1!

Een jaar geleden schreef ik mijn eerst post op deze blog. Aarzelend klikte ik op publiceren en uit puur enthousiasme gooide ik er al meteen een tweede bericht tegenaan op dezelfde dag. Ik barstte op dat moment van inspiratie en moest me inhouden om niet direct 5 verschillende berichten online te zetten. De eerste reactie liet niet zo lang op zich wachten. Ik had onder mijn nieuwe identiteit gereageerd op een post van Kelly en die heeft zoveel lezers, dat er meteen een aantal de weg vonden naar mijn blog. De eerste reactie kwam van Saar, die me welkom heette in blogland. En zo was de toon meteen gezet. Traag maar zeker kreeg ik een aantal volgers en kwamen de reacties op gang. Ik leerde zo zelf ook een heleboel nieuwe blogs kennen en had er direct een pak leesvoer bij.

Ik zou vooral schrijven over reizen, boeken, muziek, film, … Is dat even verkeerd gelopen ;-). Over reizen schrijf ik wel degelijk, maar de rest komt slechts sporadisch aan bod. Ik ben helemaal naar de persoonlijke kant overgeslaan en vertel hier veel meer dan ik ooit had gedacht. Zelf ben ik het meest trots op het feit dat ik het aandurfde om te schrijven over mijn twijfels inzake kinderen, de eeuwige strijd tegen de kilo’s en het feit dat ik een bijzonder moeilijke eter ben.

Blijkbaar hangt dat nauw samen met hetgeen hier het meest gelezen wordt, want de post over kinderen is het best gelezen bericht op mijn blog en steekt qua aantal lezers zelfs met kop en schouders boven de rest uit. Misschien wordt het ergens op andere blogs vermeld, maar voorlopig heb ik geen verklaring voor het succes kunnen vinden, behalve dan het feit dat het een onderwerp is dat leeft en waar veel mensen mee worstelen, maar waar precies nog altijd een soort taboe aan vastkleeft. De tweede en derde plaats in de lijst van de meest gelezen posts gaat naar het bericht over de strijd tegen de kilo’s, dus ook hier is er een mooie overlapping met waar ik zelf het meest trots op ben. Nummer drie is voor mijn manifesto, iets waar ik toch heel lang over nagedacht en aan geschaafd heb. Hetgeen ik zelf het liefst schrijf, wordt dus ook het meest gelezen. Dat kan geen toeval zijn :-).

Ondanks al het goede dat bloggen me al gebracht heeft, moet ik ook bekennen dat er veel twijfels waren. Werd ik niet te persoonlijk? Wat als er een vriendin of familielid mijn blog ontdekt? Of erger nog, een collega? Ik blijf anoniem om weloverwogen redenen en daar zal niet gauw verandering in komen. Maar door al het persoonlijke dat ik hier schrijf, ben ik voor mijn naasten waarschijnlijk direct herkenbaar. Al een geluk dat er niet veel bloglezers in mijn vriendenkring zitten… Ook qua inhoud twijfel ik af en toe. Ik schrijf in de eerste plaats voor mezelf, maar toch betrap ik mezelf erop dat ik ook rekening houd met de mensen die hier komen lezen en een beetje censureer. Daar moet ik nog een evenwicht in zien te vinden, maar ik heb gelukkig alle tijd om dat te doen.

Schrijven werkt als therapie voor mij. En ik had het niet verwacht, maar vaak deden ook de reacties van andere bloggers enorm veel deugd en staken ze mij een hart onder de riem. Vanuit de grond van mijn hart een heel dikke merci om hier te reageren, goede raad en stof tot nadenken te geven. Het is vreemd hoe je toch een band kan voelen met mensen die je enkel van hun schrijfsels kent. Er kwamen al een aantal vrijblijvende vragen om eens mee te doen aan een blogmeeting, maar voorlopig hou ik de boot nog een beetje af. Ik durf niet zo goed en tja, dan geef ik mijn anonimiteit ook meteen op. Geef me een beetje tijd ;-).

Ik hef bij deze het glas op mijn eerste jaar Samajatalk! Dat er nog veel mooie jaren mogen volgen!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

43 reacties op 1!

  1. Kris10 zegt:

    Hip hip hip HOERA! Doe er nog maar vele jaren bij.

    Liked by 1 persoon

  2. Allereerst gefeliciteerd! Ook heel herkenbaar wat je schrijft. Ik denk dat veel van ons worstelen met die vraag of je niet te persoonlijk wordt. En schrijven heelt…. Succes en op naar weer een jaar! Mooie dagen 🌟

    Liked by 1 persoon

  3. En samen met jou gaan wij met plezier je tweede jaar in. Proficiat!

    Liked by 1 persoon

  4. Falderie zegt:

    Hoera! Proficiat met die eerste verjaardag, ik hoop dat er nog veel zullen volgen 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Conny zegt:

    Gefeliciteerd met je één jarig bestaan! Ikzelf blog al vele jaren: ik denk vanaf het moment dat er blogs waren op internet. Ik heb nooit volgers gehad. Ik blogde dan ook voor mezelf en misschien een enkele verdwaalde gast die kwam lezen. Nu heb ik wel wat meer volgers, maar zelden reacties. Afijn, daar doe ik het ook niet voor: ik blog echt uiteindelijk voor mezelf om, net als jij, een bepaalde schrijfbehoefte te bevredigen. Wat ik vroeger uitvoerig in mijn dagboek deed, doe ik nu in een blog. En ook ik betrap me erop dat ik zelf ook af en toe censureer en zeker een hele hoop niet vertel. Bij mij ook geen collega’s die mijn blog lezen of weten te vinden (althans, niet dat ik weet), gelukkig maar.

