Kerst en keukenstress

Mijn mama kookt niet graag. Ze kan het goed, maar ze doet het niet met hart en ziel. Op Kerst aten wij dus de voorbije jaren meestal gourmet of fondue, zo moest ze geen uren in de keuken staan en tijd besteden aan iets dat ze niet leuk vindt. Ondanks het feit dat we dus meestal voor iets gemakkelijks kiezen om te eten tijdens de feestdagen, slaagt ze er toch in om de halve avond in de keuken door te brengen en dat vind ik zo spijtig.
Bij de schoonfamilie is het zo dat iedereen na het eten recht springt (en dan bedoel ik iedereen, ook de mannen) en mee helpt opruimen. De vaatwas wordt volgestopt en de rest wordt afgewassen door schoonmoeder, terwijl de anderen afdrogen en alles terug in de kast opbergen. Ik trok nogal ogen de eerste keer dat ik het meemaakte, want bij ons thuis verdween moeder altijd in de keuken en keuvelde de rest van het gezelschap vrolijk verder. Heel soms kreeg ze eens hulp van de andere vrouwen, maar dan deed ik ook niet mee. Als de mannen niet moesten werken, dan ik toch zeker ook niet, gewoon omdat ik van het vrouwelijk geslacht ben?

Toen ik wat ouder werd, vond ik het vooral jammer voor mijn mama. En dus besloot ik mijn principes opzij te zetten en wel te helpen, samen met de echtgenoot. Dat bleek echter ook geen succes. Mijn ouders wonen niet groot en mijn mama werd gek van al de borden en glazen die we veel te snel afruimden, waardoor haar keuken ontploft leek. Het jaar nadien was ik het stressy gedoe beu en stelde ik voor om bij ons thuis te vieren. Wij hadden een grotere living op ons appartement en wij vinden het niet zo erg als de keuken een slagveld wordt. We zetten de vuile borden gewoon in de berging en staken die de dag nadien dan wel in de vaatwasser. Zo gezegd, zo gedaan.

Nu vieren we al een paar jaar bij ons, omdat wij het ruimst wonen, maar het blijft mijn mama’s feest. Zij verzorgt het eten, wij springen enkel bij om iedereen te bedienen en om af te ruimen. Nog steeds is mijn ma een hoopje stress op het moment zelf, zelfs al is het gourmet of fondue en nog steeds spendeert ze de helft van de avond in de keuken. Ik vraag me af hoe het mogelijk is, want zelf zijn we daar veel relaxter in als we volk ontvangen, maar ik heb de strijd opgegeven. Of ik nu zaag, help of manieren bedenk om zo weinig mogelijk werk in de keuken te hebben, het heeft toch geen effect op haar.

Dit jaar doet ze er trouwens nog een schepje bovenop en gaat ze weer koken i.p.v. voor een gemakkelijke oplossing te kiezen. Het zijn dan wel ovenschotels die op voorhand deels klaargemaakt kunnen worden, maar dan wil ze ineens ook soep doen, ha ja, want het zijn toch speciale dagen en dat is alleen maar opwarmen… Ik snap echt niet dat ze het zichzelf zo moeilijk maakt. Maar goed, ik heb er toch niets aan te zeggen, dus ik zal het maar weer met lede ogen aanzien hoe ze de hele avond in de keuken zal staan. Wij helpen alvast weer met opruimen en gaan de vuile borden opnieuw onverstoorbaar verstoppen in de berging ;-).

Ik wens iedereen een fijne Kerst met weinig keukenstress en vooral met veel gezelligheid!

Wat staat er bij jullie op het menu?

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Kerst en keukenstress

  1. Ik zorg voor creme brûlée en hapjes voor 24 mensen bij de familie van mijn lief en verder ben ik uitgenodigd bij de zus, dus niks koken, noch ontplofte keuken. En met oudjaar gaan wij rustig onder ons 2 hapjes eten, al dan niet zelfgemaakt dat weet ik nog niet. :-). Ik hoop dat het je allemaal niet teveel stress bezorgd.

