Reisbureau Samaja

Nu het einde van het jaar nadert, denken wij thuis aan de vakantie voor volgend jaar. Meestal gaan we in mei of juni naar het buitenland, dus we mogen er stilaan werk van maken. Omdat er naar alle waarschijnlijkheid slechts 1 reis zal gemaakt worden volgend jaar, twijfelden we heel lang wat we zouden doen. Een strandvakantie leek de gemakkelijkste oplossing, maar we wilden precies toch iets meer dan dat.

De echtgenoot droomt al jaren van een road trip in Andalusië en alhoewel ik weinig van de regio afweet, zie ik het ook wel zitten om dat stukje Europa te gaan verkennen. De voorbije jaren lag de nadruk steeds op de natuur, nu zal het wat meer cultuur worden. Ik moet mijn echtgenoot, historicus van opleiding, ook iets gunnen hé ;-).

monuments-1679049_1280

We informeerden ons bij een reisbureau en haalden een brochure van Caractère in huis, die enkel rondritten bleek te bevatten die te lang waren, niet interessant voor ons of die er gewoon andere dingen uitpikten dan wij zouden doen. In het reisbureau van Tui hadden ze ons gezegd dat ze op maat konden werken en ze ons zouden bellen de volgende week om eens te horen wat we beslist hadden. Dat telefoontje hebben we niet gekregen… En daardoor is het enthousiasme om met dat reisbureau in zee te gaan, meteen ook een pak gezakt. Het is misschien streng, maar voor IJsland hebben we het reisbureau (weliswaar een ander dan nu) ontelbare keren moeten bellen en de echtgenoot is verschillende keren moeten langsgaan eer het in orde was, dat wil ik geen tweede keer meemaken. Als de service niet goed is, ga ik op een ander.

Omdat ik het toch wat jammer vond dat we geen relax-vakantie zouden hebben, besloten we voor het beste van twee werelden te gaan: eerst een week rondrijden in het oostelijke deel van Andalusië en de steden e.d. bezoeken en daarna in de buurt van Malaga een verwenhotel boeken waar we kunnen relaxen en van waaruit we ook nog steeds uitstappen kunnen maken met de wagen. Ideaal leek het ons. We maakten een periode van 2 weken vrij in onze agenda en besloten de hele vakantie dan maar zelf te regelen. De echtgenoot stippelde de route uit en ik had op een halfuur tijd de nodige hotels bijeen gezocht en de totale prijs bleek een pak lager dan in de brochure. Wie heeft er nu ins hemelsnaam een reisbureau nodig? Ik ging dat zelf wel eens rap regelen. Wat je zelf doet, doe je beter, niet?

Juist ja… Toen ik na overleg met de echtgenoot besloot te beginnen boeken en toch nog een paar namen van hotels door Tripadvisor haalde, werd ik minder zeker van mijn stuk. De beoordelingen op booking.com leken ineens een stuk positiever dan hetgeen ik elders las. Die hotels waren goedkoper dan andere van hetzelfde niveau voor een reden… We zijn toch enig comfort gewend en dus zouden we beter voorzichtig zijn vooraleer we ons vastleggen. Ik besloot dus goed te vergelijken en te checken vooraleer ik iets zou boeken.

De vluchten boekte ik al, na vastgesteld te hebben dat het is zoals een auto kopen: de opties en extra’s krijg je niet overal tegelijkertijd te zien en dat creëert veel verwarring. Uiteindelijk slaagde ik er toch in de goedkoopste prijs te krijgen en dat waren in mijn ogen nog eens de beste vluchturen ook. Hallelujah! Voor de hotels ging het minder goed. Er wordt altijd gezegd dat je veel goedkoper af bent door rechtstreeks bij het hotel te boeken, maar dat is voor deze bestemming toch echt niet waar. We zagen prijzen bij reisorganisatoren die pakken lager waren dan wat op de website van het hotel of op booking.com stond. En dan heb ik het nog niet over de huurwagens. Als je dat zelf moet regelen, kan je bij de helft niet eens zeker zijn over wat de uiteindelijk prijs wordt en riskeer je ter plaatse pas te weten wat bepaalde verzekeringen kosten. Ja maar, zo niet hé.

