Alarm

Er wordt veel ingebroken bij ons in de buurt, vaak in de vooravond wanneer het al donker is en de meeste mensen nog werken of onderweg zijn naar huis. Laptops, fototoestellen, tablets, dat soort dingen zijn zeer gegeerd. Bij ons thuis kunnen ze dus een aardige buit bijeen sprokkelen.

Op het appartement heb ik me daar nooit zorgen over gemaakt. De gepensioneerde buren waren veel thuis en hadden alles gezien, dus inbrekers maakten weinig kans. Er is in die zes jaar nooit een inbraak of zelfs maar een poging geweest. Het raarste dat ik aan de garages meegemaakt heb, is dat er een bijzonder groot uitgevallen egel om 4u ’s nachts aan de poort zat. Als we op reis gingen meldden we dat aan de buren en die hielden een oogje in het zeil. We gaven onze telefoonnummers aan iedereen in het gebouw (het was gelukkig een kleine residentie) en zo kon iedereen ons bereiken, moest er iets zijn.

Nu ik in een halfopen bebouwing woon, voel ik me minder veilig. Elke dag weer staat er vanalles in de kranten of op de Facebookgroep van de deelgemeente waarin ik woon. Mensen zijn bang en dat slaat op mij over. Ergens besef ik dat het misschien allemaal een tikje overdreven is en ik me niet mag laten meeslepen daarin. Maar de realiteit is dat ik voor het slapen gaan lig te luisteren of ik toch niemand hoor aan de achterdeur, ik ’s nachts een licht laat branden en zelfs als we ’s avonds bij mijn ouders gaan eten, brandt er licht alsof we thuis zijn. De schrik zit er goed in. Het feit dat we de meeste buren niet kennen, helpt eerlijk gezegd niet.

We besloten dan ook om een alarm aan te schaffen. De echtgenoot nam contact op met een lokale firma, die kwamen kijken en een systeem voorstelden dat volledig aan onze wensen beantwoordde. Ze maakten een offerte op die binnen het vooropgestelde bedrag viel, dus het zag er goed uit. Schoonmoeder drong er nog op aan om ook andere firma’s te contacteren, maar we lieten het allemaal een beetje te lang aanslepen en ondernamen door het drukke einde van het jaar maar geen actie. Toen ik tijdens de voorlaatste dag van het jaar om 4u ’s nachts opstond omdat ik dacht iets te horen in de tuin, vond de echtgenoot het echter welletjes. De volgende dag reed hij naar de firma die de offerte had opgemaakt om een bestelling te plaatsen. Die zouden ze vorige week al komen leveren. Dus donderdag nam de echtgenoot verlof om de installateurs te ontvangen en de nodige vragen te stellen.

Wat volgde was bij momenten pure kolder. De voorzieningen die onze aannemer had aangebracht (kabels aan beide deuren) waren ineens niet goed genoeg meer, waardoor de centrale elders moest geplaatst worden en een bakje aan de achterdeur niet meer mogelijk is. De echtgenoot was niet op de hoogte gebracht dat we zelf een simkaart moesten voorzien voor in de centrale en moest daar dan in zeven haasten om rijden en die mannen alleen laten… We wilden een slot laten zetten op het grote raam naar de tuin en alhoewel we foto’s genomen hadden, bleek het een compleet verkeerde kruk te zijn. De afstandsbedieningen hadden ze niet mee, net als de dummy voor buiten aan de gevel… Waarom ze donderdag komen installeren zijn terwijl ze de helft van het materiaal niet bij hadden, ik snap het niet. Ze beantwoordden de vragen van de echtgenoot maar half en deden hun goesting met de instellingen zodat het scherm van dat bakje 24/7 fel brandt en de pieptoon die aangeeft hoeveel tijd je nog hebt om je deur op slot te doen, zo luid is dat ik er horendol van word en het een kwestie van tijd is vooraleer we klachten krijgen van de buren. Bepaalde zaken kunnen we zelf aanpassen, maar een gebruiksaanwijzing kregen we niet en de uitleg die we kregen was eerder karig tot zelfs onbestaande. Gelukkig vind je op het internet nog een en ander…

Ondanks deze gebreken kroop ik die nacht in bed zonder het licht te laten branden en ik viel heerlijk zorgeloos in slaap. Om 4u30 sprong de echtgenoot echter uit bed omdat er beneden iets piepte. De centrale gaf een foutmelding aan, iets met die verrekte simkaart die niet in orde bleek te zijn. Een halfuur later volgde een tweede dergelijk alarm. We waren goed begonnen…

