Adieu migraine

Ik ben gestopt met de pil. Aan de mannen die meelezen, het is nog niet te laat om dit snel weg te klikken en gillend weg te rennen :-). Als ik het vertel aan vriendinnen, zie ik direct de hoop in hun ogen dat we eindelijk, EINDELIJK aan kinderen zullen beginnen. Maar dat heeft er echt niets mee te maken. Elke maand opnieuw kreeg ik migraine en allerlei andere soorten hoofdpijn. Het werd ook steeds erger. Als ik eens mijn pil een tijdje doornam om toch een paar maanden op mijn gemak te zijn, mocht ik het de volgende keer zwaar bekopen. Soms verloor ik drie hele dagen aan op de zetel liggen janken en wachten tot de pijnstillers eindelijk eens zouden werken. Ik was het meer dan beu. Bovendien voelde ik me ook altijd zo moe en lusteloos. Ten einde raad besloot ik dus maar eens te stoppen met de pil, gewoon om te zien wat het zou geven.

Vroeger had ik tijdens die leuke dagen van de maand enorm veel buikpijn en krampen. Ik was bovendien zeer onregelmatig, wat al eens tot (compleet irrationele) paniek leidde en vals alarm. Ik ben dus wel degelijk met een reden aan de pil gegaan en heb daar lang voor moeten pleiten bij mijn moeder. Die dacht waarschijnlijk dat alle remmen los zouden gaan na het nemen van de pil, gelukkig bleef ik een brave meid ;-).

15 jaar later heb ik het echter gehad met die hormonen in mijn lijf. Ik besloot dus een kleine twee maand geleden te stoppen en het effect is onmiskenbaar. Ik voel me veel energieker, ik heb geen migraine meer en zelfs mijn gewone ‘weekendhoofdpijn’ is ferm verminderd. Ik ben voorlopig zeer regelmatig, wat het nog steeds mogelijk maakt om een beetje te plannen met vakanties e.d. in gedachten en die buikpijn valt zeer goed mee. Ik heb een iets vettere huid, maar het is niet zo dat ik ineens weer een heleboel puisten krijg. Ik voel me gewoon veel beter. Mijn zus, de wetenschapper, zegt dat het allemaal tussen mijn oren zit, maar dan nog, ik kan alleen maar zeggen dat ik me goed voel.

Het is uiteraard niet allemaal fantastisch. Mijn hormonen zijn precies eens ferm door elkaar geschud en ik heb nogal last van mijn emoties. Voor het minste ben ik in tranen, mijn lontje staat korter en dus schiet ik rapper uit tegen de echtgenoot en de overschakeling kan soms bijzonder snel gaan. Ik voel me precies weer een puber! Hopelijk vlakt dit een beetje af in de toekomst, want ik moet er behoorlijk aan wennen. Tijdens de schilderwerken in het huis was ik op een bepaald moment bijvoorbeeld moe en geïrriteerd door mijn schoonouders en dan ben ik maar buiten gaan staan janken van ellende. Mijn schoonvader schrok zich een hoedje. Ik heb dan maar iets gemompeld over een opkomende verkoudheid en een ellendig gevoel, want ik zou hem alleen maar afgeschrikt hebben met verhalen over hormonen die ping pong spelen in mijn lijf.

Door het feit dat ik een pak emotioneler ben, eet ik ook meer. Ik ben nu eenmaal een emo-eter en dat effect lijkt nu serieus versterkt. Ik zou liefst elke avond een reep Milka chocolade met Oreo stukjes in mijn mond proppen en de vrijdag een zak chips om het weekend te vieren. Ik probeer zo weinig mogelijk van dit alles in huis te halen, want ik wil echt niet verdikken, maar het gaat minder makkelijk dan voorheen. Mijn man is een grote snoeper en hij is dolenthousiast als hij sneukelingen mag meebrengen uit de Colruyt. Ik moet dus de rem erop zetten, want hij gaat dat niet doen. En momenteel is dat wat moeilijk. De grote vraag speelt ook nog steeds door mijn kop, de laatste weken is het weer de moeite qua piekeren, en ook dat heeft een invloed op hetgeen ik allemaal in mijn mond stop. Het is dus opletten, het zou jammer zijn dat ik de migraine vervang door extra kilo’s die me ook niet bepaald gelukkiger gaan maken.

