Het land van de watervallen

Wat we in IJsland bijna elke dag tegenkwamen, waren absoluut prachtige watervallen in alle maten en modellen. Ik heb er 10 uitgekozen, in willekeurige volgorde, zo krijg je al een goed idee van wat we ginds allemaal gezien hebben.

1. Öxarárfoss

De Öxarárfoss maakt deel uit van het Thingvellir National Park, waar onder meer de roots van het IJslandse parlement liggen en waar het Noord-Amerikaanse en het Euraziatische continent elkaar raken. Het was de eerste grote waterval die we in IJsland zagen en dus verdient die zeker een plaatsje in onze top 10.

2. Gulfoss

Later die dag zagen we langs de zogenaamde Golden Circle de Gulfoss, een grote waterval met twee drops die behoorlijk wat indruk op ons maakte. Toen we uit de auto stapten, regende het hard en tijdens ons wandeling langs de waterval ging dat over in een zondvloed. We werden doornat van de regen en van de spray van de waterval. Op dat moment konden we erom lachen en het gaf de waterval een extra woest kantje. Achteraf waren we minder blij, toen onze wandelbroeken doorweekt waren en we zo in de auto moesten gaan zitten. Ook mijn fototoestel deed achteraf raar, waarschijnlijk door al dat water… Je kon hier ongelofelijk dicht bij de waterval komen, wat wel vaker het geval is in IJsland. Ze vertrouwen er hier op dat je je gezond verstand gebruikt.

3. Seljalandsfoss

De derde dag van ons verblijf reden we langs de zuidkust en het eerste wat we tegenkwamen waren twee bekende watervallen. De eerste op de route was de Seljalandsfoss, die je al vanaf de weg langs de kust ziet liggen. Het leuke is dat je achter deze waterval door kan wandelen, wat het toch allemaal wat specialer maakt.

4. Gljúfrafoss

Even verderop vonden we nog een andere waterval, de Gljúfrafoss, verscholen in een soort grot/kloof. Prachtig om te zien en veel kalmer dan de Seljalandsfoss, want niet iedereen waagt zich aan de klautertocht over de stenen in het riviertje om er te geraken.

5. Skogafoss

De tweede grote waterval die dag was de Skogafoss. Ook hier verdrongen hordes toeristen zich om dit wonder der natuur te aanschouwen. Je kan zo dicht gaan als je maar wil (of toch bijna), maar mijn fototoestel had al wat afgezien van de spray van de andere watervallen en ik wilde het lot niet tarten en bleef dus op een veilige afstand.

6. Svartifoss

Voor de Svartifoss waterval hebben we een ferme inspanning moeten leveren. Hij bevindt zich in het Skaftafell National Park en de wandeling ernaartoe is een kleine 2 kilometer. Op zich lijkt dat een eitje, maar het pad gaat twee kilometer lang naar omhoog. Vooral het begin is ongelofelijk steil. Ik moest verschillende keren stoppen om op adem te komen, mijn zwakke achillespezen schreeuwden op het einde weer moord en brand en ik sta op alle foto’s met een knalrode kop. Leuk was het niet, maar achteraf gezien ben ik wel blij dat ik het gedaan heb, want het is toch een behoorlijk indrukwekkend zicht.

7. Dettifoss

Naast de Golden Circle heb je in IJsland ook een Diamond Circle, een gebied in het noordoosten waar een en ander te zien valt, waaronder een aantal watervallen. De bekendste is de Dettifoss, een monster van een waterval die met zoveel kracht neervalt dat de spray de diepte van de val eigenlijk compleet maskeert. Je kan aan beide kanten van de waterval wandelen. Aan de ene kant geraak je er met een prima weg in asfalt en een wandelpad, terwijl je aan de andere kant een stoffige en slecht onderhouden gravelweg moet trotseren en het wandelpad eigenlijk gewoon bestaat uit geklauter over de rotsen. Maar zo geraak je wel een pak dichterbij. Aan de ruwere kant zagen we ook meer regenbogen in de spray, wat ik helemaal geweldig vond.

