Stoppen met roken

Ik ben geen fan van sigaretten. Sorry voor de rokers die hier meelezen, maar ik heb er een grondige hekel aan. Ik heb slechte longen en reageer zeer slecht op rook, wat uiteraard niet helpt. Groot was dan ook mijn ontgoocheling toen ik de echtgenoot leerde kennen en hij een roker bleek te zijn. Al een geluk dat hij wilde hij stoppen. Ik heb hem daar niet toe gedwongen, hij heeft daar zelf het initiatief voor genomen en daar ben ik nog steeds heel blij om. Het begin was moeilijk, maar na zo’n drie maanden was hij van de sigaretten af. Achteraf gezien was dat een hele straffe prestatie van hem, zeker omdat hij toen nog thuis woonde en zijn beide ouders ook roken. Gelukkig gebeurde dat in de garage en niet binnen in huis, maar toch, hij werd er alle dagen mee geconfronteerd.

Nu hij er al jaren vanaf is, is hij helemaal omgeslaan en serieus anti-sigaret geworden. Hij probeert zijn ouders al een hele tijd te overtuigen om ook te stoppen, maar ze doen alsof ze het niet horen. Schoonmoeder verzint allerlei excuses en zegt altijd maar opnieuw dat ze echt niet zoveel meer rookt en zijn vader weigert om erover te praten en gaat gewoon weg als de echtgenoot er iets over zegt. Elke winter heeft zijn moeder problemen met haar longen, die grotendeels te wijten zijn aan de sigaretten en de longcapaciteit van zijn vader is stilaan bedroevend te noemen. De echtgenoot maakt zich daar dan ook zorgen over.

Een paar jaar geleden overleed een van de nonkels van de echtgenoot, een verstokte roker. Het was voor iedereen duidelijk dat de sigaretten op zijn minst hadden bijgedragen aan de ziekte. De echtgenoot greep dit aan om zijn ouders er nogmaals over te spreken, maar zonder resultaat. Vrijdag kregen we het nieuws dat een van de andere nonkels van de echtgenoot een hartaanval gekregen heeft en zijn aders volledig dichtgeslibd zijn. Hij is voorlopig nog in leven, maar het ziet er niet goed uit. Zoiets doet je natuurlijk nadenken. Opnieuw zit de echtgenoot in met zijn ouders. Ze laten zich medisch redelijk goed opvolgen, maar vooral zijn vader rookt nog steeds als een schoorsteen.

Hij zegt dat hij er opnieuw met hen over wil spreken, maar ik denk dat het niets zal uithalen. Roken is voor hen zo’n gewoonte, zo verweven met hun dagelijkse bezigheden, dat ik me niet kan inbeelden dat ze ooit de wilskracht gaan vinden om definitief te stoppen. Ze hebben hun hele volwassen leven gerookt, dat leer je niet zomaar af. Het kan, want er is zo’n voorbeeld in de familie van een oom die plots van dag op dag gestopt is omdat zijn beste vriend enorm ziek werd en hij dat als een soort laatste waarschuwing zag om er zelf mee op te houden. Maar toch, ik denk dat zo’n voorbeelden schaars zijn. Ik vrees dan ook dat we niets kunnen doen en de echtgenoot er zich zal moeten bij neerleggen.

Wat denken jullie, is het mogelijk om na zoveel jaren te stoppen met roken? Zouden jullie blijven aandringen in de echtgenoot zijn plaats?

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Stoppen met roken

  1. Hey Girllll! Ik ben ook tegen roken. Yes! Definitly! Of course is het mogelijk om na jaren te stoppen. Waar een wil is, is een weg, Right? makkelijk zal het niet worden maar impossibe is het ook niet. Wat ik wel denk is dat de beslissing genomen moeten worden door de persoon zelf. En als de persoon zelf het belang er niet in ziet tja…dan heeft het niet zoveel nut om de persoon er steeds op aan te spreken. De stap moet echt door de persoon zelf genomen worden.
    Althans,…That’s way that i see it..

