Samaja’s alfabet

Omdat mijn eerste blogverjaardag dichterbij komt, leek het me wel leuk om een soort alfabet te maken over waar ik voor sta, wie ik ben en wat er mij zo allemaal typeert. Ik heb er eigenlijk heel lang over gedaan om alle letters in te vullen, maar deze morgen sloeg de inspiratie toe en kon ik de laatste lettertjes invullen (die verdomde X ook!).

Altijd gelijk. Ik heb heus niet altijd gelijk, maar het is een punt van discussie tussen mij en de echtgenoot. Hij wil mijn argumenten soms niet horen, maar moet dan achteraf wel toegeven dat ik gelijk had. En dat is o zo moeilijk om toe te geven voor hem. Horendol word ik ervan. Het is wel zo dat ik durf discussiëren en dat blijf doen als ik het bij het rechte eind heb en de ander me geen gelijk geeft, daar wordt de echtgenoot dan weer horendol van ;-).

Backstreet Boys. Ze waren de eerste liefde van mijn leven, vooral Nick Carter dan, en alhoewel ik er mij lang voor geschaamd heb, kijk ik er nu eerder met veel nostalgie op terug. Ze zullen altijd toch een beetje speciaal blijven voor mij.

Complimenten geef ik graag en veel. Als iemand een mooie rok aanheeft, dan zeg ik dat gewoon. Is een vriendin naar de kapper geweest en vind ik het mooi, dan laat ik haar dat weten. Jammer genoeg ondervind ik dat het voor veel mensen moeilijk is om gul te zijn met complimentjes. Jammer toch?

Dik ben ik nooit echt geweest, toch zeker niet als in morbide obees, maar ik heb me wel al heel vaak (te) dik gevoeld. Ik schreef er al eerder over, wat echt niet gemakkelijk is voor mij, want ik kan er in real life amper over praten zonder in tranen uit te barsten. Het zit nog steeds diep.

Enthousiast. Ik ben zo iemand die heel enthousiast is als ze naar concerten gaat, als in luidkeels meezingen en dansen. Zo’n concert waarbij ik op mijn stoel moet blijven zitten omdat iedereen dat doet en ik anders boze blikken krijg, daar amuseer ik mij niet.

Fout. Ik ben een beetje fout in het diepst van mijn gedachten. Ik ga bijvoorbeeld graag naar de Foute Party en trek dan mijn plastieken oorbellen in fluogeel nog eens aan, die ik vroeger dus effectief in het dagelijks leven droeg. Ook mijn voorliefde voor tie-dye T-shirts en jeansbroeken met glitter tijdens mijn puberteit, getuigen van mijn foute smaak. Gelukkig is het op dat vlak helemaal goed gekomen, je zal mij niet meer op zo’n fashion experimenten betrappen.

Groen is niet mijn favoriete kleur, maar ik krijg opvallend veel complimentjes als ik het draag en zelf vind ik ook wel dat het bij me past. Vandaar dat er ook steeds meer groen in mijn kleerkast te vinden is. Smaken kunnen wel degelijk veranderen.

Hoofdpijn. Als ik stress heb, krijg ik hoofdpijn. Als de stress na een periode weer wegvalt, heb ik hoofdpijn. Dat gaat van een milde koppijn tot splijtende migraine en alles daartussen. Gelukkig heb ik medicatie om het aan te pakken, anders zou ik niet weten wat gedaan. Sinds ik gestopt ben met de pil, heb ik trouwens geen migraine meer gehad, jammer genoeg wel nog gewone hoofdpijn.

Introvert. Al zouden sommige mensen hun werkbrauwen fronsen bij het idee dat ik mezelf als introvert beschouw, ik sta er namelijk om bekend een echte babbelaar te zijn. Toch laat ik niet vaak het achterste van mijn tong zien. Sommige zaken deel ik met (bijna) niemand. Ik voel me ook best verlegen en verschuil me dan net achter een schild van gebabbel en onnozel doen. Ook haal ik mijn energie soms meer uit momenten van rust en tijd voor mezelf. Ik denk dus vooral over mezelf als introvert, of toch zeker een mix.

