IJsland: de eerste indrukken

We zijn terug in het land sinds een paar weken en het is nog allemaal aan het bezinken. Wat is IJsland mooi, wat een prachtige en afwisselende natuur. Ik had op voorhand mijn twijfels over deze bestemming, maar wat ben ik blij dat ik het gedaan heb, wat is het enorm hard meegevallen!

Bepaalde dingen vielen ons trouwens meteen op, dus voor zij die Ijsland ook overwegen als bestemming of het gewoon wat beter wil leren kennen, dit waren onze eerste indrukken:

Het is populairder qua bestemming dan je zou denken. Zeker dichtbij Reykjavik en aan de befaamde Golden Circle, ben je omgeven door hordes andere toeristen. Ze rijden met bussen af en aan om iedereen te droppen en bij momenten moesten wij op parkings naar een plaatsje zoeken. We hoorden veel Amerikanen rondom ons, maar ook Spanjaarden en Italianen en veel Fransen (of waren het misschien Canadezen?). Het waren een stuk minder opdringerige en onbeleefde mensen dan we in Nieuw-Zeeland als mede-toeristen hadden, maar toch, ik had de populariteit van de bestemming onderschat.

Op de luchthaven bij de terugkeer, werd ook duidelijk dat ze misschien te snel geëvolueerd zijn en de infrastructuur niet aangepast is. Het was daar om in te checken nogal een chaotische bedoening, wat we niet konden appreciëren zo vroeg in de ochtend en al helemaal niet toen het personeel bijzonder onvriendelijk was tegen ons.

Als je van vulkanen, gletsjers en watervallen houdt, ben je in IJsland aan het juiste adres. Ze hebben zo’n 130 vulkanen, er zijn behoorlijk gemakkelijke wandelingen die je naar de mond van gigantische gletsjers brengen en we zagen werkelijke elke dag wel ergens een andere waterval.

We zagen natuurlijk nog veel meer dan dat, maar het zijn toch de grote troeven van het IJslandse landschap, als je het mij vraagt tenminste :-).

Het weer is een factor om rekening mee te houden. Ze voorspelden regen voor de eerste dagen en dat was niet gelogen. Van motregen naar een stevige bui en vervolgens naar een zondvloed, dat was dag 2 bij ons. We kropen op een bepaald moment doornat terug in de auto, omdat onze wandelbroeken toch niet zo waterdicht bleken te zijn… De vierde dag regende het bijna constant en ’s middags kwam een hardnekkige mist op die ervoor zorgde dat we een heleboel mooie uitzichten gemist hebben, zoals hier aan het Jökulsárlón meer, waar we de gletsjer niet eens zagen achter de ijsbergen.

DSCF1241

Op de weg zagen we bij momenten niets meer, het was echt eng. Gelukkig werd het de dag nadien goed weer en is het dat ook gebleven. IJsland verkennen onder een stralende zon en zo’n 17 graden, dat is ferm chance hebben!

Het noorderlicht kan je nu niet zien. Niet dat we het geprobeerd hebben, maar normaal gezien is dat er niet in de zomermaanden. In augustus wordt het trouwens wel al donker, zo tussen 22u en 23u. We lazen iets over vuurrode zonsondergangen en dat hebben we niet echt gezien, maar deze kwam toch aardig in de buurt:

DSCF2064

Qua eten was het niet echt denderend. Ofwel betaal je veel geld om op restaurant te gaan (en dan spreken we over ongeveer 40 euro voor 1 gerecht per persoon), ofwel eet je in het tankstation. Veel daar tussenin is er niet. Een paar keer stootten we op een bistro die een lunchbuffet had en dat ook lekker bleek te zijn, maar we hebben veel brol gegeten. Zelf doen ze dat trouwens ook, zo zijn hotdogs uit het tankstation zeer populair bij de lokale bevolking. Niet moeilijk dat al die mannen stevige vikings leken :-). Niet alleen het eten is trouwens duur, ook de tankbeurten tikken aardig aan. Alles samen hebben wij op 12 dagen zo’n 800 euro uitgegeven aan eten, tanken en bezienswaardigheden, wat we toch niet min vinden. Als we elke avond in ons hotel hadden gegeten i.p.v. naar de supermarkt te gaan om proviand, was de rekening nog veel hoger geweest.