Er was beloofd dat ze vrijdagavond of zaterdagmorgen zouden langskomen om de rest van de installatie te voltooien, onze vele vragen te beantwoorden en de simkaart te bekijken, maar ondanks een mailtje van de echtgenoot en meerdere telefoontjes, hebben we niemand gezien. Vanavond zouden ze dan toch langskomen, al zou het me niet verbazen dat we opnieuw niemand zien… . Aan de instellingen heb ik zelf al wat kunnen veranderen, maar toch, die simkaart werkt nog altijd niet. Ik ga toch zeker weer niet moeten bellen naar de klantendienst van Proximus hé? Ze beginnen mij daar al te kennen na het debacle met mijn smartphone abonnement…

Kortom, er is niets nieuws onder de zon. Werkmannen, technici, specialisten allerhande maken er bij ons zo vaak een potje van dat ik er eigenlijk al lang niet meer van zou mogen verschieten. Het enthousiasme om te kijken wat er mogelijk is qua garage of tuinhuis, is dan ook naar een absoluut dieptepunt gezakt.

Ligt dat nu aan ons of maken jullie ook zo’n dingen mee?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

30 reacties op Alarm

  1. Wat een gedoe. Maar troost je, we hebben het al vaak meegemaakt (nog niet voor een alamr-installatie, maar daar heb ik ineens geen zin meer in 🙂 )

    Liked by 1 persoon

  2. damngoodsoffie zegt:

    Ik moet een beetje glimlachen, niet uit leedvermaak, maar omdat je er grappig over schrijft. Ik herken je angst helemaal. Ik voelde me ook veel veiliger in ons appartement dan in ons huis nu. Dat er al eens werd ingebroken (gelukkig toen we niet thuis waren) helpt niet echt. Ik hoop dat de perikelen snel opgelost geraken!

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      We hebben er net een hemeltergend bezoek op zitten van de installateur. Ik heb hem moeten uitleggen hoe het moest aan de hand van de handleiding die ik op internet vond… Het is nu nog niet helemaal in orde! Binnen een jaar zal ik dit misschien grappig vinden, maar voor de moment lach ik een beetje groen.

      Like

  3. Conny zegt:

    Zoals je misschien op mijn blog kunt lezen, maken wij dit ook in zekere mate mee. Vaak bij installateurs vertellen ze de helft niet en dat wat je al hebt is niet goed genoeg. Praten naar eigen portemonnee. Is jullie ook al verteld dat een abonnement op een alarmcentrale ook zo’n 300 euro per jaar kost? En dat je voor een uitruk ook moet betalen?
    Afijn. Het enige advies wat ik jullie kan geven: laat inderdaad lichten branden als je niet thuis bent. Zet de lampen op een tijdschakelaar of koop HUE lampen van Philips, die kan je programmeren. Doe altijd alles op slot en zorg dat ze niet binnen kunnen kijken. Laat nooit je laptops ed in het zicht liggen. Koop desnoods een kluis waar je alles in kunt doen.
    Omdat ik alleen woon en ook in een ‘gewoon’ huis (al járen) heb ik wel een soort melder op mijn hek zodat men niet ongemerkt mijn tuin in kan lopen. Had ik vroeger ook op al mijn buitendeuren: zodra de deur open ging, hoorde ik een alarm.
    Ik heb geen alarm: ik wil geen gevangene zijn van mijn eigen huis, maar ik slaap altijd met mijn GSM naast m’n bed en een losse trapleuning. Ik woon al sinds 1975 op de begane grond, dus je wordt het wel gewoon. Als je goed alert bent en geen peperdure spullen hebt (of kunst) dan valt het allemaal wel mee.

    Liked by 1 persoon

    • Samaja zegt:

      Het is niet met een centrale die we moeten betalen, het is een ander systeem. Ik vond dat immers veel te duur. Ik zorg er inderdaad ook voor dat er niets in het zicht ligt. Bedankt voor je tips!

      Like

  4. Mrs. T. zegt:

    Echt waardeloos. Zodra ze je binnen hebben, is er vaak een boel klantvriendelijkheid verdwenen.