Juriste. Dat ik rechten zou studeren was voor velen een uitgemaakte zaak, behalve voor mezelf. Ik heb lang getwijfeld, maar zoals er velen op de eerste dag aan de universiteit zeiden: “Als je niet kan kiezen, kies je voor rechten.” Achteraf gezien bleek dat inderdaad de juiste keuze voor mij, het sluit dicht aan bij waar ik goed in ben. Ik ben dan ook blij met de studies die ik gedaan heb en zou het zo weer opnieuw doen. Momenteel zit ik in een moeilijke periode op professioneel gebied, maar ergens besef ik dat ik niet ongerust moet zijn. Met een diploma als jurist kan je immers veel kanten uit.

Kalm. Alhoewel ik een zenuwachtig persoon ben en er vanbinnen in mijn hoofd vanalles gaande is, straal ik kalmte en rust uit. Dat heb ik van mijn mama, die heeft zelfs een kalmerend effect op andere mensen en is zo’n beetje de vertrouwenspersoon van veel vrienden en kennissen. Soms voel ik mij inderdaad ook de psycholoog van mijn vriendenkring en dan bedenk ik wel eens bij mezelf dat ik helemaal mijn moeder aan het worden ben…

Lezen is al sinds mijn kindertijd een van mijn hobby’s. Er zijn jaren geweest dat ik enkel las tijdens de vakantie en voor de rest enkel de Story en de Flair opensloeg, maar sinds een paar jaar zit ik weer helemaal in de leesflow en sinds de aankoop van mijn e-reader is dat alleen nog maar toegenomen.

Maltesers. Mmmm. De lekkerste zonde die er bestaat! Dat en geribbelde paprikachips ;-).

Niet op mijn mondje gevallen. Alhoewel ik eigenlijk best verlegen ben, durf ik voor mezelf en voor anderen opkomen. Zelfs als kind deed ik mijn mond open als ik iets zag dat ik onrechtvaardig vond. De opmerkingen dat ik advocaat moest worden, kwamen dus al heel vroeg. Door juriste te worden zit ik er dan toch niet ver naast.

Onhandig. Ik stond niet vooraan toen de knutselskills werden uitgedeeld en ik ben ook zo iemand die overal tegenaan loopt. Zelfs in mijn eigen huis, waar ik de meubels nu toch al weet staan. Ik kijk dus al niet meer op van een blauwe plek meer of minder.

Piekeren. Ik doe het veel te veel. Ik probeer zoveel mogelijk in het moment te leven en te genieten van het nu, maar ik zit soms teveel met mijn kop in het verleden en ik pieker vaak over de toekomst, vooral omdat ik momenteel geen idee heb welke kant ik met mijn leven uit wil. Ik zou de stroom gedachten in mijn hoofd soms willen uitzetten, maar jammer genoeg heb ik de schakelaar nog niet gevonden.

Q-Music is de zender waar bij ons thuis het meest naar geluisterd wordt. Al moet ik toegeven dat het vooral uit luiheid is om een andere zender te zoeken dat het blijft opstaan, want tegenwoordig draaien ze toch teveel ‘boenke boenke’ naar mijn goesting. Of ik begin oud te worden, dat kan ook.

Rood. Mijn huid heeft een rozige ondertoon en dat vind ik eigenlijk niet zo leuk. Als ik warm heb, krijg ik een rode kop. Als ik alcohol drink, gloeien mijn wangen en zie ik zo rood als een tomaat. Om over mijn kleur na het sporten nog maar te zwijgen. Ik heb het al vaak vervloekt, maar gelukkig is het minder erg geworden dan tijdens mijn jeugd, wanneer ik precies heel de tijd rode wangen had (dat leren de foto’s me toch).