Na een hele week ploeteren op het web tijdens elk vrij moment, had ik het wel gehad. Alles bleek veel duurder als ik het zelf zou doen en mijn overmoed werd dus wel een beetje afgestraft. De echtgenoot gaat nu bellen naar de organisatie die de brochure gemaakt heeft die we in huis hebben en gaat rechtstreeks aan hen vragen of ze de reis kunnen plannen aan de hand van de route die we uitgestippeld hebben. Zij mogen de huurwagen en de hotels boeken. Ik zal dan wel doen wat ik het beste kan, namelijk de reis zelf uitstippelen en uitmaken wat we precies gaan doen onderweg. Ieder zijn job, ik heb mijn lesje wel geleerd…

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Reisbureau Samaja

  1. kaybe610 zegt:

    Het komt wel goed! Ik werk nooit met een reisbureau… ik stippel altijd alles zelf uit en tot nu toe heb ik me dat nog niet beklaagd! Mijn familieleden zijn ook altijd tevreden dus… ik hou ervan om alles uit te zoeken en uit te pluizen… Het is voor mij echt meer dan de helft van de reispret 🙂
    Groetjes en we lezen wel hoe het jullie verder vergaat met de reisplannen 😀

    Liked by 1 persoon

  2. Soms zitten er veel ‘addertjes onder het gras’ . Maar jullie reis wordt vast prachtig. Heel veel plezier bij de voorbereidingen ☉

    Liked by 1 persoon

  3. Ellen zegt:

    Oh, reizen plannen! Niets leuker dan dat 🙂 Raar dat hotels en auto duurder zijn als je alles zelf boekt… Mijn ervaring leert me het omgekeerde: twee VS-reizen zelf volledig uitgestippeld en geboekt, en stukken goedkoper uitgekomen dan een pakketreis. Plus: er is voor mij niets leuker dan zoeken naar vluchten, auto’s, hotels. Soms wel stresserend maar dat is deel van de voorbereiding 🙂 Succes met de voorbereidingen!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Ik snap het ook niet goed. Ik doe het ook wel graag, dat uitzoeken, maar dreig soms in overdrive te gaan. Vandaar dat we nu toch maar eens bij een reisbureau gaan kijken. Ik ben benieuwd.

      Like

  4. Evi zegt:

    Andalusië is een prachtige streek om in te vertoeven en rond te trekken. Zelf ben ik er een paar jaar geleden geweest met vriendinnen (maar was toen georganiseerd), mijn ouders zijn er ook al geweest en hebben toen alles zelf geboekt. Mocht je willen, dan kan ik altijd eens horen of ze nog gegevens hebben van waar zij toen logeerden en jou die bezorgen.

    Liked by 1 persoon

  5. Falderie zegt:

    Ik boek ook altijd alles zelf. Ben benieuwd of het nu goedkoper gaat zijn met het reisbureau of niet!

    Liked by 1 persoon

  6. Mrs. Brubeck zegt:

    Niks zo prettig als dat, als je raad nodig hebt, mijn B is een expert 😀😀

    Liked by 1 persoon

  7. Vorig jaar hebben ook wij het plezier geproefd van zelf een reis boeken/organiseren.
    Voor een echte rondreis in een ver land blijven we gemakshalve kiezen voor iets georganiseerd, maar als we binnen Europa blijven, hebben we de smaak te pakken om het zelf te regelen.

    Liked by 1 persoon

  8. Flavie zegt:

    Wij boeken ook altijd alles zelf, ook ik ben benieuwd of het goedkoper zal zijn via het reisbureau.