8. Godafoss

De Godafoss maakt ook nog deel uit van de Diamond Circle, al ligt die toch een eind van de Dettifoss verwijderd en is het volgens mij aan een andere rivier. Hier is het water lichtblauw, wat het pakken mooier en fotogenieker maakt dan de Dettifoss. Hij was ook een stuk gemakkelijker te bereiken.Ik denk dat dit mijn favoriet is, al verandert dat nogal eens :-).

9. Kirkjufellsfoss

Deze waterval met een naam die ik maar niet kon onthouden ligt op het Snaefelssnes schiereiland en zou tot de meest gefotografeerde plekken van IJsland behoren, vooral omdat er een gigantische rots naast ligt, die bijzonder fotogeniek is. Wij bevonden ons niet op de juiste plek om beiden op dezelfde foto vast te leggen, dus je krijgt ze apart te zien ;-). De waterval zelf is misschien niet de meest indrukwekkende, maar het is het landschap errond dat het plaatje compleet maakt.

10. Hraunfossar

Op de voorlaatste dag, zagen we de laatste waterval van onze trip, de Hraunfossar. Een beetje anders dan de andere met de vele kleine straaltjes water over de rotsen.

Ik vond het alleszins prachtig en leuk om eens iets anders tegen te komen.

We kwamen onderweg ook talloze watervallen tegen, grote en kleine, waarvan we de namen alweer vergeten zijn. Vaak heb je die wel voor je alleen en ze zijn ook dikwijls even mooi als de grote toeristentrekkers.

Welke waterval vind jij de mooiste?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Het land van de watervallen

1. jessieclaes zegt:

WAUW!!! Ijsland staat zo hard op onze travel wishlist! Zalige foto’s zeg!

2. Eilish zegt:

Ik ga voor de tweede, al moeten de andere niet echt onder doen. Werkelijk prachtige landschappen allemaal!

3. greet zegt:

Prachtig! Ik kies voor Gulfoss. Daar was ik zelf ook behoorlijk van onder de indruk. Je foto van Godafoss is ook wel indrukwekkend.

4. meisje zegt:

Wauwie!
    Ze hebben allemaal wel iets, maar de prachtige rotsen (die hebben waarschijnlijk ook een naam) van de Svartifoss vind ik indrukwekkend. Ik hoop daar toch ooit eens zelf te staan 😉

5. LJ zegt:

Wauw!!! Zoveel water 🙂 Ik vind nr 8 wel graaf, zo blauw, precies of je bent op een tropisch eiland!

6. Zij zegt:

Wow! De ene al mooier dan de andere! Prachtig!
    Daar zou ik ook wel eens graag naar toe gaan 🙂

7. kaybe610 zegt:

Waauw zeg… De foto’s op zich zijn al indrukwekkend… wat moet dat dan wel niet ‘live’ zijn?! De mooiste vind ik Godafoss… misschien komt dat wel door de blauwe lucht dat het nog mooier toont. Ik vind die prachtige verticale wand van Svartifoss ook de moeite!! Mooi hoor. Groetjes, Kathlee

8. Mrs. T. zegt:

Ziet er allemaal wel heel erg mooi uit!

9. Elaintje zegt:

Wauw, heel mooi en indrukwekkend! Misschien moet IJsland toch op mijn wishlist komen.

10. sandravda zegt:

Prachtig! De mooiste vind ik Godafoss! De kleuren zijn super!

11. Flavie zegt:

Wauw! Prachtige foto’s!

12. Kris10 zegt:

Ik zou eens ter plekke moeten gaan kijken :p Dat ziet er toch nog anders uit dan op foto he 🙂

13. Weekend zegt:

Wat een prachtig land is het toch! Voorlopig kan ik dit enkel concluderen aan de hand van foto’s … Hopelijk ooit in het echt!

14. Waaw, wat een prachtige natuur, wat een foto’s! Ik ben verschillende keren op en neer gescrold, maar ik kan echt niet kiezen welke ik de mooiste vind 🙂