Slapen is altijd al een van mijn favoriete bezigheden geweest, vroeger sliep ik in het weekend vaak tot de middag en genoot ik daar ongelofelijk hard van. Ik merk dat ik nu meer nood heb aan regelmaat en in het weekend probeer ik dus niet te laat op te staan. Voor mijn rug is dat trouwens ook beter dan 10 uren in bed liggen. Slapen tot de middag doe ik dus niet meer, maar toch kan ik nog steeds zo genieten van mijn bedje!

Thee drinken heb ik van thuis uit geleerd. Om 16u werd er bij ons thuis een pot thee op tafel gezet en bij de boterhammen dronken we ook thee in plaats van koffie. Ik verkies overigens gewoon zwarte thee, zonder franjes of rare smaakjes aan. En met melk, een serieuze scheut zelfs.

Uitgaan heb ik graag en veel gedaan in mijn ‘jonge’ jaren. Voor mij betekent het trouwens echt gaan dansen, volledig uit de bol gaan en opgaan in de muziek. Ik doe het nog altijd graag, maar merk wel dat ik er ook niet goed meer tegen kan. Mijn rug protesteert bij te lang rechtstaan en de dag nadien moet ik het steevast bekopen. Bovendien is het moeilijk om nog gezelschap te vinden om mee op stap te gaan. Maar als het gebeurt, geniet ik er des te meer van!

Vriendschap is heel belangrijk voor me. Na in het verleden meermaals zwaar teleurgesteld geweest te zijn in zogenaamde vrienden, ben ik een pak voorzichtiger geworden. Ik koester de vrienden die ik nu heb en probeer om de band zo goed mogelijk in ere te houden. Het wordt steeds moeilijker nu iedereen kinderen heeft en andere prioriteiten, maar ik geef niet zomaar op.

Weetjes. Ik ben iemand die veel nutteloze informatie in haar hersenen opslaat, zo van die wist-je-datjes, daar ben ik sterk in :-).

Xbox 360 is de console die we thuis hebben en het is mijn redding geweest op sportief vlak. Je kan daar namelijk een Kinect bij kopen, een cameraatje dat je bewegingen volgt. Ik speel dus allerlei dansspelletjes waarbij de camera registreert of ik het wel goed doe en zo leer ik in Dance Central 2 en 3 de meest ingewikkelde choreografieën. Ik heb ook zumba spelletjes en een of ander fitness spel dat ik nooit speel. De drempel om te sporten is dus laag, want het is in mijn eigen living. En toch doe ik het tegenwoordig veel te weinig!

Young at heart. Ik zeg altijd dat ik me nog een twintiger voel, maar als ik dan werkelijk in het gezelschap ben van mensen van 25, voel ik toch een verschil ;-). Ik kan me gewoon met de beste wil van de wereld niet inbeelden dat ik al 32 ben! Och, zolang je je jong voelt, is leeftijd maar een getal, niet?

Zwart-wit. Ik ben nogal principieel en heb heel lang vastgehouden aan het idee dat alles zwart-wit was. Mijn mama zei altijd dat ik nog zou veranderen met ouder worden en er ook veel grijs in de wereld te vinden is. Ik snap nu al beter wat ze bedoelt, maar ik ben er nog niet helemaal.

Met welke woorden zou jij jezelf beschrijven?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

33 reacties op Samaja’s alfabet

  1. Leuk alfabet!! En 32 de leeftijd om te twijfelen, maar dat komt goed ;-). Heb vertrouwen in jezelf, want alles wat je nodig hebt zit in jezelf!