We vonden de lokale bevolking niet altijd even vriendelijk. Vaak kijkt het personeel in de winkel je niet aan en een glimlach is soms teveel gevraagd. Zou dat het koele Scandinavische karakter zijn, zoals het cliché het beschrijft? In de hotels viel het beter mee en de mensen van het whale watching bedrijf waren dan weer super vriendelijk, dus ik mag zeker niet de hele bevolking over dezelfde kam scheren.

De wegen, dat is een verhaal apart. Waar de weg geasfalteerd is, is er geen probleem.

DSCF0916

Soms is de baan wat smal en ze zijn dol op zogenaamde blind heads, maar we vonden het eigenlijk zeer goed meevallen. Tot we op de beruchte gravelwegen terechtkwamen… Als je daar veel kilometers op moest afleggen, stak dat op den duur ferm tegen: putten in de baan of ribbels, je wordt compleet door elkaar geschud, je moet opletten voor je banden en je snelheid ferm verminderen, als je een tegenligger passeert krijg je een stofwolk over je heen en opspringende steentjes en het is eigenlijk gewoon enorm vervelend. Soms rijd je op asfalt, krijg je gravel een beetje verder op dezelfde weg en wordt die 30 kilometer verder weer asfalt. Ik snap het niet…

DSCF1715

Je hebt overigens niet altijd de keuze, zelfs de ring road is niet volledig in asfalt. Met een gewone auto is dat allemaal wel te doen, maar leuk is anders. Al moet het gezegd, vaak brachten die gravelwegen je naar de mooiste plekken. Zo namen we in het oosten een bergpas in gravel en hebben we ons dat zeker niet beklaagd!

DSCF1335

Er zijn overigens nog F-roads ook, die je alleen met een 4×4 mag doen. We hebben er zo een paar gepasseerd en my god, die zijn echt voor de avonturiers!

Ze waarschuwen je op voorhand voor dieren op de weg en dat is niet gelogen! We zijn meerdere keren in de remmen moet gaan voor paarden en vooral voor schapen. Die zijn werkelijk overal en soms staan ze ook gewoon midden op de baan naar je te kijken en gaan ze niet uit de weg omdat jij begint te toeteren. Sheep with an attitude!

DSCF1340

Onze reis duurde 12 dagen, al moet ik daar eigenlijk 2 dagen aftrekken omdat we in de namiddag pas arriveerden en ’s morgens heel vroeg terug naar huis vlogen en we die 2 dagen niet veel gedaan hebben. 10 volle dagen ter plaatse is voldoende om de bezienswaardigheden rond de ring road te zien, af en toe een wandeling te maken en de afgelegde kilometers in de wagen nog enigszins binnen de perken te houden. Wij hebben de fjorden in het westen niet gedaan, dan heb je nog 2 dagen extra nodig, maar al bij al kom je dus met 2 weken goed toe, tenzij het echt de bedoeling is om lange wandeltochten te doen. En het is maar 3 uur vliegen en dus lekker dichtbij, toch ook geen onbelangrijk gegeven :-).

Spreekt IJsland jullie aan als bestemming?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op IJsland: de eerste indrukken

  1. Twee van mijn vier collega’s zijn er recent geweest (elk afzonderlijk). Ze waren enthousiast, en aan de foto’s te zien geheel terecht!

    Liked by 1 persoon

  2. Zij zegt:

    Ik heb heel wat moeten bijlezen hier 🙂
    Zo blij voor je, dat de reis fantastisch was (prachtige foto’s.. ik heb er van genoten).
    Ook zo blij, dat het de goede kant opgaat met jullie huis. Oktober zal er snel zijn 🙂
    Minder blij als je zou stoppen met bloggen.. Ik kom hier zo graag bij je lezen.

    Liked by 1 persoon

  3. Liese zegt:

    het spreekt mij wel aan ja!!