Door de energie die ik nu heb en het wegblijven van de migraine, zijn de andere (relatief kleine) ongemakken het mij zeker waard. Ik kijk uit naar de dag waarop ik me niet meer kan herinneren hoe het voelt om op de zetel te liggen met een hoofd dat uit elkaar lijkt te spatten van de pijn. Ik heb alvast plannen om mijn medicatie ritueel te verbranden!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

37 reacties op Adieu migraine

  1. Eilish zegt:

    Al goed en wel, maar als de grote vraag met neen beantwoord wordt, dan moet er toch anticonceptie zijn?
    Ik heb al jaren (2004) een een Mirena in mijn lijf (http://www.anticonceptie.nl/product/spiraaltje/spiraal-met-hormoon/), veilig, veel minder moodswings en geen menstruatie meer. Wat wil een vrouw nog meer?

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Er zijn nog andere middelen van anticonceptie hé. Het is aan de echtgenoot nu om voor bescherming te zorgen ;-).

      Liked by 1 persoon

      • Caro zegt:

        Ik ben ook aan het denken om de anticonceptie te stoppen (maar ook nog aan het twijfelen ivm kinderwens). De echtgenoot heeft zich al heel duideiljk tegen condooms uitgesproken, dus bij ons wordt stoppen zonder (mogelijk) zwanger te worden wel moeilijk 😉 Als er minder “ingrijpende” tips zijn dan het spiraaltje,dan zijn die welkom !

        Liked by 1 persoon

  2. Joni Van Loo zegt:

    Ik heb weinig last van de pil, maar die ene week per maand: hallo puistjes, moodswings, emo-chocola-ge-eet en gebleit. Dat terzijde 😀

    Liked by 1 persoon

  3. De moodswings heb ik wel, maar voor de rest ben ik zelf (hout vasthouden) gigantisch gelukkig met de pil. Ik was voordien ook héél onregelmatig (lees: twee maand niets, dan plots op 1 maand tijd twee keer, nooit weten wanneer wel/niet) en kan er nu de klok op gelijkzetten. Nadelen heb ik zelf niet echt, dus bij mij blijft hij nog even, maar ik ben superblij dat het jou zo geholpen heeft!
    Trouwens: Milka-bars met Oreo eet ik altijd, of ik de pil nu pak of niet 😉

    Liked by 1 persoon

  4. tinyblogt zegt:

    Een jaar of acht geleden liet ik me steriliseren, moest dus ook niet meer aan de pil. En inderdaad, ook (bijna) geen migraine meer, of toch in elk geval lang niet meer zo erg!

    Liked by 1 persoon

  5. kliefje zegt:

    Even volhouden, de boel normaliseert uiteindelijk echt. Beloofd 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Falderie zegt:

    Dus nu is het voor het zingen de kerk uit?! 😉
    sorry fout mopje…

    Ik zweer bij de pil. De meest fantastische uitvinding die ooit werd gedaan.
    Maar ik heb er dan ook helemaal geen last van…

    Liked by 1 persoon

  7. Mrs. T. zegt:

    Lijkt me een goed besluit. Ik ben ook anticonceptieloos en dat bevalt heel goed. Het was na jaren mijn taak, iets wat manlief over mocht nemen vond ik.

    Liked by 1 persoon

  8. Wat fijn dat dit goed werkt voor je. Ik heb zelf ook migraine als ik ongesteld moet worden. Helaas merk ik geen verschil met het wel of niet nemen van de pil. Ik slik hem nu dus maar drie strips achter elkaar door. Scheelt toch weer 2 keer migraine, haha.

    Liked by 1 persoon

  9. Oh wat een goeie beslissing! Het kan tot een jaar duren vooraleer alles weer op zijn plooien valt. Ik ben vorig jaar gestopt en het heeft zeker 8 maand geduurd vooraleer ik een cyclus had van 3,5 weken. In het begin duurde mijn cyclus 2 weken, 3 dagen maandstonden, 11 dagen niks.

