Fast forward, please

Weet u nog hoe ik hier zei dat ik de fast forward knop zou willen vinden? Vandaag wil ik hem niet alleen vinden, maar er gelijk een zot op rammen, dat we toch alsjeblieft snel november zijn en deze miserie helemaal achter de rug is. De laatste loodjes wegen ook deze keer het zwaarst.

We zijn de verhuis al aan het plannen, de oplevering is volgende week en begin oktober worden we eigenaar van het huis, dus het is tijd om in actie te schieten. Onze boeken en DVD’s zijn al ingepakt, de bananendozen staan tot aan het plafond gestapeld in de tweede slaapkamer en we hebben zelfs al een heuse verhuis/schilderplanning opgemaakt.

Gisteren bleek echter dat we onze planning gewoon in de prullenmand mogen gooien. Een week voor de oplevering heeft de loodgieter immers ineens ontdekt dat er nog geen waterteller aanwezig is in het huis en dat de aansluiting van het water dus nog niet geregeld is. Wat volgde was te gek voor woorden. De contactpersoon van de aannemer begon tegen ons te briesen dat wij dit hadden moeten regelen en we dat nu ook zo snel mogelijk moesten doen. Say what? Wij zijn nog geen eigenaar en kopen eigenlijk gewoon een nieuwbouw, dan moeten we toch zeker zelf de wateraansluiting niet gaan regelen? Na lang discussiëren, bleek dat wij gelijk hadden. Eerst ontkende hij met klem dat hij de aansluiting voor de buren wel geregeld had. Om dan later in de namiddag ineens op de proppen te komen met een heel ander verhaal. Blijkbaar heeft hij wel degelijk alles aangevraagd voor de buren en voor onze woning, om dat dan voor de onze stop te zetten. Toen was het plan immers nog om slechts 1 woning al af te werken als kijkwoning. En omdat wij die andere wilde, zijn wij nu dus de klos. De loodgieter had wel gezien dat er geen waterteller was, maar vond het tot gisteren niet nodig om daar iets van te zeggen. Hetzelfde geldt voor een van de andere medewerkers die de werft opgevolgt, die leek helemaal uit de lucht te vallen. Dat hou je nu toch niet voor mogelijk?

Je zou verwachten dat er excuses kwamen voor de verwijten naar onze kant toe, maar niets van dat alles. Meer nog, ze zeiden dat ze het gewoon over het hoofd gezien hadden en wij dit nu maar moeten regelen, want de aannemer wil niet dat het nu nog op zijn naam moet geïnstalleerd worden, want ‘hij is niet goed met papieren’… We hebben gelukkig wel de nodige documentatie gekregen, maar mogen nu dus alles zelf regelen met Farys. En dat belooft nog veel miserie en vragen met zich mee te brengen. We hebben geprotesteerd, ons kwaad gemaakt, drie keer gevraagd of we de aannemer zelf konden spreken, het slachtoffer uitgehangen, maar niets hielp. Wij moeten het regelen. Punt. Het gaat volgens Farys nu al 6 tot 8 weken duren, dus hoe langer we discussiëren, hoe later we water gaan hebben en hoe later we kunnen verhuizen. We hadden 28 oktober voor ogen, maar dat zal al niet meer lukken.

En dan hebben we nog het probleem van de kosten ook. De buren zeiden dat zij de kosten van de aansluiting niet moeten betalen hebben. De aannemer heeft dat gedaan voor zij eigenaar werden en ook zelf betaald. Omdat wij het zelf regelen, gaan wij wel moeten betalen. We hebben direct gezegd dat de aannemer de kosten moest dragen en dan begonnen ze daar ook al lastig over te doen. Dus ja, die oplevering van volgende week zal niet bepaald gemoedelijk verlopen. Eerlijk gezegd zou ik ze liever uitstellen, want ja, het water gaan we niet kunnen testen. Maar we staan op dat vlak met onze rug tegen de muur, want we zijn aan een strikte timing gebonden door de bank. Het enige dat we kunnen doen is geld achterhouden bij de notaris, maar daar moet de aannemer zelf ook akkoord mee gaan.

Man, een nieuwbouw kopen moet je toch ook niet voor je gemak doen! Ik weet wel dat het uiteindelijk in orde zal komen, het is heus niet onoverkomelijk. Maar het maakt me zo kwaad dat je machteloos met je rug tegen de muur wordt gezet en niet anders kan dan toegeven. En dat ze dan nog doen alsof het onze fout is ook, dat maakt me al helemaal razend. Wie denken die mensen wel dat ze zijn?

Voor moest u het nog niet doorhebben, ik moest even ventileren ;-).

