was fan van Take That… elke week kocht ik de Joepie voor de posters. Elk artikel, elk prentje, elk kaartje, elke poster… ik had het!! Zelf videobanden 🙂
    Maar eens ik ouder was en ze gestopt waren heb ik alles gegeven aan iemand die nog fanatieker was dan ik.
    Ik weet nog heel goed dat ik gespaard had om een cassette van hen te kopen, zo content dat ik was.

    Liked by 1 persoon

  15. Haha grappig! Ik spaarde ook vanalles en nu schaam ik mij daar door over, gelukkig is mijn muzieksmaak veranderd.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

