Samaja’s jaaroverzicht 2016

December is de maand waarin de jaaroverzichten je rond de oren vliegen en dat is in blogland niet anders. Zelf hou ik daar wel van, zo’n beetje reflecteren over wat er allemaal op mijn pad gekomen is en wat er allemaal veranderd is op een jaar tijd. Het voelt alsof dit jaar voorbij gevlogen is. O cliché. Maar het is echt zo.

Op de laatste dag van 2015 gingen we zonder al teveel verwachtingen een huis (of wat er op dat moment al van gebouwd was) bezichtigen dat zo in de smaak viel dat we ons halsoverkop in het avontuur gestort hebben. Er volgde een periode van onderhandelen, twijfelen, knopen doorhakken en snel keuzes maken. We verkochten ons appartement, dat onze eerste gezamenlijke thuis was geweest voor meer dan zes jaar. Emotioneel was dat niet te onderschatten, maar het was de logische volgende stap. Nu wonen we al 2 maanden in ons huis en ik ben er oprecht gelukkig. Ik had niet durven hopen dat het allemaal zo vlot zou gaan. Natuurlijk waren er akkefietjes onderweg, maar toch, ik ben heel dankbaar voor hoe het gelopen is. Had je mij dit eind 2015 gezegd, ik had het niet geloofd.

We reisden wat minder dan de voorbije jaren want dat huis was natuurlijk een serieuze rem op de financiën. Toch konden we het niet laten om op stap te gaan. Onze trip naar IJsland was een voltreffer, ik zit nu nog met ongeloof naar de foto’s te kijken terwijl ik besef dat die de pracht van de natuur niet eens kunnen vatten. Een weekje Lanzarote hielp dan weer enorm om onze batterijen op te laden toen het al 5 voor 12 was op dat vlak.

We zagen heel wat fijne concerten dit jaar, zo zag ik Adele live aan het werk en genoot ik telkens weer van goede muziek en van de avondjes uit. Er waren de Gentse Feesten, de Lokerse Feesten, vele namiddagen met vrienden en familie die gezellig doorgebracht werden. Soms met wat irritatie, hier en daar raakte ik de connectie met een aantal vriendinnen wat kwijt. Ik was voor de eerste keer in mijn leven getuige op een huwelijk, wat ik fantastisch vond. Op familiaal vlak had ik ook niet te klagen, met de schoonfamilie ging het stukken beter dan vroeger en dat had ik eerlijk gezegd niet voor mogelijk gehouden.

Op relationeel vlak was het een rustig jaar. De echtgenoot en ik kibbelen er soms op los, maar we weten wat we aan elkaar hebben, vormen echt een team en ik ben ervan overtuigd dat hij de man is met wie ik oud wil worden. We worstelen allebei met de grote vraag, maar naar het einde van het jaar toe heb ik daar wat meer rust in gevonden. Het zou mij verwonderen als ik 2017 zwanger of zelfs al als mama zou afsluiten, maar je weet natuurlijk nooit…

Qua gezondheid was het een zeer gemend jaar voor mij. De eerste zes maanden waren een aaneenschakeling van periodes vol vermoeidheid, weinig fut, keelpijn, opgezette klieren en vooral ontzettend veel hoofdpijn en migraine. Ik besloot het roer om te gooien en wat kalmer en minder piekerend in het leven te staan. Ik stopte ook met de pil en ben tot nu toe ontzettend tevreden met het resultaat. Ik heb geen enkele migraine aanval meer gehad! Tijdens de weken van de verhuis verbaasde ik mezelf met al mijn energie en werklust, al zeg ik het zelf ;-). Nu alles gekalmeerd is, ligt de vermoeidheid op de loer, zeker tijdens deze donkere dagen nu iedereen wel ziek lijkt te zijn, maar ik bewaak mijn grenzen streng. In familiale context was het op dit vlak geen goed jaar. Ziekte en verlies horen bij het leven, maar het is nu wel even genoeg geweest.