    Liked by 1 persoon

  10. Evi zegt:

    Wel goed dat je migraine erdoor verdwijnt. Heel eerlijk: toen ik mijn pil zowat een jaar lang niet nam door zwangerschap was daar best wel blij om. Mochten we zeker zijn dat we niet voor een 2de kindje willen gaan, dan zou ik overstappen op een spiraaltje of andere vormen van anticonceptie. Maar tot zolang we daar niet uit zijn vrees ik dat ik er wat aan vastzit …

    Liked by 1 persoon

  11. marliese9 zegt:

    Ik dacht altijd dat ik daar geen last van had van die pil. Tot ik daar dus mee stopte om zwanger te kunnen worden. Wat een verademing. Ik was voor de pil regelmatig. Daarna de eerste twee maanden ook en vanaf de derde maand werd ik zo onregelmatig als iets. Dacht toen direct dat ik zwanger was, maar bleek toen niet zo. Door de nasleep van de choriocarcinoom moet ik ze nu nog minstens een half jaar nemen. Maar zodra onze kinderwens vervuld is (met één of twee kinderen, dat moeten we nog zien), ga ik ook voor een hormoonspiraaltje. Geen bloedingen meer en blijkbaar ook veel minder bijwerkingen dan de pil.

    Liked by 1 persoon

  12. Conny zegt:

    Ik ben gestopt toen ik 40 was en ook ik voelde duidelijk verschil. Mijn hoofdpijn werd stukken minder (ik had ook veel last van hoofdpijn) en ik voelde me weer ‘mezelf’. Het enige is dat ik nu vanaf die tijd ‘modder’ met condooms, maar dat went ook. Heb héél even een spiraaltje ingehad, welgeteld twee uur en oh my god, wat deed dát zeer! Ik wilde dat Alien Voorwerp dus zo rap mogelijk uit mijn lijf weg, maar dat is weer een heel ander verhaal.
    Goed voor je dat je bent gestopt. Je zult merken dat er van lieverlee evenwicht komt (tenzij je al in de overgang zit natuurlijk, maar dat denk ik niet….) en dat je je gewoon veel beter gaat voelen. En laat je niet kisten door je omgeving! Denk aan jezelf en niet aan al die anderen met al hun verwachtingen. Overigens veel geluk in je nieuwe woning: mijn verhalen over dat van ons volgen zodra ik weer ‘in de lucht’ ben (ben nu nog met vakantie).
    Groet, Conny (papillon60.blogspot.nl)

    Liked by 1 persoon

  13. Hilde zegt:

    De juiste pil vinden, daar gaat soms een hele zoektocht aan vooraf hé. Ik ga hier niet uitwijden over mijn (verregaande) ongemakken, zij die me al een hele tijd volgen weten dat dit onderwerp heel gevoelig ligt (…). Fijn voor jou dat je knopen hebt doorgehakt.

    Liked by 1 persoon

  14. meisje zegt:

    Ik kan ook helemaal niet tegen hormonen. Momenteel heb ik mijn tweede koperspiraal en ben daar heel goed mee. Maar, bij ons is er geen kinderwens, ik kan dus voor de langere oplossing gaan.

    Liked by 1 persoon

  15. Flavie zegt:

    Ik had jarenlang last van migraine, die elke keer vlugger doorzette en langer bleef hangen. Ik heb jaren gezaagd tegen de gyne om me te laten steriliseren maar die wou niet. Momenteel heb ik al mijn 2e spiraal (Mirena) en ik kan dit echt niet meer missen. Veel minder hoofdpijn, geen krampen/buikpijn meer, niet meer ongesteld… dit is echt een hele opluchting voor mij.

    Liked by 1 persoon

  16. Zij zegt:

    Dat zit echt niet tussen je oren, hoor. Ik had het namelijk vroeger ook, toen ik de pil nam. Hoofdpijn om gek van te worden! Nadat ik gestopt was.. weg hoofdpijn!

    Liked by 1 persoon

  17. LJ zegt:

    Ik zou echt héél graag stoppen met de pil. Ook zo’n vijftien jaar geleden ermee begonnen omwille van Geweldige Buikpijnen die me bovendien zeer onregelmatig volledig vloerden. Maar al die hormonen, ik heb het gevoel dat ze me langzaamaan vergiftigen. Ik ben ooit eens overgeschakeld op een minder ‘zware’ pil en viel toen als vanzelf 10kg, dus ik geloof echt dat hormonen of een teveel eraan een serieuze invloed hebben op je lichaam (en emoties), dat zit dus zeker niet enkel in je hoofd. Maar altijd seks met condoom, nee dank u. Ik heb nog geen ‘gezond’ (= hormoonloos) vervangmiddel gevonden behalve het koperspiraaltje en dat wil ik.niet.in mijn lijf. Brrrr 🙂
    Dus ja. Ik blijf braaf de pil slikken.

    Liked by 1 persoon

  18. Pingback: Samaja’s jaaroverzicht 2016 | Samajatalk

Geef een reactie