    Have a Nice Week Girl! 😘

    Hugzzzz Miss B.💋

    Liked by 1 persoon

  2. Falderie zegt:

    Je kan dat wel eens zeggen, maar de beslissing om te stoppen moet toch door henzelf worden genomen denk ik. Blijven aandringen en erop terugkomen… Beginnen zij dat niet stilaan verschrikkelijk irritant te vinden? 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      T zal wel zijn! Ze denken dan ook nog eens dat ik de echtgenoot ertoe aanzet om erover te beginnen zagen, maar dat is dus niet zo. Niet moeilijk dat ik niet populair ben bij mijn schoonfamilie, ze denken allemaal verkeerde dingen over mij ;-).

      Liked by 1 persoon

  3. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik vind dit zo moeilijk… Wij zijn zelf helemaal anti en hebben ook nooit gerookt!
    Hebben 3 prachtige kinderen, nooit problemen met ze gehad en zeer open opgevoed, ook nu zijn we een open en hecht gezin. Ze hebben maar 1 probleem, ze roken allemaal 😢😢
    Moeilijk omdat allebei mijn ouders kanker hebben, mijn mama eraan overleden is en mijn zus ook kanker heeft.
    Maar ze moeten dit zelf beseffen en kunnen alleen zelf stoppen.
    (Mijn ouders hebben trouwens nooit gerookt en mijn zus ook niet)
    Moeilijk!

    Liked by 1 persoon

  4. Mijn schoonmoeder rookt ook zwaar. Ze heeft meerdere pogingen genomen om te stoppen maar kreeg daar zo’n heftige stressreactie op dat dat bijna enger was dan het roken zelf. Ze rookt al 60 jaar, is echt op leeftijd. Ik ga het niet meer van haar vragen of eisen dat ze stopt. Ze heeft zo veel meegemaakt in het leven, dat sigaretje is haar troost. Niet gezond, allerminst, maar gezien de stopstress en de lange tijd die dat neemt, op haar leeftijd de beste balans. Dus nu geven we haar tips om minder te roken (buiten, uitstellen etc).
    Ik rook zelf ook niet, krijg er zware hoofdpijn van, maar het is wel ieder zijn eigen keuze. En leven ❤

    Liked by 1 persoon

  5. Ik denk aandringen niet zoveel zin heeft. Iemand zal eerst zelf een knop om moeten zetten om te kunnen stoppen. Daarnaast vergt het veel discipline. Iemand moet dus echt wel vanuit zichzelf gemotiveerd zijn.

    Liked by 1 persoon

  6. Kris10 zegt:

    Wat jammer dat ze zelf niet (in)zien dat ze slecht bezig zijn. Zijn ze dan niet fier op hun zoon omdat hij gestopt is met roken? Dat hij al X jaar niet meer rookt is misschien een positieve aanleiding om er nog eens over te praten? Maar als ze het zelf niet echt willen …

    Liked by 1 persoon

  7. Mijn vader was een kettingroker, ook mijn drie broers roken. Ik ben totaal anti. Het is ongezond, het stinkt vreselijk en de mensen rond he moeten ‘meegenieten’. Volgens mij is afkicken mogelijk. Sommigen doen dit in hun kist, anderen laten zich begeleiden en zijn nadien content dat ze hebben doorgebeten…

    Liked by 1 persoon

  8. Zij zegt:

    Die voorbeelden zijn niet schaars. Ik ben er namelijk ééntje van 😉

    Ik rookte van mijn 18 jaar en eigenlijk best veel.. tot nu zo’n zeven en een half jaar geleden. Toen stond ik ‘ s morgens op en heb niet, NOOIT meer gerookt. Zo zonder voornemens, zonder wat dan ook.. het leek wel een ingeving 😉

    En nu.. nu ben ik zo anti-rook, dat ik het echt niet meer kan hebben. Ik ga zelfs niet op een terrasje zitten als er gerookt wordt. Ik word misselijk als ik in de parking van Colruyt kom, waar men steeds staat te roken. En ik ruik het op kilometers afstand als er iemand gerookt heeft.

