Gourmetgeur

Op oudejaarsavond deden wij gourmet. Dat is lekker gemakkelijk, er hoeft niemand in de keuken te staan ploeteren en iedereen kiest welk vlees hij wil eten. Er was ook wat kaas voorzien om over een broodje te smelten en lekkere groenten. We hadden er zelfs kroketjes uit de oven bij. Ten huize Samaja kom je niets tekort!

Al tijdens de maaltijd viel ons op dat de rook van het bakken toch erg fel in huis bleef hangen. We zetten dus maar het ventilatierooster boven het raam open (ik haat hoe dat tocht en hou het dus meestal toe) en we hebben ook een soort afzuig/ventilatiesysteem in de keuken dat ik eveneens een stand hoger zette. Dat hielp gelukkig al heel wat. Een beetje later kregen we het zo warm dat we zelfs een raam open gezet hebben.

Je zou dan toch denken dat het qua geur nadien meeviel, maar dat is absoluut niet zo. Drie dagen later stinkt het in onze living nog steeds naar gourmet. Zelf onze jassen in de gang ruiken er licht naar. Dat ik qua reukzin nog het best kan vergeleken worden met een speurhond, helpt natuurlijk niet. De echtgenoot heeft er amper last van, maar mijn humeur zakt direct drie graden als ik de living binnenstap en de geur mijn neusgaten binnendringt.

Het toestel werd nog dezelfde avond in het sop gezet en verdween op 1 januari proper in de doos. We hebben de avond zelf ons best gedaan om te verluchten, het ventilatierooster staat al twee dagen open en het afzuigsysteem in de keuken draait op volle toeren. Gisteren heb ik een hele lading geurkaarsen aangestoken en rook het heerlijk naar vanille en rode vruchten, maar deze ochtend rook ik terug gourmet.

Allemaal goed en wel die nieuwe huizen die op en top geïsoleerd zijn, maar verluchten is blijkbaar niet zo simpel. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nog kan doen. Wachten tot het overgaat? Iets koken dat nog meer stinkt? Alle ramen open gooien en dus bibberen van de kou in de living?

1 ding is zeker, volgend jaar gaan we toch iets anders voorzien om te eten…

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op Gourmetgeur

  1. Vlinder1960 zegt:

    Van gourmet en fondue is het bekend dat dat dagen in je huis blijft hangen. Ik begrijp al niet waarom je dat überhaupt doet ;-), maar het zal best gezellig zijn. Beter is om dat buitenshuis te doen of in de zomer buiten.
    Ja, goed je roosters openhouden, zeker in zulke goede geisoleerde woningen. En volgens mij moet de geur gewoon ‘slijten’. Zelf koop ik met zekere regelmaat van die geurzakjes die ik dan her en der leg en van die geur-waxinelichtjes die ik in een open mand leg. Zo heb je altijd een lekkere geur in huis. Je kunt ook nog koffie zetten, of azijn koken. Verdrijft de geur ook.
    En verder: geduld dus…..

    Liked by 1 persoon

  2. marliese9 zegt:

    Volgens mij heeft dat weinig te zien met dat je huis nieuw is. Vroeger in ons ouderlijk huis bleef die geur ook altijd lang hangen als we dat deden. Zo veel mogelijk verluchten idd en na een tijd gaat die geur wel weg, maar dat kan helaas wel even duren.

    Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Ik heb dat vooral met fondue en de geur van frituurvet. Wij aten met kerstavond gourmet en toen viel het mee. We waren wel maar met 3 personen, waarvan er maar eentje vlees heeft gegeten. Dus misschien moet je volgende keer vegetarische gourmethapjes voorzien :-). Ik hoop dat de geur snel wegtrekt.

    Liked by 1 persoon

  4. Mrs. Brubeck zegt:

    Dat blijft ALTIJD hangen, maar dat wil je wss niet horen 😂😂. Wij deden het vroeger samen met de kids, die vonden dat super en het was altijd gezellig.
    Maar die geur…liever niet meer!
    😀

    Liked by 1 persoon

  5. Falderie zegt:

    Wij hebben het één keer gedaan en ik doe het echt nooit meer omwille van de stank!