    Liked by 1 persoon

  2. Vlinder1960 zegt:

    Toch zal je mama het dan wel leuk vinden om zich eens lekker ‘uit te sloven’ (zoals wij dat zeggen). En wij hebben een open keuken, dus de keuken staat als het ware ín de kamer. Zo ben je nooit echt in de keuken bezig, afgesloten van de rest.
    Hele fijne dagen en doe de groeten aan je mama 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Kris10 zegt:

    Bij mij thuis kookt de nonkel. Graag en goed, en met de glimlach ook nog een apart vegetarisch menu.Bij mijn vriend wijken we ook af van ons normale concept (iemand voorgerecht, iemand hoofdgerecht …). Mijn schoonmoeder kookt met haar dochter en een andere schoondochter. Ik vind het een beetje lastig dat dit beslist werd zonder dit bij ons te checken en dat ik dus niet kan/mag helpen. Nu heb ik het gevoel dat we tekort schieten. Enfin, er zal voldoende afwas zijn zeker 🙂 Voor mijn part hoeft een X-gangen menu helemaal niet. Wat nootjes vooraf, een spaghetti en een ijsje. Wat is daar mis mee? Het gaat toch om het gezelschap 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Dat vind ik ook! Daarom was ik zo blij met het feit dat ze gewoon een ovenschotel zou maken dit jaar. Maar zelf vindt ze het niet genoeg en moeten er direct soep en meer hapjes bij. Ik vind dat allemaal overbodig, dat zorgt ervoor dat ik minder ruimte heb voor het dessert en dat is zo zonde!

      Liked by 1 persoon

  4. marliese9 zegt:

    Bij ons was het ook altijd zo dat de vrouwen in de keuken kropen voor de afwas. Ik kreeg dat rollenpatroon al van heel jong mee (met de jaren is mijn mama daar wel van afgestapt en heeft ze mijn broers ook leren poetsen en moesten die mee de afwas doen), maar ik heb daar dus zo’n degout van dat ik dat bij mijn schoonouders ook nooit gedaan heb. Ik ruim mee af, maar dan beginnen ze aan de afwas en idd mijn schoonmoeder wast af en mijn schoonzussen staan daar direct bij om mee af te drogen, terwijl de mannen gewoon blijven zitten. Meestal doe ik dat dus ook. Ik denk dat ze bij mijn schoonfamilie mss denken dat ik lui ben, want mijn man is hier thuis diegene die kookt (en afwassen doet ze dus ook niet 😉). Maar dat is dus ook uit principe, waarom moeten dat altijd de vrouwen zijn? Bovendien hebben wij de afgelopen jaren kerst met mijn familie hier bij ons thuis gevierd (dit jaar gaat dat voor de eerste keer sinds jaren terug bij mijn mama zijn). En dan liep dat veel relaxer. We hadden hapjes voorzien, terwijl warmde mijn man de soep op en begon hij aan het hoofdgerecht (wij hebben een open keuken, dus hij was nooit echt weg) en het dessert daar zorgen m’n oudste broer en zijn vriendin voor. En als alles op was dan vulde ik een eerste keer de afwasmachine, die maakte ik dan als iedereen weg was leeg en dan vulde ik ze een tweede keer en de ochtend nadien een derde keer als dat nodig was. En de glazen die deden mijn man en ik nadien met de hand. Dat was dan nog best gezellig met ons tweetjes. Ik vind dat niet erg dat onze keuken er even ontploft uitziet, zolang ze er zo maar geen dagen bijligt. Waarom spring iedereen direct na het eten recht en moet dat direct zo snel mogelijk weg? Ik vind dat dat een deel van de gezelligheid wegneemt en het kan dus anders. Dit jaar wilden ze bij mijn man zijn familie liever take-out gaan halen dan de gerechten te verdelen. Mijn man zag dat niet zitten dus verzorgen mijn schoonouders, mijn man en ik de gerechten (bij mijn familie is het wel netjes verdeeld). Dus als ik eerlijk moet zijn, vind ik dat de andere twee koppels maar de afwas moeten doen. Als dat dan toch per se direct moet gebeuren. Maar zo zal dat niet gaan, het zal wel weer m’n schoonmoeder zijn die eraan begint. (Voor alle duidelijkheid ik kom heel goed overweg met m’n schoonfamilie en ben daar met m’n gat in de boter gevallen. Maar dit jaar loopt het met Kerstmis niet echt zoals ik gehoopt had).

