Herfstdip

aesthetic-1798907_1280

Nu de werkweek op zijn laatste pootjes loopt, snak ik naar vrije tijd en wat tijd voor mezelf. Tot het weekend gearriveerd is en ik het gevoel heb dat ik een luie doos ben als ik op de zetel durf liggen. Vorig verlengd weekend hadden we het 1 dag heel erg druk en de volgende 2 waren heerlijk rustig. Er dringt zich natuurlijk altijd wat huishoudelijk werk op, maar voor de rest had ik alle tijd om uit te rusten en wat te genieten van lezen, TV kijken, bijpraten met de echtgenoot. In plaats van dat dan ook te doen, lag ik gefrustreerd op de zetel een potje te janken en chocolade te vreten omdat ik de dag voordien een vriendin bezocht had waarmee ik de klik helemaal kwijt lijk te zijn. Dat was ooit zo’n leuke, grappige vriendin. We hadden altijd plezier samen. Nu heb ik haar een hele avond horen klagen en veroordelingen uitspreken over mensen die anders denken dan zij. Ik herken haar niet meer. Dat maakt me triest. Ik voelde me misbegrepen en gefrustreerd en ja, dan komen de waterlanders.

Mijn werkdagen zijn vermoeiend. Er is veel werk en het is interessant, maar het is dweilen met de kraan open. Mijn nieuwe collega is ook nogal aanwezig en daardoor kan ik me moeilijk concentreren. Ik krijg de helft minder gedaan tijdens de weken dat hij bij mij zit en dat laat zich voelen. Volgende week verkast hij naar een andere dienst, weliswaar dik tegen zijn zin. Ik vind het oprecht jammer voor hem, maar toch is het niet zo erg dat de rust in mijn kantoor zal terugkeren.

De eerste weken in ons nieuw huis sliep ik ook niet goed. Ik heb een (misschien irrationele) angst voor inbrekers nu ik ineens in een halfopen bebouwing woon in een wijk waar ieder nogal op zich is en dat speelde me wel wat parten. Ik viel niet vlot in slaap, hoorde overal verdachte geluiden en had onderbroken nachten. Inmiddels is het beter en slaap ik vlot door, maar ik moet de prijs voor die slechte nachten nu wel betalen. Ik heb wallen tot onder mijn oksels, een zere keel en er zijn vandaag al drie mensen die me vol bezorgdheid gevraagd hebben of het wel goed met me gaat. Ik zou liefst naar huis gaan, in mijn bed kruipen en daar drie dagen niet meer uitkomen.

Eigenlijk is het een wonder dat ik nog niet ziek gevallen ben. Elk jaar begin ik met mijn gezondheid te sukkelen zodra de herfstkleuren zich laten zien, maar dit jaar voelde ik me door de verhuis zo goed en sterk en dat stoppen met de pil gaf me zoveel extra energie dat ik maar bleef doorgaan. Eigenlijk had ik beter moeten weten, ik ben nu immers toch weer op mijn grenzen gebotst. Ik ben een beetje aan het eind van mijn Latijn, zowel fysiek als mentaal. Het is allemaal een beetje veel geweest de laatste tijd.

Ik wilde dit weekend naar de film gaan, allerlei kerstcadeaus inslaan en afspreken met de ene vriendin waarmee ik nog op dezelfde golflengte lijk te zitten. Maar ik ga eerst voldoende rust nemen en desnoods bepaalde dingen afzeggen. Tot volgende week, hopelijk in betere gezondheid!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Herfstdip

  1. Ik herken het. Dit seizoen is ook aan mij niet besteed – het idee dat de koude en vuile winter met de korte dagen,… er nog aan komt maakt het gevoel er niet beter op…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Zolang de zon nog schijnt en je mooie wandelingen kan maken om naar al die herfstkleuren te kijken, is dat nog leuk. Maar dan komt de regen en die donkere dagen. Brrr. Tijd voor kerstlichtjes om de boel wat op te vrolijken!

      Liked by 1 persoon

  2. Hilde zegt:

    Tijd om voor jezelf te zorgen. Van zo’n energiedip heeft iedereen wel eens last. Ik pas dan kleine trucs toe, pas m’n eetpatroon al eens aan om die vitaminen die er tekort zijn door het ontbrekende zonlicht toch voldoende op te nemen via een aangepast voedingspatroon ;-).

    Liked by 1 persoon

  3. Goed dat je om jezelf denkt! De herst is ook niet echt mijn seizoen, dus ik herken het wel. Kom maar op met de lente!

    Liked by 1 persoon

  4. Kris10 zegt:

    Neem maar wat rust! Hopelijk doet het deugd.