    Liked by 1 persoon

  6. Evi zegt:

    Als wij dat doen, blijft die geur ook dagen hangen. Wat net meteen ook de reden is dat we dat slechts uitzonderlijk doen 🙂 Heel veel verluchten denk ik dan en inderdaad zo nu en dan wat geurkaarsen aansteken. Hopelijk trekt de geur snel weg!

    Liked by 1 persoon

  7. Eilish zegt:

    Geur moet ‘verdampen’ heb ik altijd geleerd, dus het eens goed warm maken zou ook kunnen helpen.
    Ik heb ooit nog eens op nieuwjaarsdag al mijn gordijnen en kussens gewassen, want daarin kruipen de geuren natuurlijk vaak.

    Liked by 1 persoon

  8. kliefje zegt:

    Om die reden doen wij het niet meer. Wij fonduen, Chinees, met bouillon.

    Liked by 1 persoon

  9. Villasappho zegt:

    Wassen en poetsen dat werkt. Je geur zit in alles van stof gordijnen bank kleed. Zo’n apparaat komt er bij mij niet in door die geur. Misschien dat wat ouderwetse huismiddeltjes helpen…sterkte

    Liked by 1 persoon

  10. Brabbeltjes zegt:

    Azijn laten koken, dat neutraliseert de geuren. En inderdaad, gordijnen en kussens wassen (of buiten laten verluchten, als het niet regent). Succes!

    Liked by 1 persoon

  11. Zij zegt:

    Dat is de reden, dat ik nooit nog in huis wou fonduen enz. Die geur is verschrikkelijk!
    Fondue gebeurt hier enkel in de zomer op het terras of anders wordt het vlees gebakken onder de dampkap in de keuken. Dat is dan wel geen echte fondue en levert mij het meeste werk op, maar ik haat net als jij die geur, die dagen in huis blijft hangen.

    Wat je er kan aan doen? Goh.. Febreze.. en.. tja.. alle ramen open 😦 Daar vrees ik een beetje voor.

    Liked by 1 persoon

  12. Mrs. T. zegt:

    Komt vanzelf goed. Wedden dat het in 2018 niet meer ruikt! 😉

    Een fijn jaar!

    Liked by 1 persoon

  13. Flavie zegt:

    Het is zo lekker, maar jammer dat alles (huis-kleren) er zo van stinken en volgens mij valt er daar niet veel aan te doen.

    Liked by 1 persoon

  14. Ai vervelend! Wij deden dat vroeger ook altijd, maar ik kan me niet herinneren dat er een geur was blijven hangen… Ik hoop dat de geur snel verdwijnt.

    Liked by 1 persoon

  15. Bij ons van hetzelfde. Kerstavond met gourmet, drie dagen later nog steeds (vis)reuk in huis. Neen, liever niet.

    Liked by 1 persoon

  16. sandravda zegt:

    Een jaar of 10 geleden had ik hetzelfde idee, lekker gemakkelijk… Die geur is dagen blijven hangen. Nooit meer sinds toen. Wij doen zulke dingen enkel nog in de zomer buiten op het terras omdat ik het wel heel lekker vind!

    Liked by 1 persoon

  17. Hilde zegt:

    Ik gebruik al eens dit middeltje: een pannetje met kokend water en daar enkele citroenschijven aan toe voegen. Neutraliseert de geur en geeft een frisse citroengeur in de plaats. Ook een streamer (Chi lotus) werkt, of een geurverdamper. Zo neutraliseert etherische olie van ceder bijvoorbeeld onaangename geurtjes in huis ;-). Werkt ècht.

    Liked by 1 persoon

  18. Liese zegt:

    Ik zou toch ergens wel durven denken dat vers geplaasterde muren nog meer geur opnemen maar dat is mss heel ver gezocht haha. Succes ermee!

    Liked by 1 persoon

  19. Maar het is wel lekker! 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