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      De vrouwen in de keuken… breek me de mond niet open. Bij mijn schoonfamilie is het nu iedereen die meedoet, maar als het echt grote feesten zijn, dan zijn het toch weer de vrouwen die al het werk op zich nemen. En dan vertik ik het dus om van mijn stoel te komen, wat me niet bepaald goede punten heeft opgeleverd bij mijn schoonmoeder…

      Liked by 1 persoon

  5. Falderie zegt:

    Dit jaar is het voor het eerst bij ons, op kerstavond en begin januari. Nog niet aan het stressen. Wat komt, dat komt…;)

    Liked by 1 persoon

  6. Hilde zegt:

    Een echte mama, dus :-), die het ieder naar de zin wil maken en daar zelf ongetwijfeld haar plezier in vindt. Hier is het niet anders, al is het bij ons sowieso de gewoonte dat we mama spontaan helpen: bij het afruimen, afwassen enz.

    Liked by 1 persoon

  7. Mrs. T. zegt:

    Ik denk dat je moeder er toch vooral van geniet, anders zou ze het niet ieder jaar opnieuw zo doen.

    Kerstavond gaan we naar vrienden: geen idee wat er op het menu staat.
    Eerste kerstdag bij mijn broer. Gaan we gourmetten en iets met minipizza’s geloof ik.
    Tweede kerstdag bij mijn schoonzus. Wederom geen idee wat we gaan eten. Alhoewel: wij verzorgen de soep. Dus een beetje weet ik al.

    Liked by 1 persoon

  8. Flavie zegt:

    Ik hoef niks te doen, enkel maar de voetjes onder tafel en genieten… 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Met een Brit in huis, turkey, what else? 😀 Fijne feestdagen gewenst!

    Liked by 1 persoon

  10. sandravda zegt:

    Laat je mama maar doen, waarschijnlijk vindt ze dat het zo hoort en maakt dat haar gelukkig! Fijne kerstdagen!

    Liked by 1 persoon

  11. Liese zegt:

    als ik dit lees denk ik: die mama wil gewoon graag een beetje rommelen in de keuken terwijl de rest tatert, ik ben eigenlijk zelf ook soms zo, eventjes weg van het gezelschap.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Hm, dat is niet echt zo. Inmiddels is het achter de rug en het was kitchen chaos… Ik denk dat ze blij is dat het achter de rug is. Als ik haar was, ik maakte het mezelf niet zo moeilijk. Maar het is alsof ze vindt dat het haar plicht is om zich weg te cijferen. Jammer genoeg zit mijn ma zo in elkaar.

      Like

  12. Evi zegt:

    Op kerstavond kookt mijn mama: ze doet dat erg graag en kan zich er helemaal in uit leven om nieuwe dingen te proberen. Terwijl ze in de keuken de hapjes maakt schuift ieder van ons daar gewoon een stoel bij zodat ze niet alleen in de keuken staat en na het eten ruimen we eigenlijk met de hele bende samen af en wassen we ook samen af (allee ja, mama wast af, een aantal drogen af en nog een aantal andere zetten de spullen weg). Wat ervoor zorgt dat mijn mama niet de hele avond alleen in de keuken moet doorbrengen. Het heeft ook wel enkele jaren geduurd hoor voor we mochten bijspringen, maar nu zou ze het niet anders meer willen 🙂 De dag erop bij mijn grootouders wordt er eten besteld, wat het meest praktische is aangezien we daar reeds met meer dan 30 zijn.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Mooie regeling bij jullie! Haha, voor 30 man lijkt het me inderdaad onbegonnen werk om zelf te koken. Dat zou niet eens in mijn living passen, zoveel volk, tenzij ik mijn meubilair buiten zet 😉

      Like

  13. Jammer voor je moeder! Kan mij inbeelden dat ze het wel leuk vindt om voor iedereen te zorgen, maar als ze er zo gestresst door raakt, neemt dat de fun toch helemaal weg…
    Bij mijn grootvader aan moederskant was dat vroeger ook zo dat de vrouwen de afwas deden, terwijl de mannen al naar de tv keken. Zo belachelijk!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