    Liked by 1 persoon

  4. greet zegt:

    Zo mooi! Wij waren er al eens, maar hadden toen maar een week tijd en bezochten alleen het Zuiden. Ik wil zeker nog wel eens terug voor de rest! Qua eerste indruk herinner ik mij ook nog de zwavelgeur.

    Liked by 1 persoon

  5. Mrs. T. zegt:

    Jongste is er helemaal weg van. Ze wil er zelfs gaan wonen.

    Liked by 1 persoon

  6. Lottesanekdotes zegt:

    Ik wil súpergraag eens naar IJsland. Mijn broer kwam terug met prachtige foto’s en fantastische verhalen. Maar eerst ga ik naar Jordanië en New York, dus ik heb ook nog mooie reizen op de planning staan 🙂 Mooie foto’s hoor, zeker die zonsondergang, wauw!

    Liked by 1 persoon

  7. Elaintje zegt:

    Wat een mooie lucht zeg! Klinkt als een mooie reis. Gelukkig maakt de natuur veel goed voor de andere dingen.

    Liked by 1 persoon

  8. Conny zegt:

    Zeker staat dat op het lijstje van bestemming! Mijn man was er onlangs met de marine, dus hij heeft al wat kunnen zien, maar ik zou er ook wel een keer heen willen en dan een 4×4 huren. De prijzen houden ons echter tegen, want we hebben inderdaad gehoord dat het er behoorlijk prijzig is. Maar wie weet gebeurt het nog een keertje.
    Leuk reisverslag en dat wakkert het nog meer aan om er eens naar toe te gaan.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Goedkoop is het inderdaad niet, maar je hebt wel een aantal zaken in de hand qua budget, zo hebben wij dus bespaard op eten en hebben we ook geen dure excursies gedaan. Ik kan het in elk geval alleen maar aanraden :-).

      Like

  9. IJsland sprak mij helemaal NIET aan … maar echt, nu ik jouw foto’s heb gezien, heb ik wel zin om er ooit naar toe te trekken! (maar dan wel op voorwaarde dat er ook een ZON vakantie op de kalender staat dat jaar!)

    Liked by 1 persoon

  10. Kris10 zegt:

    IJsland staat heel hoog op mijn wish list maar eerst nog even genieten van Zweden.

    Liked by 1 persoon

  11. Evi zegt:

    Erg mooie foto’s! En ik wist die dingen helemaal niet over Ijsland. Door er hier over te lezen is het wel beginnen kriebelen om het ook ooit eens te gaan bezoeken.

    Liked by 1 persoon

  12. LJ zegt:

    Ja, Ijsland staat al een tijdje bovenaan de lijst, maar zoals gezegd wou ik eerst Noorwegen (nog) eens zien. Die gravelwegen heb je daar dus ook.. en we hebben toch een paar dingskes in onze auto van opspringende steentjes (niet dat ge dat ziet van ver, maar ik moest er per se met mijn neus gaan tegen plakken). Paar keer serieus door putten geboenkt dat ik dacht: sebiet liggen we hier in panne in the middle of nowhere!!! Maar de auto heeft het overleefd, en de schapen ook, want ja die waren er ook veel! Ik denk dat wij inderdaad wel meer tijd gaan nodig hebben dan 10 dagen, gezien ik liever wandel en niet graag in de auto zit ganser dagen.. Zijn jullie eigenlijk op eigen houtje naar daar gegaan of via een reisbureau?
    Ben benieuwd naar je volgende verslagjes!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Wij hebben de reis geboekt via het Zuiderhuis. Hun advies qua route was prima, maar er waren wat problemen bij twee van de hotels en ook het boeken zelf verliep niet zonder problemen. Ik weet dus niet of ik ze zou aanraden…

      Liked by 1 persoon

  13. Flavie zegt:

    Qua natuur moet het daar prachtig zijn, dus ja, ooit willen we eens naar Ijsland.

    Liked by 1 persoon

  14. Pingback: Samaja’s jaaroverzicht 2016 | Samajatalk

  15. Pingback: Golden Circle | Samajatalk

Geef een reactie