    Liked by 1 persoon

  5. Veel gezonde recuperatie gewenst in ieder geval! Jammer dat de weerbots van alle activiteiten en energie er toch gekomen is 😦

    Liked by 1 persoon

  6. Conny zegt:

    Doe lekker rustig, denk aan je zelf! Ik weet dat dat gemakkelijk gezegd is: tegen mij zegt ook iedereen dat en dan denk ik: ja, makkelijk praten, maar sommige dingen moeten nu eenmaal. Je hebt natuurlijk aardig wat voor je kiezen gehad en zoiets wreekt zich. De donkere dagen zullen daar ook niet bij helpen. Een nieuw huis is niet niks en hakt er aardig in. En over die inbrekers: als je goed hang- en sluitwerk hebt – wat bij nieuwbouw toch wel het geval is – valt het best mee. Gewoon niks bijzonders in je huis hebben, geen kunst of wat dan ook. Ik moet het afkloppen, maar ik woon al 24 jaar in een huis op de grond en heb nog nooit iets gehad. Ik heb dan wel een elektronisch belletje op mijn tuinhek en hoor dus als die open gaat en ik draai mijn voordeur altijd op slot. En o ja, ik slaap wel met een stuk armleuning naast m’n bed ;-P …. en mijn mobiele telefoon….
    Komt allemaal goed, schatje…. 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Wij hebben geen kunst in huis, zelfs amper cash geld. Maar wel een laptop, TV, fototoestel en wat juwelen. Ze hebben een tijdje geleden ingebroken bij vrienden van mijn ouders en toen hebben ze zo’n zaken gestolen, vandaar dat de schrik er nu ook bij mij goed in zit.

      Like

  7. Evi zegt:

    Probeer dit weekend wat aan jezelf te denken en te rusten. Makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik maar al te goed uit eigen ervaring, maar probeer het toch maar! Wel heel jammer van je vriendin dat ze zo reageert. Ik merk zelf wel dat het niet eenvoudig is om met een kindje nog vaak af te spreken met vriendinnen, maar probeer daar wel waakzaam voor te zijn en regelmatig iets van me te laten horen. Hopelijk ziet jouw vriendin in dat het ook anders kan …

    Liked by 1 persoon

  8. Brubeck zegt:

    Zo zie je maar dat vriendschap vaak rare wendingen kan nemen. Best wat prioriteiten stellen en dan komt er terug orde in wat chaos lijkt.

    Liked by 1 persoon

  9. Mrs. Brubeck zegt:

    Mensen veranderen naarmate hun leven andere wendingen nemen…zijn we momenteel ook aan het meemaken. Je leert je echte vrienden kennen in goede én mindere periodes…en mensen tegen wie je je eigen mening niet kunt verkondigen, dat zijn geen blijvers!
    Gun jezelf wat rust en wees lief voor jezelf! 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. marliese9 zegt:

    Ik raak niet meer vooruit door dat grijs weer. Ik voel me constant moe. Vorig weekend trok ik bewust aan de rem. Mijn man wilde nog iets extra inplannen en ik heb gezegd dat we dat niet gingen doen. We hadden wel elke dag ergens waar we naartoe moesten, maar ook veel tijd om te rusten en op de zetel te hangen en ik heb me daar eens niet slecht over gevoeld. Zondag voelde ik me ineens stukken beter en uitgeslapen dus het zag er goed uit. En dan kwam maandag: te veel werk en op dinsdag en woensdag een opleiding. Waardoor ik maandagavond bijna zat te huilen achter mijn pc toen ik nog tot half tien moest doorwerken om iets tijdig af te krijgen. En op dinsdagavond en woensdagochtend barstende hoofdpijn had. Maar het stopt hier, anders hou ik het niet meer vol tot het einde van het jaar! Geen avondwerk meer voorlopig.

    Liked by 1 persoon

  11. Goed voor jezelf zorgen en rust nemen. Ik lijk er ook heel veel last van te hebben, wenen, moe zijn, futloos,…

    Liked by 1 persoon

  12. Nog 33 dagen en de dagen beginnen weer te lengen ☺️

    Liked by 1 persoon

  13. Flavie zegt:

    Ik hoop dat je een deugddoend weekend gehad hebt! Ik kan mij ook zo moe voelen, ik slaap ook al weken slecht (ben momenteel met een theekuur bezig om beter te slapen), futloos… ik mis de zomer al een beetje…

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Op het einde van elk seizoen kijk ik uit naar het volgende, maar bij de herfst is dat toch altijd met gemengde gevoelens omdat ik gewoon weet dat ik op de sukkel ga. Ik kijk nu vooral uit naar de kerstlichtjes, ik word daar goed gezind van ;-).

      Like

  14. Rob Alberts zegt:

    Ik begrijp een extra lamp om de herfstdip en/of winterdepressie tegen te gaan.

    De zomer kan niet snel genoeg terug zijn.

    Regenachtige groet,

    Liked by 1 persoon

  15. LJ zegt:

    Zoooo jammer van die veranderde vriendin!!
    Dat dipje komt er bij mij ook elk jaar. Intussen ben ik aan mijn tweede verkoudheid toe en zit ik in mijn vrije tijd het liefst van al gewoon in mijne zetel. Hou je goed he!!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