    Liked by 1 persoon

  2. Els zegt:

    Leuk idee, dat alfabet! En tof ingevuld. Ik ben ook een echte thee-drinker. Voor een stuk uit noodzaak omdat ik geen koffie lust, maar vooral ook voor de gezelligheid ervan. 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Mrs. Brubeck zegt:

    Mooi geschreven, echt!
    Hou het goed gevoel over jezelf bij, je bent het waard! 😀

    Liked by 1 persoon

  4. Zij zegt:

    Zo leuk, dat alfabet! Zo leren we jou weer een stukje beter kennen. ‘k Moet toegeven, dat ik een paar gelijkenissen vond, maar of ik een heel alfabet zou rond krijgen, betwijfel ik. Trouwens.. goed ingevuld die X 😉

    Liked by 1 persoon

  5. annaberg zegt:

    Aangename kennismaking met de vrouw achter de blog. Mijn abc lees je tussen de regels van mijn blog. 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Falderie zegt:

    Leuke manier om wat meer over jezelf te vertellen!

    Liked by 1 persoon

  7. Je hebt hier nogal wat energie in gestoken. Leuk hoor!

    Liked by 1 persoon

  8. Heel erg leuk om je zo wat beter te leren kennen. Mooi geschreven.
    Maltesers zijn zoooooo lekker!

    Liked by 1 persoon

  9. ‘Al 32’ is zeer relatief. Zelf ben ik 58, maar voel me nog steeds 85, ik bedoel 35.

    Liked by 1 persoon

  10. Villasappho zegt:

    Das idd een leuk lijstje! Lekker uniek ook. Ben ik dan pas 31?

    Liked by 1 persoon

  11. Leuk lijstje!! 🙂 We hebben precies wel heel wat gemeen 🙂 Ik straal ook kalmte en rust uit maar van binnen een zenuwpees én ik pieker ook veel. Ik ben ook introvert, dat is trouwens niet hetzelfde als verlegen maar gewoon veel nood aan alleen zijn en veel nadenken over alles.

    Like

  12. Lottesanekdotes zegt:

    Noooo, ik was ook net bezig aan zo’n artikel. Je moet me geloven als ik zeg dat ik je idee niet gepikt heb, als het volgende week verschijnt! Voor de rest was het wel heel interessant om te lezen 🙂

    Liked by 1 persoon

  13. Brubeck zegt:

    In de “A” kan ik me wel vinden. Ik heb ook altijd gelijk (behalve die heel enkele keer dat Mrs. B gelijk heeft, maar die zijn op 1 hand te tellen). 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. Hilde zegt:

    Leuk zo’n lijstje. Ik onthoud hieruit vooral: complimentjes geven (heb ik ook geen moeite mee) , enthousiasme, lezen en young at heart (ik word ook vaak veel jonger geschat, zelfs laatst nog 😀 ). Een leuk alfabet Samaja en originele insteek, erg inspirerend!

    Liked by 1 persoon

  15. sandravda zegt:

    Leuk idee dit alfabet Samaja! Fijn om jou zo wat beter te leren kennen!

    Liked by 1 persoon

  16. Evi zegt:

    Wat een fijne manier om je wat beter te leren kennen!

    Liked by 1 persoon

  17. Flavie zegt:

    Heel leuk om te lezen!! Tof ideetje! 🙂

    Liked by 1 persoon

  18. LJ zegt:

    Leuk gedaan! En leuk ook om weer wat meer bij te leren over jou 🙂

    Liked by 1 persoon

  19. Haha, dat van die blauwe plekken is zo herkenbaar! Hoe vaak ik er tijdens het douchen niet eentje opmerk en mij dan zit af te vragen waar ik nu weer tegengelopen ben…
    En ik ben bij mensen die ik goed ken en waarbij ik op mijn gemak ben ook een echte babbelaar, waardoor veel mensen inderdaad ook denken dat ik supersociaal ben. Mja, ze zouden eens in mijn hoofd moeten zitten als ik tussen een groep nieuwe mensen of zoals daarjuist, in een drukke winkelstraat, moet rondlopen. Dan besef ik pas hoe hard ik nood heb aan rust en momenten alleen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