    Ik probeer nu elke dag mijn zoon te overhalen om te stoppen. Frustrerend is dit! Dus ik begrijp je echtgenoot heel erg goed.

    Liked by 1 persoon

  9. Mijn vriend rookt helaas ook. Hij is al een paar keer gestopt, maar houdt dat dan nooit langer dan een paar maanden vol. Ik heb mij er al bij neergelegd, maar stimuleer het zeker als hij wil stoppen. Wij hebben eigenlijk ieder onze verslaving (ik snoep graag en weeg bijgevolg te veel), dus als ik niets aan de mijne doe, hoeft hij ook niets aan de zijne te doen.
    Wat ik de afgelopen jaren vooral geleerd heb, ik dat je enkel voor jezelf kan stoppen (met roken, maar ook met snoepen), ik verwacht dus niet dat je vriend zijn vraag veel effect gaat hebben bij zijn ouders …

    Liked by 1 persoon

  10. kaybe610 zegt:

    Allebei mijn ouders zijn verstokte rokers… mijn moeder wordt 70 en rookt sinds ze 19 is, mijn vader wordt 73 en rookt sinds hij 14 is… Ik wil niet weten hoeveel geld ze op die manier al in brand hebben gestoken!!! Mijn papa heeft een 18-tal jaren geleden nochtanseen serieuze waarschuwing gehad (overbruggingen), maar hij is toch maar een paar maanden gestopt met roken en dan al terug begonnen!!!
    Mijn beide zussen roken ook. Ik niet. Nooit gedaan eigenlijk (buiten eens een experimenteel sigaretje). En toen ik in het begin samen was met mijn man (meer dan 25 jaar geleden), zeurde hij steeds hoe hard ik ‘stonk’ naar de rook. Ikzelf was mij daar niet van bewust. Iedereen rookte binnen, dat was toen de gewoonte, en ik zat maar tussen hen in. Ik kan me dat nu niet meer voorstellen!
    Ik probeer al jaren mijn ouders en mijn zussen op andere gedachten te brengen, maar dat lukt niet hoor. Mijn zussen zijn wel al verschillende keren gestopt, vaak voor meerdere jaren zelfs, maar telkens weer begonnen! Iemand verplichten om te stoppen met roken lukt niet volgens mij. Ze moeten er zelf achter staan vooraleer ze nog maar een poging kunnen ondernemen!

    Liked by 1 persoon

  11. kliefje zegt:

    Blijven aandringen heeft nul zin. Ze weten heus wel hoe slecht het is. De beslissing moet vanuit henzelf komen, staan ze er niet achter, dan heeft eea geen enkele kans van slagen. Stoppen is zeker zinvol, ook nog op die leeftijd! Absoluut.

    Liked by 1 persoon

  12. Mrs. T. zegt:

    Mijn vader is een jaar of drie geleden gestopt. Helemaal uit zichzelf. Mijn pa is nu 73 jaar. Dus het kan wel. Al moet de roker het wel zelf willen.

    Liked by 1 persoon

  13. Bernadette zegt:

    Ik heb longemfyseem en het is verschrikkelijk. Eigen schuld dikke bult. Ik heb 40 jaar gerookt en heel dikwijls willen stoppen en het wou maar niet lukken. Vier jaar geleden is het dan toch gelukt en heb ik mijn laatste sigaret gerookt. Maar spijtig genoeg was ik te laat. Ik kan nu geen 20 meter stappen zonder naar adem te happen, ik heb wel het geluk dat ik bij mijn dochter inwoon en ik heel veel hulp krijg. Ik ben 67 jaar en kan echt bijna niets meer. Mijn longen zijn kapot.

