De eerste week

We zijn verhuisd! Voor mocht u het nog niet weten ;-). Na weekends lang schilderen, kuisen, inpakken, dozen sleuren, uitpakken, stressen en Ikea meubels in elkaar vijzen zijn we eindelijk gesetteld. Ik had even een dip toen ik ons appartement zo leeg en kaal zag staan en toen kwamen de tranen. We hebben dan ook de sleutels direct overgedragen aan de nieuwe eigenaars, ik ben nogal een voorstander van de korte pijn. Misschien had ik dat gewoon nodig, een goed potje bleiten om afscheid te nemen. Ik heb daarna niet meer achterom gekeken en focus me nu volledig op ons nieuw huis. Het is misschien niet super groot en hier en daar is het niet helemaal in orde, maar het is van ons!

Ik kan niet zeggen dat we ons al helemaal thuis voelen, dat zal wat tijd vragen. De eerste maanden in ons appartement liep ik verloren en had ik veel ruzie met de echtgenoot, dus in vergelijking daarmee is het nu smooth sailing. We moeten wennen aan al het nieuws, aan geluiden die we niet gewend zijn, aan die voordeur die ik zo moeilijk open krijg en aan het feit dat we nu een tuin hebben maar nog geen tuinhuis of garage…

Ik moet echter het meest wennen aan het feit dat we nu in een halfopen bebouwing wonen. In Gent en omstreken wordt er nogal veel ingebroken en nu voel ik me in zo’n huis ineens enorm kwetsbaar. De eerste nachten sliep ik niet goed, ik lag precies te waken. Er zat al een briefje van de politie in de bus in het kader van een actie tegen inbraken. Onze voordeur werd alvast goedgekeurd, maar ze maakten ons erop attent dat we toch beter ergens licht laten branden als we niet thuis zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat dit me nog ongeruster maakte. Daarom komt er volgende week iemand van een firma langs om te zien of een alarm iets voor ons zou zijn. We hebben heus niet zoveel waardevolle spullen in huis en bijna nooit cash geld, maar ik zal er mij misschien veiliger door voelen.

Naast de plannen voor een alarm, willen we ook graag een dressing en een garage installeren de komende jaren, maar we zullen toch eerst nog wat moeten sparen. De schoonouders hebben ons een kleine som geleend om ons op weg te zetten, maar ik voel me daar toch niet helemaal op mijn gemak bij. Ik zou het gewoon liefst zo snel mogelijk teruggeven en dan op ons eigen tempo sparen en aan onze eigen voorwaarden. Schoonmoeder heeft immers al een paar keer gezegd dat we ons op het huis moeten focussen nu en niet meerdere keren per jaar op reis moeten gaan. Dat ben ik ook niet van plan, maar ik wil toch minstens 1 reisje maken dit jaar. Dat leek ze precies niet te begrijpen…

Het is ook wat wennen aan de nieuwe buurt. De naaste buren kenden we al en daar hebben al een praatje mee gemaakt. Ze vallen mee, maar daarmee is alles ook gezegd. Er is een zekere afstand en vooral de vrouw des huizes lijkt een beetje kort van stof. Het is nog kort dag natuurlijk. Het zijn overigens wel heel stille buren, een groot verschil met die in het appartement. Geen loeiharde muziek die door de muren zweeft, geen gebonk als de buurman zijn vuilbak buiten zet. Zalig! Voor de rest kennen we niemand. Op zich hoeft dat voor mij ook niet en ik ben al helemaal niet het soort persoon dat direct aanbelt bij de buren met een fles wijn om elkaar te leren kennen, maar toch, ik had er misschien meer van verwacht.

Morgen krijgen we voor de eerste keer vrienden over de vloer voor een etentje. Het voelt een beetje aan als een inwijding ;-). Ik kijk er alvast naar uit om me hier nog veel meer thuis te voelen en nog ontelbaar veel etentjes te organiseren.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op De eerste week

  1. Kris10 zegt:

    Hoera! Geniet van jullie nieuwe stekje!