    Liked by 1 persoon

  9. marliese9 zegt:

    Wij zijn net geweest en hebben in drie verschillende B&B’s gelogeerd, maar was voor elke uitstap ver rijden, buiten die in Sevilla, die was perfect gelegen 😊. Ik vond de streek om eerlijk te zijn niet helemaal mijn ding. Was serieus onder de indruk van Sevilla en van El Caminito del Rey. Verder ben ik ook vaak teleurgesteld geweest door dingen die vrienden mij als wauw zijnde beschreven en die ik maar niks vond. Mss vergeleek ik te veel, maar als je in Bryce Canyon bent geweest, stelt El Torcal bv. niets voor. Het is er ter plaatse wel goedkoop en de mensen zijn er vriendelijk dat maakt veel goed. Ik probeer nog dit jaar en begin volgend jaar wat blogjes te schrijven over wat ik hoogtepunten vond en wat ik minder vond en over onze verblijfplaatsen, want die waren op zich wel de max ook al was het ver van alles 😊.

    Liked by 1 persoon

  10. Conny zegt:

    Even afhankelijk van de reis, organiseren wij het ook vaak zelf. Zeker reizen in Europa doe ik niet via een reisbureau maar wij hebben een jaar of vier geleden een rondreis gedaan in Nieuw-Zeeland en dat heb ik wel helemaal laten uitstippelen. Voordeel daarvan is dat je één aanspreekpunt hebt mocht er iets mis gaan (wat bij ons het geval was).
    Aangezien ik voor mijn werk heel veel reizen, huurauto’s en hotels moet boeken, weet ik wel waar ik het zoeken moet, maar een uitpluiswerk blijft het! Misschien voor Europa het een beetje ‘los’ laten en wat meer op de bonnefooi….

    Liked by 1 persoon

  11. sandravda zegt:

    Vroeger boekten we altijd via een reisbureau. De laatste tijd doen we het zelf (veel leuker!).

    Liked by 1 persoon

  12. Zij zegt:

    Het lijkt me vooral heel spannend om zo’n reis te boeken, maar ik kan er jammer genoeg niet over mee praten. Als we al op vakantie gingen, dan was het altijd naar de moeder van de ex 😦

    Liked by 1 persoon

  13. LJ zegt:

    Reisbureaus en touroperators werken met grote oplages, dat wil zeggen dat ze bv een half hotel afhuren en dan ook een mooie korting krijgen en kunnen aanbieden aan hun klanten. Vandaar dat ze niet altijd duurder zijn (wat de meeste mensen nochtans en dus verkeerdelijk denken).
    Ik moet DRINGEND aan onze mei-reis beginnen maar de inspiratie is op, of er is net te veel keuze, ik kan maar niet beslissen. Ben nu nog bezig met een verrassingstripje naar Disneyland voor het lief (Star Wars enzo..) zijn verjaardag en loop zelfs daar op vast: welk hotel is nu beter, één van Disney of toch één in een dorp vlakbij, en met de auto of de tgv, en een ticket voor 1 park voor 1 dag, en voor t andere park dan op dag 2 maar wat als de star wars show op hetzelfde uur is als de Disneyshow, dan zou ik toch beter twee dagen in allebei de parken nemen nee, aaaaaah. Een mens zou voor minder naar een reisbureau hollen.
    Voor onze Amerika-reis waren we ook naar een reisbureau gegaan, omdat onze reisbureau-ervaring in Noorwegen zo goed is meegevallen. U nergens zorgen om hoeven te maken en als er ter plaatse iets misloopt, kan je altijd iemand bellen die het dan voor u in orde brengt. Ideaal toch!

    Liked by 1 persoon

  14. wannderful zegt:

    Ik vind het super om reizen voor te bereiden, maar soms kruipt er idd wel heel veel tijd in. En slaat de twijfel toe bij de verblijfskeuze!
    Andalusië is fantastisch (maar zeker Cordoba en Granada zijn bloedheet in de zomer!). Het Alhambra is een must, ook al is het een klassieker. Cordoba en Granada deden wij al met het gezin en ik daarna ook nog eens met mijn zussen op een ‘zussenreisje’ vanuit Iznajar. En het was absoluut geen straf om er een tweede keer te zijn. Geniet van je reis!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