    Liked by 1 persoon

  5. Zij zegt:

    Dat ligt echt niet aan jullie. Ik heb hier nog maar zelden geweten, dat er iets van de eerste keer goed ging. Onze badkamer zou op twee weken klaar zijn. Het heeft maanden (ja .. je leest het goed!) geduurd voor alles was zoals het moest. Alhoewel.. er zijn nog een aantal dingen, die echt beter hadden gekunnen.
    Een mens wordt er moedeloos van 😦

    Liked by 1 persoon

  6. greet zegt:

    Het ligt niet aan jullie. Soms begrijp ik dat ook echt niet. De mens die onze badkamerrenovatie deed maakte ineens ook een plint op maat. Die was eerst te lang, toen hij nog eens terug moest langs komen voor iets anders wees ik hem daarop. Hij meet het nog eens na, doet er een stuk af, waarop ze te kort was.. En dan lieten we nog een stielman (vriend van de schoonouders) een gat in onze achtermuur maken voor een nieuw schuifraam. Nog een geluk dat mijn vader toevallig nog langskwam en dat voor de zekerheid eens wou nameten, of ze hadden ons schuifraam bij plaatsing terug mee kunnen nemen. En ook met perikelen met Proximus heb ik ervaring. Ik schakelde ooit over van een privé-abonnement naar eentje betaald door mijn werkgever. Dat lijkt niet zo ingewikkeld, maar je wil niet weten hoe lang het heeft geduurd voor dat in orde was.

    Liked by 1 persoon

  7. Ik heb het voordeel dat de wederhelft zelf in de bouw zit en weet wie hij waarvoor kan contacteren… Die mannen weten dus ook waar ze mee bezig zijn 🙂 Over een alarmsysteem ben ik zelf ook al even aan het denken: we hebben geweldige buren, maar je kan daar ook niet van verwachten dat die altijd thuis zijn om een oogje in het zeil te houden 😉 En een huis is nog iets anders dan een appartement he.

    Liked by 1 persoon

  8. trijnewijn zegt:

    De plaatser van ons laminaat heeft de uitgelichte deur op het werkblad van de keuken laten vallen, waardoor hij voor het eerst sinds 1998 zijn verzekering moet aanspreken. Het laminaat werd gelegd omdat we een nieuwe keuken lieten plaatsen, wat op 2 december af ging zijn, dan op 10 december en nu toch maar niet op 20 januari, want onze nieuwe keuken heeft een nog nieuwer werkblad nodig en het is beter als de afwerking pas daarna gebeurt. En och ja, om 7u ’s ochtends belden er totaal onverwacht werkmannen aan om onze nieuwe garagepoort te installeren. Gelukkig zagen ze nog voor de oude uitgebroken was dat de nieuwe niet het juiste kleur had, ook al gaven we de kleurcodes al 4x door. Aargh!
    Dus helaas, het is niet alleen bij jullie. Als die alarmperikelen aan jullie persoonlijke karma liggen, dan waren wij in ons vorige leven vreselijke mensen…

    Liked by 1 persoon

  9. Evi zegt:

    Heel herkenbaar! Met een alarmcentrale kwamen wij dat nog niet tegen, maar met andere leveranciers en providers kwamen dergelijke dingen ook al tegen. Heel vervelend want vaak ken je er zelf niet genoeg van om er grondig tegen in te gaan.

    Liked by 1 persoon

  10. Flavie zegt:

    Het is zo typisch dat als er iets moet gebeuren, dit altijd met veel gedoe en miserie is. Je hoort dit overal!

    Liked by 1 persoon

  11. Menck zegt:

    Nadat er bij ons werd ingebroken (losstaande woning) hebben we zowel grond- als plafongrendels geplaatst op de buitendeuren en bepaalde ramen. Ook de cilindersloten werden aangepast en de buitendeuren voorzagen we van vijfpuntsloten.
    Tegenover een alarm staan we weigerachtig; ik hoor niks anders dan klachten over en miserie met die dingen.
    Een goed contact met de buren vind ik erg belangrijk. Niet alleen is het aangenaam, ze zijn tevens “medespeurders”. 😉 Daarenboven is onze buurt aangesloten bij een BIN (Buurt Informatienetwerk).

    Liked by 1 persoon

  12. Villasappho zegt:

    Met het alarm niet maar heb dan ook nooit van een simkaart gehoord. Verbonden met een alarmcentrale die dag en nacht bemand is.

    Liked by 1 persoon

  13. Pingback: Good things – januari | Samajatalk

  14. Leen zegt:

    Ik herken je angst hoor. Wij hebben niet bepaald een stevige deur dus een inbreker die voorbij de buitendeur geraakt, is zo binnen. We wonen nog wel in een duplex (met onderburen en in een rijtjeshuis), maar toch voelde ik me in ons groot appartementsblok op het vijfde verdiep vroeger toch veiliger. Ik heb nog niet veel contact moeten hebben met installatiedudes, behalve dan van Telenet of Scarlet of zo en breek me daar de bek niet van open 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s