De Rode Neuzen Tag

Miss Pixie kwam met het voorstel om te bloggen voor Rode Neuzen Dag, een initiatief van o.a. VTM en Q-Music om meer psychologische hulp te bieden aan jongeren en het taboe rond psychische problemen te doorbreken. Aan zo’n goed doel draag ik graag mijn steentje bij! Ik vul dan ook met plezier deze tag in.

untitled

Ik zet mijn Rode Neus op omdat … ik zelf een heel moeilijke puberteit heb doorgemaakt en daarin niet serieus werd genomen door mijn ouders of zus. Als ik het moeilijk had, verweten ze me dat ik maar eens naar een psychiater moest gaan en schilderden ze me af als een hysterische puber die overdreef. Meer aandacht voor mentale problemen bij jongeren is dan ook absoluut nodig. Vandaag meer dan ooit. Er zijn nog teveel mensen die het wegwuiven als hormonaal gedoe.

Op deze momenten ging ik over de streep … Ik werd in mijn puberteit gepest omdat ik wat zwaarder was. Ik was niet eens echt zwaarlijvig, maar bij ons op school waren die paar extra kilo’s al voldoende om de gemeenste dingen naar mijn hoofd te slingeren. Het beheerste mijn leven op een bepaald moment zo erg dat ik met zelfmoordgedachten rondliep. Enkel dankzij het schrijven in mijn dagboek en de steun van mijn beste vriendin (die niet bij me op school zat) ben ik er iets of wat bovenop geraakt. Het heeft echter jaren geduurd, tot mijn laatste jaar aan de universiteit, vooraleer ik een beetje tevreden was met mezelf en ik het min of meer achter me kon laten. Al blijft het voor altijd een gevoelig punt. Ik heb het programma “Over de streep” vorig jaar op VTM gezien en heb tranen met tuiten gehuild. Een mooi initiatief dat me echt heel erg verbaasd heeft. Ik vrees dat ik op mijn school gewoon uitgelachen zou geweest zijn tijdens zo’n sessie, maar hier ging iedereen heel respectabel met elkaar om. Knap!

Dit is hoe ik omga met moeilijke momenten … Ik schrijf het van me af, in mijn dagboek of op mijn blog. Ik kan altijd ventileren bij mijn echtgenoot of bij vriendinnen. Erover praten helpt. Muziek kan overigens ook echt helend werken.

Deze persoon staat altijd voor mij klaar … Mijn echtgenoot, zonder twijfel. Hij steunt me altijd, ook al zou hij niet alles op dezelfde manier aanpakken. Er zijn ook een aantal vriendinnen waarvan ik weet dat ze er voor me zijn, altijd. Op moeilijke momenten is die steun zo belangrijk.

Een positieve gedachte om mee af te sluiten … Hoe erg de dingen ook lijken, ooit gaat het voorbij en wordt het beter. Aarzel niet om erover te praten, tenslotte zijn er meer mensen die zich in hetzelfde schuitje bevinden dan je zou denken. Je bent niet alleen!

Alle info over Rode Neuzen Dag vind je hier.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op De Rode Neuzen Tag

  1. Mrs. Brubeck zegt:

    Super! Hoe meer ondersteuning hoe beter! Wij zijn er zelf actief bij betrokken!
    Leuk om je weer wat beter te leren kennen. 😀😀

    Liked by 1 persoon

  2. Krop in de keel… Heel mooi logje!

    Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Super dat je dit initiatief mee onder de aandacht brengt! Meer openheid over psychische problemen kan zoveel mensen helpen.

    Liked by 1 persoon

  4. Zij zegt:

    Heel mooi en vooral heel ontroerend geschreven.
    Fantastisch, dat je er aan mee doet.
    Ik zou ook wel willen, maar ik hou mijn blog liever uit ’t vizier 😉

    Liked by 1 persoon

  5. SANDRA zegt:

    Wij hebben vandaag een rode neus gekocht!

    Liked by 1 persoon

  6. Zo jammer dat je zo gepest bent! En wat een geluk dat die beste vriendin er toen was (en de echtgenoot nu; lang leve echtgenoten/lieven die altijd klaarstaan!).

    Liked by 1 persoon

  7. Evi zegt:

    Wat moedig dat je hierover durft te schrijven! En fantastisch dat je aan dit initiatief meewerkt!

    Liked by 1 persoon

  8. Astrid zegt:

    Tjonge wat herkenbaar! Ik ben in mijn puberteit ook gepest en had veel psychische problemen. Helas werd ook ik hierin erg veroordeeld en niet serieus genomen. Het ergste vind ik dat mijn problemen als aandachttrekkerij werden gezien. Ten eerste is aandacht een normale menselijke behoefte en ten tweede kiest niemand ervoor om psychische problemen te krijgen. Ik ga deze tag ook invullen.

    Liked by 1 persoon

  9. LJ zegt:

    Amai, je antwoord op de eerste vraag is al meteen raak. Hoe herkenbaar…. Ouders beseffen vaak niet hoe hard ze hun tiener kunnen kwetsen. Tenminste, ik kan alleen maar hopen dat ze het niet beseffen.

    Liked by 1 persoon

  10. Hilde zegt:

    Ook dit jaar draag ik – net zoals vorig jaar – graag m’n steentje bij voor Rode Neuzen Dag. Dit initiatief kan ik dus alleen maar toejuichen. Helaas zijn nog tè veel jongeren het slachtoffer van pestgedrag met verregaande gevolgen. Gelukkig had je een vangnet rondom jou, al was dit ook een beklijvend logje. Respect, Samaja.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