    Liked by 1 persoon

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Je zal je draai wel snel vinden! Wij hadden de eerste maanden ook zo’n “centerparcsgevoel” toen we verhuisd waren!
    Wat dat lenen betreft van familie, ik begrijp je helemaal.
    Het is niet fijn om te moeten horen dat je moet sparen als je eens op vakantie wil!
    Als we in Gent zijn, zullen we aan je denken😀😀

    Liked by 1 persoon

  3. Falderie zegt:

    De eerste dagen in ons huis voelde ik me echt precies een kabouter. Ik kwam ook van een appartement en ineens woonde ik in een volledige huis 🙂

    Zal ongetwijfeld wel snel wennen daar.

    Liked by 1 persoon

  4. Mrs. T. zegt:

    Veel geluk in jullie nieuwe huis!

    Liked by 1 persoon

  5. Zij zegt:

    Ik denk, dat zo’n gevoel heel normaal is. Althans ik herinner me, dat toen wij indertijd verhuisden naar ons huis, dat ik heel erg lang het gevoel had op vakantie te zijn.
    Ik ben ook nog bijna een heel jaar helemaal naar onze vorige woonplaats gereden om boodschappen te doen. Maar nu zou ik hier echt niet meer weg willen uit de gemeente.
    Je ziet.. alles zijn tijd geven.. en dan went het wel 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Wat leuk! Jullie zullen je wel snel thuis voelen 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Hopelijk vind je snel je draai in jullie nieuwe woning. De buren leer je vanzelf wel kennen. 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. sandravda zegt:

    Veel plezier in jullie nieuwe woning! Misschien eens denken aan mechanische beveiliging (extra sloten op ramen en deuren). Vorig jaar hebben ze bij ons willen inbreken (ondanks duidelijk zichtbaar alarmsysteem), maar door de goede sloten is dat niet gelukt!

    Liked by 1 persoon

  9. kaybe610 zegt:

    Geniet maar van jullie nieuwe woning… het is zeker en vast wat raar in het begin, maar het zal wel snel wennen, zeker als jullie meer plaats hebben nu. Wij hebben een 8-tal jaar geleden ons huis verkocht en zijn dan naar ons nieuw huis verhuisd… het afscheid van ons oude huis was niet zo moeilijk. Mijn zus heeft het gekocht, dus we komen er nog heel vaak… en het voelt lekker nog een beetje als MIJN huis!! 😀

    Liked by 1 persoon

  10. Hilde zegt:

    Dat is goed nieuws en alles smoothly verlopen tof zo! Ivm die bewoonde indruk nalaten: met zo’n timer lukt dit heel goed ;-). Take it easy, alles komt wel op z’n pootjes terecht. Geniet van elk moment.

    Liked by 1 persoon

  11. Evi zegt:

    Die eerste dagen en weken is inderdaad wennen maar ik twijfel er niet aan dat het snel een gezellige thuis zal worden. Hopelijk is het etentje goed verlopen? Groot gelijk trouwens dat jullie toch op reis willen gaan, kunnen jullie alleen maar deugd van hebben 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. Hoera, verhuisd! Altijd even wennen, maar dat komt volledig in orde 🙂 En wij hebben het kopen van een huis gecombineerd met trouwen én een huwelijksreis, ik denk dat je schoonmoeder mij helemaal zou hebben buitengesmeten 😉

    Liked by 1 persoon

  13. Flavie zegt:

    Het komt wel goed… nog eventjes wennen en daarna voel je je volledig thuis 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. LJ zegt:

    Wij krijgen ook ZO veel commentaar op het feit dat we veel weggaan. “Zoudt ge niet beter sparen voor een huis”, en dat al jaren lang he. Toen we drie jaar geleden ons appartement kochten, was het ook van gezichten trekken toen we nog geen maand later alweer op het vliegtuig naar Italië zaten. Mijn god, een mens moet toch doen wat-ie graag doet zeker? Waarvoor gaat ge anders werken?
    Heel veel plezier en geluk in jullie nieuwe thuis 🙂

    Liked by 1 persoon

  15. Plan die reis maar gewoon zou ik zeggen. En doe er misschien nog een citytripje bovenop ook 😉 Neen serieus, alsof een huis kopen plots wilt zeggen dat dat het enige is dat nog van belang is…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