    Gr., Conny
    papillon60.blogspot.nl

    Liked by 1 persoon

  6. Proficiat met je eerste blogverjaardag! Eigenlijk wel zotjes dat het nog maar 1 jaar is, het voelt precies alsof ik hier al veel langer meelees 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. kaybe610 zegt:

    Dikke proficiat!!! Keep on blogging I’d say 🙂 en idd het is soms moeilijk om te weten ‘ben ik nu te persoonlijk bezig of niet’… zeker als je over familie/vrienden/collega’s schrijft! Ik probeer dat zoveel mogelijk te vermijden en als ik al eens wat persoonlijker uit de hoek kom, zal ik zeker altijd het artikel op voorhand laten lezen door degene waarover ik schrijf! Je wil toch op niemands tenen trappen…
    Anyway… laat dat glaasje maar smaken en tot blogs 🙂
    Groetjes, Kathleen x

    Liked by 1 persoon

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Ik hef samen met je het glas op je leuke blog! Ik vind het knap en sterk dat je ook wat”dieper” durft schrijven, je durft je kwetsbaar opstellen en daar heb ik alleen maar respect voor!
    Ik blijf je graag lezen 😘

    Liked by 1 persoon

  9. Gefeliciteerd met je eerste jaar bloggen! Fijn dat het je zoveel voldoening geeft. Op naar het volgende jaar!

    Liked by 1 persoon

  10. safealove zegt:

    Gefeliciteerd met je eerste blog-verjaardag! 🎉
    Leuk om te lezen hoe het jou afgelopen jaar is vergaan in Blogland! 😊

    Liked by 1 persoon

  11. Zij zegt:

    Gefeliciteerd!!! En doe er nog heel veel jaartjes bij, want ik kom hier heel erg graag lezen.

    Liked by 1 persoon

  12. Hoera! Ik wens je vooral nog veel blogplezier toe voor vele volgende jaren 😉

    Liked by 1 persoon

  13. kliefje zegt:

    Leuk! Time flies. Op naar het tweede jaar 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. sandravda zegt:

    Proficiat en doe er nog vele jaren bij! Ik kom graag bij je lezen en vind het heel mooi dat je zo persoonlijk durft te gaan. Groetjes, Sandra

    Liked by 1 persoon

  15. Evi zegt:

    Hiep hiep hoera! Ik hoop dat je nog vele jaren gaat schrijven want ik lees je heel graag. En eenmaal je klaar bent voor een blogmeeting, dan geef je maar een seintje 😉

    Liked by 1 persoon

  16. Gefeliciteerd!! En blijf vooral schrijven zoals je schrijft 🙂 Ik herken me ook vaak in jouw blogposten 🙂

    Liked by 1 persoon

  17. Els zegt:

    Dikke proficiat! En doe zo verder 😉 Ik kom hier graag lezen. Ik herken hetgeen je schrijft over je post over kinderen. Ik schreef er ook over en merkte inderdaad dat het enorm leeft en veel reacties oproept.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ja, het is een hot topic. Ik besef dat ik me op glad ijs begeef want er wordt snel geoordeeld over dergelijke dingen, maar ik wil gewoon eerlijk schrijven over wat me bezighoudt. Leuk dat jij dat ook doet !

      Like

  18. Liese zegt:

    Tis tof hè bloggen!? Ik denk dat ik ook van bij het begin meelees, althans, ik dacht dat je al langer blogde, maar kijk…

    Liked by 1 persoon

  19. Flavie zegt:

    Pieperdepiep!!! 🙂

    Liked by 1 persoon

  20. Hilde zegt:

    1 jaar bloggen, join the club ;-). Ik kom hier ook graag lezen, Samaja, al reageer ik niet op alles. Proficiat met je blogverjaardag! En heel mooi als je zo’n evolutie ondergaat door het bloggen, Herkenbaar ook, dat van dat bloggen als therapie werkt (waar ken ik dat nog van…). Volg vooral jezelf, waar jij je goed bij voelt, de rest is bijzaak ;-).

    Liked by 1 persoon

  21. LJ zegt:

    Proficiat met de eerste verjaardag!
    Je kent intussen mijn twijfels.. Ik heb ervoor gekozen mijn anonimiteit na een jaar of 8 overboord te gooien maar daar staat tegenover dat ik minder kan blootgeven. En anderzijds net méér dan ik nu kan. Ja ik snap het zelf nog niet goed 🙂 🙂
    Doe vooral voort zoals je bezig bent… Ik kom hier héél graag lezen!!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