Professioneel was het geen super goed jaar. Mijn werkinhoud is iets veranderd en dat was voldoende om mijn motivatie een boost te geven, maar qua sfeer en werkomgeving voelt het voor mij toch niet ideaal. Zie ik me daar nog 2 jaar werken? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Overstappen naar ergens anders is echter niet simpel, het is te technisch om uit de doeken te doen maar laat ons het erop houden dat ik niet teveel wil inboeten qua loon en pendeltijd en dan kom ik voor een quasi onmogelijke opdracht te staan. Op dit vlak heb ik serieus veel stof tot nadenken in 2017…

Doorheen dit jaar was mijn blog een klankbord en een uitlaatklep. Ik heb bij momenten getwijfeld over wat ik schreef, hoeveel ik wel deelde en of ik dat nu wel allemaal op het internet moest zwieren. Maar ik heb er vooral van genoten om te schrijven, reacties te lezen en contact te leggen met mensen die kwamen lezen. Ik ontdekte zelf ook een aantal nieuwe blogs en maakte elke dag wel even tijd om wat te lezen. Het is een heel belangrijke hobby voor mij geworden en daar ga ik graag mee door.

Ik weet niet wat 2017 op mijn pad zal brengen en ben eigenlijk reuze benieuwd. Komt er toch een kinderwens? Of misschien vind ik ineens de job van mijn leven? Of misschien verandert er niets, maar wordt het wel een fijn en afwisselend jaar. Spannend! Ik heb er alvast zin in!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Samaja’s jaaroverzicht 2016

  1. Wat een mooi en eerlijk jaaroverzicht.
    Jullie geluk samen is mooi om te lezen. Wat gekibbel tussenin? Gebeurt ook hier, hoor, en wij zijn al meer dan 36 jaar gehuwd.
    Dat al jullie wensen mogen uitkomen!

    Liked by 1 persoon

  2. Dat je thuissituatie al zo goed is, kan je je werksituatie wel aan. En wij houden allemaal van comfortsituaties ook al zijn ze niet het beste voor ons. Mijn jobinhoud is soms ook vreselijk om over de randanimatie nog maar te zwijgen, maar ik weet zeker dat het ooit nog omslaat als ik er klaar voor ben om uit die comfortzone te stappen….net zoals jij…..en het leven is welke invulling jij eraan geeft, niet je omgeving!

    Liked by 1 persoon

  3. Mrs. Brubeck zegt:

    Al bij al een mooi jaar Samaja, ik hoop dat 2017 je al mag brengen wat je droomt!
    Ik kijk uit naar je blogs van volgend jaar…liefs! X

    Liked by 1 persoon

  4. Falderie zegt:

    Mooi jaaroverzicht! Laat komen wat komt, sommige dingen kan je niet pushen… Geniet nog van de laatste dagen van 2016!

    Liked by 1 persoon

  5. Mooi om te lezen. Hopelijk wordt 2017 een prachtig jaar voor je.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik heb een gelijkaardig gevoel wat mijn job betreft, it is what it is en we vinden daar ooit wel een antwoord hoor 😉 een prachtig 2017 gewenst!

    Liked by 1 persoon

  7. Elaintje zegt:

    Mooi overzicht! Besef je dat jij verantwoordelijk bent voor je eigen geluk! Ik wens je een jaar toe waarin dromen werkelijkheid gaan worden.

    Liked by 1 persoon

  8. Een welgevuld jaar, ik hoop dat 2017 veelbelovend voor jou wordt!

    Liked by 1 persoon

  9. Greet zegt:

    Een mooi overzicht. Ik hoop dat 2017 veel mooie momenten, rust in je hoofd en positieve wendingen mag brengen!

    Liked by 1 persoon

  10. Liese zegt:

    Veel succes met uitzoeken wat of hoe!

    Liked by 1 persoon

  11. Mrs. T. zegt:

    Een mooi jaar was 2016 voor jou. Hopelijk wordt 2017 net zo tof.

    Liked by 1 persoon

  12. Evi zegt:

    Mooi & eerlijk overzicht! Geniet van de laatste dagen van 2016 en ik wens je voor 2017 alvast een jaar vol mooie momenten.

    Liked by 1 persoon

  13. Fijn jaaroverzicht en goed dat je het piekeren aangepakt hebt!

    Liked by 1 persoon

  14. Zij zegt:

    Zo fijn om een jaarverslag te lezen, dat grotendeels positief is. Heel veel mooie momenten, die het koesteren waard zijn.
    Na een jaar wonen jullie ondertussen al twee maanden in jullie nieuwe woonst! Zalig toch!
    Ik wens je alvast voor het nieuwe jaar heel veel goeds toe!

    Liked by 1 persoon

  15. Mooi jaaroverzicht (en je doet mij beseffen dat ik de mijne nog altijd moet publiceren, woeps)! Jammer van je werk en de verloren vriendschappen, maar blij te lezen dat er ook zoveel mooie dingen gebeurd zijn. Dat 2017 minstens even mooi mag worden!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