    Liked by 1 persoon

  14. Sabine zegt:

    Goed geschreven!! Natuurlijk kan stoppen altijd, maar het blijft een verslaving, waarbij de mensen lichamelijk afhankelijk zijn…hun hersenen blijven vragen om meer, en dat is moeilijk te weerstaan. Toch denk ik dat als ze het echt willen en zich wellicht laten helpen, het wel kan. Maar dan moet dat eerst uit henzelf komen….

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ja, dat is net het probleem… Zij halen zelfs excuses aan waarom roken goed zou zijn. En dan vinden ze natuurlijk voorbeelden van mensen die als roker toch heel oud geworden zijn. Tja…

      Like

  15. Liese zegt:

    Ik denk dat ze zelf maar al te goed weten wat de gevolgen zijn v roken. Erop aandringen zal weinig uithalen als ze hier zelf niet voor open staan vrees ik….

    Liked by 1 persoon

  16. Conny zegt:

    Ik heb zelf nooit gerookt en daar ben ik blij om. Mijn ouders rookten ook en mijn vader zelfs tot aan zijn dood. Hij is gestorven aan longkanker. Hij zei ook altijd dat het geen nut meer had om te stoppen. Hij is wel sterk minder gaan roken. Tja, lastig hoor om iemand te overtuigen hoe jammer ook.

    Liked by 1 persoon

  17. sandravda zegt:

    In ons gezin rookt gelukkig niemand. Het kan toch zo stinken. Toch denk ik dat het niet veel uithaalt om iemand proberen te overtuigen om te stoppen. Men moet zelf heel gemotiveerd zijn en dan lukt het wel.

    Liked by 1 persoon

  18. Ik ben ook tegen roken en gelukkig aan begonnen. Mijn moeder rookte ook, een pakje per dag. Vorig jaar in oktober is ze gestopt en ze denkt vaak aan herbeginnen. Wat ik iedere keer afraadt. Vandaag heb ik haar een kaartje gestuurd om vol te houden. Ik hoop écht dat ze het volhoudt.
    Ik snap ook dat het heel moeilijk is om te stoppen, omdat het voor hen ook iets rustgevend is.

    Liked by 1 persoon

  19. Flavie zegt:

    Mijn vader stak de ene sigaret aan met de andere… tot ze vorig jaar longkanker bij hem vastgesteld hebben. Van zodra de dokter de diagnose zei is hij gestopt met roken en sindsdien heeft hij geen enkele meer aangeraakt.
    Zelf ben ik tegen roken… zeker de geur… jakkes!
    Een collega-vriendin (35) heeft ook aders die dichtslibben deels door het roken, maar ik vrees ervoor dat ze het ook niet zal kunnen laten om te roken… het is en blijft een verslaving voor sommigen.

    Like

  20. LJ zegt:

    Ge moet u niet verontschuldigen voor uw niet-fan-zijn, roken is gewoon ongezond, en het is kei-asociaal van een roker om te roken waar andere mensen bij zijn!
    Verslavingen zijn niet zomaar te stoppen. En een ander overtuigen om te stoppen werkt al helemaal niet… ze moeten het zelf willen, zelf de klik maken, zelf de stap durven zetten. En dan nog is het geen garantie dat het lukt. Eens verslaafd, altijd verslaafd.. Als zoon zou ik mijn ouders er ook over blijven aanspreken, en benadrukken dat ik bezorgd ben om hun gezondheid en dat ik liever niet wil dat ik ze te vroeg zou moeten afgeven! (Beetje inspelen op hun gemoed, hehe.)
    Moest je toch ooit kinderen nemen, is dat het ideale drukkingsmiddel: als je niet stopt met roken, komen de kinderen niet binnen!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      De echtgenoot zijn zus heeft al kinderen en ze generen zich dus absoluut niet om in het bijzijn van die kinderen te roken. Ze roken dan wel niet binnen in huis, maar wel in de garage of als ze samen buiten zitten. We hebben ze vorige week gezien en door alle emoties roken ze nu nog meer!

      Like

Geef een reactie