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Fast forward, please

  1. Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen…. adem. Da’s mijn plan momenteel 🙂 Maar ik ben in ieder geval héél blij dat wij een nieuwbouw hebben die de voorbije 4 jaar al bewoond werd door de eerste eigenaars! Courage, hier branden de kaarsjes!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik ga mijn ma eens naar de heilige Rita sturen om een kaarsje te branden, dat is voor de hopeloze gevallen ;-).

      Like

      • Haha, da’s waar! Ik moet die van mij ook dringend eens naar de clarissen sturen met eieren, dat zou goed weer verzorgen voor de trouw dan, blijkbaar.

        Liked by 1 persoon

        • Samaja zegt:

          Mijn mama wilde dat ook per se doen. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar we hadden goed weer op onze trouw. Zo’n 21 graden, dus gelukkig ook niet te warm en toch warm genoeg om de receptie buiten te doen :-).

          Like

          • marliese9 zegt:

            Nope, ik ben ook naar de Clarissen geweest en wij hadden rotweer op onze trouwdag :-). Ik heb wel achteraf een mailtje gekregen van de Clarissen. Ik had nl. ergens gelezen dat ze niet graag eieren meer kregen en had hen op voorhand gemaild met de vraag waar ik hen dan wel een plezier kon mee doen. Maar eieren waren goed. Het waren trouwens die van Boom, die zijn hip, hebben een vlag van Tomorrowland op hun domein en zijn ook eens de dag voor het festival het terrein gaan bezoeken. In hun mailtje na onze trouwdag stond dat het weer reeds voorspeld was. Je bent dus gewaarschuwd als Frank Deboosere een voorspelling gedaan heeft, is er geen goddelijke interventie meer mogelijk :-)! Maar wel sympathieke dames dus die Clarissen.

            Liked by 1 persoon

  2. Moeilijk om dit “leuk” te vinden, maar ik vertrouw erop dat het in orde komt

    Liked by 1 persoon

  3. Conny zegt:

    Het is lang geleden dat ik nieuwbouw heb gekocht, maar ik weet dat hier in Nederland de woning niet mag worden opgeleverd als bepaalde zaken (nog) niet in orde zijn. Daar moet de aannemer dan voor zorgdragen. Ik moet zeggen dat mijn ervaringen met Belgische aannemers of onderaannemers ook niet erg positief zijn. Een wateraansluiting lijkt mij een vrij noodzakelijk iets. Maar hoe zoiets in België verloopt weet ik niet. Ik hoop voor je dat je het toch snel voor elkaar kunt krijgen.
    Overigens gebruik ik mijn blog ook om te ventileren! En dat moet ook kunnen!
    Sterkte!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Goh, idealiter zouden we de oplevering uitstellen, maar de bank heeft ons strikte termijnen opgelegd dus we kunnen niet anders dan ermee doorgaan. Dan noteren we gewoon alle opmerkingen en dan moet hij die wettelijk gezien ook in orde brengen. Het is niet ideaal, maar zo krijgt hij dus ook geen vrij spel.

      Like

  4. Pffff daar ben je mooi klaar mee!

    Liked by 1 persoon

  5. Wat een gedoe, ik hoop dat jullie het snel voor elkaar kunnen krijgen. En niet op eigen kosten. Vreemd dat dit zo maar kan zeg. Succes!

    Liked by 1 persoon

  6. Evi zegt:

    Jeetje ik ging er eigenlijk ook wel van uit dat als je een nieuwbouw koopt die dingen allemaal geregeld zijn. Anders kan je evengoed zelf gaan bouwen. Ik duim dat alles snel in orde komt en jullie niet al te vaak meer voor dergelijke onaangename verrassingen komen te staan.

    Liked by 1 persoon

  7. Flavie zegt:

    Om moedeloos van te worden, hopelijk komt het allemaal snel in orde!

    Liked by 1 persoon

  8. Zij zegt:

    O’ nee! Hoe vreselijk allemaal 😦
    Ik heb zo meer en meer het gevoel, dat mensen nooit meer nadenken bij wat ze doen. Hoe kunnen ze nu vergeten om een watermeter te laten plaatsen? Dat hoort toch zo te gebeuren bij elke nieuwbouw!
    Verlies de moed niet. Ventileer hier maar goed.
    (((knuffel)))

    Liked by 1 persoon

  9. LJ zegt:

    Hoe meer ik jouw verhalen lees, hoe harder ik ervan overtuigd ben dat ik niet nooit jamais de ma vie wil bouwen 🙂 Al die stress! Nog veel succes zenne.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      En we bouwen dan eigenlijk nog niet zelf, maar kopen een nieuwbouw aan. We hebben wel zelf gezegd dat we de materialen wilden kiezen en hebben ons daar miserie mee op de hals gehaald. Onze buren hebben gewoon het huis gekocht zoals het was en die hadden zoveel miserie niet…

      Like

  10. Pingback: Good things – september | Samajatalk

Geef een reactie

